20 ابزار برای بهبود رتبه سایت در موتورهای جستجو


هر کاری برای بهتر انجام شدن و یا آسان شدن نیازمند ابزارهای مخصوصی است که به کمک آن ها می توان کارها را بیشتر و بهتر جلو برد. سئو و مجموعه فعالیت هایی که برای بهبود رتبه سایت انجام می‌شود نیز با کمک ابزارهای زیادی می تواند آسان تر انجام شود و در مسیر بهتری نیز قرار گیرد. در ادامه 20 ابزار رایگان و غیر رایگان برای سئو سایت معرفی خواهیم کرد که هر کدام در زمینه های مختلفی می توانند مفید واقع شوند.

1. Google Analytics

می توان گفت که ابزار گوگل آنالیتیکس بهترین ابزار برای آمار گرفتن سایت می باشد که توسط خود گوگل ارائه شده است.

Google Analytics یا گوگل آنالیز ابزاری است که به صورت رایگان و غیر رایگان ارائه می‌شود. بعد از نصب گوگل آنالیتیک می توان به بسیاری از ویژگی های این برنامه به صورت رایگان دسترسی پیدا کرد و با خرید نسخه پولی این ابزار هم، امکانات بسیار بیشتری در اختیارتان قرار خواهد گرفت.

با استفاده از گوگل آنالیتیک می توان فهمید :

  • کاربران در هر روز چقدر در سایت شما مانده اند و چه صفحاتی را دیده اند
  • لود صفحات در چه سطحی است و آیا سرعت بارگذاری مطالب و عکس ها کافی است؟
  • کاربران بیشتر با موبایل به سایت شما می آیند یا رایانه؟
  • درصورتی که بدون هیچ عکس‌العملی از سایت شما خارج شوند نرخ پرش سایت را بالا می برند که میزان نرخ پرش در گوگل آنالیتیک کاملاً قابل تشخیص است
  • کاربران چگونه به سایت وارد شده اند یعنی از طریق لینک های خارجی، وارد کردن URL یا ترافیک مستقیم
  • مخاطبان به کدام قسمت از سایت بیشتر علاقه دارند
  • از کدام نقاط کشور یا خارج از کشور به سایت وارد شده اند
  • حتی اگر از تبلیغات کلیکی یا تبلیغات گوگل استفاده می کنید میزان کلیک بر روی تبلیغاتتان و میزان ورودی دقیق از هر کلمه را هم نمایش می دهد
  • و …
ابزارهای سئو

2. Moz Check My Listing

شاید برای سایت خود اقداماتی را انجام داده باشید و احساس کنید که سایت از هر نظر به مرحله قابل قبولی رسیده است ولی برای مطمئن شدن از وضعیت سایت و اینکه سایت از نظر موتورهای جستجو (گوگل، یاهو، بینگ) در چه موقعیتی است نیازمند ابزاری است که Moz Check My Listing به شما در این زمینه کمک خواهد کرد.

اولین جمله ای که در صفحه مربوط به آمار گرفتن سایت مشاهده می کنید جمله (?can your customers find you online) است که به معنی (آیا مطمئن هستید مشتریان می توانند تجارت شما را به صورت آنلاین پیدا کنند؟) می باشد. منظور از این جمله این است که می توانید با استفاده از این ابزار مطمئن شوید که در صفحات موتورهای جستجو موقعیت خوبی دارید یا نه.

به آدرس سایت مراجعه کنید و در کادر مشخص شده اطلاعات کسب و کارتان را وارد کنید و منتظر نتیجه باشید.

امتیاز یا (Current Score) که در این کادر مشخص می‌شود هر چه قدر به 100 نزدیک تر باشد قابل قبول تر است. این ابزار قسمت هایی که در سایت نیاز به بررسی و اصلاح و حتی کامل تر شدن دارند را هم مشخص می کند که می توانید به کمک آن به راحتی سایت را به مرحله ای برسانید که از نظر موتورهای جستجو قابل قبول‌تر است.

ابزارهای سئو

3. Screaming Frog

ابزار Screaming Frog نرم افزاری است که به crawl کردن صفحات سایت برای موتورهای جستجو کمک می کند. این نرم افزار قابلیت این را دارد که تمام تصاویر، صفحات، css ها و اسکریپت ها را برای موتورهای جستجو crawl کند و در پایگاه داده آن ها ثبت کند. تمامی این فعالیت ها توسط نرم افزار Screaming Frog به صورتی انجام می‌شود که برای سئو و بهینه سازی سایت بسیار اثر مثبت بگذارد.

یکی دیگر از دلایل محبوبیت نرم افزار Screaming Frog استفاده ی راحت از آن است که باعث شده سئو کاران و مدیران سایت ها برای ثبت سایت در موتورهای جستجو و آنالیز وب سایت از آن استفاده کنند.

استفاده از این نرم افزار بسیار ساده است و به‌صورت تب به تب تمامی تگ ها و برچسب ها و حتی کلیدواژه های بکار برده شده در هر یک از صفحات وب سایت را به شما نمایش می دهد. Screaming Frog به خوبی برای آنالیز دقیق وب سایت به شما بسیار کمک خواهد کرد.

4. Link Explorer

سایت MOZ ابزاری به نام Link Explorer را به صورت رایگان برای کاربران خود قرار داده که امکانات خوبی دارد، ولی با پرداخت هزینه می توان قابلیت هایی بیشتری از این ابزار را در اختیار داشت.

Link Explorer یک تحلیل‎گر لینک فوق العاده است که لینک‎های ورودی، اعتبار، معیارهای لینک‎های درون صفحه، صفحات برتر، لینک به دامنه‎ها و Landing page های برتر به وب‎سایت شما را مورد تجزیه تحلیل قرار می‎دهد.

با این ابزار می توان به راحتی Domain authority و Page Authority یعنی اعتبار دامنه و اعتبار صفحات را به دست آورد. افزایش آگاهی از این دو امتیاز می تواند به ما کمک کند که بدانیم از چه سایت هایی می توان لینک گرفت و چه سایت هایی واقعاً اعتبار قابل قبولی دارند. در نتیجه با دانستن میزان اعتبار سایت خود، می توانیم به بهبود وضعیت سایت کمک کرده و برای این کار استراتژی بهتری ایجاد کنیم.

ابزارهای سئو

5. SimilarWeb

زمانی که احساس می کنید:

سود کسب و کار اینترنتی تان بیشتر از 50% کاهش یافته است

ترافیک سایت کم شده است

نرخ پرش افزایش یافته است

در چنین شرایطی چه کاری باید انجام دهید؟ دیگر شرکت های موفق چه راهکاری دارند که با چنین شرایطی روبرو نمی شوند؟ استراتژی درست برای مواجه با چنین شرایطی چیست؟

جواب ساده است! استفاده از SimilarWeb

با استفاده از SimilarWeb می توانید :

  • سیستم خود را تجزیه و تحلیل کنید
  • سایت خود را نسبت به دیگر سایت ها ارزیابی کنید
  • بر تمام بخش های سایت از جمله میزان ورودی و طریقه‌ی ورودی به سایت نظارت کنید
  • با تعیین تاریخ فقط زمان مشخص شده و دلخواهتان را در یک بازه زمانی بررسی کنید
  • تعیین رتبه سایت در کشور و این که چه قدر راه مانده تا به سایت رقبا برسید
  • و…

ابزارهای سئو

6. SEO SiteCheckup

SEO SiteCheckup ابزاری است که حتی افراد مبتدی هم به راحتی می توانند از آن استفاده کنند و ایرادات سایت خود را پیدا کنند. از جزئی ترین ایرادها تا دیگر خطاهای احتمالی همه در این ابزار قابل تشخیص است.

این ابزار قابلیت آمار گرفتن از سایت در قسمت های مختلف مثل : امنیت، سرعت، فعالیت در شبکه های اجتماعی، نحوه نمایش سایت در صفحه نمایش موبایل و … را دارد.

علاوه بر این از دیگر مزایای این ابزار تهیه گزارش از آمارهای گرفته شده است و این که می توان در قسمت Fixed Now خطاهای پیدا شده را رفع کرد. به کمک همین ابزار ساده می توان به رقابت با دیگر کسب و کارها در حوزه‌ی کاری خود پرداخت و سایت آن ها را هم آنالیز کرد تا به تکنیک آن ها هم دست یافت.

ابزارهای سئو

7. Google Webmasters

گوگل وبمستر تولز ابزاری رایگان است که توسط خود شرکت گوگل تهیه شده است. تنها کافی است که یک حساب Gmail داشته باشید تا بتوانید از گوگل وبمستر تولز استفاده کنید.

حتی اگر برای آمار گرفتن و آنالیز کردن سایت از دیگر ابزارها و نرم افزارها استفاده می کنید استفاده از گوگل وبمستر تولز را هم بلد باشید و در آن مسلط شوید. این ابزار، ابزار خود گوگل است پس آمارها و اطلاعات داده شده توسط آن را می توان دقیق ترین آمار دانست و به آن اعتماد داشت.

با استفاده از گوگل وبمستر تولز می توان سایت را در پایگاه داده گوگل ثبت کرد و به روز رسانی های انجام شده را به گوگل اطلاع داد. خطاهای موجود در نقشه سایت نیز توسط گوگل وبمستر تولز قابل تشخیص است و بعد از تشخیص خطاها توسط آن می‌توان ایرادهای احتمالی را رفع کرد تا به سئو سایت صدمه ای نرسد.

بسیاری از مسائل امنیتی سایت را در این بخش می توان بهبود داد و اگر خطا یا ایرادی صورت گرفت در این قسمت می توان نسبت به رفع آن اقدام کرد؛ مانند : خطاهای مربوط به malware or spam .

می توان با این ابزار به راحتی متوجه شد که ترافیک سایت بیشتر مربوط به چه کلماتی است و چه کلماتی باعث می‌شود که در صفحه جستجو گوگل (SERP) نمایش داده شوید.

گوگل وبمستر تولز کمک می کند که با چشم گوگل سایت خود را ببینید و متوجه شوید که سایت در نسخه موبایل و ابعاد صفحه نمایش های کوچک‌تر مانند سایزهای مختلف موبایل و تبلت به چه صورتی است و آیا قابل قبول است؟

در کل می توان گفت استفاده از گوگل وبمستر تولز برای تمامی افرادی که با سایت در ارتباط اند (مدیر سایت، سئو کاران، برنامه نویسان موبایل و سایت) ضروری است و به کمک آن می توان از بروز خطاهای احتمالی جلوگیری کرد.

ابزارهای سئو

8. SpyFu

یکی از بهترین ابزارها برای بررسی سایت رقبا SpyFu است مخصوصاً اگر به تازگی به شروع فعالیت خود در حوزه‌ی وب وارد شده اید این ابزار تمام حوزه‌ی رقابتی بازار را به شما نشان می دهد. با این ابزار با سرعت زیاد و به راحتی هر سایتی را می توان تحلیل کرد. بیشترین استفاده ای که سئو کاران از این برنامه دارند بررسی سایت رقبا است زیرا برای تحلیل این بخش این ابزار دقت خوبی دارد. شما هم با استفاده از این ابزار سایت رقبایتان را تحلیل کنید و از آن ها پیشی بگیرید.

SpyFu توانایی تشخیص میزان لینک بیلدینگ انجام شده برای یک سایت را هم دارد که همین موضوع بسیار برای رسیدن به سایت رقبا مفید واقع می‌شود.

از دیگر امکانات فوق‌العاده‌ی این ابزار می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • ماژول مقایسه سایت ها
  • ماژول سابقه کلمات کلیدی
  • ماژول سابقه دامنه
  • ماژول کلمات کلیدی مرتبط
  • و…
ابزارهای سئو

9. Dasheroo

یکی دیگر از ابزارهای بسیار کاربردی در زمینه سئو ابزار Dasheroo است که می توان گفت که با استفاده از این برنامه دیگر به استفاده از برنامه های دیگر نیاز پیدا نخواهید کرد. Dasheroo تمام قابلیت های برنامه های دیگر را شامل می‌شود و در کنار آن می تواند به بررسی میزان فعالیت شما در شبکه های اجتماعی هم پی ببرد.
ابزارهای سئو

10. Google PageSpeed Insights

سرعت سایت و نکاتی که در این زمینه باید رعایت شوند تأثیر مثبت بسیار زیادی در سئو سایت خواهند گذاشت. برای اینکه دریابید وضعیت سرعت سایتتان در چه میزانی است و تا چه حدی باید آن را بهبود بخشید حتماً به این سایت سر بزنید و سایت خودتان را ارزیابی کنید.

نحوه امتیازدهی در این سایت از 0 تا 100 رتبه‌بندی شده که عدد 100 برای سرعت سایت مطلوب‌ترین حال است. امتیاز آدرس (URL) سایت خود را بررسی کنید و حتماً بخش خطاهای اعلام‌شده توسط Google PageSpeed Insights در بخش Consider Fixing را هم در نظر داشته باشید. این ابزار هم برای صفحه نمایش نسخه دسکتاپ و هم برای نسخه موبایل کاربرد دارد که باید این دو مورد را به صورت جداگانه بررسی کنید. با رفع خطاهای مشخص شده می توانید سرعت سایت را افزایش دهید و از موتورهای جستجو رتبه بهتری دریافت کنید.

نکات بیشتر در زمینه چگونگی افزایش سرعت سایت را در مقاله‌ی افزایش سرعت سایت بررسی کرده ایم که می توانید با مطالعه‌ی این مقاله اطلاعات بیشتری در این زمینه دریابید.

ابزارهای سئو

11. Google Keyword Planner

ابزار Google Keyword Planner ابزاری است که می تواند برای انتخاب کلمات کلیدی مناسب و هدفمند مفید واقع شود. بدون استفاده از این ابزار ممکن است ندانسته بر روی کلمه هایی که زیاد هم اثرگذار نیست فعالیت کنیم و بعد ببینیم که نتیجه دلخواه را نگرفته ایم.

ابزار Google Keyword Planner توانایی تشخیص بهترین کلمه مرتبط و غیر مرتبط با کلمه انتخابی وارد شده را دارد و حتی میزان کلیک کاربران را هم نشان می دهد.

اگر به دنبال برنامه ای قابل اطمینان هستید حتماً از این برنامه استفاده کنید زیرا ابزاری است که توسط خود گوگل تولید شده و آمارهای گوگل به‌طور یقین از دیگر برنامه ها واقعی تر خواهد بود.

ابزارهای سئو

12. Google Trends

گوگل ترندز نیز مانند Google Keyword Planner ابزاری است که برای تشخیص کلمات کلیدی مناسب مورد استفاده قرار می گیرد. این ابزار هم از ابزارهای خود گوگل است و ابزار دقیقی است اما Google Keyword Planner از گوگل ترندز Trends دقیق تر است و کلمات مشابه بیشتری را نمایش می دهد.

علاوه بر کلمه ی کلیدی مناسب می توان از این ابزار آمارهای بیشتری گرفت مانند :

در هر کشور کلمه ی مورد نظر چه مقدار جستجو می‌شود

هر کلمه در چه بازه‌ی زمانی ای بیشترین میزان جستجو را داشته است

مثلاً کلمه ی “مدیروب” بدون فاصله، بیشتر جستجو می‌شود یا “مدیر وب”

کلماتی که به یکدیگر نزدیک هستند و بین آن ها مردد هستید را با اضافه کردن یک ” , ” از هم جدا کنید تا گوگل ترندز Trends آن ها را با هم مقایسه کند.

ابزارهای سئو

13. Pingdom

برای کسب و کارهایی که به صورت برون مرزی کار می کنند و نیازمند بررسی وضعیت سایت از خارج کشور هستند، استفاده از Pingdom می تواند بسیار مفید واقع شود.

این ابزار کمک می کند تا در چندین نقطه در کره‌ی زمین میزان دسترسی و وضعیت نمایش سایت را بررسی کرد. با استفاده از این ابزار می توان تفاوت سرعت سایت خود با سایت های بزرگ و معروف را بررسی کرد و به بهتر شدن سایت خود کمک کرد.

می توان با این ابزار سرورهای گوناگونی را بررسی کرد مثلاً این که در سرورهای آمریکا سایت ما با چه سرعتی لود می‌شود. اینکه بدانیم امتیاز سرعت سایت چه عددی است برای درک بهتر وضعیت سرعت سایت می توانند کمک کننده باشد.

در کادر پائینی بعد از تشخیص امتیاز می توان مواردی را که نیاز به بررسی دارند و یا مواردی که رعایت شده و به بهبود سرعت سایت کمک کرده اند را دید. برای تمامی این قسمت ها توضیحات کافی ای داده شده است تا در این زمینه راهنمایی شوید.

میزان اشغال هر بخش برای سایت مانند میزان اشغال حجم تصاویر، ویدئوها، CSS کدها، HTML کدها و … نیز از جمله امکانات ابزار Pingdom است.

ابزارهای سئو

14. FOUND SEO AUDIT TOOL

این ابزار مانند معلمی در کنار دانش آموز می تواند به شما در یادگیری سئو کمک کند. با وارد کردن سایت خود در FOUND SEO AUDIT TOOL هر اشتباه و خطایی که وجود داشته باشد به شما معرفی خواهد شد و توضیحات لازم برای رفع خطا هم به خوبی در این ابزار وجود دارد. این ابزار توانایی تهیه فایل XML از نقشه سایت را هم دارد و علاوه بر آن می تواند تمام آنالیزی که از سایت انجام داده است در یک فایل PDF به صورت خروجی تهیه کند.
ابزارهای سئو

15. KWFinder

KWFinder ابزاری قدرتمند برای تشخیص کلمات کلیدی و پیشنهاد کلمات کلیدی بیشتر می باشد. این برنامه به خوبی میزان رقابت در هر کلمه را تشخیص می دهد و حتی می تواند کسانی که در کلمه مورد نظر بیشترین فعالیت را دارند یا رقبای شما محسوب می شوند را معرفی کند.

این ابزار یک ابزار بسیار مفید است که به دلیل کارایی زیاد و دقت بالایی که دارد آن را به صورت رایگان و غیر رایگان عرضه کرده اند.

این ابزار در نسخه رایگان دارای محدودیت هایی است که آن چنان هم احساس نخواهد شد! مثلاً در نسخه ی رایگان تنها در هر بار وارد کردن کلمه کلیدی 50 کلمه ی مشابه پیشنهاد می‌شود که در نسخه‌ی غیر رایگان این عدد شامل تمامی کلمات مرتبط موجود است.

در نسخه‌ی رایگان تنها می توانید روزانه 5 جستجو انجام دهید که در نسخه غیر رایگان این عدد نا محدود خواهد بود.

ابزارهای سئو

16. Google Mobile-Friendly Test

این ابزار ابزاری است که به راحتی با وارد کردن آدرس سایت می تواند به نحوه نمایش سایت در نسخه موبایل دسترسی پیدا کند و اگر از این نظر سایت خوب باشد با رنگ سبز تائید می کند که سایت وارد شده mobile-friendly بوده است.

گوگل به سایت هایی که mobile-friendly ندارند در این سال های اخیر بسیار اخطار داده است و رسماً اعلام کرده است سایتی که mobile-friendly نیست از نظر سئو برایش امتیاز خوبی نخواهد داشت و همین‌طور برعکس سایت هایی که در نسخه های موبایل هم قابل نمایش هستند از نظر موتورهای جستجو اهمیت ویژه های دارند.

با این ابزار سایت خود را بررسی کنید و اگر در این زمینه هنوز سایتتان ضعف دارد حتماً آن ها را رفع کنید تا تغییرات قابل توجهی را بر رتبه سایتتان مشاهده کنید.

ابزارهای سئو

17. Remove’em

این ابزار با پرداخت هزینه می تواند سرویس بسیار خوبی به کاربران بدهد. وظیفه ابزار Remove’em بررسی بک لینک هایی است که از سایت های دیگر برای یک سایتی گرفته شده است.

سایت های زیادی اقدام به خرید بک لینک و دور زدن قوانین گوگل می کنند. در این بین سایت هایی که به دیگر سایت ها لینک می دهند ممکن است از نظر گوگل سایت هایی بی ارزش باشند و در صورت لینک گرفتن از آن ها اسپم خواهید شد. ابزار Remove’em دقیقاً در همین جا به دادتان خواهد رسید. بررسی لینک های داده شده به سایت و پیدا کردن سایت های اسپم لینک دهنده بر عهده‌ی این ابزار دقیق و مفید است.

Remove’em توانایی یافتن پروفایل سایت هایی که به شما لینک داده اند را دارد و تمام اطلاعات آن ها را اسکن می کند. بعد از اسکن اطلاعات سایت های لینک دهنده مانند اطلاعات تماس سایت ها و دامنه هایی که باید به آن ها درخواست حذف لینک خود را بدهید را در اختیار شما می گذارد.

گل آخر ابزار Remove’em را می توان ارسال اطلاعات برای گوگل دانست. در صورتی که به این ابزار اجازه دهید فهرست اطلاعات را برای گوگل ارسال می کند و به ربات های گوگل پیغام خواهد داد که هنگام خزیدن به سایت شما این لینک ها را به حساب نیاورد.

ابزارهای سئو

18. Yoast SEO

ابزار Yoast SEO افزونه ای رایگان است که بر روی سیستم های وردپرسی قابل اجرا است. اصلی ترین مزیت این افزونه برای ایرانی ها را می توان فارسی بودن آن دانست که به همین دلیل می تواند برای افراد مبتدی نیز بسیار مفید واقع شود. در نسخه غیر رایگان این برنامه امکانات بیشتری در اختیارتان قرار خواهد گرفت که پیشنهاد می کنیم از نسخه رایگان استفاده کنید زیرا به اندازه‌ی کافی امکانات در اختیارتان خواهد گذاشت. با این ابزار می توان ایرادهای مربوط به بخش محتوای سایت را به خوبی رفع کرد و متن سایت را هم از نظر خوانایی و هم از نظر موارد سئو اصلاح کرد. استفاده از این ابزار بسیار ساده است و با پیشنهاد‌هایی که در انتهای مقالات در کادر مخصوص به شما می دهد به خوبی متوجه موارد مثبت و منفی ای که در متن شما وجود دارد خواهید شد. علاوه بر آموزش موارد سئو این ابزار توانایی تهیه نقشه سایت، Breadcrumbs، RSS را هم دارد.
ابزارهای سئو

19. SEMRush

این ابزار مانند دیگر ابزارهای نام برده شده در بالا می تواند به یافتن کلمات کلیدی مناسب کمک کند. تفاوت این ابزار با دیگر ابزارهای نام برده شده در زمینه پیدا کردن کلمات کلیدی این است که می توانید آدرس URL سایت رقبا و سایت های قدرتمند را وارد کنید تا تمام کلمات کلیدی آن ها لیست شود و به راحتی بدانید به چه جایگاهی باید برسید. استفاده از این ابزار با پرداخت هزینه میسر می شود که برای اینکه از نحوه عملکرد و دقت بالای آن اطلاع یابید می توانید به صورت رایگان در 7 روز از آن استفاده کنید.
از دیگر قابلیت های سایت SEMRush می توان به گزارش بازدید سایت و گزارش مربوط به موتورهای جستجو اشاره کرد.

ابزارهای سئو

سایت چکاپ سایتی فارسی زبان است که در داخل کشور اداره می‌شود. در این سایت هم مانند دیگر سایت ها با وارد کردن آدرس URL سایت می توان به خوبی سایت را آنالیز کرد. ایرادها و خطاهای احتمالی به صورت کاملاً فارسی برای کاربران توضیح داده می‌شود و می توان آن ها را رفع کرد.

این ابزار هم مانند دیگر ابزارها در دو نسخه رایگان و غیر رایگان عرضه می‌شود که در هر دو صورت کاملاً کاربردی خواهد بود.

ابزارهای سئو

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *