تلگرام یکی از محبوب‌ترین بسترها برای راه اندازی کسب و کارهای اینترنتی است. این پلتفرم به خاطر محبوبیتی که در بین ایرانی‌ها دارد، می‌تواند جایگاه خوبی برای فروش محصولات، خدمات و رسیدن به درآمد باشد. در این مقاله قصد داریم در مورد راه و روش کسب درآمد از تلگرام صحبت کنیم. در صورتی که شما هم به دنبال کسب درآمد از این رسانه اجتماعی پرطرفدار و محبوب هستید، تا پایان این مقاله با ما همراه شوید.

کسب درآمد از تلگرام

چند سالی است که کسب و کار در تلگرام رونق گرفته و هموطنان ما در این سال‌ها توانسته‌اند درآمد خوبی از این پلتفرم اجتماعی کسب کنند. هر کسی ایده‌ای در سر داشت، خیلی راحت یک کانال یا گروه راه اندازی کرد، تعداد اعضای گروه یا کانالش را بالا برد و توانست درآمد خوبی از این راه کسب کند. در صورتی که شما هم به دنبال کسب درآمد از تلگرام هستید، هنوز دیر نشده و می‌توانید خیلی راحت کسب و کار خود را در این رسانه راه اندازی کنید.

در این مقاله قصد داریم اطلاعات کامل و جامعی پیرامون کسب درآمد از تلگرام به شما ارائه دهیم. با مطالعه این مقاله می‌توانید خیلی راحت کسب و کار خود را در تلگرام راه اندازی کنید و محصولات و خدمات خود را در این رسانه بفروشید. در صورتی که تمایل دارید یک منبع درآمد عالی برای خودتان ایجاد کنید، تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

یک سری آمار و ارقام مهم در مورد تلگرام

اپلیکیشن پیام‌رسان تلگرام در آگوست سال 2013 راه اندازی شد. پاول دورف این مجموعه را به کمک نیکولای دورف راه اندازی کرد. در حال حاضر پاول دورف مدیریت این مجموعه را بر عهده دارد. دفتر مرکزی قانونی تلگرام در لندن و دفتر مرکز اجرایی و عملیاتی آن در دبی قرار دارد. مزایای فراوان این پیام‌رسان و زندگی جنجالی سازنده این برنامه به قدری برای کاربران جذاب بود که از سال 2013 تا 2014، 35 میلیون کاربر از سراسر جهان جذب این پیام‌رسان شدند.

به مرور خصوصیت‌ها و ویژگی‌ها این برنامه بیشتر شد و تعداد کاربران بیشتری هم جذب این برنامه حرفه‌ای و بی‌نظیر شدند. آمار ژانویه سال جاری میلادی (2021) نشان می‌دهد که این مجموعه به صورت ماهیانه بیش از 500 میلیون کاربر فعال دارد. تعداد پیام‌های ارسالی در این برنامه هم به شدت بیشتر شده است. در سال 2015 مشخص شد که روزانه 8 میلیارد پیام در این پلتفرم رد و بدل می‌شود.

این در حالی است که یک سال بعد (یعنی در سال 2016) تعداد پیام‌های روزانه این برنامه به 15 میلیارد پیام رسید.

پیش از اینکه بخواهیم در مورد شیوه کسب درآمد از تلگرام صحبت کنیم، بهتر است یک سری آمار و ارقام درباره این برنامه منحصر به فرد ارائه دهیم. این آمار و ارقام به ما ثابت خواهد کرد که خیلی راحت می‌توان از طریق این برنامه به درآمد رسید.

  • در آوریل 2020 بود که تلگرام به 1.5 میلیون کاربر فعال روزانه رسید. مطالعات نشان می‌دهد که در 20 کشور جهان، تلگرام بیشترین میزان دانلود را به خودش اختصاص داده است. تلگرام اعلام کرده است که قصد دارد تا سال 2022 به هدف یک میلیارد کاربر فعال ماهانه دست پیدا کند.
  • با وجود اینکه تلگرام در کشور ایران فیلتر شده است ولی مطالعات نشان می‌دهد که 50 میلیون ایرانی از این برنامه استفاده می‌کنند و به همین خاطر یکی از بهترین برنامه‌ها برای راه اندازی کسب و کار و کسب درآمد اینترنتی است. بعد از فیلتر شدن این برنامه اشتیاق کاربران به استفاده از آن خیلی بیشتر شد. از زمانی که واتساپ با مشکل حریم خصوصی مواجه شد، میزان کاربران تلگرام به میزان قابل توجهی بیشتر شده است
  • مطالعات نشان می‌دهد که کاربران تلگرام به صورت میانگین 2.9 ساعت در ماه از این اپلیکیشن استفاده می‌کنند. این در حالی است که کاربران فیس‌بوک مسنجر به صورت میانگین 2.7 ساعت در ماه روی این برنامه وقت می‌گذارند.
  • 41.4 درصد کاربران تلگرام بانوان و 58.6 درصد آن‌ آقایان هستند.

این آمار و ارقام نشان می‌دهد که تلگرام فضای خوبی برای راه اندازی کسب و کار است و در آینده تعداد کاربران آن به میزان قابل توجهی بیشتر خواهد شد. اکنون که دانستیم این برنامه می‌تواند فضای خوبی در کسب درآمد باشد، بهتر است شیوه راه اندازی کسب و کار و کسب درآمد از تلگرام را یاد بگیریم.

مزایای تلگرام برای راه اندازی کسب و کار و بازاریابی

یکی از سوالات مهمی که باید در این مقاله به آن بپردازیم این است که اصلاً چرا باید کسب و کار خود را در تلگرام راه اندازی کنیم یا اینکه چرا باید در تلگرام برای کسب و کار خود بازاریابی کنیم؟ در این بخش از مقاله می‌خواهیم چند دلیل برای این مسئله ارائه کنیم:

دلایل کسب درآمد از تلگرام
دلایل کسب درآمد از تلگرام

1. افزایش آگاهی مخاطبان از برند

یکی از مهم‌ترین اهداف بازاریابی در تلگرام و سایر رسانه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام این است که آگاهی مخاطبان از کسب و کار، محصولات و خدمات ما بیشتر شود. خوشبختانه تلگرام به خاطر کاربران زیادی که دارد، ابزار خوبی برای بازاریابی و فروش است. البته این گزینه بیشتر برای کانال‌ها و گروه‌های عمومی مناسب است. برخی از گروه‌ها خصوصی هستند و همه کاربران نمی‌توانند که در این گروه‌ها عضو شوند.

شما در کانال‌ها و گروه‌های عمومی می‌توانید تصویر، ویدیو، قیمت و مشخصات محصولات و خدمات خود را قرار دهید و برای افزایش تمایل کاربران به عضویت در کانال خود، به آن‌ها تخفیف بدهید. البته برای افزایش کاربران باید این هنر را داشته باشید که محتوای جذاب و منحصر به فرد تولید کنید. همچنین باید سعی کنید یک ارتباط صمیمی و منحصر به فرد با مخاطبان خود داشته باشید و آن‌ها را از شیوه فعالیت خود آگاه کنید.

2. ارتباط بهتر و مداوم با مشتریان

در صورتی که کانال عمومی داشته باشید، شما متکلم وحده خواهید بود و مشتریان شما تنها می‌توانند محتوایی که شما تولید می‌کنید را ببینند. در صورتی که مشتری بخواهد با شما به عنوان صاحب کسب و کار ارتباط برقرار کند، باید به حساب خصوصی شما پیام دهد.

این در حالی است که اگر یک گروه تلگرامی عمومی ایجاد کنید، مخاطبان می‌توانند با شما و سایر مشتریان ارتباط برقرار کنند، نظرات یکدیگر را بخوانند به جواب سوالات و پرسش‌های خودشان برسند و یک ارتباط مداوم و مستمر با شما داشته باشند.

البته در صورتی که می‌خواهید گروه تلگرامی ایجاد کنید، بهتر است خودتان یا شخص دیگری گروه را مدیریت کند؛ چون معمولاً گروه‌ها خیلی راحت از بحث اصلی منحرف می‌شوند و دیگر کنترل و مدیریت گروه دشوار خواهد شد. از این رو باید حتماً گروه‌تان یک یا چند مدیر داشته باشد. تلگرام یکی از بهترین ابزارها برای ارتباط با مشتریان و وفادار کردن آن‌ها است.

3. امکان پشتیبانی به صورت 24 ساعته در 7 روز هفته

یکی دیگر از مزایای استفاده از تلگرام برای بازاریابی و راه اندازی کسب و کار، پشتیبانی دائمی به صورت 24 ساعته در 7 روز هفته است. این کار با استفاده از چت بات‌ها به راحتی صورت می‌گیرد. شما می‌توانید با استفاده از یک چت بات به صورت 24 ساعته به مخاطبان جواب دهید و درخواست‌های آن‌ها را بگیرید. این بات‌ها به راحتی می‌توانند سفارش‌های مشتریان را بگیرند و به مشتریان در زمینه خرید محصولات و خدمات مشاوره بدهند.

با وجود این چت بات‌ها دیگر لازم نیست که همه وقت خود را به پاسخگویی به مشتریان اختصاص دهید. تنها کاری که باید انجام دهید این است که یک چت بات برای کسب و کار خود بسازید و با استفاده از آن کار خود را راحت کنید. دقت داشته باشید که پشتیبانی خوب و سریع یکی از لازمه‌های کسب درآمد از تلگرام است.

4. افزایش ترافیک وب سایت و بهبود سئو

یکی دیگر از کارهایی که می‌توانید با استفاده از کانال تلگرامی خود انجام دهید این است که ترافیک وب‌سایت خود را با آن افزایش دهید. به عنوان مثال وقتی می‌خواهید در مورد محصولات خود به مخاطب توضیح دهید، می‌توانید لینک خرید آن محصول را با مخاطب خود به اشتراک بگذارید.

همچنین در صورتی که مخاطب شما سوالی می‌پرسد که در مقالات سایت خود به این سوال پاسخ داده‌اید، می‌توانید لینک مقاله خود را با او به اشتراک بگذارید و در نتیجه از این راه ترافیک وب‌سایت خود را افزایش دهید. با افزایش ترافیک وب‌سایت، سئو و جایگاه شما در موتورهای جستجو هم بهتر می‌شود.

5. افزایش تعامل مخاطبان

از دیگر کارهایی که در کانال تلگرامی می‌توانید انجام دهید، نظرسنجی است. هر جا برایتان ابهام یا سوالی پیش آمد، می‌توانید از مخاطبان خود نظرخواهی کنید. آن‌ها با کمک نظرات خودشان به شما مشورت خواهند داد.

یکی از روش‌های مشورت با مشتریان و تعامل با آن‌ها، نظرسنجی است. این کار باعث می‌شود تعامل شما با مشتریان بیشتر شوند و آن‌ها هم خواهند فهمید که شما برای نظراتشان ارزش و اهمیت قائل هستید. بنابراین داشتن تعامل خوب با مخاطبان یکی از موارد مهم برای کسب درآمد از تلگرام است.

استراتژی بازاریابی در تلگرام

در صورتی که قصد داریم از تلگرام برای بازاریابی یا راه اندازی کسب و کار استفاده کنید، باید یک استراتژی مشخص داشته باشید. در زمینه بازاریابی، مهم‌ترین مسئله برنامه‌ریزی است. اگر برنامه‌ریزی نباشد، آن‌طور که باید و شاید به هدف خود دست پیدا نخواهید کرد و حتی این احتمال وجود دارد که به هیچ هدفی دست پیدا نکنید. در ادامه یک استراتژی خوب برای بازاریابی در تلگرام اشاره شده است:

استراتژی بازاریابی در تلگرام
استراتژی بازاریابی در تلگرام

گام اول: هدف خود را از بازاریابی در تلگرام مشخص کنید

هر استراتژی با یک هدف گذاری آغاز می‌شود. در واقع اگر می‌خواهید در زمینه کسب درآمد از تلگرام موفق باشید باید بتوانید یک هدف مشخص برای خودتان تعیین کنید، این هدف را به اجزای کوچک‌تری تبدیل کنید، سپس روش‌های رسیدن به این هدف را مشخص کنید. همچنین باید یک سری معیار مشخص برای دستیابی یا عدم دستیابی به هدف خود تعریف کنید. در ادامه به چند مورد از مهم‌ترین هدف‌ها از بازاریابی در تلگرام اشاره شده است:

  • افزایش فروش
  • حمایت از مشتریان
  • افزایش تعامل با مشتریان
  • هدایت کردن ترافیک به سمت وب‌سایت
  • ایجاد روابط پر از اعتماد با مخاطبان
  • خودکارسازی کارها و وظایف معمول

به عنوان مثال اگر می‌خواهید با مشتریان کنونی خودتان روابط پر از اعتماد ایجاد کتید و در عین حال فروش خودتان را هم افزایش دهید، می‌توانید یک کانال خصوصی برای مشتریان وفادار خود ایجاد کنید، سپس یک نظرسنجی برگزار کنید تا بفهمید آن‌ها به چه محصولات و چه موارد ویژه‌ای (تخفیف، ارسال رایگان و غیره) علاقمند هستند.

گام 2. یک حساب در تلگرام برای خودتان ایجاد کنید

دومین گامی که باید بردارید این است که در تلگرام، یک حساب برای کسب و کار خود ایجاد کنید. منظور و مقصود از ایجاد این حساب آن است که شما را به هدفی که در گام اول تعیین کرده‌اید، نزدیک‌تر کند. در ادامه با خصوصیات حساب‌های تلگرامی آشنا خواهیم شد:

گروه

وقتی گروه خود را ایجاد کردید، می‌توانید افراد زیادی را برای کسب درآمد از تلگرام به آن اضافه کنید ولی ماندن یا نماندن کاربران در گروه به خودشان بستگی دارد. نهایتاً 200 هزار نفر را می‌شود به یک گروه تلگرامی اضافه کرد که عدد قابل توجهی است.

مشخصه و ویژگی بارز گروه این است که اعضای گروه می‌توانند در گروه تصویر، ویدیو یا فایل صوتی ارسال کنند. در صورتی که می‌خواهید برای مشتریان و مخاطبان خود یک گروه ایجاد کنید، حتماً گروه خود را به کمک ربات‌های تلگرامی و ادمین‌های حرفه‌ای مدیریت کنید. همچنین امکان برگزاری نظرسنجی و تعامل با مخاطبان هم در گروه وجود دارد.

کانال

با استفاده از کانال می‌توانید با تعداد زیادی از مشتریان و مخاطبان خود در ارتباط باشید. نکته مهم در مورد کانال این است که مخاطبان نمی‌توانند در آن پیام بگذارند و این فقط شما هستید که تصویر محصولات، خدمات و محتوای مورد نظر خود را در آن منتشر می‌کنید. البته در کانال امکان تبادل نظر اعضا و شما هم وجود ندارد و در صورتی که بخواهند با شما صحبت کنند، می‌توانند به صورت خصوصی به شما پیام بدهند.

توجه داشته باشید که در مورد ارتباط با تعداد زیادی از مخاطبان، اصلاً جای نگرانی نیست. می‌توانید از چت بات‌های موجود کمک بگیرید. خیلی راحت چت بات مورد نظر خود را بسازید و از طریق این چت بات سفارش‌ها و پرسش‌های مشتریان را دریافت کنید و با آن‌ها در ارتباط باشید.

گام 3: حساب تلگرامی خود را تبلیغ کنید

بعد از آن‌که هدف خود را مشخص کردید و گام نخست را برای رسیدن به این هدف برداشتید (ایجاد حساب تلگرامی)، نوبت به تبلیغ برای حساب تلگرامی می‌رسد. باید این حساب را تبلیغ کرده و به مخاطبان خودتان معرفی کنید. باید همواره تلاش کنید که مخاطبان گروه خود را افزایش دهید تا با مشتریان جدید بیشتری سر و کار داشته باشید.

البته در این بین سعی کنید که تبلیغات شما آزاردهنده نباشد و مخاطب را معذب نکند. در ادامه به چند روش خوب برای تبلیغ حساب تلگرامی اشاره شده است:

رسانه های اجتماعی

یکی از بهترین راه‌ها برای تبلیغ کانال یا گروه تلگرامی‎تان این است که در رسانه‌های اجتماعی برای گروه خود تبلیغ کنید. ممکن است شما در اینستاگرام، تیک تاک، پینترست و فیسبوک هم مخاطب و دنبال‌کننده داشته باشید.

سعی کنید مخاطبان خود در سایر رسانه‌های اجتماعی را به عضویت در گروه یا کانال تلگرامی خود دعوت کنید. می‌توانید لینک کانال خود را در بخش بیوی اینستاگرام خود قرار دهید یا در سایر رسانه‌های اجتماعی به کاربران اعلام کنید که با ورود به کانال یا گروه تلگرامی شما، یک کد تخفیف خود از شما هدیه می‌گیرند.

تبلیغ متقابل

یکی دیگر از روش‌های تبلیغ، تبلیغ متقابل است؛ به این معنا که شما در گروه یا کانال خود برای یک حساب دیگر تبلیغ می‌کنید و آن حساب هم قبول می‌کند که برای شما تبلیغ کند. البته برای تبلیغات در تلگرام به صورت متقابل باید سعی کنید که کسب و کارتان تا حد امکان به هم نزدیک باشد تا تبلیغ متقابل جواب بدهد.

گروه

می‌توانید در گروه‌های مرتبط با کسب و کار خود وارد شوید و با سایر کاربران در مورد کسب و کار، محصولات و خدمات خود صحبت کنید. این روش هم معمولاً جواب می‌دهد ولی نیاز به صبر و حوصله و بازاریابی اصولی دارد.

وب سایت

یکی دیگر از بهترین فضاها برای تبلیغ کردن گروه یا کانال تلگرامی، وب‌سایت مربوط به کسب و کار خودتان است. می‌توانید در وب‌سایت خود کاربران را به ورود به کانال خود ترغیب کنید و برای آن‌ها یک هدیه یا جایزه هم در نظر بگیرید. به عنوان مثال می‌توانید به مخاطبان خود اعلام کنید که اعضای کانال تلگرام همیشه از 5 درصد تخفیف برخوردار خواهند شد. یا در مناسبت‌های مختلف یک کد تخفیف در کانال خود قرار دهید و از مخاطبان بخواهید که برای دریافت این کد وارد کانال شوند.

هر چه زودتر برای کسب درآمد از تلگرام دست به کار شوید

در حال حاضر کسب و کارهای زیادی در تلگرام فعالیت می‌کنند و اتفاقاً بعد از فیلتر شدن تلگرام این کسب و کارها با توان بیشتری به فعالیت خود ادامه دادند و در حال حاضر هم فروش خوب و قابل قبولی از طریق این پلتفرم دارند.

اگر که شما هم می‌خواهید از طریق تلگرام به درآمد مورد نظر خود برسید، بهتر است که کار را از همین الان آغاز کنید. در صورتی که این مقاله برای شما مفید و ارزشمند بود، پیشنهاد می‌شود مقاله تبلیغات در تلگرام را مطالعه کنید. این مقاله به شما کمک می‌کند که با قدرت و آگاهی بیشتری در تلگرام فعالیت کنید و خیلی زودتر به درآمد ایده‌آل خود برسید.

آیا تاکنون برای کسب درآمد از تلگرام تلاش کرده‌اید؟ از نظر شما تلگرام برای فروش محصولات و خدمات مناسب است؟ با رعایت چه نکاتی می‌توانیم فروش خود را از تلگرام بیشتر کنیم؟  لطفاً نظرها و پیشنهادهای خود را با ما و همراهان همیار آکادمی در زیر همین پست به اشتراک بگذارید.

منابع: Backlinko / SendPulse / Travelpayouts

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *