نظرسنجی: آیا یک طرح می تواند “درست” باشد؟


طراحی در مورد حل مسئله است، خواه بصری، ساختاری، مفهومی یا هر «…ال» دیگری. اگر مشکلی وجود دارد، نتیجه این است که راه حلی وجود دارد.

وقتی استیو جابز پل رند افسانه طراحی را برای طراحی هویت برند استخدام کرد برای کامپیوترهای NeXT (توسط رند) او منتظر چند گزینه بود. در عوض، رند توضیح بسیار دقیقی از یک راه حل ارائه کرد. معروف است، به گفته جابز، رند گفت:

“من مشکل شما را برای شما حل می کنم و شما به من پول می دهید”

با این حال، رند آن را با گفتن این جمله دنبال کرد: «اگر گزینه‌هایی می‌خواهید، با افراد دیگر صحبت کنید». تصدیق اینکه اگرچه رند پاسخ درست خود را ارائه کرده بود، اما لزوماً پاسخ صحیح نبود.

رند دسترسی مشابهی به آزمایش کاربر نداشت که ما از آن لذت می بریم. اصل تست A/B به ما می گوید که راه حل های مختلف را می توان با یکدیگر اندازه گیری کرد، به شرطی که هدف مشخصی داشته باشیم. عملی بودن تست A/B مشکوک است، اما در آزمایشگاه در شرایط، ما می توانیم ثابت کنیم که یک راه حل بهتر از راه حل دیگر عمل می کند. راه حل های کافی را آزمایش کنید و در نهایت پاسخ “درست” را خواهید یافت.

با این حال، طراحی در آزمایشگاه وجود ندارد، بلکه زمینه آن را منعکس می کند. دیدگاه‌های ذهنی کاربران مختلف ممکن است به این معنی باشد که طراحی «صحیح» برای یکی، برای دیگری «نادرست» است. حتی بیشتر از کاربران مختلف، ذینفعان مختلف معمولاً انگیزه‌های متفاوتی دارند، به این معنی که نه تنها زمینه طراحی، بلکه مشکلی که برای حل آن طراحی شده است، اغلب در حال تغییر است.

اگر خلاصه طراحی مشکل دارد، آیا می‌تواند راه‌حل «درست» داشته باشد؟

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *