آیا فضا واقعاً می تواند منفی باشد؟


ضرب المثل قدیمی این است که خوشبین لیوان را نیمه پر می بیند، در حالی که بدبین نیمه خالی لیوان را می بیند. با این حال، این فرصت طلب است که آب را می نوشد در حالی که دو نفر دیگر در مورد مقدار مایع داخل لیوان بحث می کنند.

اصطلاح “فضای منفی” شبیه همان ضرب المثل قدیمی است زیرا همیشه چیزی در فضا وجود دارد. ممکن است نوع یا رنگ یا تصویر نباشد، اما فضا دارای هدف و کارکردی است. چگونه می تواند “منفی” باشد؟

بیشتر تعاریف “فضای منفی” این است که فضای خالی اطراف و بین سوژه(های) تصویر است. فضای منفی ممکن است زمانی بیشتر مشهود باشد که فضای اطراف یک موضوع، و نه خود موضوع، شکل جالب یا هنری مرتبطی را ایجاد کند، و چنین فضایی گهگاه به عنوان یک جلوه هنری برای تقویت یا جلب توجه استفاده می‌شود. موضوع کانونی یک تصویر.

استفاده از فضای منفی یک عنصر کلیدی ترکیب هنری است. این چسب است که همه عناصر را در کنار هم نگه می دارد. ممکن است وسیع باشد یا فقط چند پیکسل بین یک بار اضافی از عناصر وجود داشته باشد، اما همیشه وجود دارد.

«چیزی به نام فضای منفی وجود ندارد. فقط شکل و شکل مخالف.» – چارلز گاسلین

این یک نام اشتباه در طراحی برای نسل‌ها بوده است. هیچ کس نمی داند چه کسی آن را شروع کرده است، درست مانند اینکه چرا بسیاری از مشتریان بالقوه همه این خط را می دانند، “این یک فرصت عالی برای دیده شدن کار شما است”، زمانی که آنها کار رایگان از یک طراح می خواهند. فقط مدام ظاهر می شود. مشکل اینجاست که هنگام توضیح تصمیمات طراحی، استفاده از اصطلاح “فضای منفی” مفاهیم منفی و گیج کننده ای به همراه دارد.

 این یک اصطلاح گیج کننده است که باید در فرهنگ لغات ما به عنوان طراح جایگزین شود، همراه با نام های اشتباه دیگر برای طراحی که فقط ما می فهمیم. ارتباط با مشتریان و توده ها.

 

مثالهای فضای منفی

فضای منفی، در واقع همان توهم بین چشم و مغز است. آیا جامی را که به دو صورت تبدیل می شود و توهمات نوری دیگر را دیده اید؟ آیا باید سیاه و سفید باشد؟ چگونه رنگ ها در مغز ثبت می شوند؟

 ns.negativespace

نمونه‌های بالا همان چیزی است که اکثر مردم درباره «فضای منفی» فکر می‌کنند. این استفاده از تضادهای شدید برای آشکار کردن یک تصویر یا پیام کامل یا پنهان است. همانطور که گاسلین گفت، “فقط شکل و شکل مخالف.”

 

ns.negativespacecolor

حتی ترکیبی از رنگ‌ها زمانی کار می‌کند که اشکال با رنگ‌های متضاد بازی کنند. این کار آسانی نیست و سادگی نیاز به تفکر درخشان و توانایی دیدن سریع نحوه شکل گیری اشکال یک تصویر دارد. ©Noma Bar

 

ns.fedexlogo

لوگوی فدرال اکسپرس استفاده درخشانی از شکل منفی بود… یا این فقط یک تصادف بود که این نوع شکل گرفت و کسی فلش را در جلسه E و X دید؟

با این حال، ساختن یک توهم نوری با آن اشکال بیشتر است. اینجاست که بیشتر سردرگمی فضای منفی به وجود می آید. اینقدر بریده و خشک شده؟ آیا باید مانند مجموعه لوگوهای بالا باشد؟ آیا یک خط مستقیم باید مستقیم باشد یا می تواند از اشکال برای ایجاد توهم خط مستقیم بودن آن استفاده کند؟

ns.notnegspace

چند نمونه از وب سایت Illustrator تانگ یاو هونگ که تحت عنوان «هنر فضای منفی. تلاشی برای بیان یک داستان از طریق تصویرسازی.» متأسفانه، در حالی که همه آنها آثار هنری به خوبی اجرا شده، با سرگرمی و پیچش های خلاقانه هستند، اشکال با یکدیگر در تعامل نیستند تا جایی که واقعاً بتوان آنها را “فضای منفی” نامید. . کاری که اشکال خالی یا فضایی انجام می دهند، جلب توجه به اشکال و عناصر دیگر است. این یک استفاده هوشمندانه از طراحی مینیمالیستی است، نه استفاده از فضای منفی.

 

ns.photography

در وب سایت، Photography Mad، مقاله، “درک و استفاده از “فضای منفی” در عکاسی،” نمونه های نشان داده شده فضای منفی نیستند. آنها ترکیبات زیبایی هستند، اما به پر بودن لیوان از آب و هوا بازمی گردد. فضا توجه را به نقطه کانونی جلب می کند. از فضای منفی می توان به طور موثر در عکاسی استفاده کرد، همانطور که می تواند در تصویرسازی، طراحی و ویدئو باشد. با این حال، در این مورد، پس‌زمینه‌ها اشکالی نیستند که اشیاء را در پیش‌زمینه تعریف کنند یا با آن‌ها کار کنند. رنگ‌ها و تاری‌هایی هستند که بر عنصر دیگری تأکید می‌کنند تا مهم‌تر باشد و در برابر آن ظاهر شوند.

 

طراحی مینیمالیستی

اغلب طراحی مینیمالیستی با فضای نگاتیو اشتباه گرفته می‌شود، مانند عکس‌های بالا و تصاویر هونگ. تبلیغات مینیمالیستی چندین دهه است که وجود داشته است. حتی برخی از بزرگترین نقاشان تاریخ از رویکردهای مینیمالیستی در پرتره‌های خود برای تأکید بر موضوع استفاده کرده‌اند.

ns.vwads

فولکس‌واگن به‌خاطر تبلیغات مینیمالیستی‌اش شناخته می‌شد که فقط محصول را نشان می‌داد، نه وسایل نقلیه‌اش که در بزرگراه ساحل اقیانوس آرام یا جاده‌های خلوت رانندگی می‌کردند. تمرکز صرفاً روی خودروها بود و فضای موجود در این تبلیغات چاپی چشم بیننده را مستقیماً به سمت محصول جلب می‌کرد.

 

ns.minimalist

سایر تبلیغات مینیمالیستی که از فضا و سادگی برای برجسته کردن پیام خود استفاده می کنند. به راحتی می توان تفاوت بین فضای منفی و عناصر مینیمال را تشخیص داد، که اشکال در برابر فضای خالی هستند، برخلاف اشکالی که در مقابل اشکال کار می کنند و در کنار هم با سایر اشکال کار می کنند. 

 

چرا عبارت “فضای منفی” را حذف کنید؟

هرگاه نمونه‌های خنده‌دار عبارات مشتری عجیب و غریب را می‌بینید که سایت‌ها را در سراسر وب نقطه‌گذاری می‌کنند، معمولاً شامل پرتاب کلماتی از سوی مشتری می‌شود که معتقدند اصطلاحات طراحی استاندارد هستند و آنچه را که آنها برای پروژه طراحی خود می‌خواهند بیان می‌کنند.

بنابراین، “فضای منفی” برای افراد مختلف به چه معناست؟ چیزهای واضحی متفاوت است. نکته مهمی که باید به خاطر بسپارید این است که وقتی مشتری فضایی را در یک طرح می‌بیند، بدون شک درخواستی برای بزرگ‌تر کردن یک لوگو وجود خواهد داشت، ده پوند از نوع را در کیسه پنج پوندی قرار می‌دهد یا فضا را پر می‌کند، زیرا احساس می‌کند که چنین است. اگر از همه فضا استفاده نشود، به ارزش پول خود نمی رسند. حتی استفاده از اصطلاح “مینیمالیست” خطرات خود را دارد. در پایان، هر طراح باید این قوانین طراحی را بداند، چگونه و چه زمانی آنها را زیر پا بگذارد، و چه زمانی به مشتری بگوید “این طرح شماست” و لبخند بزند، سپس امیدوار باشید که تغییری نکرده است.

 

نظر شما در مورد مثال های استفاده شده در این مقاله چیست؟ آیا نظری در مورد شرایط و اجرای طراحی دارید؟ در نظرات به ما اطلاع دهید.

تصویر/تصویر کوچک ویژه، تصویر فضای منفی از طریق نوار Noma.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *