مفهوم XRM چیست؟

XRM یا Extended Relationship Management به معنی مدیریت ارتباط توسعه یافته (داده شده) است.

می توان XRM را یک محصول مثل CRM (نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتریان) نامید.

XRM یک مفهومی است که وقتی نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتری در سازمان و شرکت گسترش پیدا کرد به آن تبدیل می شود و تمامی زوایای کسب و کار را در بر می گیردو به هم متصل می کند.

این زوایا و جنبه ها می توانند تامین کنندگان، شریک ها، کارمندان، بانک های اطلاعاتی بخش مالی و هر چیزی که شما می توانید آن را در یک شرکت فرض کنید .

وقتی شما تمام بخش های شرکتتان را با تکنولوژی به روز کردید مثلا بخش حسابداری، بخش فروش و بازاریابی، بخش انبار ، بخش تامین کنندگان، نمایندگی ها و …

گام بعدی به هم مرتبط کردن این تکنولوژی یا نرم افزار هاست و وقتی این ها به هم متصل شدند آن وقت مفهومی به نام XRM شکل می گیرد

و این مدیریت سخت و پیچیده ی این بخش ها و یا زیر نظرگرفتن آنها را بسیار تسهیل می کند با این کار تحلیل کردن و فرآینده های موجود در شرکت و بهینه کردن آنها برای مدیریت ارشد کاری آسوده و قابل ارائه به دیگر مدیران خواهد بود .

طبیعی است با ایجاد چنین شبکه ای مدیریت هزینه ها (کاهش هزینه و افزایش سود) روند رو به رشد با شیب تندتری به خود می گیرد. .

ظاهرا این طرح و ایده ابتدا از جانب مایکروسافت ارائه شده است ولی باید این نوید را داد که شرکت های داخلی هم به این سمت رفته اند

و در حال طراحی نرم افزار های مدیریتی در شرکت ها بوده و به دنبال این هستند که آنها را به یکدیگر متصل کنند .

 

نرم افزار CRM یکی  از نرم افزارهای کاربردی و موثر در جهت پیشبرد اهداف سازمان‌ها

و کسب‌وکارهای مختلف است. نرم افزار CRM (Customer relationship management)

نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتریان است که با جمع‌آوری اطلاعات مختلف آن‌ها ، نقش

موثری را برای ارتباطی نزدیک‌تر و صمیمی‌تر بین مسئولان بازاریابی،فروش و پشتیبانی

فراهم می کند و در نتیجه‌ی این ارتباط، فروش کسب‌وکارها افزایش می‌یابد.

 اما می‌دانید سیستم XRM چیست؟

اگر  از نرم افزار CRM برای کارهای بیشتری مانند مدیریت پروژه‌ها یا مدیریت وظایف

استفاده کنید دیگر نمی‌توانید آن را تنها یک نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتریان بنامید

و باید مفهوم گسترده تری را برای آن در نظر بگیرید. با ما در این مقاله همراه باشید

تا با مفهوم گسترده‌تر نرم افزار CRM، یعنی نرم افزار XRM آشنا شوید:

XRMچیست؟

واژه ی XRM یک واژه‌ی جدید و به‌ روز‌ واژه‌ی CRM است و تنها در حرف اول آن یعنی

C با آن تفاوت دارد و حرف X جایگزین حرف C شده‌است و معنای عبارت Customer

relationship management یعنی مدیریت ارتباط با مشتری را به عبارت Extended

relationship management یعنی مدیریت ارتباط گسترده تغییر می‌دهد.در برخی

منابع اشاره شده است که حرف X مجهول است و در حقیقت به معنای Anything

یعنی هرچیزی به کار رفته است که در این حالت می‌توان نرم افزار XRM را مدیریت

ارتباط هرچیزی نامید.

در واقع نرم افزار CRM یک پلتفرم مناسب برای جمع‌آوری و ذخیره داده‌های مرتبط با

مشتریان است اما سیستم XRM تنها به مدیریت ارتباط با مشتریان محدود نمی‌شود

و قابلیت‌های بسیاری دارد که باعث می‌شود بخش‌های مختلف یک سازمان به یکدیگر

متصل شوند تا عملکردی منسجم و یکپارچه داشته باشند.

 

قابلیت‌های سیستم XRM

همان‌ طور که اشاره کردیم XRM تنها ارتباط با مشتریان نیست و با ارائه گزینه‌های

بیشتر باعث می‌شود کارکنان سطوح مختلف و بخش‌های مختلف سازمان به یکدیگر

متصل شوند. از جمله قابلیت‌های نرم افزار XRM می‌توان به گزینه‌های زیر اشاره کرد:

  • مدیریت مکاتبات اداری
  • مدیریت دارایی‌ها
  • مدیریت منابع انسانی
  • مدیریت پروژه‌ها
  • مدیریت وظایف
  • مدیریت تامین‌کنندگان
  • مدیریت مشتریان

XRM یک محصول نیست، بلکه رویکردی استراتژیک برای ایجاد یک سیستم کاملا

یکپارچه است که کلیه جوانب و روندهای کسب‌و‌کار در سازمان را به هم متصل و

یکپارچه‌سازی می‌کند.

 

مزایای نرم افزار XRM

  1. صرفه‌جویی در هزینه: یک نرم افزار مرکزی و منسجم به جای راه حل‌های جزیره‌ای
  2. صرفه جویی در وقت: ارتباط و دسترسی شفاف همه کارمندان
  3. یکپارچگی: از بین بردن شکاف‌های موجود در سطوح مختلف سازمان
  4. بهره‌وری: افزایش کارایی و بهبود عملکرد کارکنان

سیستم XRM، با راحت‌تر کردن ارتباط بین بخش‌های مختلف ، اتوماسیون‌سازی

فرایندها ، قرار دادن یک منبع جهت ذخیره اطلاعات و ارائه تجزیه و تحلیل‌های لازم،

از بروز اشتباهاتی که سازمان‌ها در گذشته مرتکب می‌شدند و همچنین هدر رفت

منابع جلوگیری می‌کند.

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *