10 روش ثابت شده افزایش درآمد از طریق شبکه های اجتماعی


10 روش ثابت شده افزایش درآمد از طریق شبکه های اجتماعی
چکیده این مطلب : زمان مطالعه : 11 دقیقه 0 نظر 21,193 بازدید

فعالیت در شبکه‌های اجتماعی یکی از پرسودترین فعالیت‌های یک تجارت آنلاین می باشد که هر وب سایت و تجارت آنلاینی باید به آن توجه ویژه داشته باشد. در این مقاله راه هایی ثابت شده را به شما آموزش می دهیم تا از فعالیت در شبکه‌های اجتماعی به سوددهی قابل توجهی برسید.

می‌گویند تاجران همان جایی می روند که مردم می روند و به تبعیت از آن‌ها، پول نیز آن‌ها را دنبال می کند. در سال 2016 برای اولین بار تاجران هزینه بیشتری روی تبلیغات دیجیتالی به نسبت تبلیغات تلویزیونی کردند و این روند به صورت فزاینده‌ای در حال افزایش است. این روزها مردم حضور غیر قابل باوری در شبکه‌های اجتماعی دارند. طبق آمارهای منتشر شده، نزدیک بیش از 2.5 میلیارد نفر در این شبکه ها حضور دارند و حداقل از یکی از این رسانه ها به صورت ماهیانه استفاده می کنند. در این میان کمپانی هایی مثل فیسبوک نیز وجود دارند که به نوعی خود را متعهد می دانند تا کل دنیا یا حداقل کل کاربران اینترنتی دنیا را قسمتی از شبکه‌های اجتماعی کنند.

این بازار پر تب و تاب کارآفرینان و رهبران تجارت‌های گوناگون را مجاب کرده است تا از بازاریابی های سنتی به سمت بازایابی اینترنتی حرکت کرده و از فرصت بی نظیری که این نوع تجارت در اختیار آن ها قرار می دهد استفاده کنند. در سال 2016 بیش از 27 میلیارد دلار فقط در تبلیغات فیسبوک هزینه شد. اگر بتوانید به یکی از تجارت‌های موفق در فیسبوک تبدیل شوید، حتی اگر یک هزارم این مبلغ سهم شما باشد، باز هم رقمی بسیار بالا برای شما خواهد بود. این آمار نشان دهنده این است که راه اندازی یک تجارت در شبکه‌های اجتماعی تا چه حدی می‌تواند پرسود باشد.

شبکه های اجتماعی

در ادامه مبحث به سراغ 10 روش و راهکار ثابت شده برای اینکه چطور در شبکه های اجتماعی تجارت خود را پرورش دهید می رویم، دقت کنید که این مقاله برای رونق کسب و کار در سطح بین المللی نوشته شده است، البته سعی شده در میان مطالب به نکاتی که در ایران نیز می توانید آنها را استفاده کنید اشاره شود اما این نکته را هم در نظر داشته باشید که همه این سرویس ها برای شما فقط با داشتن یک مستر کارت قابل استفاده می باشد.

1. با تبلیغات هوشمند Lookalike Audience در فیسبوک تجارت خود را متحول کنید

تبلیغات هوشمندانه یا Lookalike Ads نوعی از تبلیغات ارائه شده توسط فیسبوک می باشد که دارای یک سیستم پیشرفته برای شناسایی اهداف مخاطبین شما است. این سیستم به شما کمک می کند تا مخاطبین خود را بهتر شناسایی کنید و برای شما امکان برقراری ارتباط با آن ها را در بستری تجاری فراهم می کند. این نوع از تبلیغات هوشمند مناسب برای تجارت هایی می باشد که به فروش محصولات و سرویس های خاص مشغول هستند.

تبلیغات Lookalike به روشی کارآمد در صنعت تجارت الکترونیک تبدیل شده اند که از طریق آن کارآفرینان می توانند با سرعت زیاد مخاطبانی که بیشترین پتانسیل برای تبدیل شدن به مشتری واقعی و خریداران محصولات و سرویس های آنان را دارند را بدون انجام کارهای سنگین و استراتژی های پیچیده بشناسند.

فیسبوک برای تبلیغات مخصوص مخاطبان هوشمند یا همان تبلیغات Lookalike Audience تدابیر جالبی اندیشیده است. شما می توانید از این سیستم به گونه ای استفاده کنید که با هزینه های کم به ازای هر کلیک، مشتریان مستعد خریدی که به دنبال محصولاتی مثل محصولات و سرویس های شما هستند را پیدا کنید و بستری آسان برای فروش مستقیم خود به این افراد ایجاد کنید.

اکنون بخش عمده ای از این سرویس در شبکه اجتماعی اینستاگرام نیز که کاربران زیادی در ایران دارد فعال شده است و ممکن است اخیرا وقتی در حال گشت و گذار در اینستاگرام هستید متوجه مطالبی شوید که در میان محتوای صفحاتی که دنبال کرده اید نمایش داده می شوند و یک پیشنهاد تبلیغاتی هستند که بر اساس علایق شما در صفحه اینستاگرام شما نمایش داده می شود.

برای فعال سازی این تبلیغات نیز باید از بخش تبلیغات فیس بوک اقدام کنید، این سرویس تبلیغاتی در اینستاگرام همکنون توسط شرکت های ایرانی زیادی فعال شده و مورد استفاده قرار گرفته است و در حال گسترش می باشد.

مقاله مرتبط: 7 روشی که می‌توانید با آن‌ها مشتریان ثابت بیشتری جذب کنید

Lookalike Audiences

2. یک اینفلوئنسر مارکتینگ هدفمند در شبکه های اجتماعی شروع کنید

تقریبا تمام تاجران و کارآفرین های امروزی که به اینفلوئنسر مارکتینگ پرداخته اند معتقدند که این روش از تجارت، کارآمد و مفید می باشد. مبحث Influencer Marketing گسترده و دارای جزئیات زیادی می باشد که نمی توان خیلی خلاصه وار آن را توضیح داد. اینفلوئنسرها افرادی فعال و با پتانسیل بالا در تجارت آنلاین و بخش های مختلف آن مثل رسانه ها و شبکه های اجتماعی هستند. این افراد خاص می توانند تجارت شما را با سرعت و کیفیت به مراتب بیشتری گسترش دهند. شما اگر بتوانید یک شبکه تجاری ایجاد کرده و با اینفلوئنسر مارکترها مراوده داشته باشید، شانس بسیار بیشتری برای کسب مشتری و افزایش فروش دارید.

مشکلی که در این زمینه وجود دارد این است که اکثر کارآفرینان نمی دانند چطور این افراد را شناسایی کنند و یا به درستی به آن ها نزدیک شوند. بسیاری از این کارآفرینان حتی بعد از پیدا کردن شخص مورد نظر، باز هم به درستی نمی دانند چطور باید از آن ها استفاده کنند. کاری که شما باید در این مورد انجام دهید این است که از افراد آشنا به فن و موفق در این زمینه مشاوره بگیرید تا با توجه به زمینه کاری شما، انتخاب مناسب را شناسایی کنید. این تجارت دو طرفه است. شما حتی اگر صاحب تجارت خاصی نیستید می توانید به یک اینفلوئنسر مارکتر تبدیل شده و با کسب محبوبیت بین کاربران، موقعیتی مناسب برای جذب تبلیغات برندهای دیگر ایجاد کنید.

برای آشنایی بیشتر با مبحث Influencer Marketing مقاله اینفلوئنسر مارکتینگ چیست؟ را مطالعه کنید.

Influencer Marketing

3. به استاد استوری های اینستاگرام و مشاور محتوا تبدیل شوید

بدون شک شبکه اجتماعی اینستاگرام یکی از بزرگترین و احتمالاً یکی از سه شبکه اجتماعی محبوب حال حاضر در دنیا می باشد. اینستاگرام به صورت مقطعی قابلیت هایی معرفی کرد که این رسانه اجتماعی را بیش از پیش بزرگ و کاربردی کرد. یکی از این قابلیت ها، قابلیت استوری گذاشتن می باشد. به گفته کارشناسان، از زمان اضافه شدن این قابلیت به اینستاگرام، محبوبیت این شبکه بیش از 40% افزایش یافته است و تعداد کاربران آن از مرز بیش از 800 میلیون نفر گذشته است.

بسیاری از افراد موفق معتقدند تأثیری که استوری ها در تجارت آن ها داشته، حتی به نوعی از فعالیت های مشابه در Snapchat نیز بهتر بوده است. دیدن استوری ها برای کاربران وقت زیادی نمی گیرد و مشاهده آن ها خیلی راحت است. بنابراین تبلیغاتی که از این طریق صورت بگیرند شانس زیادی برای دیده شدن دارند. برندهای بزرگ تجاری، تقریباً هر روز از طریق استوری ها با کاربران و مشتری هایشان در ارتباط هستند. شما نیز می توانید از طریق استوری ها محصولات و سرویس خود را به کمک تصاویر و محتوای جذاب برای کاربران بی شماری به نمایش بگذارید.

مثل بعضی دیگر از سرویس های مشابه، برای اینستاگرام هم ابزارهای آنلاین به منظور آنالیز و بهبود عملکرد شما ارائه شده است. شما می توانید از این ابزار تجزیه و تحلیل اینستاگرام به منظور دستیابی به فالوئرهایی که به سبک محتوای شما علاقه بیشتری دارند استفاده کنید. این ابزارها به شما نشان می دهند که محتوای منتشر شده شما به نسبت رقبا چه مقدار بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. با این روش کم و کاستی های خود را در قیاس با دیگر رقبا بهتر درک می کنید و می توانید با برطرف کردن آن ها، پیشرفت چشم گیری پیدا کنید.

آموزش ویدئویی: دوره آنلاین بازاریابی در اینستاگرام 2020

اینستاگرام

4. با ابزارهای تبلیغاتی جدید Linkedin جزو اولین تجارت‌های سودآور در این شبکه باشید

در مقایسه با دیگر پلتفرم های شبکه های اجتماعی، لینکدین (Linkedin) اقدام به عرضه چندین ابزار تبلیغاتی گوناگون و با ارزش مخصوص کارآفرینان و صاحبان مشاغل کرده است. خیلی از سازمان ها و تجارت های بزرگ با گذشت زمان این ابزارهای تبلیغاتی را به گونه ای انحصاری می کنند. اما بدیهی است تجارتی که برای اولین بار سراغ چنین ابزارهای تبلیغاتی برود از مزیت اولین بودن (First-mover Advantage) بهره مند خواهد شد.

برخی از تغییرات جدید این سیستم تبلیغ دهی در لینکدین شامل اضافه شدن تبلیغات داینامیک، هدف گذاری بهتر و بهبود یافته ی مشتریان، قابلیت تعیین اهداف در قشرهای مختلف و امکان جمع آوری اطلاعات و اخبار جدید از طریق سیستم Feed می باشد. می توانید لیست آخرین تغییرات و بروزرسانی های ابزارهای تبلیغاتی Linkedin را از اینجا ببینید.

Linkedin

5. محتوای خود را از طریق کانال و ویدئوهای YouTube ارتقاء دهید

YouTube ماهیانه توسط 2 میلیارد نفر مورد استفاده قرار می گیرد و از آنجا که این شبکه زیرمجموعه ای از Google می باشد، می توان از سیستم تبلیغات منحصر به فرد و هوشمندانه گوگل در یوتیوب نیز استفاده کرد. این یعنی شما با فعالیت در YouTube فرصت های تبلیغاتی بسیار عالی با بازدهی فوق العاده ای را در اختیار خواهید داشت.

شما می توانید در یوتیوب محتوای قفل شده یا به اصطلاح Gated Content قرار دهید و در ازای نمایش محتوای خود از کاربران بخواهید تا فرم مورد نظر شما را پر کنند. این فرم ها می توانند شامل فرم درخواست نام، ایمیل و … باشند. اگرچه محتوای Gated ممکن است برای بسیاری از کاربران خیلی خوشایند نباشد، اما با این کار می توانید در عین بازاریابی محتوایی، به بازاریابی ایمیلی نیز بپردازید.

بعضی از فعالان این حوزه حتی در ازای نمایش محتوای قفل شده اطلاعات مختلف دیگری طلب می کنند. با این روش می توان به تولید و انتشار ویدئوهایی که کاربران خاص به دنبال آن ها هستند پرداخت و از طریق سیستم حرفه ای تبلیغات YouTube و Google به درآمدزایی رسید.

اکنون در شبکه های اجتماعی ویدیویی ایرانی مانند آپارات نیز سرویس نمایش تبلیغات قبل از ویدیوها فعال شده است و می توانید با تبلیغات کسب و کار خود در این قسمت خیلی سریع توسط افراد زیادی دیده شوید.

YouTube

6. با کمک گروه های Facebook به گسترش تجارت خود سرعت ببخشید

مردم همیشه به اجتماع و در ارتباط بودن اشتیاق نشان داده اند. این موضوع حتی با اینکه این روزها اغلب ارتباطات از طریق دنیای مجازی صورت می گیرد نیز همچنان صحت دارد. بسیاری از برندهای با ارزش و مولتی میلیون دلاری در حال حاضر در فیسبوک گروه های اجتماعی ایجاد کرده اند و از طریق آن ها نه تنها به بهبود کیفیت خدمات و مشهور کردن برند خود مشغول هستند، بلکه راهی پر سود برای افزایش فروش خود فراهم ساخته اند.

سعی کنید تجارت خود را حول ایده های یکپارچه سازی شده پایه گذاری کنید. در این صورت، ایده های کاربران و مشارکت کنندگان را مد نظر قرار می دهید و گزینه ای مشترک که تمامی این ایده ها و نیازها را پوشش دهد به سیستم کاری خود اضافه می کنید. این تعامل دو طرفه در نهایت به سود خود شما خواهد بود. با کمک گروه های فیسبوکی می توان ارتباط نزدیکی با کاربران برقرار کرد و از نظر و ایده های آن ها استفاده های لازم را به درستی برد.

گروه های تجاری می توانند در شبکه های اجتماعی محبوب دیگر نیز مانند تلگرام و واتس اپ و حتی پیام رسان های داخلی مانند سروش، بله و… تشکیل شوند، اما نکته ای که مهم است این است که شما باید از تشکیل یک گروه هدف داشته باشید و سعی کنید به طور پیوسته با توجه به نظرات کاربران که در گروه آنها را مشاهده می کنید اهداف خود را بهبود دهید.

بیشتر بخوانید؛ هفت ترفند برای بازاریابی با نظرات مشتریان

Facebook Groups

7. با یکپارچه سازی فعالیت های خود در شبکه های اجتماعی، بازاریابی ویروسی کنید

ده ها برند معتبر جهانی با شیوه بازاریابی ویروسی یا Viral Marketing در شبکه های اجتماعی توانستند فعالیت خود را به خوبی گسترش داده و به سودآوری قابل توجهی برسند. اگرچه روش پیاده سازی این نوع بازاریابی برای همه به یک صورت نیست، اما نقطه مشترک موفقیت آمیز در همه آن ها ادغام و یکپارچه سازی فعالیت ها در رسانه های اجتماعی بوده است.

برای این مورد شما می بایست راه مناسب خودتان را با توجه به فعالیت هایتان انتخاب کنید. برای این کار باید با آزمون و خطا رسانه های کاربردی تر را انتخاب کنید. کاری که می توانید بکنید این است که فعالیت اصلی خود را با یکی از شبکه های اجتماعی یکپارچه سازی کنید. برای مثال یکپارچه سازی اینستاگرام با فیس بوک اطلاعات این دو شبکه را یکسان سازی می کند و یا یکپارچه سازی Periscope با Twitter امکان اطلاع رسانی های منتخب توئیتر در پریسکوپ را به صورت خودکار فراهم کرده است.

بعضی از تجارت ها و وب سایت های خاص نیز، اپلیکیشن هایی طراحی کرده اند تا با شبکه های اجتماعی یکپارچه شده و اطلاعات را در کسری از ثانیه به اشتراک بگذارند. با این روش ها می توانید زمان کمتری را در شبکه های اجتماعی گوناگون صرف کنید و از یک سیستم اتوماسیون برای این کار بهره مند شوید.

پیشنهاد: برای درک بهتر بازاریابی ویروسی، مقاله بازاریابی ویروسی چیست؟ را بخوانید.

بازاریابی ویروسی

8. از شبکه های اجتماعی که رقبای شما از آن ها به درستی استفاده نمی کنند به خوبی بهره مند شوید

برای کسب موفقیت در بحث رسانه های اجتماعی، باید با دید رقابتی به موضوع نگاه کنیم. این روزها تعداد پلتفرم های شبکه های اجتماعی به اندازه کافی زیاد است و همچنان تعداد آن ها در حال اضافه شدن می باشد. شما باید با فرض بر اینکه رقبای شما به درستی از همه این پلتفرم ها استفاده نمی کنند، فعالیت خود را در بعضی از آن ها شروع کنید. چرا که می توان مطمئن بود تعداد بسیار زیادی مشتری و کاربر در آن پلتفرم ها حضور دارند و این یعنی پتانسیل زیاد برای جذب مشتری های جدید از پلتفرم های جدید.

اگر با یک استراتژی مناسب چنین کاری را مدیریت کنید، بدون دردسر خاص و بدون رقابت با رقبایتان می توانید همه آن مشتری ها و کاربران مستعد تبدیل شدن به مشتری را شناسایی و جذب کنید. با این کار به طور قابل توجهی از رقبای خود پیشی گرفته و در نتیجه فروش خود را بیش از پیش گسترش می دهید.

مقاله پیشنهادی؛ (SMM) بازاریابی در شبکه های اجتماعی چگونه مارا به هدفمان می رساند؟

Social Media

9. به اولین تجارت هایی تبدیل شوید که از AR و VR در شبکه های اجتماعی استفاده می کند

چند سالیست که ابزارهای AR یا Augmented Reality (واقعیت افزوده) و VR یا Virtual Reality (واقعیت مجازی) نقش بسیار پر رنگی در زندگی دیجیتالی امروزی دارند. شاید به نظر نمی رسید که این ابزارهای سرگرم کننده بتوانند با توانی خارج از حد تصور وارد دنیای رقابت با دیگر گدجت ها و ابزارهای آنلاین امروزی شوند. این ابزارها امروزه سهم بزرگی از گدجت های دیجیتالی را در اختیار دارند و در صنعت های مختلف از جمله بازی سازی و تبلیغات مورد استفاده قرار می گیرند.

توجه و سرمایه گذاری زیاد کمپانی های بزرگی همچون اپل بر روی واقعیت افزوده و کمپانی هایی مثل گوگل و فیسبوک روی واقعیت مجازی، این گدجت ها را خیلی بیشتر از قبل مورد استقبال قرار داده است. به تازگی پای سیستم تبلیغات حرفه ای این دستگاه ها به سایت ها و رسانه های اجتماعی نیز باز شده است. مسلماً در این میان کسانی که با ایده پردازی های نوین و مناسب بتوانند از این تکنولوژی ها و دیگر تکنولوژی های جدید به منظور ارتباط نزدیک تر با کاربران استفاده کنند، شانس خیلی بیشتری برای محبوب تر کردن برند و افزایش سوددهی خود خواهند داشت.

واقعیت مجازی

10. سعی کنید برند خود را برای نسل زد (دهه هفتاد و هشتاد) در شبکه های اجتماعی انحصاری کنید

نسل زد (Gen Z) که با نام های گوناگونی همچون نسل اینترنت و فناوری شناخته می شوند، به نسل متولدین دهه 1990 و 2000 میلادی گفته می شود. در ایران این نسل، همان نسل دهه هفتاد و دهه هشتاد می باشد. متولدین این نسل از آنجا که از کودکی با فناوری های مشابه و تکنولوژی های امروزی آشنا بوده اند، با شبکه های اجتماعی ارتباط بسیار بهتری نسبت به نسل قبل دارند. با این تفاسیر، باید گفت که مورد توجه قرار دادن علائق و سلایق این نسل به دیگر نسل ها ارجعیت بیشتری دارد.

یک مطالعه تحقیقاتی نشان داده است که دانش آموزان و دانشجویان امروزی در سراسر دنیا، به صورت متوسط روزانه بین 10 الی 15 بار Instagram و Snapchat خود را چک می کنند. این نسل جدید از مشتری ها و مصرف کنندگان، اهداف مهمی برای بسیاری از برندها و تجارت ها هستند. بنابراین، تجارت هایی که توانسته باشند با این افراد ارتباط برقرار کرده و نیازهای آن ها را تحت پوشش قرار دهند، به بزرگترین و قدرتمند ترین تجارت های فعال در حوزه بازاریابی آنلاین مبدل شده اند. شما هم می توانید با دنبال کردن علایق این نسل محصولات و سرویس های مناسب با آن ها را فراهم کرده و به یک رقیب قدرتمند در این حوزه تبدیل شوید.

 

حرف آخر:

شبکه های اجتماعی پتانسیل پرورش دادن کسب و کارهای پردرآمد را دارند. اگر شما هم می خواهید در میان این افراد باشید، پس باید اول جنبه های مختلف این شبکه ها را شناسایی کرده و مهارت های کافی را از الگوبرداری از رقبا و یافتن راه های جدید و انحصاری به دست آورید. سپس اهداف خود را مشخص کرده و هم راستا با فعالیت در این رسانه ها، اهدافتان را دنبال کنید.

مشاهده نسخه pdf مقاله: 10 روش ثابت شده افزایش درآمد از طریق شبکه های اجتماعی

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *