امپرسند یکی از منحصربه‌فردترین شخصیت‌های چاپی موجود است.

طراحان تایپوگرافی می‌توانند آزادی هنری بسیار بیشتری در طراحی آمپرسان داشته باشند، از بازنمایی‌های بسیار سنتی گرفته تا مواردی که شباهت کمی به فرم اصلی دارند.

اما بسیاری از طراحان اطلاعات کمی در مورد منشاء و معنی علامت دارند. با این حال آمپرسند تاریخچه طولانی و نسبتاً جالبی دارد.

و با همه تغییرات موجود، مجموعه کاملی از امکانات طراحی توسط این شخصیت خاص ارائه شده است.

برای اطلاعات بیشتر، تاریخچه آمپرسند، و گالری طرح‌های آمپرسند از انواع حروف‌های مختلف به ادامه مطلب مراجعه کنید.

 

تاریخچه مختصر آمپرساند

امپرسند را می توان به قرن اول پس از میلاد ردیابی کرد. این در ابتدا پیوندی از حروف E و T بود (“et” به معنای لاتین و است). اگر به نماد مدرن نگاه کنید، احتمالاً همچنان می‌توانید E و T را جداگانه ببینید.

نخستین آمپرساندها بسیار شبیه ترکیب E و T مجزا به نظر می‌رسیدند، اما همانطور که نوع آن در طول چند قرن آینده توسعه یافت، در نهایت سبک‌تر شد و کمتر نماینده اصل آن بود.

می‌توانید تکامل آمپرسند را در زیر مشاهده کنید (1 مانند لیگاتور رومی اصلی، 2 و 3 مربوط به قرن چهارم، و 4-6 مربوط به قرن نهم است).

امپرسند مدرن تا حد زیادی نسبت به آمپرساندهای کارولینی که در قرن نهم توسعه یافتند، بدون تغییر باقی مانده است.

امپرسندهای ایتالیک پیوند بعدی E و T بودند و در فونت‌های مدرن نیز وجود دارند. اینها به عنوان بخشی از خط شکسته که در دوران رنسانس توسعه یافتند، توسعه یافتند. آنها اغلب ظاهری رسمی‌تر و شیک‌تر از آمپرساند کارولینیایی استاندارد دارند.

کلمه “امپرسند” برای اولین بار در سال 1837 به فرهنگ لغت اضافه شد. این کلمه به صورت نامفهومی از “و، فی نفسه و” ایجاد شد، که این همان چیزی بود که الفبا در هنگام خواندن در آن به پایان می‌رسید. مدارس انگلیسی زبان (از لحاظ تاریخی، “و فی نفسه” قبل از هر حرفی که در الفبا نیز کلمه ای بود، مانند “I” یا “A” قرار می گرفت. و علامت علامت در اصل آخرین کاراکتر الفبا بود.)

امپرسند بخشی از هر فونت رومی است. در متن مدرن اغلب، احتمالاً بیشتر در نام شرکت‌ها و سایر مشاغل، یا در عناوین رسمی دیگر (مانند Dungeons & Dragons) استفاده می‌شود.

در استفاده عمومی کمی احیا شده است، زیرا معمولاً در پیام‌های متنی و به‌روزرسانی‌های توییتر جایگزین «و» می‌شود. آمپرساندها معمولاً در برنامه نویسی، به ویژه در MySQL، C و C++، XML، SGML و BASIC استفاده می شوند.

 

طرح‌های آمپرسند

طرح‌های آمپرسند اصلی منشأ خود را به‌عنوان پیوندی از E و T منعکس می‌کردند. حتی زمانی که آمپرساند تکامل یافته و سبک‌تر شده است، هنوز شکل اصلی ترکیب E و T را حفظ کرده است.

امپرسند استانداردی که اکثر ما به دیدن آن عادت داریم، نوع Carolignian است و در بسیاری از فونت‌های رایج استفاده می‌شود. در اینجا چند نمونه آورده شده است:


Andale Mono – یک نمونه بسیار سنتی و بدون سری.

Apple Chancery – یک نمونه بامزه و سری.
Kingthings Petrock –یک نمونه گوتیک.

طراحی متداول دیگر آمپرسند، آمپرسند مورب است که در زیر نشان داده شده است:

Monotype Corsiva – نمونه اسکریپت سنتی.
Scriptina – یک نمونه فیلمنامه نه چندان رسمی.
Aller Dispay – یک نمونه مدرن و بدون سری.
هیل هاوس – نمونه ای به سبک صنعتگر.

 

امپرساندها در فونت‌های Websafe و Web-Common

بعضی از فونت‌های ایمن و معمولی که در وب استفاده می‌شوند دارای طرح‌های آمپر و بسیار عالی هستند. دیگران، نه چندان. در اینجا علامت های مختلف از انواع فونت های رایج وب آمده است:

Arial – Arial یک آمپرساند بسیار ابتدایی و بدون سری دارد.
گرجستان – یک آمپرساند بسیار سنتی و سریف.
HelveticaAmpersand Helvetica کمی بهتر از Arial است.
پالاتینو – یک نمونه بسیار سنتی دیگر.
Times New Roman – یک آمپرسند سنگین و تا حدودی حجیم.
Verdana – آمپرساند verdana نسبت به بسیاری از نمونه های دیگر sans-serif چمباتمه و مربع تر است.
Trebuchet MS – تنها فونت رایج وب است که از یک آمپرسند به سبک ایتالیک استفاده می کند.

اگر از آمپرساند در فونتی که برای وب سایت خود انتخاب کرده اید ناراضی هستید، راه هایی برای استفاده از آمپرساندهای سفارشی وجود دارد. افزونه Typogrify برای وردپرس استفاده از علامت سفارشی در وبلاگ وردپرس شما را بسیار آسان می کند.

 

Ampersand در طراحی و هنر

امپرساندها برای برخی به یک وسواس تبدیل شده است. وبلاگ‌ها وجود دارند که بر روی آمپرساندها تمرکز می‌کنند (برخی در وبلاگ‌های تایپوگرافی بزرگ‌تر، برخی دیگر صرفاً بر علامت). تی شرت وجود دارد. و تعداد شگفت انگیزی از مردم وجود دارند که خالکوبی های آمپر و خالکوبی دارند. در اینجا چند نمونه از آمپرسندها در زندگی واقعی آورده شده است:

%20

 

استفاده از آمپرساندها در طراحی های شما

چه برای یک پروژه وب و چه برای طراحی چاپ، آمپرساندها می توانند نقش برجسته ای در ظاهر و احساس وب سایت شما داشته باشند. وقتی در عناوین یا سرصفحه‌ها استفاده می‌شوند، می‌توانند تأثیر گرافیکی اضافی بدون تصاویر اضافه کنند.

امپرساندهای ایتالیک، که عموماً رسمی و فانتزی هستند، می توانند ظرافت بیشتری به طرحی بیافزایند که در غیر این صورت مینیمال باقی می ماند. آمپرساندهای کارولینی با فونت sans-serif اغلب پررنگ‌تر هستند و حسی مدرن دارند.

امپرساندهای Carolignian در فونت سریف احساس بسیار سنتی دارند، اگرچه بسته به فونت خاص می توانند رسمی تر یا مدرن تر شوند. چند مثال دیگر:

 

امپرساندهای مورب

دست خط لوسیدا
پاپیروس
Windsong
کتابنامه گودی 1911
برنهارد مدرن
رویاهای خاویار

 

Ampersands Carolignian

Lithos Pro
طهما
Optima
ماشین تایپ آمریکایی
اسکریپت Regency

 

اطلاعات بیشتر

در اینجا برخی از منابع اضافی و منابع مورد استفاده در ساخت این پست آورده شده است.

نوشته شده به طور انحصاری برای WDD توسط کامرون چپمن.

آیا در طراحی های خود از آمپرسند استفاده می کنید؟ لطفاً چند نمونه را در زیر به اشتراک بگذارید…

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *