راهکارهای افزایش امنیت در وردپرس

افزایش امنیت وردپرس

راهکارهای افزایش امنیت در وردپرس

همانطور که می‌دانید سیستم مدیریت محتوای وردپرس دائما در حال بروزرسانی‌ست و به خودی خود دارای امنیت بالایی است. اما بازهم اقداماتی نیاز است تا شما نیز در جهت افزایش امنیت سایتتان گامی بردارید و امکان سو استفاده از آن را تا حد ممکن کاهش و به صفر برسانید. به همین خاطر ما در این مقاله از آموزش رایگان وردپرس قصد داریم به شما مهمترین و کاربردی‌ترین اقدامات ضروری برای افزایش امنیت وردپرس را  معرفی کنیم. پس حتما تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.     

امنیت وردپر

چرا باید به تامین امنیت وردپرس اهمیت بدهیم؟

7 روش برای تامین امنیت وردپرس - اندکلود

تامین امنیت سایت و کسب‌وکار اینترنتی موضوعی است که اهمیت زیادی برای مدیران سایت دارد. چراکه کسب درآمد و امنیت شغلی صاحبان این کسب‌وکارها وابستگی مستقیم به امنیت سایتشان دارد. به عبارتی دیگر می‌توان گفت:

“دقیقا همانطور که یک فروشگاه فیزیکی در یک مکان مشخص از شهر نیاز به تامین امنیت دارد، یک فروشگاه و کسب‌وکار مجازی نیز نیازمند تامین امنیت و حفاظت است.”

از طرفی دیگر گوگل هر روز در حدود بیش از 10،000 وب سایت را به خاطر بدافزار بودن و حدود 50،000 وب سایت را به خاطر سرقت اطلاعات بانکی (phishing) هر هفته در لیست سیاه قرار می‌دهد. این بدان معناست گوگل برای تامین امنیت ارزش فوق‌العاده زیادی قائل است و سایت‌هایی که از امنیت کمی برخورد دار باشند از نگاه گوگل سایت‌های بی‌کیفیت تلقی می‌شوند که قطعا با افت رتبه در موتورهای جستجو مواجه خواهند شد.

٪98 درصد حملات به سمت پلاگین ها است.
٪81 از آسیب پذیری وردپرس به دلیل رمز عبور ضعیف و یا به سرقت رفته است.
٪41 از آسیب پذیری ها به دلیل بستر میزبانی شما ایجاد می شوند.
٪39 از وب سایت ها توسط XSS تحت تاثیر حمله و دست خوش تغییر قرار می گیرند.(ضعف امنیتی در Validation Input ها و کانفیگ نادرست WAF که باعث اجرای کدهای جاوا اسکریپت در سمت کلاینت خواهد شد و می تواند دسترسی Session کاربران را در اختیار مهاجم قرار دهد.)
٪44 از حملات به دلیل نسخه های قدیمی وردپرس تجربه می شوند.
٪59 از آسیب پذیری سایت ها به دلیل کدهای مخرب، تروجان، و بات نت بوده است.

طبق آمار گفته شده، طراحان وب باید به امنیت سایت های وردپرسی توجه زیادی داشته باشند تا مورد حمله قرار نگیرند.

 

افزایش امنیت وردپرسراه های افزایش امنیت وردپرس

 بروز رسانی منظم وردپرس

یکی از مهمترین موارد قابل انجام برای ارتقاء امنیت وردپرس ، بروزرسانی منظم آن است . چرا که وردپرس یک سیستم مدیریت محتوای متن باز می باشد و بصورت مداوم نیز نسخه های جدید برای آن منتشر می شود . وردپرس دارای یک تیم حرفه ای و قدرتمند می باشد که همواره در تلاش برای افزودن قابلیت های جدید به آن و همچنین در تلاش برای رفع مشکلات و باگ های امنیتی آن هستند .

بروزرسانی قالب و افزونه ها :

از دیگر موارد قابل توجه برای تامین امنیت سیستم مدیریت محتوای وردپرس، بروزرسانی و استفاده از آخرین نسخه قالب و افزونه های مورد استفاده می باشد. هر وب سایت وردپرسی همواره شامل یک قابل و تعداد قابل توجهی افزونه می باشد و ممکن است هر یک از این افزونه ها و یا قالب دارای یکسری مشکلات امنیتی باشند. همواره سعی کنید آخرین نسخه از قالب و افزونه های مورد استفاده خود را از منابع رسمی آنها دانلود و استفاده کنید .

 نام کاربری و رمز عبور بسیار قوی و پیچیده انتخاب کنید

هنوز هم رایج‌ترین شیوه هک وردپرس استفاده از رمز عبور آن است. حتماً برای حفظ امنیت در وردپرس از رمز عبوری استفاده کنید به‌شدت قوی و کاملاً منحصر به فرد باشد. این کار نه فقط برای بخش مدیریت وردپرس که باید برای حساب‌های FTP، پایگاه داده، حساب میزبانی وردپرس و آدرس‌های ایمیل سفارشی شما نیز انجام شود.

راه دیگر برای کاهش خطر و افزایش امنیت در وردپرس این است که به هیچ کس اجازه دسترسی به حساب سرپرست یا مدیر وردپرس خود را ندهید؛ مگر اینکه واقعاً مجبور باشید. اگر تیم شما بزرگ است یا نویسنده مهمان دارد باید قبل از افزودن حساب کاربری و نویسندگان جدید به سایت وردپرس خود، از نقش‌ها و قابلیت‌های کاربران در وردپرس اطمینان حاصل کنید.

 

افزایش امنیت وردپرساستفاده از هاست ایمن

سرویس هاست وردپرس مهم‌ترین نقش را در امنیت سایت وردپرسی شما ایفا می‌کند. هاست به‌طور مداوم شبکه را زیر نظر داشته و هرگونه فعالیت مشکوک را رصد می‌کند. شرکت‌هایی که میزبان‌های خوب و امنی هستند به ابزارهای قدرتمندی برای جلوگیری از حملات گسترده DDOS مجهز می باشند.

این شرکت‌ها نرم افزار سرور، نسخه های php و سخت افزار خود را به روز نگه می‌دارند تا مانع از سوء استفاده هکرها از آسیب پذیری امنیتی شناخته شده در نسخه قدیمی‌شوند. هاست‌ خوب، آماده استفاده از برنامه‌های بازیابی پس از بروز حادثه هک هستند. یعنی این امکان را دارند که از داده‌های شما در صورت هک شدن سایت محافظت کنند.

 افزایش امنیت صفحه ورود به پیشخوان وردپرس :

یکی دیگر از مهمترین نکات تامین امنیت سیستم مدیریت محتوای وردپرس، تغییر آدرس ورود به مدیریت وردپرس است. در وردپرس آدرس ورود به مدیریت بصورت پیشفرض از طریق wp-admin و  wp-login.php می باشد و هر شخص آشنا با وردپرس آن را میداند. پس حتما به شما توصیه میکنیم از همان ابتدای راه اندازی وب سایت خود، نسبت به تعییر آدرس ورود به مدیریت اقدام کنید.

نصب یک افزونه امنیتی وردپرس

نصب یک افزونه امنیتی وردپرسی در افزایش امنیت وردپرس نقش مهمی دارد. افزونه امنیتی در واقع یک سیستم حسابرسی و نظارت است که همه اتفاقاتی که در وب سایت شما می‌افتد را پیگیری می‌کند. این موضوع شامل نظارت بر یکپارچگی فایل‌ها، تلاش ناموفق برای ورود به سیستم ، اسکن بدافزار و غیره می‌شود.

فعال سازی SSL سایت 

SSL پروتکلی است که انتقال داده‌ها را بین وب سایت شما و مرورگر کاربران رمزگذاری می‌کند. این رمزگذاری باعث می‌شود که کسی نتواند اطلاعات مهم سمت سایت شما را بشناسد و آن‌ها بدزدد. گرچه در ابتدا فعال سازی SSl هزینه داشت اما امروز بسیاری از شرکت‌های میزبانی گواهی SSL رایگان را برای وب سایت وردپرسی ارائه می‌دهند و شما با ارسال تیکت به پشتیبانی، میتوانید از آن ها درخواست کنید تا برای سایت شما SSL را فعال کنند.

بررسی و چک کردن مدیریت کاربران سایت

بخش کاربران در سایت وردپرس به شما کمک میکند تا نقش کاربران مختلف و اعضای سایت خود را مدیریت و تنظیم کنید قسمت کاربران در بخش پیشخوان وردپرس در منوی سمت راست قرار دارد. این بخش باید بطور مرتب بررسی شود و نقش کاربران براساس کاری که انجام میدهند مشخص شود ، صاحب سایت باید حداکثر یک نقش مدیرکل را در نقش کاربران تعریف کند تا با مشکلی مواجه نشود ، این مسئله از نظر امنیتی بسیار حائز اهمیت میباشد.

سخن پایانی

خوب دوستان با همه مواردی که در این مقاله گفته شد گامی در جهت درست برمیدارید و میدانید که اصلا به چه دلیل امنیت سایت وردپرسی مهم است و برای داشتن یک سایت وردپرس خوب و امن چه کارهایی را باید انجام دهید مواردی که در این مقاله برای چک لیست امنیت سایت وردپرس ذکر شد میتواند به شما برای ایمن سازی سایت خود کمک کند هرچه بیشتر به امنیت سایت خود اهمیت دهید نفوذ هکرها سخت تر می شود.

پس برای انجام این چک لیست روی سایت خود هرچه زودتر اقدام کنید و یک سایت وردپرس امن داشته باشید. اگر دوستی دارید که این مقاله میتواند به او کمک کند برایشان به اشتراک بگذارید و تجربه و نظر خود را در پایین همین صفحه در بخش نظرات برای ما بنویسید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *