آموزش افزودن کد php به وردپرس به صورت دستی و با افزونه


یادگیری نحوه اضافه کردن کد php به وردپرس برای هر کسی که با وردپرس کار می کند، ضروری است. در این مقاله به آموزش افزودن کد php به وردپرس به صورت دستی پرداخته و یک افزونه برای راحت کردن روند انجام این کار را معرفی می کنیم.

کد اسنیپت (Code Snippet) قطعه کد کوچکی است که می توانید در سایت وردپرس خود استفاده کرده و ویژگی ها، قابلیت ها و عملکرد سایت را افزایش دهید. درست است که افزونه ها در خط مقدم افزایش عملکرد وب سایت های وردپرس بخصوص برای افراد غیر متخصص قرار دارند اما گاهی اوقات پیدا کردن افزونه ای که بتواند نیازهای کوچک شما را رفع کند، بسیار سخت است.

توسعه دهندگان و سایت های مرجع وردپرس اغلب قطعه کدهایی را ارائه می دهند که می توانید آنها را در وب سایت وردپرس خود استفاده کرده و عملکرد سایت را بهبود دهید. اضافه کردن قطعه کدها یا کد اسنیپت ها به وردپرس اختیاری است و گاهی اوقات می توانید افزونه هایی را پیدا کنید که همان کار را برای شما انجام دهند اما در مواقعی، اضافه کردن یک اسنیپت ساده خیلی مؤثرتر است.

شما می توانید این کد اسنیپت ها را به شورت کد تبدیل کرده و آنها را در هر مکانی از سایت خود شامل نوشته ها، برگه ها و ابزارک های سایدبار اعمال کنید.

اضافه کردن اسنیپت های کد به وردپرس بسیار ساده است اما کار دقیقی است و یک اشتباه کوچک می تواند باعث شکست وب سایت شما شود. بنابراین اگر نیاز داشتید که یک کد اسنیپت به وب سایت وردپرسی خود اضافه کنید لازم است به صورت درست و دقیق این کار را انجام دهید و حتماً قبل از آن از سایت خود پشتیبان تهیه کنید. برای این کار از بهترین افزونه های پشتیبان گیر وردپرس استفاه کنید.

در این مقاله نحوه افزودن کد php به وردپرس را به صورت دستی آموزش می دهیم. سپس به معرفی افزونه Code Snippets برای انجام این کار می پردازیم. پس از آن شما دانش و اعتماد به نفس لازم برای اضافه کردن آنها و بهبود سایت وردپرس خود را خواهید داشت.

افزودن کد php به وردپرس

آموزش افزودن کد php به وردپرس به صورت دستی

کد اسنیپت ظاهری شبیه زیر دارد.

add_action( 'after_setup_theme', 'yourtheme_setup' );
function yourtheme_setup() {
add_theme_support( 'wc-product-gallery-zoom' );
add_theme_support( 'wc-product-gallery-lightbox' );
add_theme_support( 'wc-product-gallery-slider' );
}

دو راه حل کلی برای اضافه کردن کد اسنیپت ها در وردپرس وجود دارد:

  • اضافه کردن کد اسنیپت ها مستقیماً در فایل های قالب
  • اضافه کردن کد اسنیپت ها در یک افزونه

اگرچه هر دو روش فوق در نهایت باعث افزودن کد php به وردپرس می شوند اما تفاوت های عملکردی بین این دو روش وجود دارد.

اگر کد اسنیپت را مستقیماً به قالب سایت خود اضافه کنید، کد وارد شده در صورت تغییر قالب دیگر کار نخواهد کرد. اما اگر کد اسنیپت را به یک افزونه اضافه کنید، صرف نظر از اینکه از چه قالبی استفاده می کنید، به کار خود ادامه می دهد.

بنابراین اگر عملکردی که اضافه می کنید تنها به قالب فعلی شما اعمال می شود، کد اسنیپت را مستقیماً در چایلد تم فایل function.php سایت خود وارد کنید. اما اگر لازم است عملکرد مورد نظر شما حتی بعد از تغییر قالب به کار خود ادامه دهد، کد اسنیپت را در یک افزونه اضافه کنید. در ادامه آموزش به بررسی هر دو روش برای اضافه کردن کد اسنیپت به وردپرس می پردازیم.

اضافه کردن کد اسنیپت در فایل های قالب و فایل functions.php

قالب (theme) وردپرس از فایل های template ساخته شده است. فایل های template نحوه نمایش وب سایت شما را تعریف می کنند. به عنوان مثال فایل header.php یک template پیش فرض است که در بیشتر قالب های وردپرس برای تعریف ناحیه هدر صفحات وب سایت استفاده می شود.

شما می توانید کد اسنیپت ها را در هر کدام از فایل های template مانند functions.php، single.php و غیره به یکی از دو روش زیر اضافه کنید:

  • با استفاده از یک قالب فرزند
  • اضافه کردن مستقیم کد php به قالب والد موجود

توصیه می شود template را مستقیماً از قالب اصلی خود شخصی سازی نکنید. به این معنی که اقدام به افزودن کد php به وردپرس به صورت مستقیم در قالب اصلی نکنید. زیرا هنگامی که قالب خود را بروزرسانی می کنید، تمام شخصی سازی هایی که انجام داده بودید از بین می رود. برای حفظ شخصی سازی ها حتی بعد از بروزرسانی قالب باید یک قالب فرزند ایجاد کرده و شخصی سازی ها را در آنجا انجام دهید.

قالب فرزند یا Child Theme یک قالب وردپرس است که عملکرد خود را از قالب والدش (قالب اصلی شما) به ارث می برد. اگر می خواهید کد اسنیپت های زیادی را در فایل قالب خود استفاده کنید بهتر است یک قالب فرزند ایجاد کنید.

اضافه کردن کد اسنیپت های php عموماً از طریق فایل functions.php انجام می شود. در ادامه آموزش با نحوه افزودن کد php به وردپرس از طریق فایل functions.php بیشتر آشنا می شوید.

اضافه کردن کد اسنیپت در فایل functions.php

functions.php یک فایل template قالب وردپرس است که به شما امکان می دهد ویژگی های قالب و نصب وردپرس خود را به راحتی گسترش دهید. برای افزودن ویژگی ها تنها کاری که باید انجام دهید این است که کد اسنیپت های خاصی را به فایل function.php خود اضافه کنید.

دقیقاً مانند هر فایل template دیگری، می توانید کد اسنیپت ها را مستقیماً به فایل function.php خود اضافه کنید. اما برای اینکه تغییرات ایجاد شده را حتی پس از بروزرسانی قالب خود حفظ کنید، می توانید یک قالب فرزند ایجاد کرده و کد را درون آن وارد کنید.

یک قالب فرزند هیچ یک از عملکرهای فعلی سایت شما را تحت تأثیر قرار نمی دهد اما به شما اجازه می دهد تغییرات مورد نظر خود را به صورت امن به سایت خود اعمال کرده و با آپدیت قالب نگران بازنویسی آنها نباشید.

شما می توانید به صورت دستی قالب فرزند ایجاد کنید اما برای ساده تر کردن فرآیند تولید قالب فرزند می توانید از افزونه رایگان Childify Me استفاده کنید. در ادامه نحوه ساخت قالب فرزند با استفاده از این افزونه برای اضافه کردن کد اسنیپت ها به وردپرس را آموزش می دهیم.

افزودن کد php به وردپرس

آموزش ساخت Child theme با استفاده از افزونه Childify Me

استفاده از این افزونه بسیار راحت است. کافی است ابتدا این افزونه را نصب کنید. پس از نصب و فعال سازی افزونه به مسیر نمایش » سفارشی سازی بروید. در ساید بار سمت راست صفحه به سمت پایین اسکرول کرده و روی دکمه Childify Me کلیک کنید. سپس در باکس ظاهر شده برای قالب فرزند خود یک نام تعیین کرده و روی دکمه Create کلیک کنید.

پس از آن روی دکمه Preview and Activate کلیک کرده و پس از اطمینان از اینکه همه چیز درست پیش رفته است برای فعال کردن قالب فرزند روی دکمه “فعال سازی و انتشار” کلیک کنید. حال تنها کاری که باید انجام دهید این است که کد php را به فایل functions.php جدید در قالب فرزند اضافه کنید. اگر وردپرس خود را آپدیت کرده اید و با FTP نیز آشنا هستید این کار را از طریق FTP انجام دهید.

در غیر این صورت در پیشخوان وردپرس به مسیر نمایش » ویرایشگر پوسته رفته و در ستون Theme Files فایل functions.php را انتخاب کنید. سپس کد اسنیپت خود را پیست کرده و روی دکمه “به روز رسانی پرونده” در انتهای صفحه کلیک کنید. افزودن کد php به وردپرس تنها به همین روش ساده انجام می شود.

با این حال نکته منفی این است که اگر قالب خود را تغییر دهید، تمام سفارشی سازی هایی که در قالب فرزند ایجاد کرده اید را از دست خواهید داد. اینجاست که افزونه کد اسنیپت وردپرس به کمک شما می آید.

افزونه های کد اسنیپت وردپرس مستقل از قالب شما هستند و به شما امکان می دهند قطعه کدهای سفارشی را به سایت خود اضافه کنید. در ادامه آموزش نحوه اضافه کردن کد اسنیپت ها به وردپرس با استفاده از افزونه ها را توضیح می دهیم.

استفاده از افزونه Code Snippets برای افزودن کد php به وردپرس

برای کد اسنیپت هایی که قالب خاصی ندارند می توانید از افزونه Code Snippets استفاده کنید. در این صورت حتی با بروزرسانی و تغییر قالب، کد اسنیپت ها غیرفعال نمی شوند.

افزونه Code Snippets یک افزونه وردپرس است که یک رابط کاربری گرافیکی برای مدیریت اسنیپت ها مشابه فهرست افزونه ها دارد.

این افزونه نیاز به قرار دادن کد اسنیپت های سفارشی در فایل functions.php قالب را از بین می برد. از آنجا که شما هیچ یک از کد اسنیپت ها را در فایل های قالب خود وارد نمی کنید، می توانید حتی پس از تغییر قالب، شخصی سازی ها را در سایت خود حفظ کنید.

با استفاده از افزونه Code Snippets می توانید اسنیپت ها را مانند افزونه ها فعال یا غیرفعال کنید.

پس از فعال سازی افزونه Code Snippets می توانید اسنیپت های سفارشی اضافه کنید و یک عنوان، توضیحات و برچسب به عنوان مرجع برای خودتان مشخص کنید. به این ترتیب در آینده می توانید هدف از اضافه کردن اسنیپت ها را به راحتی بفهمید.

جمع بندی

یکی از قابلیت های وردپرس که آن را به محبوب ترین سیستم مدیریت محتوا تبدیل کرده است، امکان سفارشی سازی آن است. کد اسنیپت ها قطعه کدهای کوچکی هستند که اگر آنها را به وب سایت وردپرس خود اضافه کنید می توانید قابلیت های آن را افزایش دهید اما باید بدانید که این کار را چگونه انجام دهید. در این مقاله نحوه افزودن کد php به وردپرس را به صورت کامل بررسی کردیم.

امیدواریم این آموزش مورد توجه شما قرار گرفته باشد و استفاده لازم را برده باشید. دیدگاه های خود را با ما در میان بگذارید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *