به‌نظر می‌رسد که واژه‌ای رایج در صنعت طراحی است و همه می‌خواهند. اما دقیقاً چگونه یک محصول می تواند از داشتن زبان طراحی زنده و نفس گیر بهره مند شود؟ من سعی می‌کنم اصول اولیه را بشکافم تا بتوانید بفهمید چرا به آن نیاز است.

ایجاد یک زبان اساسی، فلسفه‌ها و روش‌های طراحی ما را در سراسر پلتفرم ما متحد می‌کند.

 

پس چرا چرا آیا ما به یک زبان طراحی نیاز داریم؟

دو راه برای بررسی آن وجود دارد، از منظر داخلی و خارجی.

داخلی

چشم‌اندازی جامع ایجاد می‌کند تا اطمینان حاصل شود که همه ما به عنوان یک تیم به روش‌ها و الگوهای یکسانی پایبند هستیم. هر عضو تیم باید مطابق با مفهومی باشد که ما آن را ترویج می کنیم و باید بتواند به اصول طراحی در برابر هر پروژه ای که در حال حاضر روی آن کار می کند ارجاع دهد. هدف اصلی یک زبان طراحی ایجاد تمرکز و وضوح برای طراحان است. زبان طراحی مانند هر زبانی است. اگر هر گونه سردرگمی وجود داشته باشد باعث اختلال در ارتباط می شود.

خارجی

داشتن یک زبان طراحی منسجم، هارمونی را در یک پلت فرم ایجاد می کند. برای تماشاگران، رنگ‌ها، تعاملات و الگوهای استاندارد شده، حس آشنایی و امنیت را ایجاد می‌کند. یک زبان طراحی خوب برنامه ریزی شده و به خوبی اجرا شده، کلید یک تجربه لذت بخش است. به عنوان مثال، اگر وارد یک استارباکس در ایسلند شوید، بسیاری از لمس‌های مشابه با استارباکس محلی خود را در جاده تشخیص خواهید داد. آشنایی احساس راحتی و امنیت را برای کاربر به ارمغان می آورد.

2

معرفی محدودیت‌های طراحی روی عناصر منفرد در یک پلت فرم، یکپارچگی را در سطح بالاتری ایجاد می‌کند.

یک زبان طراحی موفق:

  • تمرکز: اجازه دهید طراح به‌طور واضح بر روی پروژه‌ای که در دست دارد تمرکز کند، نه اینکه توسط عوامل حواس‌پرتی دیگر منحرف شود.
  • وضوح: به طراح اجازه دهید تا به وضوح درباره باورهای طراحی ما و همچنین محدودیت‌های طراحی در سرتاسر پلت فرم فکر کند.
  • اعتماد به نفس: به طراح اجازه دهید تا به آنچه طراحی می‌کند اطمینان کامل داشته باشد و مطابق با دیگران در تیم باشد.
  • ثبات: ایجاد ثبات در سراسر محصول که به نوبه خود تجربه ای امن و آشنا را در سراسر پلتفرم ایجاد می کند.
  • کارایی: ایجاد تفاهم بین تیم‌ها، به این معنی که زمان کمتری صرف تمرکز بر جزئیات کمتر مهم می‌شود.

اساساً، اگر طراحان شما تمرکز داشته باشند و زبان طراحی را درک کنند، به آنها اعتماد به نفس می دهد، که به نوبه خود به کسب و کار در سطح بالاتری کمک می کند زیرا ثبات و کارایی ایجاد می کند.

 

ساخت پایه ها

اصول طراحی

داشتن اصول طراحی مستحکم، که کل تیم در آن مشارکت داشته‌اند، تضمین می‌کند که همه ما به عنوان یک تیم به روش‌ها و الگوهای یکسانی پایبند هستیم. هر عضو تیم باید مطابق با مفهومی باشد که ما آن را تبلیغ می کنیم و باید بتواند به اصول طراحی در برابر هر پروژه ای که در حال حاضر روی آن کار می کند ارجاع دهد.

تن صدا

این مهم است که صدایی ثابت برای محصول خود ایجاد کنیم. هر طراح (یا هر کسی که درگیر آن است) باید از رویکرد مورد نیاز هنگام نوشتن محتوا آگاه باشد. داشتن محتوای منسجم بخش بسیار بزرگی از ایجاد یک تجربه کاربری ثابت است و همه طراحان باید سعی کنند تمام محتوا را مطابق با آن تراز کنند.

3

چگونه به عنوان یک تیم با هم کار کنیم؟ مهم است که همه در یک جهت حرکت کنند و همه موافق باشند که ارزش های انتخاب شده برای ایجاد یک محیط کاری شاد مهم هستند.

بدیهی است که عناصر بسیار بیشتری وجود دارد که می توانید برای ایجاد یک پایه اصلی برای هویت طراحی خود ایجاد کنید. موارد فوق فقط نوک کوه یخ است. هر شرکتی متفاوت است، بنابراین می‌توانید آن‌قدر که فکر می‌کنید درست است روش‌های رویکرد خود را توضیح دهید، آن را گسترش دهید.

 

Visual. هویت

ایجاد هویت بصری چیزی نیست که یک شبه ایجاد شود. طول می کشد. گاهی اوقات به اندازه روز روشن است که چه چیزی لازم است، گاهی اوقات زمان می برد تا بلوک های سازنده در جای خود قرار گیرند. هنگامی که در جای خود قرار گرفتند، مهم است که اصول اولیه در سطح بالایی ضبط و مستند شوند. استفاده از رنگ، تایپوگرافی و سبک شمایل نگاری، کلید ایجاد یکپارچگی در یک پلتفرم است.

  • رنگ ها: پالت رنگی که در پلتفرم استفاده می شود چیست؟ توضیح دهید که چگونه، کجا و چرا از رنگ های خاص استفاده می کنیم.
  • تایپوگرافی: چه تایپ فیس در پلتفرم استفاده می شود؟ قوانین مربوط به وزن، اندازه، تراز عمودی و غیره را خلاصه می کند؟
  • Iconography: سبک عمومی برای نمادها چیست؟ این دلیل منطقی را توضیح می دهد که چرا ما سبک های خاصی برای خانواده های نمادهای مختلف داریم.
  • Grid/Layouts: چه سیستم شبکه ای در سراسر پلت فرم استفاده می شود؟ استفاده از شبکه و ایده آلیسم سطح بالای چیدمان های ما را توضیح دهید.
  • تعامل ها: مردم هنگام تعامل با سایت ما انتظار دارند چه چیزی را ببینند؟ یک نمای کلی از تعاملات استاندارد ما ارائه دهید.
  • انیمیشن ها: چگونه به انیمیشن ها نزدیک شویم؟ دلیل انیمیشن ها در پلتفرم و محدودیت های ما در مورد استفاده از آنها را توضیح دهید.
  • منابع طراحی: نقطه مرکزی برای دانلود آسان دارایی ها برای شرکای خارجی. نمونه های رنگی، لوگوها، مجموعه نمادها و غیره.
4 

مراحل بعدی

احتمالاً از اهمیت یک زبان طراحی در پلتفرم خود کاملاً آگاه هستید، اما با خود می‌گویید «از کجا شروع کنم؟». این مقاله سطح بسیار بالایی دارد. ایجاد یک زبان طراحی بسیار عمیق تر از آنچه در بالا شناسایی کردم است. ایجاد راهنمای سبک و به نوبه خود توسعه یک کتابخانه مؤلفه، تکامل یک سیستم طراحی است.

بنابراین در اینجا فرآیندی است که من گردآوری کرده‌ام که به شما کمک می‌کند دقیقاً روی آنچه برای چرخاندن توپ لازم است تمرکز کنید:

بازرسی موجودی رابط کاربری را انجام دهید

قبل از شروع هر کاری، بهتر است تشخیص دهید که ساختار فعلی چقدر ناسازگار است. این به دو صورت عمل می کند. این به شناسایی دلیل انجام این کار کمک می کند، تشخیص اینکه چقدر همه چیز ناسازگار است، اما باید به شما کمک کند که پشتوانه کسب و کار را در مورد اینکه چرا دقیقاً سیستم طراحی را ایجاد می کنید، دریافت کنید. برای ایجاد ثبات در سراسر پلت فرم. برد فراست یک مقاله عالی درباره نحوه انجام ممیزی رابط کاربری.

5

نمونه‌ای از حسابرسی رابط کاربری

عناصر رابط کاربری خود را اولویت بندی کنید

مطمئنم که هر تیم طراحی اولویت‌های متفاوتی با توجه به آنچه احساس می‌کند برای ایجاد یکپارچگی حیاتی است، دارد، اما به طور کلی عناصری وجود دارند که برای ایجاد اصول اساسی حیاتی هستند. مانند رنگ‌ها، تایپوگرافی و شمایل‌نگاری مکانی عالی برای شروع است. برای ایجاد فهرستی از اولویت ها بر اساس ممیزی رابط کاربری خود، با تیم طراحی و توسعه همکاری نزدیک داشته باشید، این باید نقشه راه شما را برای آینده قابل پیش بینی راهنمایی کند.

من با استفاده از Trello board، به عنوان راهی برای به روز نگه داشتن لیست اولویت ها، روشی عالی برای کار است. این به شما امکان می‌دهد الف) فهرست خود را ایجاد کنید و موارد را در یک خط اولویت قرار دهید، یعنی ابتدا به چه چیزی می‌پردازید و ب) به شما امکان می‌دهد دقیقاً میزان فاصله خود را با هر جزء پیگیری کنید.

6

نمونه‌ای از یک برد Trello که انتقال یک جزء در چرخه را مستند می‌کند

با تیم طراحی شروع به بحث کنید

بنابراین اکنون که دقیقاً در لیست اولویت‌ها دقیقاً مشخص کرده‌اید که قرار است ابتدا با چه چیزی مقابله کنید، وقت آن است که با تیم طراحی بنشینید تا همه ایده‌ها و نظرات را در مورد اولین اجزای مورد نیاز دریافت کنید. رویکردهای مختلفی برای که مالک پروژه سیستم طراحی است، اما برای این مثال، می‌خواهم مثالی بزنم که یک طراح تنها مسئول پروژه است.

این بدان معناست که این شما هستید که هر جنبه ای از مؤلفه را با طراحانی که به مرور زمان از زبان طراحی استفاده می کنند، بحث کنید. این بسیار مهم است تا اطمینان حاصل شود که همه طراحان احساس می کنند که در چیزی که ایجاد می شود، ورودی داشته اند.

همه نمونه ها را مستند کنید

زمان آن رسیده که تصمیم‌گیری را شروع کنیم. آنچه را که ایجاد می کنید مستند کنید، مطمئن شوید که برای همه موارد مورد نیاز غذا می دهید. بسیار مهم است که آنچه ایجاد می کنید ذهنی نباشد. شما باید دلیلی برای اینکه چرا این تصمیم‌ها را می‌گیرید داشته باشید، زیرا به شما این امکان را می‌دهد که تصمیمات خود را برای تیم طراحی توضیح دهید.

7

نمونه ای از استفاده از رنگ.

ببینید کار می کند

مرحله بعدی این است که تصمیمات خود را امتحان کنید. تصمیم گیری بر روی کاغذ بسیار آسان است، اما زمانی که آنها را عملی می کنید ممکن است مشخص شود که برخی از تصمیمات کارساز نیستند. چند نمونه از سبک جدید را با استفاده از طرح های فعلی امتحان کنید.

آن را قفل کنید

وقتی از نتیجه راضی بودید، و از همه طرف‌ها خرید کردید، وقت آن است که آن را قفل کنید و به بقیه تیم آموزش دهید که چگونه و چرا باید از این عناصر استفاده شود. مهم است به خاطر داشته باشید که اگرچه استایل را قفل می‌کنید، اگر احساس می‌کنید عناصر خاصی کار نمی‌کنند، می‌توانید در صورت نیاز آنها را تغییر دهید.

به عنصر بعدی بروید

وقتی به تیم آموزش دادید و متوجه شدید که طراحان به تصمیم‌های شما احترام می‌گذارند، وقت آن است که به مجموعه عناصر بعدی بروید. این به شما بستگی دارد که چند عنصر را در یک زمان مصرف کنید، اما هرگز نباید زیاد از آن استفاده کنید. این فقط شما را از تمرکز واقعی روی جزئیات کوچکتر منحرف می کند. ترجیح اولیه من این است: رنگ‌ها، تایپوگرافی، نمادها، فیلدهای ورودی، جداول، فهرست‌ها.

وقتی همه در مورد سبک جدید آموزش دیدند، مهم است که همه طراحان و توسعه دهندگان سبک ها را به درستی پیاده سازی کنند.

اعلام حضور هفتگی برای نظارت بر انتخاب‌های سبک حیاتی است تا اطمینان حاصل شود که همه تصمیمات طراحی مشابهی دارند. استفاده از محصولاتی مانند Craft توسط Invision واقعاً به ایجاد ثبات در هنگام حرکت رو به جلو کمک می کند.

 

چگونه موفقیت را ارزیابی کنیم

زبان طراحی تا زمانی که شرکت شروع به استفاده از آن و یافتن ارزش در آن نکند، موفقیت آمیز نیست.

نمونه هایی از زبان های طراحی

همچنین، در اینجا یک مطالعه موردی است که من برای بازسازی اخیر طراحی که در آن شرکت داشتم ایجاد کردم: https://www.behance.net/gallery/34224289/Ryanair -Design-Centre

بزرگترین تهدید وجودی برای هر سیستمی، غفلت است

الکس شلیفر، معاون طراحی در Airbnb

 

[– این مقاله در اصل منتشر شده در Medium. –]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *