آیا سانفرانسیسکوی اپل آینده تایپوگرافی در OSX است؟


عامل جالب اپل در چند سال گذشته رو به زوال بوده است. آیفون های متوالی نتوانسته اند به اندازه چند نسل اول پیشرفت کنند. iOS7 زشت بود و iOS8 آن را اصلاح نکرده است. تحلیلگران حتی کاهش فروش iPad را پیش‌بینی می‌کنند زیرا دستگاه‌های اندرویدی با صفحه‌نمایش بزرگ به بازار هجوم آورده‌اند.

این بدان معنا نیست که اپل موفق نیست، آنها به راحتی موفق ترین شرکت در زمینه خود (یا هر) دیگری هستند. از قضا همین موقعیت پیشرو است که یافتن مسیر روشنی را برای یک شرکت مبتنی بر رویکرد جایگزین بسیار دشوار می کند. به نظر می رسد که اپل در تلاش است تا استراتژی های دهه 80 و 90 را تکرار کند که باعث شد آنها بر دنیای فناوری تسلط پیدا کنند. اپل واچ وجود دارد، اما شاید مهمتر از آن، حروفی است که برای آن طراحی کرده اند.

همراه با کیت توسعه دهنده برای اپل واچ، یک تایپ طراحی داخلی به نام – به سنت حروف چاپی اپل، نام شهری – سانفرانسیسکو است. طبق گفته جان گروبر اپل برای سال‌ها در حال توسعه یک تایپ فیس «Apple Sans» بوده است. ، و به نظر می رسد سانفرانسیسکو می تواند ثمره این کار باشد. این اولین تایپ فیس داخلی اصلی است که توسط اپل در چند وقت اخیر طراحی شده است، قبلاً آنها بر روی یک نسخه بازطراحی شده از Myriad و Neue Helvetica تکیه کرده بودند، که دومی جایگزین Lucida Grande در آخرین نسخه OSX، Yosemite شد.

بنابراین برخی گمانه زنی ها وجود دارد مبنی بر اینکه سانفرانسیسکو جایگزین Neue Helvetica نامطلوب در iOS و احتمالاً نسخه بعدی OSX خواهد شد. مطمئناً شرکتی به اندازه اپل کنجکاو خواهد بود که کل اکوسیستم خود را متحد نکند. Sebastian de With به طور مفید یک ماکت از Yosemite با سانفرانسیسکو را روی صفحه شبکیه پست کرده است و در آن عکس مطمئناً انتخاب بسیار معقولی به نظر می رسد:

صرف نظر از اینکه اپل چقدر قصد دارد در همه جا به سانفرانسیسکو تبدیل شود، نمی‌توانم احساس کنم که این راه‌حل ضعیفی برای یک مشکل مسلماً دشوار است.

در حالی که تعدادی از نظر دهندگان با Google Roboto مقایسه کرده‌اند، به نظر می‌رسد سانفرانسیسکو در واقع تلاشی برای ادغام Neue Helvetica با DIN است: هر جا سانفرانسیسکو با Helvetica متفاوت باشد، با DIN مطابقت دارد و بالعکس.

sanfrancisco_comparisonسانفرانسیسکو تعدادی مشکل دارد که در Helvetica و DIN نیز خواهید دید، البته تفاوت این است که نه Helvetica و نه DIN برای صفحه نمایش طراحی نشده اند. سانفرانسیسکو ریتم بصری خاصی دارد که جذاب است، اما آگاهی آشکاری از شبکه پیکسل وجود دارد. نقاط تلاقی سکته ها به اندازه کافی حاد نیستند، حروف به یکدیگر منتهی نمی شوند و تفاوت بسیار کمی بین حروف وجود دارد.

Google موفق شد تایپ خوبی را در Roboto، Mozilla سفارش دهد. یک تایپ فیس عالی را در Fira Sans سفارش داد. چقدر می‌تواند برای اپل، یک شرکت جهانی چند میلیارد دلاری، سخت باشد که به چیزی به اندازه تایپوگرافی درست دست یابد؟

 

تصویر ویژه از تصویر سانفرانسیسکو از طریق Shutterstock.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *