گوگل ادوردز یا گوگل ادز چیست؟


گوگل ادوردز یا گوگل ادز چیست؟

تقریبا حدود 2 دهه است که کاربران روزانه در گوگل از عبارات گوگل ادز یا گوگل ادوردز چیست استفاده می‌کنند.

گوگل ادز (Google Adwords سابق) پلتفرم اصلی تبلیغات گوگل محسوب می‌شود.

سیستم این نوع تبلیغ دقیقا مانند مزایده است. تبلیغ دهنده کلمه کلیدی خود را انتخاب کرده، پیشنهاد هزینه مورد نظر خود را اعلام می‌کند و بعد از اجرای تنظیمات آن را منتشر می‌کند.

احتمالا شما هم هنگام جستجو در گوگل با چنین نتایجی روبرو شده اید که کمی از نتایج ارگانیک متفاوت هستند . به طور کلی در کنار آگهی های گوگل ادز برچسب تبلیغ یا ad نمایش داده می‌شود.

کمپین هایی که در گوگل ادز اجرا می‌شوند عموما به صورت CPC هستند.

به این معنی که اگر کاربری روی آن نتایج کلیک کند، هزینه تعیین شده از تبلیغ دهنده کسر خواهد شد.نمایش آگهی ها به کاربران هیچ هزینه ای برای کسب و کار نخواهد داشت.

به عنوان مثال،اگر شما با کلمه “دیجیتال مارکتینگ” تبلیغ کنید و پس از 10 بار جستجوی این کلمه آگهی شما نمایش داده شود و کلیکی دریافت نکنید، هزینه ای بابت تبلیغ در گوگل پرداخت نمی‌کنید.

گوگل ادز (ads) یا ادوردز چیست؟ چرا تبلیغات گوگل بسیار به صرفه است؟

 

تبلیغات گوگل ادز چیست؟

 

تبلیغات کلیکی یا گوگل ادز (Google Adwords)،سیستمی است که گوگل برای کمک به شما در بازاریابی محصولات و یا خدماتتان در موتورهای جستجوی گوگل توسعه داده‌ است.

به عبارت ساده‌ تر،گوگل ادز مشابه با سیستم مزایده بزرگ است که در آن تبلیغ‌ کنندگان برای به‌دست‌ آوردن مکان‌ های تبلیغاتی با هم رقابت می‌ کنند.

بنابراین تبلیغات کلیکی گوگل هم یکی از روش‎‌ های بازاریابی اینترنتی و یک شاخه‌ مهم از دیجیتال مارکتینگ است. شاید برایتان جالب باشد که بدانید اصلی‌ ترین درآمد گوگل از بخش تبلیغات است!

در روش تبلیغاتی گوگل ادز، متن تبلیغات در نتایج گوگل برای درخواست‌ های مرتبط نمایش داده‌ می‌شود.

در این سیستم به‌ ازای هر کلیک باید هزینه پرداخت کنید. این مبلغ طبق میزان رقابت در هر کلمه‌ ای که می‌ خواهید برایش تبلیغ کنید، محاسبه می‌ شود.

شما می‌ توانید از طریق سرمایه‌ گذاری و مزایده برای یک‌ سری کلمات و عبارات، جایگاه تبلیغ را مشخص کنید.

هر گاه کاربری کلمات کلیدی مرتبط با تبلیغات شما را جستجو کند، ممکن است تبلیغ شما برای او نمایش داده ‌شود.

به این دلیل می‌گوییم ممکن است، چون گوگل می‌گوید احتمال دارد که آگهی شما برای تمامی جستجوها نمایش داده نشود.

در صورتی که کاربر روی تبلیغ شما کلیک کند و وارد سایت شما شود، هزینه ای بابت کلیک از اعتبار شما در گوگل ادوردز کسر می‌شود.

تبلیغات گوگل نوعی از تبلیغات کلیکی cpc است. هزینه برای هر کلیک روی تبلیغات شما bid نام دارد و از طرف تبلیغ‌ کننده پیشنهاد می‌ شود! و هر چه بید بالاتری داشته باشید احتمال پیروزی بیشتری خواهید داشت.

اما بید همه چیز نیست! معیار دیگری با نام کوالیتی اسکور یا نمره کیفیت تبلیغات وجود دارد که تاثیر زیادی در نمایش صفحه شما دارد.

بنابراین ممکن است پیشنهاد بیشتر تضمین همیشگی برای نمایش آگهی در رتبه های بالاتر نباشد. در صورتی که کیفیت پایینی ارائه کنید، این احتمال وجود دارد که با هزینه های بسیار زیاد مانند چند دلار به ازای هر کلیک آگهی شما نمایش داده نشود!

چرا باید گوگل ادوردز انجام دهیم؟

تبلیغات گوگل، سریع‌ ترین راه برای اتصال مشتریان به صاحبان کسب‌ و کارها است و یکی از بهترین، به‌صرفه‌ ترین و هدفمندترین روش‌ های تبلیغاتی می‌ باشد.

هر ثانیه ۳/۲ میلیون جستجو در گوگل انجام می‌ شود.در بسیاری از زبان‌ ها خیلی از صفحات نتایج،شامل آگهی‌ های گوگل ادز می‌ باشند و این مقدار در زبان فارسی کمتر از زبان انگلیسی است.

کاربری که در گوگل کلمه‌ ای سرچ  می‌ کند به‌ دنبال یافتن اطلاعات درباره آن کلمه است و نمایش تبلیغات در این لحظه می‌ تواند ترافیک هدفمندی را جذب وب‌ سایت شما کند.

مزایای گوگل ادوردز چیست؟

 

  1. در ابتدای کسب‌ و کار خود هم می‌ توانید از آن استفاده کنید.
  2. افزایش ترافیک در سایت هدف می باشد. کمپین سرچ محبوب ترین نوع آن است و ترافیک وب سایت را به طور چشم‌گیری افزایش می‌دهد.
  3. به طور مثال، وب سایت هایی که مدت زیادی از ساخته شدن آنها نمی‌گذرد، مدت زمان زیادی طول می‌کشد تا به صورت ارگانیک به نتایج اول گوگل برسند و مشتری جذب کنند. تبلیغ در گوگل ادز باعث می‌شود این سایت ها در نتایج اصلی دیده شوند و تنها به ازای هر کلیک هزینه پرداخت کنند.
  4. در یک مقطع زمانی خاص می‌ توانید تبلیغ خاصی انجام دهید.
  5. در این نوع تبلیغات دقیقا افرادی به سمت سایت شما هدایت می‌ شوند که دنبال محصولات و خدمات شما هستند، فروش شما در لحظه بیشتر می‌ شود و نتایج کاملا قابل اندازه‌ گیری هستند.
  6. تبلیغات گوگل بسیار سریع هست و شما در عرض چند ساعت می‌ توانید، در رتبه‌ های برتر گوگل قرار بگیرید.
  7. بودجه تبلیغات گوگل در اختیار خودتان است. می‌ توانید هر مقداری که می‌ خواهید هزینه کنید. بنابراین هزینه‌ های شما هدفمند و بهینه‌ تر می‌ شود و دستتان برای انتخاب باز خواهد بود.
  8. تبلیغ دهندگان تنها به ازای دریافت کلیک هزینه پرداخت می‌کنند. همچنین باید بدانید که نسبت به سایر کمپین های تبلیغاتی مانند آگهی های تلویزیونی، بیلبوردهای تبلیغاتی و … ارزان تر و البته هدفمندتر است.
  9. زمان نمایش تبلیغات را شما تنظیم می‌ کنید و می‌ توانید در هر ساعتی که مایل هستید، آن‌ ها را فعال و یا غیرفعال کنید.
  10. در تبلیغات گوگل محدودیتی ازنظر تعداد کلمات کلیدی وجود ندارد. شما با هر تعداد کلمه‌ ای که بخواهید می‌ توانید در رتبه‌ های برتر گوگل قرار بگیرید.
  11. گوگل‌ ادز این امکان را به‌ شما می‌دهد که در محیط‌های گوناگون اقدام به تبلیغ کنید. برای مثال می‌توانید در صفحه‌ی اول گوگل یا وبسایت یوتیوب، فیلم تبلیغات خود را قرار دهید و همینطور در گوگل‌پلی تبلیغ نرم‌افزار و اپلیکیشن خود را بکنید.
  12. با اجرای کمپین در گوگل ادوردز می‌توانید اطلاعات دقیقی از آن داشته باشید. به عنوان مثال، این امکان وجود دارد تا کمپین تبلیغاتی خود را به صورت لحظه ای مورد بررسی قرار دهید. می‌توانید ببینید که چه تعداد کلیک و ایمپرشن دریافت کرده اید که در بهینه سازی آگهی نقش تاثیر گذاری خواهند داشت. علاوه بر آن، جزئیات بیشتری مانند ترافیک ورودی بر اساس هر یک از کلمات کلیدی را به همراه هزینه هر کلیک مشاهده خواهید کرد.
  13. علاوه بر تمامی این موارد، شما این شانس را خواهید داشت تا از گوگل 120 دلار جایزه دریافت کنید! اصطلاحا به این جایزه پروموشن گوگل ادز گفته می‌شود. ممکن است 30 روز بعد از فعال شدن اکانت مبالغی که برای کمپین های خود خرج کرده اید به عنوان یک جایزه به حساب شما بازگردانده شوند.

انواع کمپین های تبلیغاتی گوگل ادز کدامند؟

یکی از محبوب ترین کمپین ها در گوگل ادز کمپین سرچ است که تقریبا بیشتر نتایج تبلیغاتی در ایران با استفاده از این کمپین اجرا می‌شود.

همان آگهی های متنی هستند که با کلمات کلیدی مختلف در نتایج جستجو دیده می‌شوند. به عنوان مثال، می‌توانید با مهم ترین کلمات کلیدی صنعت کاری خود بالاترین نتایج صفحات موتور جستجوی گوگل را تصاحب کنید.

انواع تبلیغات گوگل ادز با برچسب Ad یا تبلیغ در صفحات نتایج نمایش داده می‌شوند.

کمپین دیسپلی، صفحات وب سایت شما را در قالب یک بنر و در وب سایت های همکار گوگل نمایش می‌دهد. این آگهی ها در وب سایت های پر بازدید نمایش داده می‌شوند. این کمپین نیز به صورت CPC است.

کمپین شاپینگ مربوط به فروش محصولات در صفحات نتایج گوگل است. اگر شما برای خرید محصولی جستجو کنید با این آگهی ها مواجه می‌شوید.

با توجه به تحریم های گوگل این نوع آگهی ها در ایران قابل اجرا نیست و با آی‌پی ایران نیز نمایش داده نمی‌شود.

کمپین ویدیویی یا تبلیغات یوتیوب که ویدیو آپلود شده شما را با عنوان Ad به بسیاری از کاربران این شبکه پخش ویدیو نمایش می‌دهد.

در چند نوع مختلف اجرا می‌شوند که برخی از آنها قابل Skip هستند، اما برخی از آنها را باید تا انتها مشاهده کنید.

کمپین اپلیکیشن می‌تواند به طور چشم گیری نصب اپلیکیشن شما را افزایش دهد. همچنین می‌تواند نرخ تعامل آن را بیشتر کند. برای سیستم عامل های اندروید و iOS در دسترس است.

به‌ نظر می‌ رسد بازدهی گوگل‌ ادوردز نسبت به سئو بیشتر است و شما در مقایسه با رقیبانتان، یک قدم جلوتر هستید.

تفاوت سئو و گوگل ادز چیست؟

 

  • سئو برای تمامی موتورهای جستجو اعم از گوگل، یاهو، بینگ و… است. اما تبلیغات کلیکی گوگل، تنها برای موتور جستجوی گوگل و محصولات و وب سایت‌ های این شرکت طراحی شده‌ است.
  • در گوگل ادوردز شما می‌ توانید بر اساس شرایط خاص، تبلیغات‌ خود را در بالای نتایج جستجو یا در آخر این نتایج، نمایش دهید.
  • اما برای نمایش وبسایت خود در نتایج طبیعی موتور های جستجو از طریق سئو، باید پارامترهای زیادی را رعایت کنید و تلاش بسیاری نمایید.
  • سئو، کاری زمان‌ بر است و نیاز به‌ صرف وقت و انرژی دارد اما تبلیغات کلیکی گوگل بسیار فوری و آسان است. در زمان کوتاهی می‌ توانید وب سایت خود را ایجاد کنید.
  • سپس تبلیغات و وب سایت خود را در صفحات اول گوگل نشان دهید.
  • در تبلیغات کلیکی گوگل، امکان محاسبه نرخ بازگشت سرمایه به علت مشخص بودن منابع، بیشتر است. اما این کار در سئو کمی مشکل است.
  • سئو یک‌ نوع سرمایه‌ گذاری بلند مدت است که همیشه می‌ تواند برای وب سایت شما سودآور باشد.
  • در صورتی که تبلیغات کلیکی گوگل تنها تا زمانی ادامه پیدا می‌ کند که با پرداخت هزینه، تبلیغات خود را شارژ کنید.
  • در گوگل‌ ادوردز می‌ توانید کلمات متعددی را برای نمایش تبلیغات خود، انتخاب کنید. در حالیکه برای سئو باید روی تک‌ تک کلمات کار کنید و هر کدام از کلمات، زمان زیادی را برای کسب رتبه بهتر، از شما می‌گیرند.
  • برخی از روش‌ ها مانند انجام بهینه‌ سازی سایت یا همان سئو، به زمان بیشتری نیاز دارد تا رتبه‌ شما را در سرچ گوگل ارتقاء دهد. ولی رسیدن به رتبه اول گوگل با سئو، ماندگارتر است.

به‌صورت کلی سئو و تبلیغات کلیکی گوگل در بسیاری از جهات با هم متفاوتند. اما به جرات می‌ توان گفت که این دو روش از بهترین و پربازده‌ ترین روش‌ های موجود برای استفاده در بازاریابی اینترنتی هستند.

از این رو در نوع خود می‌ توانند، کسب‌ و کارها را به سودهای بسیار زیادی برسانند. اگر سایت خود را به‌تازگی راه‌ اندازی کردید، می‌ توانید با کمک گوگل ادوردز، به جایگاه مناسبی دست‌ یابید.

بعلاوه این که از اطلاعات و آمار دقیقی که گوگل ادوردز در اختیارتان می‌ گذارد، استفاده کنید.

پس از آن‌ که به رتبه مطلوبی رسیدید، رعایت اصول سئو و بهینه‌ سازی سایت، مرحله بعدیست. به کمک سئو می‌ توانید به حفظ رتبه و جایگاه خود کمک کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *