6 راه آسان برای ایجاد یک سلسله مراتب تایپوگرافی موثر


ایجاد یک سلسله مراتب تایپوگرافی قوی برای موفقیت هر طراحی پویا بسیار مهم است. این تفاوت بین اشتراک‌گذاری مؤثر یک پیام مهم و قرار دادن سدی از متن بی‌معنی در مقابل خوانندگانتان است.

اگر بتوانید یاد بگیرید که از نشانه های بصری اصلی مانند فونت، رنگ و فضای سفید برای سازماندهی عناصر متن خود استفاده کنید، عملاً تأکید مناسب برای محتوای خود را تضمین خواهید کرد و تمرکز بسیار مهم را روی پیام خود ایجاد خواهید کرد.

 

1. حروف تایپی

خود را محدود کنید

از تعداد زیاد استفاده نکنید. به خاطر داشته باشید که هدف از ایجاد سلسله مراتب وضوح است. استفاده از دو تایپ فیس برای یک طراحی یک استاندارد مطمئن است. چرا؟ مگر اینکه با دقت انجام شود، ترکیب بیش از دو تایپ فیس می تواند تأثیری منحرف کننده و درهم برهم داشته باشد. یک فونت جالب همیشه به خوبی با یک فونت خنثی جفت می شود – یکی برای عنوان و دیگری برای بدن. پرتاب دیگری به داخل ترکیب می‌تواند نشانه‌های بصری را که چشم را در طرح هدایت می‌کند، از بین ببرد.

fontpairings

 

2) مکمل و تضاد

جفت شدن سریف‌ها و sans-serifs  است یک اصل همه جا حاضر طراحی این به این دلیل است که سری‌های پیچیده، جالب و اغلب ظریف به خوبی با sans serif‌های ساده و واضح ترکیب می‌شوند و سلسله‌مراتب بدون زحمتی را بدون ایجاد تنش ایجاد می‌کنند. از یکی برای سرفصل ها و دیگری برای کپی های کوچکتر استفاده کنید. اگر تصمیم به جفت کردن دو سریف یا دو سان سریف دارید، مراقب باشید – حروفی که از طبقه بندی یکسانی هستند معمولاً در برزخ بین مکمل و متضاد قرار می گیرند. زیاد به سمت کنتراست متمایل نشوید، زیرا انتخاب دو فونت با شخصیت‌های واضح می‌تواند حواس‌تان را پرت کند.

contrast

 

3) مراقب لحن باشید

هميشه جفت كردن يك سريف و يك سانس سريف با هم كافي نيست. آنها باید به همان هدف برسند. از جفت کردن یک سریف جدی با یک سان سریف بازیگوش یا یک سریف تزئینی با یک سان سریف سفت و سخت خودداری کنید. از خود بپرسید که هر تایپ فیس در زمینه کار شما چه شخصیتی را منتقل می کند و آیا این شخصیت با پیام کلی شما مطابقت دارد.

 

4) استفاده از اندازه استراتژیک

وقتی صحبت از تایپ می‌شود، بقای بزرگ‌ترین و جسورانه‌ترین آنهاست. اگر نکته اصلی شما به اندازه متن اصلی باشد یا توسط عناصر بزرگ و پررنگ دیگری احاطه شده باشد، بینندگان احتمالاً قبل از درک آن حرکت می کنند. برای اینکه واقعاً به نکته اصلی خود توجه کنید، تفاوت بین آن و کپی اطراف را شدیدتر کنید. فونتی با وزن انتخاب کنید تا واقعاً اطلاعات کلیدی شما اولویت باشد.

از آنجایی که اندازه فونت ها متفاوت است و اندازه ممکن است مشکل باشد، باید مراقب بزرگ کردن یا کوچک کردن فونت های خاص باشید. به عنوان مثال، به حداقل رساندن یک نوع صفحه نمایش تزئینی مانند Thirsty Script در یک نقطه خواندن آن را سخت و از نظر ظاهری غیرحرفه ای می کند. با این حال، می توانید از برخی فونت های بدنه برای ایجاد تیترهای زیبا استفاده کنید. برای مثال، Open Sans یک انتخاب عالی برای کپی بدنه است، اما اگر تیتر روشن یا پررنگ باشد، می تواند به خوبی برای یک عنوان کار کند.

sizing

 

5) کنتراست رنگ

رنگ را می توان هم برای طبقه بندی اطلاعات و هم برای افزودن شخصیت استفاده کرد.

اما رنگ‌های رنگی بیشتر از اینکه به بیننده‌تان بگوید کجا را نگاه کند، انجام می‌دهد – بر ادراک عاطفی او تأثیر می‌گذارد. رنگ‌ها به احساسات متصل هستند و به طور سنتی با کیفیت‌های مختلفی مرتبط هستند. استلزام جنبه ای از سلسله مراتب بصری است. با استفاده از صورتی تند، لحنی را همراه با پیام خود منتقل می کنید که بیننده شما ممکن است آن را بازیگوش، هولناک، احساسی یا شدید درک کند. می‌توانید از رنگ برای بهبود حالتی که کپی و تایپوگرافی قبلاً منتقل می‌کنند استفاده کنید، یا می‌توانید از آن برای دادن معنای جدیدی به آن عناصر استفاده کنید. نه تنها نوع، بلکه رنگ پس زمینه و رنگ سایر عناصر را نیز در نظر بگیرید.

color

 

6) فضای خالی را تماشا کنید

یکی دیگر از جنبه‌های ارسال پیام، استفاده از فضای خالی — فاصله بین متن است. طراحی مملو از تکسی شلوغ احتمالاً سلسله مراتب واضحی ندارد، حتی اگر بقیه این قوانین را رعایت کنید. اکثر مردم حتی برای خواندن آن زحمتی نمی کشند. شما باید فضای کافی را به عناصر بدهید تا تجزیه آنها به صورت جداگانه آسانتر باشد و طرح کلی تمیز به نظر برسد.

استفاده از فضای خالی به این معنا نیست که محتوای شما باید کم یا ساده باشد. این بدان معناست که از فضایی که به شما داده شده بهترین بهره را ببرید و از آن عاقلانه استفاده کنید. استفاده مناسب از فضای خالی به شما این امکان را می دهد که مقدار لازم محتوا را در نظر بگیرید و در عین حال به بیننده کمک می کند تا نقطه کانونی طراحی شما را پیدا کند. فضای سفید چیزی بیش از فضای خالی است – این نشانه ای است که نقش مهمی در ایجاد سلسله مراتب بصری ایفا می کند.

space-screenshot

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *