تیغ Occam: یک اصل عالی برای طراحان


Lex parsimoniae بیان لاتین چیزی است که در انگلیسی به عنوان Occam’s Razor شناخته می شود، یک قاعده کلی فلسفی که هدایت کرده است. برخی از بهترین و باهوش ترین ذهن های جهان (از جمله اسحاق نیوتن).

این نام برگرفته از منطق‌دان و الهی‌دان قرن چهاردهم ویلیام اوکهام است.

اما Occam’s Razor چه ربطی به طراحی وب دارد؟ خوشحالم که پرسیدی به بیان ساده، Occam’s Razor بیان می‌کند که ساده‌ترین توضیح معمولاً درست است.

برای اهداف ما، استفاده از Occam’s Razor انجام کاری به ساده‌ترین شکل ممکن است، زیرا ساده‌تر معمولاً بهتر است.

در این مقاله، نحوه استفاده از Occam’s Razor را برای ایجاد وب سایت های بهتر و بهبود تجربه کاربری، هم برای خود و هم برای مشتریانتان به شما نشان خواهیم داد.

قبل از اینکه به جزئیات بپردازیم، بیایید به یک نمونه واقعی از Occam’s Razor نگاهی بیندازیم که توسط شرکتی استفاده می‌شود که مطمئناً با محصولات ساده و مؤثر آن آشنا هستید: 37signals.

 

یک مثال در دنیای واقعی

بنیان‌گذاران 37signals، جیسون فرید و دیوید هاین مایر هانسون، مغز برخی از جالب‌ترین محصولات و فناوری‌های وب هستند. در میان رده‌های کوچک و در عین حال تأثیرگذار خود، آنها سادگی مشابه تیغ اوکام را تمرین و موعظه می‌کنند.

در دهه گذشته به خوبی به آنها خدمت کرده است. چیزی که به عنوان یک شرکت مشاوره طراحی وب سه نفره در سال 1999 آغاز شد، اکنون سه میلیون کاربر در سراسر جهان از محصولات نرم افزاری خود دارد (که شامل Basecamp، Campfire و Highrise می شود). Basecamp به تنهایی میلیون ها دلار برای شرکت تولید می کند و این شرکت فقط 16 نفر را استخدام می کند. آیا اشاره کردم که آنها مسئول توسعه چارچوب برنامه نویسی متن باز بسیار محبوب Ruby on Rails هستند؟ در اینجا یک نقل قول برای هدایت آن به خانه آمده است (از Rework، آخرین کتاب این دو نفر):

بسیاری از مردم از ما متنفرند زیرا محصولات ما عملکرد کمتری نسبت به رقبا دارند. وقتی ما از درج ویژگی حیوان خانگی آنها خودداری می کنیم، به آنها توهین می شود. اما ما به همان اندازه به کارهایی که محصولاتمان انجام نمی دهند افتخار می کنیم. ما آنها را ساده طراحی می کنیم زیرا معتقدیم اکثر نرم افزارها بسیار پیچیده هستند: ویژگی های زیاد، دکمه های زیاد، سردرگمی بیش از حد.

این مورد تجاری روشن می‌کند، و جیسون فرید احتمالاً خودش این را به شما می‌گوید: انجام کارها به روش ساده، کاملاً منطقی است. این بیش از حد منطقی است: هوشمندانه است. در اینجا نحوه کار ساده برای شما آمده است.

 

طراحی وب ساده

طراحی ساده برای وب در مورد حذف موانع است. اگر کاربر نمی داند کجا کلیک کند، به او بگویید. اگر انتخاب های ناوبری بیش از حد وجود دارد، برخی را حذف کنید. اگر تصویر پس‌زمینه از پیام منحرف شد، آن را کاهش دهید.

در معماری، یک طراحی جالب نباید استحکام سازه را به خطر بیندازد یا رسیدن از نقطه A به نقطه B را دشوار کند. به طور مشابه، یک طراحی وب جالب نباید وضوح پیامی را که می‌خواهید منتقل کنید به خطر بیاندازد. یا حرکت از صفحه A به صفحه B را برای کاربر مشکل کند.

زمانی که اهداف شما مشخص هستند – مانند تبدیل بازدیدکنندگان به مشتری یا واداشتن کاربران به برقراری تماس – پیش‌بینی و حذف موانع احتمالی، به‌ویژه در مرحله طراحی، بسیار مهم است. اغلب طراحان چیز جالبی می‌سازند بدون اینکه ابتدا بدانند چگونه به اهداف خود دست یابند یا پیش‌بینی کنند که طراحی چقدر آسان خواهد بود، که می‌تواند منجر به طراحی مجدد مداوم، تغییرات دائمی، زمان از دست دادن و از دست دادن پول شود.

ساده دست به دست هم می دهد. دفعه بعد که فتوشاپ را برای شروع یک طراحی جدید باز کردید، از خود سوالاتی مانند این بپرسید:

  • آیا برای یک غیر طراح یا غیر برنامه نویس این رابط گیج کننده است؟
  • آیا به همه این اطلاعات در بالای صفحه نیاز دارم که فرم ثبت نام خبرنامه را در زیر صفحه قرار دهد؟
  • کاربران چقدر آسان می توانند به اطلاعاتی که می خواهند دسترسی پیدا کنند؟
  • آیا گزینه های زیادی وجود دارد؟
  • آیا این رابط برای مخاطبان هدف من، یک فرد 70 ساله یا فردی با نابینایی نسبی قابل استفاده خواهد بود؟

شما نکته را متوجه شدید.

طرح های ساده به دلیل دیگری خوب هستند: تمایز. اگر می‌خواهید وب‌سایت شما در جایگاهی باقی بماند که در آن زرق و برق و زرق و برق بیش‌ازحد تحت سلطه است، با ایجاد یک طرح‌بندی ساده کمی تضاد ایجاد کنید.

 

کدنویسی ساده

یک کلمه کلیدی که در حال حاضر در سراسر وب در ارتباط با کدنویسی است، “سبک وزن” است، که تنها راه دیگری برای گفتن “ساده” است.

دانسته است که کدهای ساده سریعتر بارگیری می شوند و به طور کلی با مشکلات کمتری مواجه می شوند. اگر بتوانید راه حلی را با استفاده از کد سبک وزن به جای یک جایگزین متورم پیاده سازی کنید، انتخاب واضح خواهد بود. چه چیزی توسعه دهندگان را از انجام آن باز می دارد؟

کد متورم دو دلیل اصلی دارد. یکی تنبلی است. مردم عاشق کپی و پیست کردن هستند. کتابخانه‌های کد مانند jQuery و فریم‌ورک‌هایی مانند سیستم 960 Grid مفید هستند، اما ذهنیت تنبلی را پرورش داده‌اند که می‌تواند منجر به کدهای متورم شود. چگونه می توانید مطمئن شوید که وب سایت شما به همان اندازه ساده است که شخص دیگری کد را نوشته است؟

همانطور که یک مکانیک باید با آنچه در زیر کاپوت است آشنا باشد، توسعه‌دهنده نیز باید با کدهایی که وب‌سایت خود را اجرا می‌کند آشنا باشد. اگر چیزی بشکند چه؟ چگونه آن را تعمیر می کنید؟ فقط به این دلیل که یک راه حل کار می کند به این معنی نیست که ساده ترین یا بهترین راه برای رسیدگی به پرونده شما است.

علت دیگر کدهای متورم، عدم آگاهی است. بسیاری از طراحان و توسعه دهندگان – حتی برخی که ادعا می کنند پیشرفته هستند – در استفاده از برنامه هایی مانند Dreamweaver برای کدنویسی وب سایت های خود گیر کرده اند و گاهی اوقات برای تولید کد برای آنها به آنها اعتماد می کنند.

مطمئناً، این برنامه‌ها می‌توانند کد تولید کنند، اما همیشه این کار را به طور مؤثر انجام نمی‌دهند. آنها به سادگی یک دستور را بر اساس آنچه که برای انجام آن برنامه ریزی شده بودند اجرا می کنند. درعوض، با استفاده از ترفندهایی مانند کوتاه‌نویسی CSS، می‌توانید کد را برای زمان‌های بارگذاری سریع‌تر بهینه کنید که در نهایت تجربه کاربر را بهبود می‌بخشد.

 

تجارت الکترونیکی ساده

وقتی نوبت به فروش آنلاین می‌رسد، سادگی باید محتوا را از تاج و تخت دور کند و جایگاه واقعی خود را به عنوان پادشاه قلمرو تجارت الکترونیک به خود اختصاص دهد. چرا؟ زیرا اگر خرید خیلی سخت باشد، چیزی که می فروشید اهمیتی نخواهد داشت. اگر خرید آسان باشد، سبدهای خرید کمتری رها می شود و فروش بیشتری انجام می شود.

بنابراین، چه کاری می توانید انجام دهید تا خرید آنلاین را ساده تر کنید؟ در حالی که هر تجربه باید منحصر به فرد و متناسب با نیازهای شرکت و کاربران آن باشد، چند راه آسان برای افزایش اثربخشی فروشگاه آنلاین وجود دارد:

  • جعبه جستجو را برجسته کنید. جستجو احتمالاً روش پیمایش ترجیحی بسیاری از کاربران خواهد بود، به خصوص اگر صدها یا هزاران محصول را برای فروش ارائه دهید.
  • وقت افراد را با ایجاد اطلاعات تکراری تلف نکنید. برای مثال، با افزودن یک چک باکس ساده به فرم، نشان دادن آدرس حمل و نقل آنها با آدرس صورتحساب آنها یکسان است.
  • محصولات را خیلی نزدیک به هم جمع نکنید.
  • خریداران را با پنجره‌های بازشو غیرمنتظره و نکات شناور را آزار ندهید. بین دست نگه داشتن کاربران و اعتماد به آنها برای انجام کارها به تنهایی یک خط باریک وجود دارد.

 

کپی وب ساده

اکثر وب سایت ها برای به اشتراک گذاشتن خدمات، محصولات و ایده های خود به متن متکی هستند. آیا منطقی نیست که چیزها را طوری بیان کنیم که به راحتی قابل درک باشند؟ به یاد داشته باشید، سادگی برای همه صرف نظر از پیچیدگی یا توانایی آنها جذاب است.

مخفف آشنای KISS (ساده نگه دارید، احمقانه) باید روی یک پلاک بزرگ بالای میز هر کسی که مسئول کپی وب است آویزان شود. وب سایت شما تقریباً از هر گوشه ای از جهان قابل دسترسی است، به این معنی که کپی ساده بهترین راه برای هدف قرار دادن گسترده ترین مخاطبان ممکن است.

تعاریف به سبک فرهنگ لغت و انباشتن کلمات کلیدی در گلوی مردم را فراموش کنید (اینها فقط برای موتورهای جستجو طعم خوبی دارند). آنچه را که باید گفته شود تا جایی که می توانید مختصر بگویید. تلاش برای هوشمندانه به نظر رسیدن در وب کاملاً احمقانه است: خوانندگان را گیج خواهید کرد و یک وب سایت جالب تر همیشه فقط چند کلیک با شما فاصله دارد.

 

روش‌های تجاری ساده

گاهی اوقات می توانید کارها را برای خود و مشتری خود ساده تر و آسان تر کنید. مواقع دیگر می توانید کارها را برای یکی از خود ساده تر و آسان تر کنید. اگر مجبور به انتخاب هستید، به مشتری خود لطف کنید.

وقتی همه چیز خیلی پیچیده می شود، سبد خرید آنلاین رها می شود. بنابراین مشتریان نیز روابط کاری را که حفظ آنها بسیار دشوار است، رها می کنند.

از خود سؤالاتی بپرسید: چقدر راحت می توانم با من تماس بگیرم؟ چقدر راحت می توانم فاکتور خود را پرداخت کنم؟ (اگر شما نمی خواهید فاکتور خود را بپردازید، فکر کنید که چقدر باید برای مشتریان شما که از فناوری آگاه نیستند، ترسناک باشد.) اگر مشتریان شما باید سه دکمه را فشار داده و منتظر بمانند. قبل از صحبت کردن با شما، نگه دارید، شاید باید در سیستم تلفن خود تجدید نظر کنید.

 

نتیجه گیری

نمی توانم بدون اشاره به اپل در مورد سادگی بنویسم. سادگی ارزش واقعی دارد و می توان آن را با پول نقد سرد اندازه گیری کرد. این موضوع برای مدیرعامل اپل، استیو جابز، واضح است که دارایی خالص شخصی او اکنون به بالای 5 میلیارد دلار رسیده است. او برخی از جالب‌ترین و کاربرپسندترین ابزارهای جهان را ارائه کرده است.

سادگی در iPhone و iPad تعبیه شده است. هر دستگاه فقط یک دکمه در جلو دارد. مک بوک از یک تکه آلومینیوم ساخته شده است. و سادگی دلیل تقلید بسیاری از طراحان از وب سایت اپل است (فضای سفید، ناوبری، عکاسی بزرگ).

Apple حتی سادگی را به بسته بندی خود گسترش می دهد. وقتی اخیراً ایستگاه کاری دل خود را با آی‌مک جایگزین کردم، وقتی نگاهم را بین سیم برقی که از پشت مک بیرون می‌آمد به سمت انبوه سیم‌هایی که در امتداد زمین کنار دل قدیمی قرار داشت، چرخاندم، فکم افتاد. این قدرت سادگی است. تیم در کوپرتینو، کالیفرنیا، Occam’s Razor را وارد عمل می کند و از مزایای آن بهره می برد.

شما ممکن است بپرسید… چرا یک طراح یا توسعه دهنده پیشرفته می خواهد ساده سازی کند؟ آیا این پسرفت نیست؟ من می گویم که اگرچه مبتدیان باید از یک محصول ساده استفاده کنند زیرا این چیزی است که آنها می توانند از آن استفاده کنند، این لزوماً بهترین حالت برای سادگی نیست. حرفه ای ها انتخاب می کنند برای کار خود محدودیت هایی ایجاد کنند تا بتوانند محصول بهتری ایجاد کنند.

ممکن است زمان آن رسیده باشد که در نحوه طراحی وب سایت تجدید نظر کنید. تجربه یک وب سایت نباید فقط آسان باشد: باید بدون درد باشد. پیمایش را بدون زحمت انجام دهید تا کاربران بیشتر روی محتوا تمرکز کنند تا نحوه دسترسی به آن.

نوشته شده به طور انحصاری برای WDD توسط کریس مک کانل. او یک کارآفرین، طراح و نویسنده است که شرکت طراحی Brandeluxe را تأسیس کرد. و مرتباً در وبلاگ خود، بررسی آزاد می نویسد. همچنین می‌توانید با کریس در تویتر ارتباط برقرار کنید.

آیا اصل Occam’s Razor را در طراحی های خود به کار می برید؟ چرا و چرا نه؟ نظر خود را در زیر به اشتراک بگذارید…

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *