هر کاری برای بهتر انجام شدن و یا آسان شدن نیازمند ابزارهای مخصوصی است که به کمک آن ها می توان کارها را بیشتر و بهتر جلو برد. سئو و مجموعه فعالیت هایی که برای بهبود رتبه سایت انجام میشود نیز با کمک ابزارهای زیادی می تواند آسان تر انجام شود و در مسیر بهتری نیز قرار گیرد. در ادامه 20 ابزار رایگان و غیر رایگان برای سئو سایت معرفی خواهیم کرد که هر کدام در زمینه های مختلفی می توانند مفید واقع شوند.
1. Google Analytics
Google Analytics یا گوگل آنالیز ابزاری است که به صورت رایگان و غیر رایگان ارائه میشود. بعد از نصب گوگل آنالیتیک می توان به بسیاری از ویژگی های این برنامه به صورت رایگان دسترسی پیدا کرد و با خرید نسخه پولی این ابزار هم، امکانات بسیار بیشتری در اختیارتان قرار خواهد گرفت.
با استفاده از گوگل آنالیتیک می توان فهمید :
- کاربران در هر روز چقدر در سایت شما مانده اند و چه صفحاتی را دیده اند
- لود صفحات در چه سطحی است و آیا سرعت بارگذاری مطالب و عکس ها کافی است؟
- کاربران بیشتر با موبایل به سایت شما می آیند یا رایانه؟
- درصورتی که بدون هیچ عکسالعملی از سایت شما خارج شوند نرخ پرش سایت را بالا می برند که میزان نرخ پرش در گوگل آنالیتیک کاملاً قابل تشخیص است
- کاربران چگونه به سایت وارد شده اند یعنی از طریق لینک های خارجی، وارد کردن URL یا ترافیک مستقیم
- مخاطبان به کدام قسمت از سایت بیشتر علاقه دارند
- از کدام نقاط کشور یا خارج از کشور به سایت وارد شده اند
- حتی اگر از تبلیغات کلیکی یا تبلیغات گوگل استفاده می کنید میزان کلیک بر روی تبلیغاتتان و میزان ورودی دقیق از هر کلمه را هم نمایش می دهد
- و …

2. Moz Check My Listing
اولین جمله ای که در صفحه مربوط به آمار گرفتن سایت مشاهده می کنید جمله (?can your customers find you online) است که به معنی (آیا مطمئن هستید مشتریان می توانند تجارت شما را به صورت آنلاین پیدا کنند؟) می باشد. منظور از این جمله این است که می توانید با استفاده از این ابزار مطمئن شوید که در صفحات موتورهای جستجو موقعیت خوبی دارید یا نه.
به آدرس سایت مراجعه کنید و در کادر مشخص شده اطلاعات کسب و کارتان را وارد کنید و منتظر نتیجه باشید.
امتیاز یا (Current Score) که در این کادر مشخص میشود هر چه قدر به 100 نزدیک تر باشد قابل قبول تر است. این ابزار قسمت هایی که در سایت نیاز به بررسی و اصلاح و حتی کامل تر شدن دارند را هم مشخص می کند که می توانید به کمک آن به راحتی سایت را به مرحله ای برسانید که از نظر موتورهای جستجو قابل قبولتر است.

3. Screaming Frog
یکی دیگر از دلایل محبوبیت نرم افزار Screaming Frog استفاده ی راحت از آن است که باعث شده سئو کاران و مدیران سایت ها برای ثبت سایت در موتورهای جستجو و آنالیز وب سایت از آن استفاده کنند.
استفاده از این نرم افزار بسیار ساده است و بهصورت تب به تب تمامی تگ ها و برچسب ها و حتی کلیدواژه های بکار برده شده در هر یک از صفحات وب سایت را به شما نمایش می دهد. Screaming Frog به خوبی برای آنالیز دقیق وب سایت به شما بسیار کمک خواهد کرد.
4. Link Explorer
Link Explorer یک تحلیلگر لینک فوق العاده است که لینکهای ورودی، اعتبار، معیارهای لینکهای درون صفحه، صفحات برتر، لینک به دامنهها و Landing page های برتر به وبسایت شما را مورد تجزیه تحلیل قرار میدهد.
با این ابزار می توان به راحتی Domain authority و Page Authority یعنی اعتبار دامنه و اعتبار صفحات را به دست آورد. افزایش آگاهی از این دو امتیاز می تواند به ما کمک کند که بدانیم از چه سایت هایی می توان لینک گرفت و چه سایت هایی واقعاً اعتبار قابل قبولی دارند. در نتیجه با دانستن میزان اعتبار سایت خود، می توانیم به بهبود وضعیت سایت کمک کرده و برای این کار استراتژی بهتری ایجاد کنیم.

5. SimilarWeb
زمانی که احساس می کنید:
سود کسب و کار اینترنتی تان بیشتر از 50% کاهش یافته است
ترافیک سایت کم شده است
نرخ پرش افزایش یافته است
در چنین شرایطی چه کاری باید انجام دهید؟ دیگر شرکت های موفق چه راهکاری دارند که با چنین شرایطی روبرو نمی شوند؟ استراتژی درست برای مواجه با چنین شرایطی چیست؟
با استفاده از SimilarWeb می توانید :
- سیستم خود را تجزیه و تحلیل کنید
- سایت خود را نسبت به دیگر سایت ها ارزیابی کنید
- بر تمام بخش های سایت از جمله میزان ورودی و طریقهی ورودی به سایت نظارت کنید
- با تعیین تاریخ فقط زمان مشخص شده و دلخواهتان را در یک بازه زمانی بررسی کنید
- تعیین رتبه سایت در کشور و این که چه قدر راه مانده تا به سایت رقبا برسید
- و…
6. SEO SiteCheckup
این ابزار قابلیت آمار گرفتن از سایت در قسمت های مختلف مثل : امنیت، سرعت، فعالیت در شبکه های اجتماعی، نحوه نمایش سایت در صفحه نمایش موبایل و … را دارد.
علاوه بر این از دیگر مزایای این ابزار تهیه گزارش از آمارهای گرفته شده است و این که می توان در قسمت Fixed Now خطاهای پیدا شده را رفع کرد. به کمک همین ابزار ساده می توان به رقابت با دیگر کسب و کارها در حوزهی کاری خود پرداخت و سایت آن ها را هم آنالیز کرد تا به تکنیک آن ها هم دست یافت.

7. Google Webmasters
حتی اگر برای آمار گرفتن و آنالیز کردن سایت از دیگر ابزارها و نرم افزارها استفاده می کنید استفاده از گوگل وبمستر تولز را هم بلد باشید و در آن مسلط شوید. این ابزار، ابزار خود گوگل است پس آمارها و اطلاعات داده شده توسط آن را می توان دقیق ترین آمار دانست و به آن اعتماد داشت.
با استفاده از گوگل وبمستر تولز می توان سایت را در پایگاه داده گوگل ثبت کرد و به روز رسانی های انجام شده را به گوگل اطلاع داد. خطاهای موجود در نقشه سایت نیز توسط گوگل وبمستر تولز قابل تشخیص است و بعد از تشخیص خطاها توسط آن میتوان ایرادهای احتمالی را رفع کرد تا به سئو سایت صدمه ای نرسد.
بسیاری از مسائل امنیتی سایت را در این بخش می توان بهبود داد و اگر خطا یا ایرادی صورت گرفت در این قسمت می توان نسبت به رفع آن اقدام کرد؛ مانند : خطاهای مربوط به malware or spam .
می توان با این ابزار به راحتی متوجه شد که ترافیک سایت بیشتر مربوط به چه کلماتی است و چه کلماتی باعث میشود که در صفحه جستجو گوگل (SERP) نمایش داده شوید.
گوگل وبمستر تولز کمک می کند که با چشم گوگل سایت خود را ببینید و متوجه شوید که سایت در نسخه موبایل و ابعاد صفحه نمایش های کوچکتر مانند سایزهای مختلف موبایل و تبلت به چه صورتی است و آیا قابل قبول است؟
در کل می توان گفت استفاده از گوگل وبمستر تولز برای تمامی افرادی که با سایت در ارتباط اند (مدیر سایت، سئو کاران، برنامه نویسان موبایل و سایت) ضروری است و به کمک آن می توان از بروز خطاهای احتمالی جلوگیری کرد.

8. SpyFu
SpyFu توانایی تشخیص میزان لینک بیلدینگ انجام شده برای یک سایت را هم دارد که همین موضوع بسیار برای رسیدن به سایت رقبا مفید واقع میشود.
از دیگر امکانات فوقالعادهی این ابزار می توان به موارد زیر اشاره کرد :
- ماژول مقایسه سایت ها
- ماژول سابقه کلمات کلیدی
- ماژول سابقه دامنه
- ماژول کلمات کلیدی مرتبط
- و…

9. Dasheroo

10. Google PageSpeed Insights
سرعت سایت و نکاتی که در این زمینه باید رعایت شوند تأثیر مثبت بسیار زیادی در سئو سایت خواهند گذاشت. برای اینکه دریابید وضعیت سرعت سایتتان در چه میزانی است و تا چه حدی باید آن را بهبود بخشید حتماً به این سایت سر بزنید و سایت خودتان را ارزیابی کنید.
نکات بیشتر در زمینه چگونگی افزایش سرعت سایت را در مقالهی افزایش سرعت سایت بررسی کرده ایم که می توانید با مطالعهی این مقاله اطلاعات بیشتری در این زمینه دریابید.

11. Google Keyword Planner
ابزار Google Keyword Planner توانایی تشخیص بهترین کلمه مرتبط و غیر مرتبط با کلمه انتخابی وارد شده را دارد و حتی میزان کلیک کاربران را هم نشان می دهد.
اگر به دنبال برنامه ای قابل اطمینان هستید حتماً از این برنامه استفاده کنید زیرا ابزاری است که توسط خود گوگل تولید شده و آمارهای گوگل بهطور یقین از دیگر برنامه ها واقعی تر خواهد بود.

12. Google Trends
علاوه بر کلمه ی کلیدی مناسب می توان از این ابزار آمارهای بیشتری گرفت مانند :
در هر کشور کلمه ی مورد نظر چه مقدار جستجو میشود
هر کلمه در چه بازهی زمانی ای بیشترین میزان جستجو را داشته است
مثلاً کلمه ی “مدیروب” بدون فاصله، بیشتر جستجو میشود یا “مدیر وب”
کلماتی که به یکدیگر نزدیک هستند و بین آن ها مردد هستید را با اضافه کردن یک ” , ” از هم جدا کنید تا گوگل ترندز Trends آن ها را با هم مقایسه کند.

13. Pingdom
این ابزار کمک می کند تا در چندین نقطه در کرهی زمین میزان دسترسی و وضعیت نمایش سایت را بررسی کرد. با استفاده از این ابزار می توان تفاوت سرعت سایت خود با سایت های بزرگ و معروف را بررسی کرد و به بهتر شدن سایت خود کمک کرد.
می توان با این ابزار سرورهای گوناگونی را بررسی کرد مثلاً این که در سرورهای آمریکا سایت ما با چه سرعتی لود میشود. اینکه بدانیم امتیاز سرعت سایت چه عددی است برای درک بهتر وضعیت سرعت سایت می توانند کمک کننده باشد.
در کادر پائینی بعد از تشخیص امتیاز می توان مواردی را که نیاز به بررسی دارند و یا مواردی که رعایت شده و به بهبود سرعت سایت کمک کرده اند را دید. برای تمامی این قسمت ها توضیحات کافی ای داده شده است تا در این زمینه راهنمایی شوید.
میزان اشغال هر بخش برای سایت مانند میزان اشغال حجم تصاویر، ویدئوها، CSS کدها، HTML کدها و … نیز از جمله امکانات ابزار Pingdom است.

14. FOUND SEO AUDIT TOOL

15. KWFinder
این ابزار یک ابزار بسیار مفید است که به دلیل کارایی زیاد و دقت بالایی که دارد آن را به صورت رایگان و غیر رایگان عرضه کرده اند.
این ابزار در نسخه رایگان دارای محدودیت هایی است که آن چنان هم احساس نخواهد شد! مثلاً در نسخه ی رایگان تنها در هر بار وارد کردن کلمه کلیدی 50 کلمه ی مشابه پیشنهاد میشود که در نسخهی غیر رایگان این عدد شامل تمامی کلمات مرتبط موجود است.
در نسخهی رایگان تنها می توانید روزانه 5 جستجو انجام دهید که در نسخه غیر رایگان این عدد نا محدود خواهد بود.

16. Google Mobile-Friendly Test
گوگل به سایت هایی که mobile-friendly ندارند در این سال های اخیر بسیار اخطار داده است و رسماً اعلام کرده است سایتی که mobile-friendly نیست از نظر سئو برایش امتیاز خوبی نخواهد داشت و همینطور برعکس سایت هایی که در نسخه های موبایل هم قابل نمایش هستند از نظر موتورهای جستجو اهمیت ویژه های دارند.
با این ابزار سایت خود را بررسی کنید و اگر در این زمینه هنوز سایتتان ضعف دارد حتماً آن ها را رفع کنید تا تغییرات قابل توجهی را بر رتبه سایتتان مشاهده کنید.

17. Remove’em
سایت های زیادی اقدام به خرید بک لینک و دور زدن قوانین گوگل می کنند. در این بین سایت هایی که به دیگر سایت ها لینک می دهند ممکن است از نظر گوگل سایت هایی بی ارزش باشند و در صورت لینک گرفتن از آن ها اسپم خواهید شد. ابزار Remove’em دقیقاً در همین جا به دادتان خواهد رسید. بررسی لینک های داده شده به سایت و پیدا کردن سایت های اسپم لینک دهنده بر عهدهی این ابزار دقیق و مفید است.
Remove’em توانایی یافتن پروفایل سایت هایی که به شما لینک داده اند را دارد و تمام اطلاعات آن ها را اسکن می کند. بعد از اسکن اطلاعات سایت های لینک دهنده مانند اطلاعات تماس سایت ها و دامنه هایی که باید به آن ها درخواست حذف لینک خود را بدهید را در اختیار شما می گذارد.
گل آخر ابزار Remove’em را می توان ارسال اطلاعات برای گوگل دانست. در صورتی که به این ابزار اجازه دهید فهرست اطلاعات را برای گوگل ارسال می کند و به ربات های گوگل پیغام خواهد داد که هنگام خزیدن به سایت شما این لینک ها را به حساب نیاورد.

18. Yoast SEO

19. SEMRush
این ابزار مانند دیگر ابزارهای نام برده شده در بالا می تواند به یافتن کلمات کلیدی مناسب کمک کند. تفاوت این ابزار با دیگر ابزارهای نام برده شده در زمینه پیدا کردن کلمات کلیدی این است که می توانید آدرس URL سایت رقبا و سایت های قدرتمند را وارد کنید تا تمام کلمات کلیدی آن ها لیست شود و به راحتی بدانید به چه جایگاهی باید برسید. استفاده از این ابزار با پرداخت هزینه میسر می شود که برای اینکه از نحوه عملکرد و دقت بالای آن اطلاع یابید می توانید به صورت رایگان در 7 روز از آن استفاده کنید.
از دیگر قابلیت های سایت SEMRush می توان به گزارش بازدید سایت و گزارش مربوط به موتورهای جستجو اشاره کرد.
این ابزار هم مانند دیگر ابزارها در دو نسخه رایگان و غیر رایگان عرضه میشود که در هر دو صورت کاملاً کاربردی خواهد بود.

بدون دیدگاه