الگوهای ناوبری برای ده نوع رایج وب سایت


پیمایش یکی از مهمترین جنبه های هر وب سایت است. بدون ناوبری خوب، یک سایت برای بازدیدکنندگان بی فایده می شود. آنها نمی توانند اطلاعات مورد نیاز خود را پیدا کنند و در عوض به دنبال سایت های رقیب می گردند. اگر می‌خواهید یک طراح موفق باشید، بسیار مهم است که سایت‌های شما به راحتی قابل پیمایش باشند.

اما هیچ راه حل یکسانی برای ناوبری وجود ندارد. چیزی که در یک سایت خبری عالی کار می کند ممکن است برای یک سایت شخصی خوب کار نکند. چیزی که در وبلاگ فوق العاده کاربرپسند است ممکن است در سایت تجارت الکترونیک خسته کننده باشد.

در زیر ده نوع رایج از سایت‌ها، با پیشنهادهایی برای انواع الگوهای پیمایش که برای هر یک به خوبی کار می‌کنند، آورده شده است.

نمونه‌هایی نیز وجود دارد که به شما ایده بهتری درباره آنچه در مورد آن صحبت می‌کنیم ارائه می‌کند. می توانید نمونه های عالی بیشتری را در نظرات به اشتراک بگذارید!

 

همه سایت ها

الگوهای ناوبری خاصی وجود دارد که تقریباً در همه سایت ها کار می کنند. به جای هش مجدد همان اطلاعات در هر یک از دسته های زیر، فقط آنها را در اینجا قرار می دهم.

الگوی اول ناوبری برگه ای است. برگه‌ها برای پیمایش کاملاً مناسب هستند، زیرا از نظر روان‌شناختی، برگه‌های کاغذی را به بازدیدکنندگان یادآوری می‌کنند و به بخش جدیدی از دفترچه یادداشت یا کلاسور می‌روند، چیزی که دکمه‌ها یا پیوندهای متنی ساده انجام نمی‌دهند. برگه‌ها تقریباً همیشه روش ترجیحی برای شکل‌دهی به پیوندهای پیمایش اصلی شما هستند، اگرچه مطمئناً زمانی که تعداد محدودی پیوند در یک منو وجود داشته باشد، بهترین عملکرد را دارند.

الگوی دوم ناوبری هدر است. اگر وب سایت شما دارای هدر است (و اکثر وب سایت ها دارند)، پس ناوبری هدر ایده خوبی است. بازدیدکنندگان عادت دارند برای پیوندهای ناوبری به سربرگ نگاه کنند. این رفتار از پیش تعیین شده به شما این امکان را می‌دهد که وب‌سایت خود را با قرار دادن پیمایش در یا نزدیک سرصفحه کاربرپسندتر کنید.

الگوی نهایی که تقریباً برای همه سایت‌ها اعمال می‌شود، ناوبری پاورقی است. بسیاری از کاربران (البته نه همه) در صورتی که نتوانند آنچه را که در پیمایش دیگر شما به دنبال آن هستند بیابند، به دنبال پیوند می‌گردند. بسیاری از صفحات اصلی اغلب از یک پاورقی، از جمله پیوندهای “درباره”، “مخاطب” و “نقشه سایت” پیوند داده می شوند، خواه به جای دیگری در پیمایش پیوند داده شده باشند یا نه.

 

1. وبلاگ ها

وبلاگ‌ها معمولاً دارای حجم زیادی از محتوا، به ترتیب زمانی معکوس هستند. این هم یک چارچوب منطقی برای پیمایش شما و هم برخی چالش های منحصر به فرد را، بسته به نوع وبلاگ ارائه می دهد.

بیشتر وبلاگ ها از ترکیبی از صفحه بندی (یا پیمایش مداوم)، صفحه آرشیو، پیمایش نوار کناری برای دسته ها و/یا برچسب ها و احتمالاً ناوبری سرصفحه و پاورقی نیز استفاده می کنند. این مهم است که دقیقاً به این فکر کنید که بازدیدکنندگان شما چگونه می‌خواهند به محتوای وبلاگ شما دسترسی داشته باشند.

به عنوان مثال، یک وبلاگ شخصی ممکن است نیازی به پیمایش دسته یا برچسب خارج از پیوندهای موجود در اطلاعات متا برای هر پست نداشته باشد. در این موارد، شما می‌خواهید بازدیدکنندگان به‌جای اینکه بر اساس موضوع به آن‌ها بپردازند، به ترتیب زمانی معکوس به محتوا دسترسی داشته باشند. از طرف دیگر، یک وبلاگ موضوعی باید دارای دسته بندی و ناوبری برچسب باشد، زیرا بازدیدکنندگان احتمالاً به دنبال اطلاعاتی در مورد موضوعات خاص در موضوع کلی هستند.

حداقل، وبلاگ‌ها باید شامل پیمایش برای جابه‌جایی زمانی در میان محتوا (صفحه‌بندی، پیوندهای بعدی/قبلی، یا پیمایش مداوم)، و همچنین پیمایش سرصفحه یا نوار کناری برای صفحات خاص خارج از صفحه اصلی وبلاگ باشند.

وبلاگ‌های موضوعی (و گاهی اوقات شرکتی) همچنین باید منوهای دسته یا برچسب را در پیمایش خود، چه در سرصفحه یا نوار کناری، داشته باشند. به خصوص وبلاگ های بزرگ باید پیاده سازی یک تابع جستجو را نیز در نظر بگیرند تا کاربران بتوانند به سرعت دقیقاً آنچه را که به دنبال آن هستند پیدا کنند. فقط مطمئن شوید که عملکرد جستجو همانطور که در نظر گرفته شده است کار می کند و واقعاً همه نتایج مرتبط را نشان می دهد.

Ecoki، در زیر، شامل دسته‌های سطح بالا در پیمایش سرصفحه خود، با پیمایش به موارد مهم است. صفحات در نوار پیمایش سرصفحه ثانویه. این یک طرح‌بندی مؤثر است که به وضوح بر پیوندهای پرکاربرد تأکید می‌کند.

 

2. سایت های خبری

سایت‌های خبری شبیه وبلاگ‌ها هستند، زیرا عموماً داستان‌ها را به ترتیب زمانی معکوس ارائه می‌کنند. سایت های خبری اغلب به شدت طبقه بندی می شوند و معماری اطلاعاتی پیچیده تری نسبت به بسیاری از انواع دیگر سایت ها دارند. به همین دلیل، الگوهای ناوبری آنها اغلب پیچیده تر است.

کلید این نیست که پیمایش را پیچیده‌تر از آنچه لازم است نمی‌کند. منوهای کشویی و پروازی هر دو راه های خوبی برای مقابله با منوهای بزرگتر بدون درهم ریختن صفحه هستند. اگر به سایت‌های خبری بزرگ‌تر نگاه کنید (مانند Google News، به عنوان مثال، در زیر)، آنها اخبار را به دسته‌های گسترده‌ای مانند سیاست، محلی، جهانی، ورزشی، سرگرمی و غیره تقسیم می‌کنند. اینکه از کدام دسته‌ها استفاده می‌کنید به این بستگی دارد که سایت یک سایت خبری عمومی یا یک سایت خبری موضوعی است.

برچسب‌ها همچنین می‌توانند ناوبری را تا حد زیادی بهبود بخشند. با برچسب گذاری هر استوری، یافتن داستان های مرتبط برای کاربران آسان می شود، بدون ایجاد ساختار دسته بندی پیچیده یا متورم. این ایده خوبی است که نه تنها پیوندهای برچسب را در هر مقاله درج کنید، بلکه فهرستی از برچسب ها یا ابر برچسب را نیز در جایی قرار دهید (فقط شامل کردن برچسب های محبوب می تواند ایده خوبی برای سایت هایی با صدها برچسب باشد).

پیوندهای درونی در مقالات تجربه کاربر را تا حد زیادی بهبود می بخشد. بسیاری از سایت های خبری بزرگتر این کار را انجام می دهند و به کاربران این امکان را می دهند که فوراً به همه مقاله های مربوط به یک موضوع دسترسی پیدا کنند. این بسیار شبیه به گنجاندن برچسب ها است، اما به جای فهرستی در ابتدا یا انتهای مقاله، پیوندها در خود متن قرار دارند.

 

3. سایت های تجارت الکترونیک

سایت های تجارت الکترونیکی گاهی اوقات بسیار پیچیده هستند و صدها (یا هزاران) صفحه جداگانه برای محصولات و سایر اطلاعات دارند. به همین دلیل، نحوه مدیریت ناوبری هم برای تجربه کاربر و هم برای نتیجه حیاتی است. بدون ساختار ناوبری عالی، بازدیدکنندگان یک سایت تجارت الکترونیکی برای یافتن محصولات مورد نظرشان با مشکل بیشتری مواجه خواهند شد، به این معنی که شانس خوبی وجود دارد که از سرخوردگی به رقبا روی آورند.

مهمترین چیزی که هر سایت تجارت الکترونیکی با بیش از تعداد انگشت شماری محصول به آن نیاز دارد یک سیستم جستجوی خوب است. جستجوی کمکی کلیدی است، جایی که کاربران نه تنها می توانند بر اساس کلمه کلیدی جستجو کنند، بلکه نتایج خود را بر اساس مواردی مانند قیمت، اندازه، دسته یا سایر معیارها (بسته به محصولات خاص شما) اصلاح کنند.

پیمایش دسته‌ها برای کاربرانی که می‌خواهند مرور کنند نیز ضروری است. بسته به اینکه آیا از زیرمجموعه‌ها استفاده می‌کنید، پیمایش پودر سوخاری نیز ممکن است ایده خوبی باشد (اگر سایت شما بیش از دو یا سه سطح عمق دارد، پودر سوخاری می‌تواند قابلیت استفاده را بهبود بخشد).

ارائه راه‌های متعدد به بازدیدکنندگان برای یافتن محصولات مورد نظرشان، راهی عالی برای افزایش فروش است، اما مطمئن شوید که هر روشی همه محصولات مرتبط را نشان می‌دهد. اگر بازدیدکنندگان متوجه شوند که جستجو یک مجموعه از محصولات را برمی‌گرداند در حالی که مرور مجموعه دیگری را برمی‌گرداند، تنها به ناامیدی منجر می‌شود.

وب‌سایت Blik در زیر، یک وب‌سایت عالی است مثالی از سایتی که از نوار کناری با فیلترها برای اصلاح نتایج محصول استفاده می کند. این الگوی جستجوی هدایت‌شده است، بدون ظاهر جستجو.

 

4. سایت های اطلاعاتی و مرجع

سایت‌های مرجع معمولاً یک چیز مشترک دارند: تعداد زیادی اطلاعات در بسیاری از صفحات. این امر ایجاد هر نوع منوی استاندارد را دشوار می کند. دسته‌ها می‌توانند برای مرور مفید باشند، اما وقتی شروع به رسیدن به نقطه وجود هزاران، ده‌ها هزار یا حتی میلیون‌ها صفحه (مانند ویکی‌پدیا) می‌کنید، سیستم دسته‌بندی خراب می‌شود. به علاوه، بیشتر مردم برای یک هدف خاص و نه برای مرور به سایت‌های مرجع می‌روند، که باعث می‌شود دسته‌ها به‌خصوص مفید نباشند.

این حیاتی است که سایت های مرجع قابلیت جستجوی عالی داشته باشند. جستجوی هدایت‌شده، بسیار شبیه به مواردی که در سایت‌های تجارت الکترونیکی استفاده می‌شود، می‌تواند مفید باشد، به‌ویژه اگر در ارتباط با برچسب‌گذاری و سازماندهی مناسب استفاده شود.

واضح است که Reference.com، در زیر، از بازدیدکنندگان می‌خواهد که از جستجو برای یافتن استفاده کنند. هر چیزی که آنها به دنبال آن هستند، زیرا به طور برجسته در بالای صفحه قرار گرفته است.

صفحات موجود در سایت مرجع نیز باید از پیوندهای درون خطی به اطلاعات مرتبط استفاده کنند. این باعث می‌شود بازدیدکنندگان بدون نیاز به انجام چندین جستجو، تمام مطالبی را که برای درک مطالبی که می‌خوانند، پیدا کنند. نیاز به پیوند درون خطی به این دلیل است که پلتفرم‌های ویکی عموماً دارای یک نحو استاندارد برای پیوند در متن مقاله هستند، به طوری که سازندگان محتوا نیازی به صرف زمان برای جستجوی پیوندهای مربوطه ندارند.

ویکی‌پدیا، در زیر، و سایر سایت‌های ویکی به خوبی از درون خطی استفاده می‌کنند پیوند برای افزودن زمینه به مقالات.

 

5. سایت های شرکتی

تنوع بسیار زیادی در ساختار و اندازه سایت‌های شرکتی وجود دارد. برخی از آنها صرفاً برای جذب مشتریان جدید هستند. برخی دیگر برای اطلاع رسانی به مشتریان فعلی ایجاد شده اند. برخی دیگر باید هم به عنوان یک اغوا کننده برای مشتریان جدید، هم به عنوان یک پورتال خبری برای مشتریان فعلی و هم به عنوان صفحه اصلی برای یک شبکه داخلی شرکت عمل کنند.

صرف نظر از هدف سایت شرکتی، ناوبری واضح کلیدی است. شما نمی خواهید که کاربران مجبور شوند زمان خود را صرف جستجوی مسیریابی شما کنند یا تلاش کنند تا بفهمند روی کدام لینک کلیک کنند تا به جایی که باید بروند. اطمینان حاصل کنید که پیوندها به صورت منطقی مرتب شده اند، هر کدام معنایی قابل فهم دارند، و در مکان های منطقی قرار دارند (سرصفحه و نوار کناری دوستان شما در اینجا هستند).

همه سایت‌های زیر نشان می‌دهند که صرفاً به این دلیل که پیمایش در رایج‌ترین مکان‌ها قرار دارد، به این معنی نیست که نمی‌تواند خلاقانه باشد. تا زمانی که قابل استفاده است و پیدا کردن آن آسان است، با خیال راحت چیزی منحصر به فرد ایجاد کنید.

در سایت‌های بزرگ‌تر از ده‌ها صفحه، ایده خوبی است که قابلیت جستجو را نیز لحاظ کنید. همچنین ایده خوبی است که یک نقشه سایت اضافه کنید تا برای کاربرانی که با پیمایش معمولی شما مشکل دارند، پیدا کردن دقیقا همان چیزی که به دنبال آن هستند آسان شود.

 

6. انجمن یا سایت های شبکه اجتماعی

به طور کلی در سایت های شبکه اجتماعی بزرگ، جستجو ابزار اصلی پیمایش است. زمانی منطقی به نظر می رسد که میلیون ها (یا حتی میلیاردها) صفحه در سایت وجود داشته باشد. ناوبری مبتنی بر منوی استاندارد در هنگام پرداختن به این حجم از اطلاعات تقریباً بی معنی است.

بنابراین جستجو از ناوبری کلی سایت مراقبت می کند. اما همچنان صفحات نمایه اعضا باقی می ماند. در اینجا، مهم است که در کل سایت یکپارچگی وجود داشته باشد. صرف نظر از اینکه سایت شما به اعضا اجازه می دهد تا نمایه های خود را سفارشی کنند یا خیر، ضروری است که پیوندها در هر صفحه در یک مکان قرار گیرند.

برای مثال فیسبوک را در نظر بگیرید: هر نمایه عضو و هر صفحه دارای پیوندهایی به مواردی مانند عکس ها و اطلاعات در سمت چپ است. اعلان‌ها، پیام‌ها و درخواست‌های دوست همیشه در بالا پیوند داده می‌شوند، همانطور که پیوندهایی به تنظیمات حساب و خروج از سیستم وجود دارد. یک نوار پیمایش بالا استاندارد مانند آن، که همیشه به حساب و اطلاعات بازدیدکننده پیوند دارد، به ستون اصلی شبکه های اجتماعی با طراحی خوب تبدیل شده است.

پیوندهای درون خطی نیز باید ثابت باشند. به عنوان مثال، هر زمان که نام کاربری به عنوان پیوند نشان داده می شود، باید به نمایه آن کاربر پیوند داده شود، صرف نظر از اینکه با چه محتوایی مرتبط است. فکر کنید که از طریق کدام اطلاعات باید به چه صفحاتی به طور منطقی پیوند داده شود، و سپس مطمئن شوید که بدون توجه به جایی که آن پیوندها نشان داده می شوند، سازگار هستند.

 

7. سایت های رویداد

سایت های رویداد عموماً ساده هستند و تعداد صفحات زیادی ندارند. اما مهم است که به نحوه استفاده بازدیدکنندگان از سایت فکر کنید. به احتمال زیاد آنها می خواهند یکی از موارد زیر را انجام دهند: ثبت نام در رویداد، دیدن افرادی که در آن شرکت می کنند یا صحبت می کنند، اطلاعاتی در مورد شرکت (از جمله هزینه ها و مواردی مانند هتل های محل و منطقه) دریافت می کنند و برنامه زمان بندی رویداد را مشاهده می کنند.

ثبت نام در رویداد، حتی اگر یک رویداد رایگان باشد، باید به عنوان یک معامله تجارت الکترونیکی در نظر گرفته شود. به همین دلیل، یک دکمه فراخوان برجسته برای ثبت نام می خواهید.

پیمایش سرصفحه و/یا نوار کناری استاندارد یک انتخاب عالی برای پیوند به صفحات دیگر است. اگر می‌خواهید صفحات جداگانه‌ای را برای مواردی مانند کارگاه‌ها یا بلندگوهای خاص اضافه کنید، ناوبری محلی نیز ممکن است ضروری باشد. منوهای کشویی یا فلای در این مورد فقط در صورتی می توانند کار کنند که تعداد محدودی از پیوندهای فرعی داشته باشید. در غیر این صورت، بهتر است از پیمایش فرعی در نوار کناری یا در صفحه اصلی استفاده کنید.

وب‌سایت Hull Digital Live 10 دارای یک وب‌سایت مختصر و آسان است. برای استفاده از پیمایش سرصفحه که یافتن دقیق آنچه بازدیدکننده ممکن است به دنبال آن باشد را آسان می کند.

نکته: اگر سایت رویداد شما قرار است شامل یک منطقه شرکت‌کنندگان یا اینترانت باشد، برای دستورالعمل‌های ناوبری به پیشنهادات پیمایش در یک شبکه اجتماعی یا سایت انجمن نگاه کنید.

 

8. بررسی سایت ها

سایت های بررسی عموماً به دو صورت استفاده می شوند. اولین مورد زمانی است که کاربران به یک محصول خاص علاقه مند هستند و می خواهند نظرات مربوط به آن کالا را ببینند. در این مورد، یک عملکرد جستجوی عالی بهترین ناوبری است. این به کاربران امکان می دهد به سرعت دقیقاً به محصول مورد نظر خود دسترسی پیدا کنند.

کاربرد دوم تحقیق در مورد انواع خاصی از محصولات است. برای این استفاده، جستجو هنوز یک روش ناوبری ارزشمند است. اما دسته بندی ها و جستجوی هدایت شده به همان اندازه مهم هستند. اجازه دادن به کاربران برای مرور نظرات بر اساس دسته و زیر مجموعه به آنها امکان می دهد محصولات متنوعی را پیدا کنند که متناسب با نیازهایشان باشد. با اجازه دادن بیشتر به آنها که این نتایج را بر اساس مواردی مانند قیمت یا نام تجاری اصلاح کنند، تجربه کاربری حتی بهتری را برای آنها فراهم می کند.

Blippr، در زیر، شامل ناوبری هر دو دسته است (با منوهای کشویی برای زیر ناوبری) و یک نوار جستجوی برجسته.

 

9. سایت های شخصی

سایت های شخصی واقعاً ویژگی های عجیب دنیای طراحی وب هستند. تقریباً می توانید از هر نوع الگوی ناوبری که می خواهید استفاده کنید. ابزارهای اصلی مانند ناوبری هدر و نوار کناری همچنان قابل استفاده ترین هستند، اما هیچ اشکالی ندارد که کاری کاملاً متفاوت انجام دهید.

سایت های شخصی باید بازتابی از مالک سایت باشد. اگر چیزی غیرمنتظره در شخصیت سایت قرار می گیرد، به هر حال: آن را دنبال کنید. هنوز هم می‌تواند ایده خوبی باشد که پیوند نقشه سایت را در جایی اضافه کنید، هرچند، اگر از پیمایش غیر استاندارد استفاده می‌کنید، تا برای بازدیدکنندگانی که «آن را دریافت نمی‌کنند»، پیدا کردن آنچه به دنبال آن هستند آسان شود.
صفحه نمونه کار

دانیل مال یکی از منحصربه‌فردترین الگوهای پیمایشی را دارد که من دیده‌ام . استفاده از آن آسان است در حالی که هنوز بسیار متفاوت از معمول است.

 

10. گالری ها

گالری‌های تصویر و سایت‌های نمونه کار معمولاً باید از ترکیبی از پیمایش هدر یا نوار کناری استاندارد استفاده کنند. برچسب گذاری و دسته بندی ها اجازه دادن به بازدیدکنندگان برای محدود کردن تصاویر نمایش داده شده بر اساس یک برچسب یا دسته برای تجربه کاربری خوب مهم است، به ویژه با افزایش حجم تصاویر.

صفحه بندی برای سایت های بزرگتر نیز حیاتی خواهد بود. پیمایش پیوسته می‌تواند ایده خوبی به نظر برسد، اما از آنجایی که گالری‌ها و سایت‌های نمونه کار، به دلیل ماهیت خود، مملو از رسانه‌ها هستند، پیمایش پیوسته می‌تواند در نهایت با استفاده از منابع سیستمی زیادی انجام شود. من آن را برای هر سایتی با بیش از چند ده عکس توصیه می کنم (اگرچه در سایت های گالری کوچکتر و نمونه کارها می تواند بسیار خوب باشد).

نمایشگاه حداقل از دسته‌ها، جستجو و صفحه‌بندی استفاده می‌کند.

 

برداشت

اگر یک مفهوم ناوبری وجود داشته باشد که بدون توجه به نوع سایتی که طراحی می‌کنید ضروری است، این مفهوم است: ثبات!

تا زمانی که در کل سایت شما یکسان باشد، می‌توانید از اکثر گزینه‌های ناوبری منطقی فرار کنید. بدون هیچ دلیل منطقی برای نیمی از سایت خود با ناوبری نوار کناری و برای نیمی دیگر از ناوبری هدر شروع نکنید. اگر پیوند خانه همیشه در بالا سمت چپ است، پس مطمئن شوید که در سمت چپ بالا باقی بماند. این مورد برای هر عنصر پیمایش شما اعمال می‌شود و با افزایش اندازه سایت اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

غیر از یکپارچگی، مهمترین کاری که باید هنگام طراحی الگوهای پیمایش خود انجام دهید این است که به این فکر کنید که بازدیدکنندگان واقعاً چگونه از سایت شما استفاده می کنند. از تست A/B یا چند متغیره نترسید تا بفهمید آیا الگوهای پیمایش شما واقعاً همانطور که باید کار می کنند یا خیر.

صرف نظر از اینکه پیمایش شما چقدر جالب یا جدید است، اگر انجام ندهد، عملکرد اصلی این است که به بازدیدکنندگان اجازه می‌دهد از یک ناحیه از سایت شما به منطقه دیگر به روشی که می‌خواهند حرکت کنند، پیمایش شما ناموفق بوده است.

>

 

نمونه هایی از الگوهای ناوبری عالی در عمل را در نظرات زیر به اشتراک بگذارید! همچنین اگر نکات دیگری برای الگوهای پیمایش مناسب برای انواع خاصی از سایت‌ها دارید، به ما اطلاع دهید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *