5 اشتباه رایج در زمینه سئو و بهینه سازی سایت

5 اشتباه رایج در زمینه سئو و بهینه سازی سایت
چکیده این مطلب : زمان مطالعه : 4 دقیقه 0 نظر 3,379 بازدید

هر انسانی در زندگی روزمره خود اشتباهاتی انجام می‌دهد. اما ممکن است بعضی از اشتباهات قابل‌جبران نباشند. مثلا اشتباهات رایج در سئو ممکن است کل کسب‌و کارتان را نابود کند. در اینجا با 5 اشتباه خطرناک در این زمینه آشنا می‌شوید.

سئو و بهینه‌سازی سایت نیازمند داشتن دانشی تخصصی است تا بتوان بدون ایجاد مشکلی برای سایت رتبه خوبی در SERP به دست آورد.

به دو روش می‌توانید سایت خود را سئو کنید. اول اینکه این کار را به عهده‌ فردی ماهر بسپارید و هزینه این کار را پرداخت کنید. دوم اینکه خودتان سئو یاد بگیرید و سایت را با هر کلمه‌ای سئو کنید ولی تا زمانی که کاملا به سئو تسلط پیدا نکرده‌اید این کار را انجام ندهید، زیرا باعث پنالتی‌شدن سایت و در نتیجه شکست کسب‌و‌کار اینترنتی خود خواهید شد. در این مقاله قصد داریم به اشتباهات رایج افراد سئو‌کار بپردازیم تا از بروز خطاهای احتمالی جلوگیری کنیم.

 

1. عدم انتخاب کلمات کلیدی مناسب

اولین کار برای شروع سئو و بردن سایت در مسیر رشد و موفقیت، انتخاب درست کلمات کلیدی است. اگر کلمه کلیدی درستی برای سایت انتخاب نشود بقیه مراحل نیز آن طور که باید نتیجه نخواهد داد و دقیقا مانند یک بنایی که کج ساخته شود، خواهد شد. حتما از ابزارهای آنلاین برای بررسی کلمات کلیدی پر‌بازدید و هدفمند استفاده کنید تا ببینید کدام کلمات ورودی بیشتری برای سایت خواهد آورد. 

ابزارهایی مثل google trends و KWFinder، ابزارهایی هستند که به کمک آنها می‌توان به خوبی به میزان ورودی هر کلمه و کلمات پر رقابت‌تر دست پیدا کرد. علاوه بر این می‌توانید سایت‌هایی که در کلمات انتخابی‌تان به عنوان رقیب محسوب می‌شوند را پیدا کنید.

هر کلمه کلیدی که به حوزه‌ کاری شما مربوط می‌شود را پیدا کنید و برای همه آنها محتوا تولید کنید. محتوا هم بر سئو سایت بسیار تاثیر مثبت می‌گذارد و هم کاربران را به سایت شما دعوت می کند.

از کلمات کلیدی طولانی‌تر استفاده کنید، کلمات یک جزئی و کوتاه به اندازه‌ کلمات چند جزئی تاثیرگذار نخواهند بود. رقابت در کلمات کلیدی طولانی‌تر یا (Long tail) بسیار کمتر از کلمات کوتاه است، در نتیجه می‌توانید از این موقعیت به نفع خودتان استفاده کنید و مطمئن باشید بازخورد خوبی خواهند داشت. سئو کردن کلمات تک‌جزئی هزینه زیادی را به خود اختصاص می‌دهد و احتمال خرید کردن کاربر در آن کلمات کم است. کلمات Long tail هزینه کمتری را در‌بر‌خواهند داشت و علاوه بر این کلماتی هستند که کاربر برای خرید کردن از آنها استفاده می‌کند.

مانند (پیراهن) و (پیراهن بلند مجلسی)؛ کسی که پیراهن بلند مجلسی را جستجو می‌کند احتمال خرید بیشتری دارد نسبت به کسی که پیراهن را جستجو می‌کند.
 

اشتباهات سئو

 

2. عدم رعایت سئو داخلی یا همان  On-Page SEO

سئو داخلی یا On Page به اندازه سئو خارجی حائز‌ اهمیت است. شاید بتوان به عنوان راه‌حلی مقطعی به سئو خارجی نگاه کرد ولی هدف از سئو سایت به سود رسیدن و ماندگار شدن در کسب‌و‌کار است. در نتیجه برای اینکه سایت ما به عنوان سایتی محبوب در نظر کاربران و هم چنین گوگل شناخته شود، باید سئو داخلی را هم رعایت کنیم و فقط به لینک‌سازی اکتفا نکنیم.

3. عدم به‌روز‌رسانی محتوای سایت 

برای رسیدن به صفحه یک و خط یک تلاش و زمان زیادی را باید گذاشت و ممکن است بعد از گذشت بازه زمانی چند ماهه به این جایگاه برسیم. اما بعد از آن چه کاری باید انجام داد؟ آیا فقط رسیدن به خط یک کافی است؟ موتورهای جستجو تا چه زمانی ما را در خط یک نشان خواهند داد؟

همان طور که شما برای رسیدن به صفحه اول و خط اول SERP تلاش می‌کنید، دیگر سایت‌ها و رقیبان شما برای رسیدن به این جایگاه تلاش خواهند کرد. پس با رسیدن به جایگاه خوب در میان نتایج گوگل تازه ‌کار شما شروع می‌شود. باید مطالب سایت را به‌روز‌رسانی کنید و در صورت نیاز، لینک‌سازی خارجی خود را گسترش دهید. 

 

4. عدم لینک سازی درست

موتورهای جستجو کاملا بر ساختار لینک‌سازی شما مسلط هستند و می‌توانند درست و غلط بودن نحوه لینک‌سازی شما را تشخیص دهند. الگوریتم گوگل پنگوئن به صورت اختصاصی به نحوه لینک سازی کاربران رسیدگی می‌کند و در صورتی که احساس کند تقلبی صورت گرفته است، سایت را پنالتی خواهد کرد. اما سوال اینجاست که چه سایت هایی با لینک سازی پنالتی خواهند شد؟
اعتبار سایت هایی که از آنها لینک می‌گیرید بسیار اهمیت دارد، یعنی نباید از سایت‌هایی که اعتبار خوبی ندارند و سطح پایینی از لحاظ سئو دارند بک‌لینک گرفت. با استفاده از ابزارهای آنلاین مثل ابزار سایت moz می‌توان به دامین آتوریتی و پیج آتوریتی سایت‌های با امتیاز بالا دست پیدا کرد و از آنها لینک گرفت.

گرفتن 1000 بک‌لینک از سایت‌ها و بلاگ‌هایی با آتوریتی متوسط، به اندازه گرفتن 100 لینک از سایت‌هایی با آتوریتی بالا تاثیر نخواهد گذاشت.

لینک سازی سایت نباید به صورتی انجام شود که گوگل به فعالیت شما شک کند. تمام عملیات لینک سازی و معرفی سایت در فرووم‌ها و بلاگ‌ها باید مانند رفتار یک فردی که به مفید بودن محتوای شما پی برده انجام شود.

 

اشتباهات سئو

 

5. عجول بودن

اگر می‌خواهید سایت خود را با سئو به خط یک برسانید نباید عجله کنید. اگر توانایی صبر کردن ندارید و نمی‌توانید با حوصله سایت خود را سئو کنید، به سراغ گوگل ادوردز بروید. سئو یعنی صبر و پی گیری. غیر از این حداقل می‌توان گفت سئو کلاه سفید به کارتان نمی‌یاید و از طرفی هم سئو کلاه سیاه نیز عواقب خودش را دارد. 

ماندگاری در صفحه اول SERP نیازمند مجموعه فعالیت‌هایی است که در بازه زمانی چند ماهه به آن می‌توان رسید و باید برنامه خود را در این راه برای چند روز بعد نگذارید و عجله نداشته باشید.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *