آموزش جلوگیری از Hotlinking (سرقت تصاویر) در وردپرس


سرقت تصاویر یکی از راه هایی است که می تواند عملکرد سایت را مختل کرده و باعث کاهش سرعت بارگذاری تصاویر و در نتیجه کاهش سرعت سایت وردپرس شود. بنابراین یکی از راه هایی که برای افزایش سرعت وب سایت وردپرس باید انجام دهید جلوگیری از Hotlinking یا سرقت تصاویر است که در این مقاله به بررسی آن می پردازیم.

سرقت تصاویر سایت یکی از متداول ترین انواع سرقت در بستر اینترنت است که روی عملکرد سایت شما تأثیر منفی دارد. اما اکثر اوقات تا وقتی آسیب
خود را نشان نداده بسیار دشوار است که متوجه شوید اختلالی رخ داده است. به همین دلیل بسیار مهم است که از سرقت تصاویر سایت قبل از اینکه واقعاً مسأله ساز شود، جلوگیری کنید.

خوشبختانه وردپرس شما را قادر به محافظت از سایت خود در برابر سرقت تصاویر و جلوگیری از image hotlinking کرده است.اگر میخواهید از سرقت عکس های سایت خود جلوگیری کنید، تا انتهای ابن مقاله با ما همراه باشید.

Hotlinking چیست |جلوگیری از Hotlinking

Hotlinking وقتی است که شخصی یک تصویر را در جایی از اینترنت پیدا کرده و URL تصویر را مستقیماً در سایت خود وارد می کند. این تصویر در وب سایت آن شخص نشان داده می شود اما از موقعیت اصلی اش سرویس دهی می شود.

این کار برای هات لینکر بسیار مناسب و راحت است اما یک نوع دزدی محسوب می شود زیرا از منابع سایتی که تصویر از آن هات لینک شده استفاده می کند و سرعت آن سایت را به میزان قابل توجهی پایین می آورد. مهمترین تأثیرات منفی که Hotlinking بر روی سایت شما می گذارد عبارتند از:

  • Hotlinking تأثیر منفی بر عملکرد وب سایت می گذارد. هر بار که بازدیدکننده ای یک تصویر هات لینک شده از سایت شما را در سایت دیگری مشاهده می کند، از سرور شما بارگیری می شود. به این معنی که حتی بدون اینکه از سایت شما بازدید کند از پهنای باند شما استفاده می نماید.
  • Hotlinking پول شما را به هدر می دهد. کسی که از سایتش به سایت شما هات لینک می دهد می تواند هزینه های اضافی زیادی را به شما تحمیل کند. اگر وب سایتی که تصاویر شما را هات لینک کرده است ترافیک بالایی داشته باشد، بار زیادی را بر روی سرور شما می اندازد و شما را مجبور به پرداخت هزینه اضافی بابت ظرفیت بیشتر و بهبود سریع تر سایت می کند.

جلوگیری از Hotlinking

آموزش تشخیص سرقت تصاویر سایت

ساده ترین روش برای فهمیدن اینکه کسی تصاویر شما را به سرقت برده استفاده از Google Images است. شما می توانید فرمان ساده زیر را وارد کنید و به این ترتیب به گوگل دستور پیدا کردن تصاویر سایت تان را در URL های دیگر بدهد.

inurl:yourwebsite.com -site:yourwebsite.com

این فرمان تمام تصاویر سایت شما را جستجو کرده و هر ورودی که شامل نشانی اینترنتی شما می شود را حذف می کند. اگر کسی تصاویر سایت شما را به سرقت برده باشد، در نتایج باقیمانده نشان داده خواهد شد. همچنین می توانید روی هر عکس کلیک کرده و از دکمه Visit Site برای پیدا کردن سایت های متخلف استفاده کنید.

توجه داشته باشید که تمام تصاویر نشان داده شده در نتایج جستجو ممکن است به سرقت برده نشده باشند. اما این روش ترفند بسیار خوبی است و نیاز به ابزار خاصی ندارد. خوشبختانه شما می توانید به سادگی Hotlinking را در وردپرس متوقف کنید. در ادامه روش های جلوگیری از سرقت تصاویر در وردپرس را آموزش می دهیم.

آموزش جلوگیری از Hotlinking و سرقت تصاویر در وردپرس

استفاده از یک CDN با محافظت Hotlink

ارائه دهندگان CDN (شبکه تحویل محتوا) مانند Cloudflare ابزارهای جامع مدیریت وب سایت هستند که دارای محافظت پیش ساخته رایگان از هات لینکینگ تصویر نیز می باشند. استفاده از CDN یک راه حل کیفی است زیرا CDN می تواند بین مزاحمان و ربات هایی که واقعاً قرار است محتوای شما را هات لینک کنند تفاوت قائل شود. از طرف دیگر CDN احتیاج به کدنویسی در وردپرس ندارد بنابراین سایت شما را امن و سالم نگه می دارد.

آموزش جلوگیری از Hotlinking روی Apache و ویرایش دستی فایل htaccess.

شما می توانید خودتان به صورت دستی نیز مانع از هات لینکینگ تصاویر سایت شوید. این کار اصلاً سخت و پیچیده نیست و در عین حال مزایای زیادی از
لحاظ عملکرد سایت دارد. اگر وب سایت وردپرسی شما روی Apache اجرا می شود تمام کاری که باید انجام دهید این است که فایل htaccess. سایت که در دایرکتوری root قرار دارد را باز کنید یا اگر چنین فایلی ندارید آن را ایجاد نمایید. سپس آن را طبق دستورالعملی که در ادامه می آید ویرایش کنید.

توجه داشته باشید که فایل htaccess. به سرور شما می گوید که چگونه رفتار کند و چه کسی به فایل ها و فولدرهای خاصی از سایت شما دسترسی داشته باشد. بنابراین هنگامی که با این فایل کار می کنید باید کاملاً مراقب باشید.

بهتر است قبل از ایجاد هر گونه تغییری در این فایل از سایت خود پشتیبان تهیه کنید. برای این کار می توانید از  افزونه های پشتیبان گیری وردپرس استفاده کنید. سپس از ابزار free hotlink protection tool برای تولید اسنیپت های کد که باید در فایل htaccess. خود وارد کنید، استفاده نمایید.

این ابزار در قسمت Allowed Domains سایت های خاصی را از بلاک شدن مستثنی می کند. شما باید نام سایت خود را در این قسمت وارد کنید. همچنین توصیه می شود موتورهای جستجو و شبکه های اجتماعی محبوب را در نیز این قسمت وارد
کنید تا اطمینان داشته باشید مشکلی با تصاویر سایت شما نخواهند داشت. بقیه قسمت های صفحه را به صورت پیش فرض رها کنید. هنگامی که
تنظیمات خود را به پایان رساندید روی دکمه Generate .htaccess file در پایین صفحه کلیک کنید تا اسنیپت کد مربوط به تنظیمات شما ساخته شود.

این کد را کپی کنید. سپس فایل htaccess. سایت خود را پیدا کرده و کد کپی شده را در آن وارد کنید. این فایل معمولاً در پوشه public_html قرار دارد. شما می توانید یا از طریق FTP به سایت خود متصل شده و فایل htaccess. را ویرایش کنید و یا از طریق کنترل پنلی که استفاده می کنید (Direct Admin یا cPanel) این کار را انجام دهید.

فعال کردن حفاظت Hotink روی NGINX

بعضی از وب سایت ها روی NGINX اجرا می شوند. NGINX یک سرور منبع
باز است که برای جلوگیری از Hotlinking تنها به تغییر مقیاس کوچکی نیاز دارد. با
اضافه کردن کد زیر در فایل config حفاظت در برابر هات لینکینگ روی NGINX فعال می شود.

location ~ .(gif|png|jpeg|jpg|svg)$ {
     valid_referers none blocked ~.google. ~.bing. ~.yahoo. yourdomain.com *.yourdomain.com;
     if ($invalid_referer) {
        return   403;
    }
}

جلوگیری از Hotlinkingاستفاده از افزونه های وردپرس

افزونه های وردپرسی کمی وجود دارند که فقط مختص جلوگیری از Hotlinking هستند اما افزونه هایی که به تنهایی برای این کار طراحی شده اند معمولاً بازخورد خوبی نداشته اند یا به صورت مرتب بروزرسانی نمی شوند. بنابراین استفاده از آنها توصیه نمی شود.

بهترین کار برای جلوگیری از Hotlinking استفاده از افزونه های امنیتی وردپرس است که محافظت پیش ساخته در برابر هات لینکینگ را ارائه می دهند. چنین افزونه هایی نه تنها در برابر هات لینکینگ تصاویر از سایت محافظت می کنند بلکه از جزئیات امنیتی دیگری نیز در سایت مراقبت می نمایند.

یکی از بهترین افزونه های امنیتی وردپرس که حفاظت در برابر هات لینکینگ را ارائه می دهد، افزونه All in One Security and Firewall است.

غیرفعال کردن کلیک راست

به سرقت بردن تصاویر سایت از آن جهت ساده است که کاربر می تواند به سادگی روی عکس کلیک راست کرده و گزینه Save image as را برای دانلود
آنها انتخاب کند. شما می توانید قابلیت کلیک راست را در سایت خود غیرفعال کرده و سرقت تصاویر را برای یک کاربر غیر حرفه ای مشکل کنید.

افزونه Envira Gallery یکی از بهترین افزونه های گالری ساز وردپرس است که علاوه بر اینکه می توانید با آن گالری های تصویر بسیار زیبایی بسازید، ویژگی های زیاد دیگری نیز دارد که یکی از آنها حفاظت از تصاویر است. البته برای این کار باید به زیرمنوی تنظیمات افزونه رفته و Protection Addon را خریداری کنید.

افزونه دیگری که می توانید با آن قابلیت کلیک راست را در سایت خود غیر فعال کنید افزونه رایگان WP Content Copy Protection است. البته این افزونه قابلیت کلیک راست را روی کل صفحه غیر فعال می کند.در پایان توجه داشته باشید که بلاک کردن افراد از هات لینکینگ تصاویر شما به سئوی سایت صدمه ای نمی زند. اما لازم است به درستی انجام شود. ربات های خزنده گوگل، بینگ، یاهو و بسیاری موارد دیگر باید بتوانند به تصاویر شما دسترسی داشته باشند تا آنها را ایندکس کرده و نشان دهند.

Hotlinkingبه عنوان مثال وقتی تصویری را در نتایج جستجوی تصویری گوگل مشاهده می کنید، تصویر بند انگشتی از کش تصویر گوگل سرویس دهی می شود اما نسخه اصلی عکس (اگر روی آن کلیک کنید) از سرور شما بارگیری می شود. مطمئناً شما می خواهید که گوگل تصاویر شما را در نتایج Google Images نشان دهد. بنابراین باید به گوگل اجازه دسترسی به تصاویرتان را بدهید.

جمع بندی

هیچ چیز بدتر از این نیست که شخصی تصاویر یا پهنای باند شما را بدزدد؛ اما این اتفاق به طور مکرر اتفاق می افتد زیرا همه چیز در فضای باز اینترنت وجود دارد و افراد می توانند به راحتی به آن لینک دهند. سرقت تصاویر غیراخلاقی است و می تواند برای شما هزینه داشته باشد. در این مقاله به بررسی این موضوع که hotlink چیست، چرا بد است و چگونه می توانید از hotlink در وب سایت وردپرس خود جلوگیری کنید، پرداخته ایم. امیدواریم این آموزش مورد توجه شما قرار گرفته باشد.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *