چرا برند شما به یک راهنمای سبک نیاز دارد و چگونه می توان آن را ایجاد کرد


بسیاری از طراحان و خلاقان نیاز به راهنمای سبک برند را نادیده می‌گیرند (که برخی آن را کتاب مقدس برند نیز می‌نامند، یا به عنوان بخشی از کتاب مقدس برند گنجانده شده است) – چیزی که به وضوح نشان می‌دهد. مجموعه‌ای از قوانین برای اینکه چگونه مطالب بازاریابی آنلاین و غیرحضوری باید ظاهر شوند.

راهنماهای سبک می‌توانند در زمان، پول و تن‌ها ناامیدی در مسیر شما صرفه‌جویی کنند و نگهداری و ایجاد مواد بازاریابی شما را آسان‌تر کنند. آن را مانند یک بسط نشانه گذاری با نظر خوب در نظر بگیرید. به شما دستورالعمل هایی می دهد که دقیقاً چگونه کارها باید انجام شوند، و حتی گاهی اوقات بینشی در مورد چرایی آن.

اگر متقاعد نشده‌اید که تقریباً برای هر برند یا شرکتی که با آن کار می‌کنید به یکی نیاز دارید، یا اگر مطمئن نیستید که چگونه آن را ایجاد کنید، ادامه مطلب را بخوانید…

 

چرا هر برندی باید یک راهنمای سبک داشته باشد

راهنمای سبک ممکن است برای یک شرکت کوچک یا زمانی که فقط یک طراح وجود دارد غیر ضروری به نظر برسد. اما در واقع، هر برندی که وجود دارد باید یک راهنمای سبک و برند داشته باشد تا مطمئن شود که هر عنصر بصری که تولید می‌کند سازگار است.

بیایید ابتدا ایده یک طراح را در نظر بگیریم. بنابراین شما تنها طراح پروژه برای شرکت خود هستید. شما لوگو، وب سایت، کارت ویزیت و هر بخش دیگری از مواد بازاریابی که آنها نیاز دارند طراحی می کنید. شما همه عناصر را از روی قلب می دانید.

اکنون، یک سال بعد، اندازه شرکت سه برابر شده است، و ناگهان آنها باید یک طراح دوم را استخدام کنند تا برخی از حجم کار شما را انجام دهد. شما از آموزش دادن تمام دستورالعمل های برند به این فرد جدید از حفظ لذت خواهید برد. از جمله بسیاری از چیزهایی که در سال گذشته حتی به آنها فکر نکرده اید.

و البته اگر چیز مهمی منتقل نشود، شما را به خاطر آموزش درست کارمند جدید سرزنش می کنند.

اگر می‌توانید به سادگی یک راهنمای سبک را تحویل دهید که حاوی همه چیزهایی است که آنها باید بدانند: رنگ‌ها، اندازه‌های لوگو و محل قرارگیری، فونت‌های استفاده شده، و غیره، بی‌نهایت آسان‌تر خواهد بود.

یا فرض کنید شما یک فریلنسر هستید که با چندین مشتری کار می کنید. یک راهنمای سبک به شما این امکان را می‌دهد که به راحتی به کارهایی که ماه‌ها یا سال‌ها در این مسیر انجام داده‌اید بازگردید، بدون اینکه مجبور باشید فایل‌های قدیمی خود را بررسی کنید تا بفهمید دقیقاً از کدام فونت استفاده کرده‌اید یا دقیقاً مقادیر هگزا برای رنگ‌های خاص چقدر بوده است. درعوض، می‌توانید یک فایل را بالا بکشید و هر آنچه را که باید بدانید را در عرض چند ثانیه ببینید.

راهنماهای سبک همچنین می‌توانند به شما کمک کنند کاری که برای یک برند انجام داده‌اید توسط یک طراح جدید و کمتر ماهر که نمی‌داند طراحی شما چگونه باید کار کند، خراب نمی‌شود. آخرین چیزی که می خواهید این است که لوگوی کاملاً ساخته شده شما بسیار کوچک استفاده شود یا خیلی نزدیک به عناصر دیگر قرار گیرد و تأثیر آن را از بین ببرد (یا بدتر از آن، داشتن عناصر ایجاد شده با فضای منفی کاملاً خراب شود).

با داشتن یک راهنمای سبک برای هر برندی که با آن کار می‌کنید، کار خود را آسان‌تر و کار خود را سازگارتر می‌کنید (که منجر به تصویر حرفه‌ای‌تری برای همه افراد می‌شود). ایجاد یک راهنمای سبک پایه زمانی که در ابتدا روی یک پروژه کار می کنید زمان بر نیست، اما می تواند باعث صرفه جویی در ساعت ها کار و ناامیدی بی پایان در مسیر شود.

 

عناصر اساسی

هر راهنمای سبک کمی متفاوت خواهد بود، زیرا بستگی به پیچیدگی یک برند و تعداد انواع مختلف مواد بازاریابی دارد. با این حال، چند عنصر اساسی وجود دارد که احتمالاً تقریباً در هر راهنمای سبک ظاهر می شود.

فونت ها

هر برند باید مجموعه‌ای از فونت‌های ثابتی داشته باشد که در همه مواد بازاریابی خود، به‌صورت آنلاین و غیرحضوری استفاده می‌شود. فهرست کردن این فونت ها با نمونه ها و مجموعه کاراکترها بسیار مهم است.

fonts

فراموش نکنید که فراتر از فونت‌های مورد استفاده، ممکن است بخواهید اندازه‌هایی را برای مواردی مانند عنوان یا شرح عکس نیز مشخص کنید. همچنین ایده خوبی است که مشخص کنید آیا سبک‌ها یا وزن‌های خاصی در خانواده فونت‌ها نباید استفاده شود، آیا باید از لیگاتورها یا نویسه‌های جایگزین استفاده شود یا نه، و موارد مشابه.

رنگ ها

رنگ‌هایی که یک برند استفاده می‌کند باید تا حد امکان با جزئیات بیان شود. این بدان معنی است که نه تنها کدهای هگزا برای استفاده در وب، بلکه مقادیر رنگی معادل CMYK و حتی پنتون برای چاپ نیز ارائه می شود. هر رنگی را نمی توان به طور کامل بین استفاده از وب و چاپ منتقل کرد، بنابراین ایده خوبی است که ترجیحات خود را مشخص کنید تا در نهایت با رنگی مواجه نشوید که با طرح اصلی شما در تضاد باشد.

colors

تبدیل مستقیم بسیاری از رنگ‌ها در فضای رنگی RGB می‌تواند به شدت در CMYK بدون تغییر دستی متفاوت باشد (بعضی از رنگ‌های آبی معمولاً بی‌صدا و تیره‌تر می‌شوند، قرمزها ممکن است بیشتر نارنجی یا صورتی به نظر برسند، و غیره). برای بررسی و دستکاری هر فضای رنگی وقت بگذارید تا بهترین نتایج ممکن را به دست آورید. و مطمئن شوید که رنگ‌های CMYK خود را در چاپ، نه فقط روی صفحه، تأیید کنید.

اندازه و محل لوگو

به طور کلی، اکثر لوگوها اگر خیلی کوچک نمایش داده شوند اثر خود را از دست می دهند. ممکن است نشان‌واره‌های جایگزین (معمولاً ساده‌شده) برای استفاده در اندازه‌های کوچک داشته باشید، یا فقط حداقل اندازه‌ای داشته باشید که نشان‌واره باید در آن نمایش داده شود.

logos

همچنین باید مشخص کنید که چه مقدار فضای خالی برای احاطه لوگو نیاز دارد تا اثر خود را از دست ندهد. مشخص کنید که آیا نشان‌واره می‌تواند در رنگ‌های متناوب نمایش داده شود (مخصوصاً اگر بتوان آن را در مقیاس خاکستری نشان داد)، و آیا باید فقط در پس‌زمینه خنثی ظاهر شود یا پس‌زمینه‌های رنگی مناسب هستند. همچنین مشخص کنید که آیا نشان‌واره را می‌توان در داخل یک حاشیه یا جعبه قرار داد، و در این موارد چقدر فضای خالی در اطراف آن باید باقی بماند.

نمادها یا تصاویر دیگر

اگر نمادهای خاصی (یا مجموعه نمادها) وجود دارد که باید به طور انحصاری استفاده شوند، یا تصاویر خاصی که معمولاً استفاده می شوند، حتماً این موارد را در راهنمای خود مشخص کنید. گنجاندن پیوند به مجموعه نمادهای دقیق ایده خوبی است، زیرا نام نمادها همیشه 100٪ منحصر به فرد نیستند و به راحتی می توان آنها را اشتباه گرفت.

همچنین باید در اینجا مشخص کنید که آیا فقط باید از انواع یا سبک های خاصی از تصاویر استفاده شود. برای مثال، ممکن است مشخص کنید که هر عکسی که استفاده می‌شود باید رنگ خاصی داشته باشد، یا باید یک فیلتر قدیمی اعمال شود، یا باید سیاه و سفید باشد.

دستورالعمل‌های کپی‌نویسی

در حالی که قرار نیست هر راهنمای سبکی به دستورالعمل‌هایی در مورد نحوه نگارش کپی نیاز داشته باشد، اگر برند شما تلاش کند لحن خاصی را در ارتباطات نوشتاری ارائه دهد، می‌تواند ایده خوبی باشد.

ممکن است کلمات یا عبارات خاصی وجود داشته باشد که باید غالباً ترکیب شوند، در حالی که ممکن است عبارات دیگری وجود داشته باشند که باید به هر قیمتی از آنها اجتناب کرد (گاهی اوقات به این دلیل که به شدت با یک رقیب مرتبط هستند). اینها باید مشخص شوند.

همچنین ممکن است رهنمودهای خاصی وجود داشته باشد که کپی آن باید همیشه شاد و مثبت باشد، یا حرفه ای باشد، یا از زبانی استفاده کند که برای جمعیتی خاص جذاب باشد.

عناصر خاص وب

در حالی که عناصر زیادی بین چاپ و وب وجود دارد، برخی از عناصر خاص وب وجود دارد که در مواد چاپی نمی‌توانید آنها را پیدا کنید، اما به صورت آنلاین رایج خواهند بود.

این شامل مواردی مانند سبک دکمه و سلسله مراتب یا نحوه ظاهر شدن عناصر فرم است. ثابت نگه داشتن این موارد در چندین صفحه (یا حتی چندین سایت) یک چالش بدون مجموعه قوانین واضحی است که باید رعایت کنید.

سایر عناصر مورد توجه

همچنین می‌توانید دستورالعمل‌هایی را برای موارد زیر اضافه کنید:

  • تاریخچه برند، چشم انداز و اطلاعات شخصیتی. این مورد در کتاب مقدس برند رایج‌تر است و ممکن است در راهنمای سبک استاندارد وجود نداشته باشد.
  • دستورالعمل‌های رسانه‌های اجتماعی، از جمله انواع پست‌هایی که باید به اشتراک گذاشته شوند و نحوه استفاده از عناصر مختلف برندسازی در سایت‌های رسانه‌های اجتماعی.
  • طراحی طرح‌بندی و استانداردهای شبکه‌ای که به‌صورت آنلاین و گاهی اوقات در تبلیغات چاپی استفاده می‌شوند.
  • دستورالعمل‌هایی برای سایر مواد مانند بروشورها یا کارت‌های ویزیت.
  • نمونه‌هایی از استفاده برای همه عناصر موجود.

اگر می‌خواهید نمونه‌هایی از راهنماهای سبک الهام‌بخش را بررسی کنید، 20 الهام‌بخش ما را بررسی کنید. راهنمای برندینگ از پاییز گذشته.

 

راهنمای سبک شما چقدر باید باشد؟

راهنماهای سبک می‌توانند از یک صفحه تا ده‌ها صفحه متفاوت باشند، بسته به اینکه برند شما چقدر پیچیده است و چه تعداد از انواع مختلف مواد بازاریابی به طور منظم تولید می‌شود.

یک وب‌سایت مینیمالیستی با طراحی لوگوی واحد، تایپوگرافی مشخص و استفاده از رنگ، و بدون مواد آفلاین احتمالاً می‌تواند با دستورالعمل‌های سبک ارزش یک صفحه به پایان برسد.

با این حال، یک شرکت بزرگ چند ملیتی با بخش‌های متعدد و بازاریابی و تبلیغات در بسیاری از رسانه‌ها احتمالاً به چیزی شبیه کتاب نیاز دارد تا همه دستورالعمل‌های استفاده آنها را روشن کند.

در هر صورت، راهنمای سبک شما نباید طولانی‌تر از حد لازم باشد، بلکه به اندازه‌ای طولانی باشد که تمام اطلاعات لازم در مورد سبک بصری برند را به دقت منتقل کند.

 

یک سند زنده

راهنمای سبک شما کاملاً مشخص نیست. برندها تکامل می یابند. لوگوهای جدید ایجاد می شود. وب سایت ها دوباره طراحی می شوند. مواد بازاریابی به روز می شوند. مهم است که مطمئن شوید راهنماهای سبک شما در کنار سایر به‌روزرسانی‌ها به‌روزرسانی می‌شوند.

middlecap

راهنمای سبک شما همچنین می‌تواند کمک کند تا اطمینان حاصل شود که به‌روزرسانی‌های برند به‌گونه‌ای انجام می‌شوند که یکپارچه باشد و احتمال اینکه کاربران شما را از خود دور کند کمتر است. با نگاه کردن به جایی که نام تجاری در آن قرار داشته است، می توانید آن را به سمتی هدایت کنید که به نظر یک تکامل طبیعی است، نه تضاد فاحش.

اگرچه راهنمای سبک شما باید تا حدودی روان باشد و با زمان تغییر کند، حتماً راهنماهای سبک قدیمی را نگه دارید تا به آنها مراجعه کنید. و مطمئن شوید که هر تغییری که در راهنما ایجاد می‌کنید به‌خوبی اندیشیده شده است و صرفاً بهانه‌ای برای پیروی نکردن از دستورالعمل‌های با دقت برنامه‌ریزی‌شده‌ای که از قبل وجود دارد، در نظر گرفته نشده است.

از آنجایی که راهنماهای سبک می توانند در طول زمان تغییر کنند، مهم است که مطمئن شوید همه کسانی که به راهنما نیاز دارند همیشه به نسخه به روز شده دسترسی داشته باشند. میزبانی فایل روی یک سرور ابری یا مکان مرکزی دیگر ایده خوبی است، مانند دوستیابی یا نسخه‌سازی راهنما.

 

یکپارچه سازی راهنمای سبک شما

عناصر راهنمای سبک شما را می توان در یک وب سایت ادغام کرد. گنجاندن نظرات در ابتدای فایل‌های CSS که رنگ‌ها و فونت‌های استفاده شده را مشخص می‌کنند، راهی عالی برای اطمینان از رعایت این دستورالعمل‌ها در ادامه مسیر است.

یک راهنمای سبک کامل باید به راحتی در دسترس هر کسی باشد که ممکن است از عناصر طراحی در برند استفاده کند. در دسترس قرار دادن آن در سرور شرکت یا سرویس ابری نیز ایده خوبی است. در صورت تمایل می‌توانید پیوندی به آن در فایل‌های CSS خود یا در هر جای دیگری اضافه کنید (البته توجه داشته باشید که مگر اینکه با رمز عبور محافظت شده یا روی یک سرور داخلی باشد، در واقع آن را در دسترس عموم قرار می‌دهد).

 

سند داخلی یا عمومی؟

تعداد فزاینده ای از شرکت ها راهنمای سبک نام تجاری خود را عمومی می کنند. این به چند دلیل منطقی است:

  1. دستیابی به اطلاعات به افرادی (طراحان) که به آن نیاز دارند را آسان می کند. می‌توانید به‌جای ارسال فایل‌ها یا ارائه گذرواژه، فقط به آنها پیوند بدهید.
  2. به حس شفافیت برند می‌افزاید.
  3. اگر برند شما پوشش رسانه‌ای داشته باشد، می‌تواند مفید باشد، زیرا روزنامه‌نگاران می‌توانند به اطلاعاتی درباره نحوه استفاده از لوگوی شما و غیره دسترسی داشته باشند، بدون اینکه منتظر بمانند تا بخش (یا شخص) روابط عمومی شما به آنها بازگردد.

البته، اگر تصمیم دارید راهنمای سبک نام تجاری خود را عمومی کنید، باید مطمئن شوید که به خوبی طراحی شده است که هر یک از مواد تبلیغاتی یا بازاریابی شما. این می‌تواند هزینه‌ها و زمان اضافی را به ایجاد راهنما اضافه کند و تغییر مسیر را دشوارتر کند.

well above

راهنمای سبک عمومی همچنین می‌تواند برندهای دیگر را آسان‌تر کند تا برند شما را از بین ببرند. در حالی که هیچ کاری که انجام می دهید نمی تواند کسی را که مصمم به انجام این کار است متوقف کند (کوتاه اقدام قانونی)، یک راهنمای سبک آن را بسیار ساده تر می کند. این مراحل را برای دزد برند حذف می کند.

اما، تا زمانی که به برند و کسب و کار خود اطمینان دارید، این نباید یک عامل تعیین کننده در عمومی کردن یا عدم عمومی کردن راهنمای شما باشد.

حفظ داخلی سند می‌تواند به‌روزرسانی و تغییر آن را آسان‌تر کند، که ممکن است در محیط راه‌اندازی بسیار مهم باشد. همچنین نیاز به “طراحی” خود راهنما را از ایجاد تا حد امکان کاربردی حذف می کند. اگر قبلاً طراحانی با حجم کاری سنگین داشته باشید، این به تنهایی می تواند یک مزیت بزرگ برای حفظ داخلی آن باشد.

هدف یک راهنمای سبک این است که فرآیند طراحی را برای همه افراد درگیر ساده و تسریع کند. مطمئن شوید که مطابق با آن عملکرد، چه داخلی یا عمومی باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *