راهنمای کامل سفارشی سازی پیشخوان وردپرس همراه با معرفی افزونه ها


پیشخوان وردپرس همان جایی است که شما محتوا را برای سایت وردپرس خود ایجاد و مدیریت می کنید. سایت خود را زیبا می کنید، برای آن دسته و برچسب می سازید و بسیاری کارهای دیگر را انجام می دهید.

اما مانند یک خانه که تا مبلمان را به سلیقه خود نچینید، وسایلتان را جوری که راحت هستید مرتب نکنید و غیره، خانه واقعاً مال شما نیست، پیشخوان وردپرس را هم تا مطابق نیازهای خود شخصی سازی نکنید احساس در خانه بودن نخواهید داشت. برای سفارشی سازی ظاهر فرانت اند گزینه های بسیار زیادی در اختیار شما قرار دارد اما وقتی نوبت به سفارشی سازی پیشخوان وردپرس و بک اند سایت می رسد، اغلب نادیده گرفته می شود.

در این مقاله نحوه سفارشی سازی wp-admin و ناحیه مدیریت سایت وردپرس را آموزش می دهیم. سپس به معرفی افزونه هایی که با استفاده از آنها می توانید داشبورد وردپرس را به راحتی شخصی سازی کنید، می پردازیم. اما قبل از آن بهتر است در مورد این موضوع که چرا لازم است پیشخوان وردپرس خود را سفارشی کنید کمی بیشتر صحبت کنیم.

اگر به نحوه سفارشی سازی صفحه لاگین مشهور وردپرس یعنی همان صفحه ورود به سیستم وردپرس که همه ما با آن آشنا هستیم، علاقه دارید و می خواهید آن را مطابق برند سایت خود شخصی سازی کنید، مقاله افزونه های سفارشی سازی صفحه ورود وردپرس را مطالعه کنید.

پیشخوان وردپرس

چرا لازم است پیشخوان وردپرس را سفارشی سازی کنید؟

هر کسی که یک سایت وردپرس داشته باشد بدون شک با داشبورد مدیریت آن آشنا است. گرچه پیشخوان وردپرس در حالت پیش فرض خود قابل قبول است و وظایف خود را انجام می دهد اما مطمئناً می توان با شخصی سازی آن را بهبود بخشید. سه دلیل اصلی وجود دارد که ممکن است بخواهید پیشخوان وردپرس خود را شخصی سازی کنید. مهمترین آنها عبارتند از:

  • شما تنها کسی هستید که به سایت وردپرس خود دسترسی دارید و می خواهید ظاهر و قابلیت های پیشخوان را مطابق با نیازهای خود تنظیم کنید.
  • یک سایت عضویت، انجمن بادی پرس یا انواع دیگر سایت ها که کاربران به صورت مرتب وارد آن می شوند، دارید و می خواهید ابزارک ها و توابع مفید را اضافه کرده و موارد غیرضروری را حذف کنید یا می خواهید آیتم ها را طوری تنظیم کنید که دسترسی به موارد مهم راحت تر باشد یا حتی بخش های خاصی از پیشخوان را برای نقشهای کاربری خاصی مسدود کنید.
  • شما یک طراح وردپرس هستید و می خواهید یک بخش مدیریت مشتری پسند که برند مشتری شما را از طریق لوگوها، رنگ برند و غیره در قسمت بک اند نشان می دهد، بسازید.

سفارشی سازی پیشخوان وردپرس از طریق تنظیمات صفحه (Screen Options)

وردپرس به شما امکان می دهد المان ها و ابزارک های موجود در صفحه پیشخوان که به آنها نیاز ندارید را بردارید. برای این کار در پیشخوان وردپرس روی پنجره کشویی تنظیمات صفحه در بالای صفحه سمت چپ کلیک کنید.

یک منوی کشویی ظاهر می شود که شامل چند چک باکس است. هر یک از چک باکس ها مربوط به یک ابزارک است که از قبل در داشبورد موجود است. اگر نمی خواهید ابزارک را مشاهده کنید کافی است با کلیک روی باکس کنار آن، تیک آن را بردارید. به همین ترتیب ، می توانید با یک بار دیگر کلیک کردن و گذاشتن دوباره تیک باکس، ابزارک را ظاهر کنید.

همچنین می توان موقعیت ابزارک ها را در داشبورد تغییر دهید. برای این کار کافی است موس را روی هدینگ ابزارک قرار داده و ابزارک را با کشیدن و رها کردن در موقعیت مورد نظر خود قرار دهید.

همینطور می توانید از تنظیمات صفحه برای شخصی سازی ظاهر سایر صفحات هم استفاده کنید. شما می توانید تعداد آیتم های قابل مشاهده در یک صفحه، نوع نمایش، ستونهای قابل مشاهده و غیره را تنظیم کنید. اگر این گزینه ها را به بهترین وجهی که با نیازهای شما مطابقت دارد تنظیم کنید، باعث شود استفاده از بک اند ساده تر و بهتر شود.

وقتی تغییرات را از طریق تنظیمات صفحه انجام می دهید، فقط برای شما ذخیره شده و برای کاربران دیگر قابل مشاهده نخواهد بود. اگر وبلاگ شما چند نویسنده و ویراستار دارد، این تنظیمات مشکل شما را رفع نمی کند.

اگر بخواهید سفارشی سازی هایی که انجام می دهید برای سایر کاربران هم نمایش داده شود باید از افزونه استفاده کنید. خوشبختانه، افزونه های زیادی برای سفارشی سازی پیشخوان وردپرس وجود دارد. برخی از این افزونه ها ممکن است متناسب با نیازهای شما باشد. در ادامه به معرفی بهترین افزونه هایی که می توانید برای شخصی سازی پیشخوان وردپرس از آنها کمک بگیرید، می پردازیم.

پیشخوان وردپرس

افزونه های سفارشی سازی پیشخوان وردپرس

افزونه های مختلفی وجود دارد که با استفاده از آنها می توانید پیشخوان سایت وردپرس خود را بیشتر سفارشی سازی کنید. در این بخش به معرفی این افزونه ها می پردازیم.

Admin Menu Editor

Admin Menu Editor یک افزونه بسیار کاربردی است که به شما امکان می دهد منوی پیشخوان وردپرس را ویرایش کنید. با این افزونه دیگر نیازی به جستجوی آیتم هایی از منوی پیشخوان که بطور منظم استفاده می کنید، ندارید. شما می توانید آیکون های عنوان را در محتوای قلب خود ویرایش کنید، مجدداً مرتب کنید، تغییر دهید یا آنها را تغییر دهید  همچنین به شما امکان می دهد منوها و زیر منوهای جدیدی ایجاد کنید.

Admin Columns

افزونه Admin Columns به شما امکان می دهد ستون ها را در صفحات نوشته ها، کاربران، دیدگاه ها و لیست رسانه پیشخوان وردپرس مدیریت و سازمان دهی کنید و صفحات مدیریت وردپرس را به صفحاتی جذاب، تعاملی و مطابق با نیازهای خود تبدیل کنید.

Ultimate Dashboard

Ultimate Dashboard – Custom WordPress Dashboard یک افزونه ساده و کاربردی است که به شما امکان می دهد داشبورد وردپرس را برای خود یا مشتریان تان سفارشی سازی کنید. با استفاده از این افزونه می توانید یک پیشخوان سفارشی داشته باشید که فقط ابزارک هایی که مورد نیاز شما است درون آن وجود داشته باشد.

شما می توانید تمام ابزارک های پیش فرض وردپرس را حذف کنید و فقط ابزارک های سفارشی خودتان را بسازید و در پیشخوان وردپرس قرار دهید. همچنین می توانید صفحه ورود به سیستم پیش فرض وردپرس را سفارشی سازی کرده و یک صفحه ورود با لوگو و فیلدهای دلخواه خود داشته باشید.

White Label CMS

افزونه White Label CMS برای توسعه‌دهندگانی است که می‌خواهند سیستم مدیریت محتوای شخصی‌تر و ساده‌تری را به مشتریان خود ارائه دهند. این افزونه به شما امکان می دهد المان های مختلفی مانند باکس ها، لینک ها، آیکون ها، آیتم های فهرست و زیر آیتم ها را پنهان کرده یا نمایش دهید و بخش ها و متن های خود را ایجاد کنید. برخی امکانات این افزونه عبارت است از:

  • سفارشی سازی صفحه ورود به سیستم
  • اضافه کردن برند خود به هدر و فوتر
  • سفارشی سازی پیشخوان وردپرس
  • امکان کنترل اینکه کدام فهرست‌ها‌ برای مشتری شما نمایش داده شوند
  • تنظیم یک پیشخوان سفارشی با استفاده از ویزارد راه اندازی افزونه در عرض چند ثانیه

Remove Dashboard Access

افزونه Remove dashboard Access یک افزونه سفارشی سازی پیشخوان وردپرس است که به شما امکان می دهد دسترسی به پیشخوان وردپرس را فقط برای مدیر، مدیر و ویرایشگر، مدیر و ویرایشگر و نویسنده یا کاربران با توانایی های خاص محدود کنید. همچنین با استفاده از این افزونه می توانید دسترسی به پروفایل کاربر به صورت اختیاری داشته باشید.

Adminimize

افزونه Adminimize به شما امکان می دهد تمام قسمت های پیشخوان سایت وردپرس خود را شخصی سازی کنید. با استفاده از این افزونه می توانید بسته به نقشی که کاربر در سایت شما دارد، برخی گزینه های پیشخوان وردپرس را غیرفعال کنید و رابط های کاربری مدیریت مختلفی برای نقش ها و توانایی های مختلف در سایت خود ایجاد کنید.

شما می توانید گزینه های پیشخوان را بهینه سازی کرده و تعداد آن را به حداقل برسانید تا فضای بیشتری در اختیار کاربر قرار بگیرد و ساختار آن منطقی تر شود. تمام شخصی سازی ها را می توانید برای هر کاربر به صورت جداگانه انجام دهید به طوری که هر نقش می تواند تنظیمات خاص خود را داشته باشد.

جمع بندی

همانطور که مشاهده کردید، شخصی سازی پیشخوان وردپرس در واقع کار چندان سختی نیست. به سادگی با تغییر “تنظیمات صفحه” و نصب برخی از افزونه ها می توانید داشبورد خود را سفارشی سازی کرده و آن را به گونه ای تغییر دهید که با نیازهای شما هماهنگی بیشتری داشته باشد.

همچنین افزونه های کاربردی و سبک بسیاری وجود دارند که اگر یک سایت چند نویسنده دارید می توانید از آنها کمک گرفته و پیشخوان سایت وردپرس خود را برای آنها سفارشی سازی کنید. امیدواریم این آموزش مورد توجه و استفاده شما قرار گرفته باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *