5 اشتباه سئو که وب مسترها به سادگی رقم می زنند


5 اشتباه سئو که وب مسترها به سادگی رقم می زنند
چکیده این مطلب : زمان مطالعه : 10 دقیقه 4 نظر 10,944 بازدید

آیا محتوای مطالب شما عالی هستند اما در رتبه بندی ها نتایج خوبی ندارند؟ این می تواند به خاطر اشتباهات ساده و رایجی باشد که شما در فرآیند سئو مرتکب می شوید. در این مقاله به 5 اشتباه به ظاهر ساده که وب مسترها آن را انجام می دهند اشاره می کنیم.

بازاریابی محتوا طی دو دهه اخیر تکامل قابل توجهی داشته است. همچنین با توجه به تغییرات همیشگی الگوریتم های گوگل و سیل عظیم اطلاعات اشتباهی که در حوزه بازاریابی اینترنتی وجود دارد، بدیهی است که بسیاری از ما دچار اشتباهات اولیه در فرآیندهای سئو و استراتژی های بازاریابی محتوا شویم.

با هر بار بروزرسانی الگوریتم های جدید و تغییراتی که در موتورهای جستجو ایجاد می شود، وسواس ما هم برای همگام شدن با SEO بیشتر می شود و ما مجبور می شویم برای اینکه به مشکل نخوریم، تمرکز خود را به تغییرات جدید معطوف کنیم.

اغلب وب مسترها مهمترین اصول سئو را به خوبی می دانند اما چرا نمی توانند از این اطلاعات و ابزار به درستی استفاده کنند؟ در ادامه به 5 اشتباهی که وب مسترها به سادگی در این زمینه مرتکب می شوند اشاره می کنیم.

اشتباهات سئو

1. ساختار بهینه سازی نشده کلمه کلیدی

با وجود افزایش جستجوی معنایی کاربران و همچنین افزایش تکنولوژی یادگیری ماشینی، همچنان تحقیق و پژوهش در مورد کلمه کلیدی باید بر دیگر موارد مقدم باشد. تمام محتوای مطالب شما می بایست به وسیله موضوعات و کلمات کلیدی به صورت شماتیک به اهداف کلی کسب و کار شما مرتبط باشند.

اگر محتوای ما موضوعات اصلی ما را پوشش دهد اما کلمات کلیدی در آن ها وجود نداشته باشند، چطور می توانیم بفهمیم که کاربران دقیقاً به دنبال چه چیزی هستند؟ بدون تحقیق و پژوهش در مورد کلمه کلیدی، چطور می توانید به صورت واقعی مخاطبان خود را پیدا کرده و متوجه شوید محتوای خود را برای چه کسانی می نویسید؟

کلمات کلیدی در واقع به عنوان پلی بین اهداف کاربر و محتوای اطلاعاتی منتشر شده توسط شما ایفای نقش می کنند. محتوایی که در آن ها کلمات کلیدی بهینه سازی شده است به موقعیت صفحات وب برای کسب رتبه بهتر به صورت طبیعی (ارگانیک) در موتورهای جستجو کمک می کند و جستجوهای هدفمند را تحت تأثیر قرار خواهد داد. این موضوع به صورت مؤثری محتوای بلاگ شما را پیشتاز می سازد.

برای بلاگ هایی که روی وب سایت ها ایجاد می شوند، تمرکز اصلی می بایست روی عبارات و کلمات کلیدی بلند باشد. استفاده از کلماتی مثل چطور، کجا، چرا و … در عبارات سؤالی مثال های رایجی از این قبیل هستند.

استفاده از عباراتی که بیشتر مورد توجه اکثریت قشر کاربران قرار می گیرد مثل کلماتی همچون “آموزش” ، “نحوه استفاده از” و موارد مشابه از دیگر ایده های انتخاب کلمات کلیدی هستند که بسیاری از وب مسترها به آن ها توجه کافی ندارند.

وب مسترها همچنین در اغلب موارد در بهینه سازی هدرها، متاتگ ها و محتواهای هدفمند شده با عبارات یا کلمات کلیدی نیز اشتباه می کنند. به خاطر داشته باشید که کلمات کلیدی خاص معمولاً در توضیحات متا در لیست نتایج جستجوی موتورهای جستجو به صورت قطور (Bold) به نمایش در می آیند. همین موضوع می تواند افزایش نرخ کلیک مطالب سایت شما را به دنبال داشته باشد.

تحقیق و پژوهش در مورد کلمات کلیدی به بهینه سازی ساختار هدر سایت شما (که شامل عنوان، توضیحات متا و … می شود) ختم نمی شود. بسیاری از بلاگرها در استفاده صحیح از سئوی معنایی ناتوان هستند. سئوی معنایی یا Semantic SEO به بلاگرها این امکان را می دهد تا محتوای خواندنی بیشتری ایجاد کنند و در نتیجه تأثیر بیشتری از عبارات کلیدی بگیرند و یا به درخواست ها و سؤالات بیشتری از کاربران پاسخ بدهند و در مجموع مطلب خود را به یک مطلب ویژه تبدیل کنند.

اما در طرف دیگر، اگر مطلبی بیش از اندازه مورد بهینه سازی قرار بگیرد ممکن است از خط قرمز خطر عبور کرده و شرایط نامساعدی را ایجاد کند. ایجاد تراکم زیاد از کلمه کلیدی، می تواند مطلب شما را از یک مطلب جامع و مفید به یک مطلب اسپم تبدیل کند! استفاده زیاد از کلمه کلیدی همچنین می تواند خوانایی متن محتوای شما را کاهش داده و در نتیجه منجر به کاهش علاقه کاربران شود.

برای اینکه از پیچیدگی ها فاصله بگیرید و مرز بین استفاده صحیح و غلط را بهتر درک کنید، پیشنهاد می شود که از بهترین الگوهای سئو به صورت یکپارچه بهره مند شوید. برای مثال اگر قصد بهینه سازی سئوی سایت خود را دارید، باید همه المان ها از جمله متا تگ ها و URL ها را مورد بررسی قرار دهید. کلمات کلیدی به جز ارسال سیگنال برای موتورهای جستجو، عملکرد مهمی برای مهندسی درونی سایت شما محسوب می شوند.

بیشتر بخوانید: 9 نکته مهم و ضروری سئو برای کسب رتبه بهتر در موتورهای جستجو

2. لینک های داخلی ناسازگار

لینک دهی داخلی احتمالاً یکی از مهمترین جنبه های نادیده گرفته شده در بهینه سازی یا سئو می باشد و جالب است که معمولاً این مورد در وب سایت هایی که مضمون سئو دارند بیشتر نادیده گرفته می شود. لینک سازی داخلی عملکردها و مزیت های بسیاری برای سئو دارد که در ادامه به برخی از آن ها اشاره می کنیم :

  • راه هدایت و ورود کاربران به صفحات دیگر وب سایت شما را هموار می کند.
  • موقعیت بررسی و آنالیز ربات های گوگل را به صفحات داخلی وب سایت فراهم کرده و باعث افزایش نرخ بررسی ربات ها می شود.
  • وب سایت شما را بهینه کرده و مهمترین صفحات وب سایت شما را به موتور جستجوی گوگل معرفی می کند.
  • از طریق وب سایت شما، کیفیت و قدرت لینک ها را معرفی می کند (Link Juice).
  • از طریق کلمات کلیدی استفاده شده در لینک ها، صفحات لینک شده به یکدیگر را ایندکس (Index) می کند.

در حالی که بک لینک ها روشی فوق العاده برای بهبود رنکینگ موتورهای جستجو به حساب می آیند، می توانند عملکرد شگفت انگیز خود را با لینک دهی داخلی نیز بیشتر کنند.

به صورت ایده آل، می بایست در هر مطلب بلاگ خود سه الی پنج لینک داخلی در هر مطلب قراردهید، هم چنین می توانید با استفاده از یک منوی آبشاری در صفحه اصلی وب سایت خود دسترسی به محتوای مهم سایت را هموار تر کنید.

بسیاری از وب سایت ها از منوهای کشوئی یا ثابت برای نمایش مطالب مهم خود در صفحه اصلی استفاده می کنند. با این کار کیفیت این مطالب را در کل وب سایت به اشتراک می گذارند و در نتیجه کیفیت کلی مطالب سایت به رتبه بهتری دست پیدا می کنند. با این تفاسیر می توان دریافت که صفحه اصلی یا صفحه خانگی می تواند به نوعی سکوی پرتاب هر بلاگر یا وب مستری باشد.

اهمیت یک سایت مپ (نقشه سایت) را نادیده نگیرید. سایت مپ باعث می شود از اینکه همه صفحات وبسایت شما به درستی بررسی و ایندکس شده اند و همچنین آدرس های سایت (URL) به خوبی ایجاد و بهینه سازی شده اند اطمینان حاصل کنید.

بیشتر بخوانید:  نقشه سایت یا Sitemap چیست؟

در نهایت، تمام متن های لینک دار شده را بهینه سازی کنید تا دسته بندی و تأثیرگذاری آن ها برای صفحات لینک شده مؤثر واقع شود. از کلمات کلیدی گوناگون برای هر لینک استفاده کنید تا در این صورت صفحه مورد نظر شما در تعداد بیشتری از درخواست های جستجو قرار بگیرد.

Internal Linking

3. انتشار صفحات ضعیف و کم کیفیت

ما پیش از این در مبحث بازاریابی دیجیتال بارها گفته ایم که شما باید سعی کنید قبل از هر چیز محتوای خود را برای کاربران و خوانندگان وب سایتتان بهینه کنید نه برای موتورهای جستجو. محتوای خود را سبک و ساده بنویسید و سعی نکنید با اصطلاحات سنگین و پیچیده اقدام به خود نمایی کنید.

در اکثر موارد، مطالب موجود در سایت ها فقط برای انتشار یافتن نوشته نمی شوند، بلکه برای ایجاد آگاهی و پاسخ به یک نیاز نوشته می شوند. پیشنهاد می شود که از راهنمایی های عملی در مطالب استفاده کنید تا ارزش مطلب بیشتر شود.

بازاریابی محتوا به عنوان یک تاکتیک بازاریابی به برندینگ شما کمک می کند. یک مطلب با ثبات، چهره برند شما را پایه گذاری می کند و صدای شما را به عنوان نویسنده مطلب به گوش کاربران می رساند همچنین این موضوع شما را به یک فرد قدرتمند و با نفوذ در زمینه کاریتان تبدیل خواهد کرد.

یک نگاه کلی به وب سایت یا وبلاگ خود بیاندازید. یک خواننده (کاربر) در اولین برخورد با وب سایت شما چه تجربه ای کسب می کند؟ این مورد را هم به یاد داشته باشید که میانگین زمانی که کاربران برای جلب توجه نیاز دارند 8 ثانیه می باشد. ساختار هدر و متا تگ های خود را به منظور تسهیل بخشیدن به خوانایی مطالب بهینه سازی کنید.

از هدلاین های جذاب برای جلب توجه مخاطب استفاده کنید و این جلب توجه را با پاراگراف اول یا به اصطلاح با پاراگراف معرفی قدرتمند بیشتر کنید. همیشه از عبارات شفاف و واضح که خواندن آنها برای مخاطبان ساده باشد استفاده کنید و همچنین از ویدیوها، تصاویر و تصاویر متحرک GIF برای استراحت دادن به ذهن کاربر بین چندین پاراگراف استفاده کنید. با این کارها مدت زمانی که کاربران صرف مطالب شما می کنند نیز بیشتر می شود.

محتوای خود را با استفاده از ابزارهای بصری دلپذیر کنید. برای این کار از گذاشتن فاصله بین پاراگراف ها دریغ نکنید و همچنین از تصاویر بعد از هر 400 الی 600 کلمه استفاده کنید. با این کار محتوای خود را بخش بندی می کنید و از هدر رفتن اطلاعات برای خواندن جلوگیری می کنید.

در نهایت، تا می توانید مطالب خود را به طور صحیح ویرایش کنید. بسیاری از نویسندگان حرفه ای معتقدند که دو سوم یک متن بعد از انتشار می بایست بازبینی و ویرایش شود. برای اینکه از لحاظ دستور زبانی هم مطالب خود را طبق استاندارد منتشر کنید، می توانید از ابزارهایی مثل ویراستیار استفاده کنید.

4. ویدیوها و تصاویر بهینه سازی نشده

وقتی بحث از کیفیت صفحه می شود، خیلی از وب مسترها هنوز هم ویدیوها و تصاویر را بهینه سازی نمی کنند. عکس هایی که فرمت و سایز آن ها بهینه سای نشده باشد، منجر به افزایش زمان بارگذاری صفحه می شوند و همین موضوع به راحتی عملکرد و موفقیت سایت شما در SEO را به شدت به خطر می اندازد.

تمام تصاویر اصلی موجود در سایت می بایست با فرمت jpg. و تمام وکتورها و آیکون ها با فرمت png. باشند.

همیشه برای تصاویر از ویژگی Alt استفاده کنید تا درصورتی که کاربر شما به هر دلیلی نتوانست عکس شما را در مرورگر ببیند، متوجه شود چه تصویری را نتوانسته مشاهده کند.

وقتی در حال بهینه سازی فایل های ویدیویی هستید، همه آن ها را در یک فولدر واحد جمع آوری کرده و یک سایت مپ برای ایندکس کردن ویدیوهای خود در موتورهای جستجو ایجاد کنید. شما می بایست توضیحات موجود در تمام صفحات ویدیوهایتان را به منظور ایندکس کردن به صورت هدفمند با کلمه کلیدی همگام سازی کنید. همچنین می توانید توضیحات متا و توضیحات ویدیوها را در درون فایل های ویدیویی نیز ثبت کنید.

بازاریابی ویدیویی می تواند از طریق چندین کانال مختلف از جمله وبلاگ شما انجام بگیرد. طبق نظرسنجی که توسط سرویس HubSpot صورت گرفت، 43% از مشتریان خواهان دیدن ویدیوهای بیشتری از بازاریابان محتوا در وب سایت ها می باشند.

5. فرآیند ضعیف ارتقاء محتوا

احتمالاً بزرگترین اشتباهی که می تواند بلاگرها را به دردسر بیاندازد و تجارت های کوچک را به نابودی بکشاند همین ارائه محتوای ضعیف است. بارها گفته شده است که یک مطلب خوب مطلبی است که مثل یک آهن ربا عمل کند و حتی بر اساس کیفیت خود نوشته هم رتبه بهتری برای وب سایت کسب نماید. خیلی از وب مسترها و بلاگرها مطلب و محتوای قوی را محتوای بلند بالا می دانند. ممکن است شما مطلبی با بیش از 3000 کلمه منتشر کنید که حتی شامل تصاویر نیز باشد اما ارزش آن از یک مطلب کمتر از 400 کلمه ای هم پائین تر باشد! ملاک اصلی کیفیت مطالب جذب ترافیک و بازدید است.

برای اینکه در این حوزه به موفقیت کافی برسید می بایست حتماً از یک استراتژی مناسب و منطبق با نوع فعالیت خود استفاده کنید. استراتژی های بازاریابی محتوا گسترده و وسیع می باشد و نمی توان به راحتی آن ها را فرا گرفت. شما می بایست قبل از هر چیز به نسبت حوزه فعالیت خود این استراتژی را پایه گذاری کنید و در کنار آن از ابزارها و توصیه های مهم نیز استفاده کنید. در ادامه به برخی از این توصیه ها اشاره می کنیم :

  • در سیستم کاری خود و همکارانی که دارید، افرادی را مسئول به اشتراک گذاری مطالب کنید. بهتر است بخشی از متن را به اشتراک بگذارند تا خوانندگان برای مطالعه کامل مطلب به سایت شما مراجعه کنند.
  • از همین افراد بخواهید تا مطالب شما را در شبکه های اجتماعی نیز به اشتراک بگذارند.
  • نقل قول هایی از افراد مشهور و متفکر صنعت های مختلف در محتوای خود بگذارید و متن این نقل قول ها را از محتوای مطلب خود در شبکه های اجتماعی و کانال های مختلف اشتراک گذاری کنید.
  • به منظور افزایش امکان به اشتراک گذاری توسط کاربران و همچنین به منظور بازدهی بیشتر و سریع تر محتوای خود، از ویدیوها و اینفوگرافی ها استفاده کنید.
  • به سایت هایی لینک بدهید که قبل از شما به محتوای حوزه فعالیت شما لینک داده اند.
  • مطالب و محتوای جدید خود را در سایت های معتبر ثبت کرده و به جای مطالب قدیمی سایت های دیگر مطلب خود را بیشتر در معرض دید قرار دهید.
  • در شبکه های اجتماعی و یا سایت های مرتبط با فعالیت شما، تبلیغات پولی سفارش دهید تا مخاطبین مورد نیاز خود را مستقیماً جلب کنید.

ارتقاء محتوای شما با بررسی مخاطبین رابطه مستقیم دارد. می توانید مخاطبین خود را به دسته های مختلف بر حسب عادات، دموگرافی ها و سایکوگرافی ها تقسیم کنید. این یعنی اول باید مخاطبین خود را شناسایی و نیازهای آن ها را به خوبی درک کنید. در قدم بعدی باید ببینید کاربران در شبکه های اجتماعی بیشتر در کدام یک از این دسته ها قرار دارند. سپس به صورت زمان بندی شده برای دسته بندی های تعیین شده محتوا ارائه دهید.

شما به عنوان منتشر کننده یک محتوا باید بدانید که کدام بخش از محتوای مطلب شما بهترین بازخورد را در شبکه های اجتماعی دارد. معمولاً مهمترین و حیاتی ترین مثال های این چنینی شامل موارد زیر می باشند :

  • محتوای آموزشی که با عنوان “چطور” یا “چرا” شروع می شوند
  • اینفوگرافی ها
  • ویدیوهای آموزشی ، خبری و …

محتوا می تواند به عنوان یک عنصر اصلی در تاکتیک های بازاریابی استفاده شود و به عنوان یک ژنراتور، دیگر عناصر تجارت شما را نیز راه اندازی و تقویت کند. در حالی که، محتوای ساده و بی هدف جز یک سرمایه گذاری بی فایده چیز دیگری برای شما نخواهند داشت.

سیگنال ها و فاکتورهای کاربران و شبکه های اجتماعی را فراموش نکنید. اگر در شبکه های اجتماعی پیشرفت کنید، توجه هزاران هزار کاربر به محتوای شما جلب خواهد شد.

بازاریابی محتوا

نتیجه گیری

سایت های ارائه دهنده خدمات SEO و بازاریابان موفق در زمینه محتوا می توانند ترفندهای فنی و کاربردی زیادی به شما ارائه بدهند اما در بسیاری از مواقع، بررسی های انفرادی و انحصاری شخص خود شما جای هیچ سرویس و خدمتی از سمت هیچ ارگانی را نمی گیرد. بنابراین روی آنالیزهای انفرادی خود یا گروهتان جدی باشید و سعی کنید با ایجاد یک کمپین موفقیت آمیز تجارت خود را رونق دهید.

مشاهده نسخه pdf مقاله: 5 اشتباه سئو که وب مسترها به سادگی رقم می زنند

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *