آموزش پیشرفته ویرایشگر گوتنبرگ وردپرس با معرفی قابلیت های کاربردی


چند سالی است که ویرایشگر گوتنبرگ به عنوان ویرایشگر پیش‎‌فرض وردپرس سعی بر این دارد که به کاربران کمک کند انعطاف بیشتری در ایجاد نوشته‌ها و برگه‌ها داشته باشند. اینطور به نظر می‌رسد که گوتنبرگ سعی دارد به وردپرس کمک کند تا رقابت مستقیم‌تری با سایر پلتفرم‌های وب سایت صفحه ساز داشته باشد.

بسیاری از تولید کنندگان محتوا از ویرایشگر گوتنبرگ وردپرس که یک ویرایشگر مبتنی بر بلوک است برای نوشتن مقالات خود استفاده می کنند. کار با این ویرایشگر بسیار آسان است اما برای اینکه بتوانید محتواهای جذاب تر و تعاملی تری ایجاد کنید باید با تمام قابلیت های آن آشنا باشید. در این مقاله به آموزش تعدادی از قابلیت های پیشرفته ویرایشگر گوتنبرگ وردپرس می پردازیم.

آموزش قابلیت های پیشرفته ویرایشگر گوتنبرگ وردپرس

تسلط بر بلوک‌های اولیه

بلوک ها المان های اصلی سازنده ویرایشگر گوتنبرگ وردپرس هستند به همین دلیل گاهی اوقات به این ویرایشگر ویرایشگر بلوک گفته می شود. هر المان درون محتوای شما از بلوک ساخته شده است. وردپرس به صورت پیش فرض دارای تعداد زیادی بلوک پر استفاده مانند پاراگراف، لیست ها، تصاویر، گالری ها و بسیاری موارد دیگر است.

شما از این بلوک ها می توانید برای ساخت لایوت های زیبا برای محتوای خود استفاده کنید. بنابراین قبل از آشنایی با قابلیت های پیشرفته، مهم است که در مورد بلوک های اولیه و اساسی محتوا اطلاع داشته باشید و بدانید آنها را چگونه در محتوای خود استفاده کنید که همانطور که گفته شد به این منظور باید ابتدا با ویرایشگر گوتنبرگ وردپرس آشنا باشید.

استفاده از میانبرهای صفحه کلید

اینکه برای بولد کردن یک متن یا اضافه کردن یک لینک از موس استفاده کرده و موس را حرکت دهید چندان جالب به نظر نمی رسد. ویرایشگر محتوا چند
میانبر صفحه کلید مفید و قابل استفاده دارد که به شما کمک می کند وظایف معمول قالب بندی را بدون استفاده از موس انجام دهید. استفاده از میانبرهای صفحه کلید باعث صرفه جویی در وقت و نوشتن سریع‌تر متن می شود. شما می توانید با کلیک کردن بر روی Alt+Shift+h لیستی از میانبرهای صفحه کلید را در یک پنجره پاپ آپ مشاهده کنید.

آموزش قابلیت پیشرفته فاصله انداختن سطرها در ویرایشگر گوتنبرگ

در ویرایشگر گوتنبرگ هنگامی که برای رفتن به خط بعد روی کلید “Enter” کلیک کنید، ویرایشگر گوتنبرگ آن را به صورت یک بلوک پاراگراف جدید شناسایی میکند. بنابراین به صورت خودکار دو خط فاصله بین خطوط قرار می دهد (با فرض اینکه قالب شما استایل دهی برای آن را داشته باشد که اکثر قالب های خوب وردپرس این استایل دهی را دارند). اما در حالتی که بخواهید متنی مانند آدرس را وارد کنید و مایل هستید تنها یک خط فاصله بین سطرها ایجاد شود باید کلیدهای SHIFT+ENTER را کلیک کنید.

فشردن این کلیدها به وردپرس می گوید که شما می خواهید درون پاراگراف بین خط ها فاصله بیندازید و نمی خواهید یک پاراگراف جدید ایجاد کنید. گاهی اوقات حتی زمانی که فاصله گذاری مورد نیاز خود را در ویرایشگر ایجاد می کنید باز هم پاسخگوی نیاز شما نیست. در چنین حالتی باید به قالب خود کدهای CSS اضافه کنید. CSS مانند ویژگی فرمت بندی نرم افزار Microsoft Word است. اما به جای کلیک کردن دکمه ها باید کدهای CSS را وارد کنید. انجام دادن این کار اصلاً سخت و آزار دهنده نیست و تنها کاری که باید انجام دهید این است که دستورالعمل هایی که در ادامه آموزش پیشرفته ویرایشگر گوتنبرگ آورده می شود را دنبال کنید.

برای اضافه کردن کدهای CSS سفارشی به قالب خود باید در پیشخوان وردپرس به مسیر نمایش » سفارشی سازی بروید. در این صفحه باید از تب های نشان داده شده در ستون سمت راست روی تب “CSS اضافی” کلیک کنید. در باکس CSS سفارشی باید کد CSS زیر را وارد کنید.

.post p{line-height: 1.5em;} 

کدهای CSS بالا فاصله گذاری سطرهای پاراگراف محتوا را به 1.5em تغییر می دهند. Em واحد عرض تایپوگرافی است. در کد بالا از کلاس post. استفاده شده که باعث می شود وردپرس به صورت خودکار فاصله گذاری ها را برای محتوای نوشته ها اعمال کند و پاراگراف های بقیه مناطق تحت تأثیر آن قرار نگیرد.

کد بالا تنها فاصله گذاری یک خط را تغییر می دهد. اگر می خواهید فاصله گذاری بین پاراگراف ها را تغییر دهید (یعنی فاصله گذاری دو خط) باید padding اضافه کنید. کد زیر این کار را برای شما انجام می دهد.

.post p { 
line-height: 1.5em;
padding-bottom: 15px;
} 

ویرایشگر گوتنبرگ

تغییر دادن اندازه فونت در ویرایشگر بصری وردپرس

همانطور که می دانید تایپوگرافی نقش مهمی در جذابیت محتوا دارد. شما می توانید از اندازه فونت های مختلف برای جلب توجه مخاطبان تان یا برجسته کردن قسمت های مختلف در یک متن طولانی استفاده کنید. برای انجام این کار می توانید بلوک مورد نظر خود را انتخاب کنید. با انتخاب بلوک در ستون تنظیمات سمت چپ صفحه گزینه “اندازه قلم” را مشاهده خواهید کرد. در این قسمت می توانید اندازه فونت را عوض کنید.

اضافه کردن تیتر به مقالات

تیترها نقش مهمی در بهبود خوانایی متن دارند. به همین دلیل موتورهای جستجو مانند گوگل اهمیت زیادی به تیترها برای سئو می دهند. استفاده از کلید واژه ها در تیترها به موتورهای جستجو کمک می کند که اهمیت این کلمات را بفهمند. ویرایشگر گوتنبرگ اضافه کردن تیترها به مقالات را بسیار ساده می کند. کافی است یک بلوک تیتر انتخاب کرده و از تنظیمات بلوک اندازه تیتر و جهت دهی متن را انتخاب کنید.

آموزش قابلیت پیشرفته اضافه کردن ویدئوها به ویرایشگر گوتنبرگ وردپرس

شما می توانید ویدئوهای مورد نظر خود را در وردپرس آپلود کنید اما وردپرس پلتفرمی نیست که مناسب این کار باشد و بیشتر شرکت های هاستینگ
وردپرس نمی توانند فایل های بزرگ را به خوبی ارائه دهند. بهترین کار برای اضافه کردن ویدئو به سایت وردپرسی خود آپلود کردن آنها در یوتیوب و دیگر سایت های مشابه و قرار دادن لینک آن ویدئوها در نوشته ها و برگه ها است.

آموزش قابلیت پیشرفته تغییر رنگ پاراگراف در ویرایشگر گوتنبرگ وردپرس

یکی دیگر از ویژگی های جذاب ویرایشگر گوتنبرگ وردپرس، امکان تغییر دادن رنگ بلوک ها است. با تغییر دادن رنگ بلوک ها می توانید توجه خوانندگان را جلب کرده و قسمت های مهم متن را هایلایت کنید. ویرایشگر گوتنبرگ گزینه های رنگ را در ستون سمت چپ نشان می دهد. شما می توانید هر رنگی که می خواهید را انتخاب کنید فقط باید توجه داشته باشید که ترکیب رنگ متن و رنگ پس زمینه به گونه ای باشد که خواندن متن آسان شود.

اضافه کردن ابزارک ها به نوشته ها

ابزارک ها مانند بلوک ها هستند. آنها امکان اضافه کردن عناصر وب به سایت وردپرسی شما بدون نوشتن کد را می دهند. به صورت معمول از ابزارک ها در سایدبار و فوتر سایت استفاده می شود اما شما می توانید آنها را در نواحی متنی مانند فرم تماس با ما استفاده کنید. در قسمت جستجوی بلوک ها عبارت ابزارک ها را وارد کنید. از این قسمت می توانید ابزارک هایی که بیشترین استفاده را دارند در نوشته ها و برگه های خود وارد کنید.

پیدا کردن تعداد کلمات و دیگر آمارهای نوشته

هنگامی که یک مقاله طولانی می نویسید ممکن است بخواهید از آمارهایی مانند تعداد کلمات متن یا چگونگی قرارگیری اجزاء صفحه اطلاع داشته باشید.

نوار ابزار ویرایشگر محتوا دو دکمه در بالای صفحه برای فراهم کردن این آمارها در اختیار شما قرار می دهد. دکمه info که تعداد کلمات، پاراگراف ها، بلوک ها و تیترها را به شما نشان می دهد. و در کنار آن دکمه ناوبری بلوک قرار دارد که تمام بلوک هایی که در متن استفاده کرده اید را به شما نشان می دهد. می توانید روی هر بلوک کلیک کنید تا مستقیماً به آن بلوک هدایت شوید.

سخن پایانی

ویرایشگر گوتنبرگ وردپرس یک ویرایشگر بصری کامل است که اگرچه جای بهترین افزونه های صفحه ساز وردپرس را نمی‌گیرد اما بسیار کار راه انداز است. اگر شما با همه قابلیت های کاربردی ویرایشگر گوتنبرگ وردپرس آشنا باشید می توانید خیلی بهتر از آن استفاده کنید و نیاز شما به بسیاری افزونه ها کم می شود. امیدواریم این آموزش مورد توجه و استفاده شما قرار گرفته باشد. حتما نظرات خود را برای ما ارسال کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *