بایدها و نبایدهای تایپوگرافی


از آنجایی که بسیاری از محتوای موجود در وب متن است، برای طراحان وب ضروری است که اصول اولیه تایپوگرافی خوب را درک کنند. داشتن چنین دانشی به طراحان اجازه می‌دهد تا ارتباط مؤثرتری برقرار کنند و آنها را قادر می‌سازد تا طرح‌ها و وب‌سایت‌های بهتری ایجاد کنند که استفاده آسان‌تر باشد.

برای طراحان باتجربه تر، تنظیم متن ممکن است به طور طبیعی انجام شود، اما برای کسانی که تازه شروع به کار کرده اند، تصمیم گرفتم فهرستی از بایدها و نبایدهای اساسی را تهیه کنم. این لیست نه تنها اصول اولیه را به شما می آموزد، بلکه می توانید از آن به عنوان چک لیست برای کار در پروژه های آینده نیز استفاده کنید. در اینجا آمده است:

 

یک سلسله مراتب تایپوگرافی ایجاد کنید

سلسله مراتب تایپوگرافی را می توان با استفاده از روش های مختلفی مانند اندازه، وزن، رنگ و کنتراست ایجاد کرد. هدف آن ارائه ساختار صفحات و راهنمایی کاربر از طریق محتوا است. بدون یک سلسله مراتب واضح، اسکن متن بسیار سخت تر می شود و به طور کلی خواندن آن سخت تر می شود. کافی است به نمونه های زیر نگاهی بیندازید. در سمت چپ، متن یک اندازه و یک وزن است، بنابراین تمایز بین عنوان و متن اصلی دشوار است. در همین حال، در سمت راست، محتوای یکسانی داریم اما با سلسله مراتب تایپوگرافی واضح، بنابراین تشخیص بین عناصر مختلف بسیار آسان‌تر است.

در اینجا من فقط از اندازه و وزن برای ایجاد سلسله مراتب خود استفاده کرده‌ام، اما برای نتایج بهتر می‌توانید رنگ و کنتراست را نیز آزمایش کنید.

hierarchy

 

متن را خیلی کوچک نکنید

همه بینایی 20-20 ندارند، بنابراین مهم است که مطمئن شوید متن بدن شما به اندازه کافی بزرگ است که افراد بتوانند راحت بخوانند. من شخصاً اندازه کوچکتر از 14pt را توصیه نمی کنم.

text size

 

یک فونت مناسب برای متن اصلی انتخاب کنید

یکی دیگر از عوامل مهم در مورد متن متن شما خوانایی است. اگرچه تایپ فیس مانند Satisfy ممکن است با طراحی با زیبایی شناسی دست ساز مطابقت داشته باشد، استفاده از حروفی مانند این برای متن بدن شما تأثیر منفی بر کاربران شما خواهد داشت. این به این دلیل است که خواندن آن بسیار سخت تر از سریف معمولی یا sans-serif شما است. به مثال های زیر نگاه کنید و متوجه خواهید شد که مغز شما برای تشخیص کلمات سمت چپ در مقایسه با سمت راست چقدر سخت تر کار می کند.

font choice

 

از تعداد زیادی فونت مختلف در یک صفحه استفاده نکنید

سرویس هایی مانند Typekit و Google Fonts ممکن است به شما امکان دسترسی به هزاران فونت را بدهند، اما به این معنی نیست که باید از همه آنها استفاده کنید. همانطور که از مثال زیر می بینید، استفاده از فونت های متعدد می تواند بسیار حواس پرت کننده باشد، مگر اینکه واقعاً خوب انجام شود. به همین دلیل است که من معمولاً توصیه می کنم از 2 یا 3 بیشتر استفاده نکنید.

too many fonts 

اتاق متن خود را برای نفس کشیدن بگذارید

فقدان فضای سفید بین هر خط می تواند خوانایی را تحت تأثیر قرار دهد زیرا ردیابی از یک خط به خط دیگر را برای چشم دشوار می کند. با این حال، این مشکل را می توان به راحتی با افزایش ارتفاع خط خود حل کرد، اما مراقب باشید که زیاده روی نکنید، فضای زیاد نیز می تواند بر خوانایی تأثیر منفی بگذارد.

line-height 

از همه سرپوش ها به طور مداوم استفاده نکنید

افراد به خواندن تکه‌های بزرگ متن با حروف بزرگ عادت ندارند و به همین دلیل خواندن آن برای مردم در واقع سخت‌تر است. نه تنها این، بلکه مردم اغلب همه کلاه‌ها را با فریاد زدن یا پرخاشگری مرتبط می‌دانند و وقتی نوبت به کپی بازاریابی می‌رسد، ممکن است با هرزنامه‌ای مواجه شود. به همین دلیل، مهم است که در مورد نحوه و زمان استفاده از همه سرپوش ها فکر کنید و مطمئن شوید که از آن در حد اعتدال استفاده می کنید.

all caps >

 

سعی کنید پاراگراف ها را به 40-60 کاراکتر در هر خط محدود کنید

اگر یک خط بیش از حد طولانی باشد، خواننده به تدریج تمرکز خود را از دست می دهد و اغلب در خواندن از یک خط به خط دیگر دچار مشکل می شود. اگر یک خط خیلی کوتاه باشد باعث می شود چشم خواننده اغلب به عقب برگردد و ریتم آنها را مختل می کند. این همچنین می تواند باعث شود که آنها خیلی زود شروع به خواندن خط بعدی کنند و باعث شود کلمات خط قبلی را از دست بدهند. به همین دلیل گفته می‌شود که طول خط بهینه برای متن اصلی حدود 40 تا 60 کاراکتر در هر خط است.

characters per line 

از مقدار زیادی متن در مرکز استفاده نکنید

خواندن متن در مرکز دشوار است زیرا لبه‌های بلوک متن ناهموار هستند که اسکن آن را سخت‌تر می‌کند زیرا هر خط نقطه شروع متفاوتی دارد. تراز کردن بلوک‌های متنی در مرکز با سایر اشیاء روی صفحه نیز دشوار است و اغلب به نظر کاملاً آماتوری به نظر می‌رسند. به همین دلیل است که مانند همه حروف، بهتر است از متن در مرکز استفاده کنید و متن تراز چپ را به عنوان استاندارد انتخاب کنید.

centered text

 

مطمئن شوید که کنتراست کافی بین متن و پس زمینه وجود دارد

کنتراست جنبه دیگری از تایپوگرافی است که می تواند بر خوانایی تأثیر بگذارد. اگر کنتراست کافی بین متن و پس‌زمینه وجود نداشته باشد، ممکن است محتوا ناخوانا شود.

contrast

 

آیا چیزی برای اضافه کردن دارید؟ چه نکاتی را به طراحان جدیدی که تازه شروع به کار کرده اند می دهید؟ در نظرات به ما اطلاع دهید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *