راه حل‌های ساده برای رفع مشکل SSL و HTTPS در وردپرس


علت مراجعه شما به این صفحه چیزی نیست غیر از اینکه گواهینامه SSL را در سایت وردپرس خود نصب کرده اید و اکنون با مشکل مواجه شده اید. در این مقاله رفع مشکل SSL و HTTPS را به شما نشان می‌دهیم و اینکه چگونه مشکلات و خطاهای رایج و متداولی که پس از نصب SSL در سایت وردپرس خود با آنها مواجه می‌شوید را به راحت ترین روش ممکن رفع کنید. اگر هنوز گواهینامه SSL را در سایت خود نصب و راه اندازی نکرده اید، ابتدا مقاله آموزش نصب و فعال سازی SSL در وردپرس را بخوانید. در ادامه متداول ترین خطاهایی که پس از فعال سازی ssl با آنها مواجه می‌شوید و نحوه رفع آنها را بیان می‌کنیم.

آموزش رفع مشکل SSL و HTTPS در وردپرس

متداول ترین خطاهایی که پس از نصب و فعال سازی SSL در وردپرس با آن مواجه می‌شوید عبارتند از:

خطای NET :: ERR_CERT_INVALID

این پیام خطا در گوگل کروم ظاهر می‌شود و در سایر مرورگرها مانند فایرفاکس ممکن است اندکی متفاوت باشد. خطای NET :: ERR_CERT_INVALID به شما در مورد هک های احتمالی، حملات یا تهدیدهای وب سایت هشدار می‌دهد. در واقع کاربران را از عدم امنیت اتصالشان به وب سایت شما آگاه می‌کند.

رفع مشکل SSL و HTTPSاین پیام خطا نشان می‌دهد که مرورگر گواهینامه SSL وب سایت شما را قبول نکرده است. این خطا ممکن است به دلایل مختلفی رخ دهد:

  •      گواهینامه SSL به نام دامنه یا زیر دامنه دیگری صادر شده است.
  •      گواهینامه SSL منقضی شده است.
  •      مرورگر شما مرجع صدور گواهینامه را تشخیص نمی‌دهد.

اگر گواهینامه SSL را به صورت دستی نصب کرده اید، دوباره آن را نصب کنید. اگر مشکل شما برطرف نشد در اسرع وقت با ارائه دهنده گواهینامه SSL تماس گرفته و از آنها راهنمایی بخواهید. اگر گواهینامه SSL را خریداری کرده اید، از ارائه دهنده خدمات هاست وردپرس خود بخواهید که آن را برای شما نصب کرده و مشکل شما را برطرف کند.

خطای Mixed Content و عدم نمایش قفل سبز ssl

خطای Mixed Content یا محتوای مخلوط وقتی اتفاق می‌افتد که HTML از طریق HTTPS بارگیری شود اما سایر المان ها شامل تصاویر، اسکریپت ها یا استایل شیت ها همچنان از طریق پروتکل ناامن HTTP لود شوند. در چنین حالتی دو اتفاق ممکن است در سایت شما رخ دهد:

  • آیکون قفل در نوار آدرس وب سایت شما ناپدید شده و یک اخطار به جای آن نمایش داده می‌شود.
  • آیکون قفل نمایش داده شود اما تصاویر و منابع ناامن نشان داده نشوند.

شما به دو روش می‌توانید این مشکل رایج ssl در وردپرس را رفع کنید. در ادامه آموزش هر دو روش را به شما آموزش خواهیم داد.

رفع خطای Mixed Content در وردپرس با استفاده از افزونه

برای رفع خطای Mixed Content در وردپرس مانند هر قابلیت دیگری می‌توانید از افزونه ها استفاده کنید. اولین افزونه ای که به شما معرفی می‌کنیم، افزونه Really Simple SSL است. این افزونه به صورت خودکار تنظیمات شما را شناسایی کرده و وب سایت شما را طوری پیکربندی می‌کند که روی https اجرا شود.

افزونه Really Simple SSL بدون اینکه نیاز به تنظیمات خاصی داشته باشد، کار می‌کند و به صورت خودکار خطاهای Mixed Content را برطرف می‌نماید. این افزونه نه تنها خطای Mixed Content را رفع می‌کند بلکه هر خطای دیگری که مربوط به SSL باشد را نیز برطرف می‌نماید.

افزونه دیگری که می‌توانید از آن برای رفع خطای Mixed Content در وردپرس استفاده کنید، افزونه SSL Insecure Content Fixer است. این افزونه بیش از 300 هزار نصب فعال داشته و بدون هیچ دردسری وب سایت شما را از محتوای ناامن و هشدارهای Mixed Content پاک می‌کند.

رفع مشکل Mixed Content و خطای SSL در وردپرس به صورت دستی

رفع دستی این خطا ممکن است مدتی طول بکشد اما قطعاً بهترین نتیجه و عملکرد را به شما می‌دهد. در ابتدا مطمئن شوید که از HTTPS در تنظیمات وردپرس خود استفاده می‌کنید. برای این کار در پیشخوان وردپرس به مسیر تنظیمات » عمومی بروید. در این صفحه مطمئن شوید که هم آدرس وردپرس و هم آدرس سایت، URL های HTTPS را نشان می‌دهند.

اگر دیدید که آدرس ها به صورت HTTP هستند، آنها را به HTTPS تغییر دهید. سپس روی دکمه ذخیره تغییرات کلیک کنید تا تغییرات ذخیره شوند. حال کش را پاک کنید. برای این کار می‌توانید از بهترین افزونه های کش وردپرس استفاده کنید. اکنون سایت وردپرس خود را مجدداً بارگذاری کنید. اگر مشکل SSL رفع نشده بود بقیه راه ها را به صورت زیر امتحان کنید.

رفع مشکل SSL و HTTPS

جستجو و جایگزینی URL ها در پایگاه داده

قدم بعدی که باید انجام دهید این است که URL های HTTP قدیمی را در پایگاه داده وردپرس خود پیدا کرده و با URL جدید HTTPS جایگزین کنید. برای انجام راحت تر این فرآیند می‌توانید از افزونه Better Search Replace استفاده کنید. اگر هنوز مشکل SSL سایت وردپرس شما رفع نشده و با خطای محتوای مخلوط روبرو هستید، آدرس URL را به صورت دستی در افزونه ها و قالب ها تصحیح کنید.

حل مشکل URL های قالب و افزونه ها

شما می‌توانید با ابزار Inspect مرورگر خود منابعی که باعث ایجاد خطای Mixed Content می‌شوند را برطرف کنید. اگر از گوگل کروم استفاده می‌کنید، روی صفحه کلیک راست کرده و گزینه Inspect را انتخاب کنید. در این ابزار می‌توانید منابعی که باعث ایجاد خطا می‌شوند و مکان آنها را پیدا کنید.

برای منابع قالب باید URL ها را در تمام فایل های قالب وردپرس خود پیدا کرده و سپس HTTP را با HTTPS جایگزین کنید. اگر نتوانستید آنها را پیدا کنید با توسعه دهنده یا پشتیبانی قالب خود تماس بگیرید و از آنها کمک بخواهید.

همین امر در مورد خطاهای Mixed Content ناشی از افزونه ها صدق می‌کند. بهتر است فایل های افزونه ها را به صورت دستی ویرایش نکنید و از توسعه دهنده افزونه بخواهید این کار را برای شما انجام دهد.

رفع مشکل SSL و HTTPS

جمع بندی

زمانی گواهینامه های SSL فقط در وب سایت های تجاری وردپرس مورد استفاده قرار می‌گرفتند زیرا حاوی اطلاعات محرمانه زیادی بودند. اما در حال حاضر گوگل به همه دارندگان وب سایت ازجمله وب سایت های وردپرس توصیه می‌کند که از گواهینامه های SSL استفاده کنند. بنابراین قطعاً باید آنها را در سایت خود داشته باشید. اگر در استفاده از گواهینامه به مشکل برخوردید کافی است روشهای ذکر شده در این مقاله را دنبال کنید. به راحتی می‌توانید مشکلات را رفع کرده و وب سایت خود را کاملاً فعال و پایدار نگه دارید. امیدواریم این آموزش مورد توجه و استفاده شما قرار گرفته باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *