درس هایی از طراحی وب موبایل


توسعه تلفن همراه بسیار خشمگین است و صنعت تعاملی در آشفتگی شدیدی به سر می برد زیرا تبلت ها و تلفن های هوشمند بی شماری به بازار می آیند.

توسعه برنامه های تلفن همراه بیشترین توجه را به خود جلب می کند، در حالی که وب تلفن همراه تا حدودی بی سر و صدا در حال حرکت است. اما وب تلفن همراه هر روز در حال پیشرفت است زیرا توسعه دهندگان بیشتر و بیشتری رابط های بهینه شده برای تلفن همراه را راه اندازی می کنند.

نکته مهم در مورد وب تلفن همراه این است که اساساً با همه ابزارهای مشابهی که در طراحی و توسعه وب سنتی استفاده می شود ساخته شده است.

این باعث می‌شود که آن را بسیار راحت‌تر از توسعه برنامه در دسترس قرار دهد. همچنین، بسیاری از کاربران می خواهند از وب سایت یک شرکت در حال حرکت بازدید کنند، بدون اینکه لزوماً به یک برنامه کامل نیاز داشته باشند.

ساخت وب‌سایت‌های بهینه‌سازی شده برای تلفن همراه بسیار مشابه است، اما بسیار متفاوت از طراحی برای دسکتاپ است. برخی عوامل نقش بسیار مهم تری دارند. برای مثال، تغییرات اندازه صفحه نمایش، گستره توجه کاربر و مسائل مربوط به قابلیت استفاده از همیشه حیاتی تر هستند.

این مشکلات همیشه در دسکتاپ وجود دارند، اما گاهی نادیده گرفته می شوند. در اینجا ما به چند درس برای یادگیری از بهینه سازی که در وب تلفن همراه اتفاق می افتد نگاه خواهیم کرد. درس‌ها می‌توانند مستقیماً نحوه طراحی و نحوه تفکر ما در مورد طراحی وب و معماری وب‌سایت سنتی را نشان دهند.

 

پیمایش ساده شده در وب سایت های تلفن همراه

یکی از اولین چیزهایی که هنگام جستجو در وب‌سایت‌های تلفن همراه آشکار می‌شود، ساده‌سازی شدید ناوبری است. پیمایش نه تنها در یک وب‌سایت تلفن همراه بسیار برجسته و محوری می‌شود، بلکه اغلب به طور قابل توجهی کاهش می‌یابد تا فقط بر مهم‌ترین عناصر تمرکز کند.

به نظرم شگفت انگیز است که چگونه پیمایش سطح بالا را می توان به دو تا چهار مورد در اکثر وب سایت های تلفن همراه خلاصه کرد. البته، می‌دانم که محتوای یک وب‌سایت تلفن همراه اغلب برای مخاطبان مورد نظر بهینه‌سازی می‌شود. برای مثال، Truth Tabernacle Church شش گزینه در پیمایش اصلی خود دارد که تنها یکی از آنها توانسته است در مسیریابی نسخه تلفن همراه؛ و کسی که آن را ایجاد کرده است (“تماس”) تمرکز کل صفحه اصلی است.

محتوای که وارد نسخه موبایل نشده است، البته هنوز کاملاً مرتبط است. رابط تلفن همراه برای دستگیری افرادی است که سعی می کنند کلیسا را ​​پیدا کنند یا زمان خدمات را بررسی کنند یا به سادگی با آنها تماس بگیرند. اینها محتمل ترین اهداف موج سوار موبایل هستند. کسانی که وب‌سایت کامل را روی رایانه رومیزی مشاهده می‌کنند، به همان اندازه که می‌خواهند در مورد کلیسا تحقیق کنند تا ببینند آیا آن مکانی است که می‌خواهند از آن بازدید کنند یا نه.

بنابراین، چه درسی برای یادگیری وجود دارد؟ آیا این دو رابط مخاطبان کاملاً متفاوتی را هدف قرار نمی دهند و اهداف کاملاً متفاوتی ندارند؟ شاید، اما ما می توانیم از تمرکز شدید رابط تلفن همراه چیزهای زیادی بیاموزیم. توجه کنید که چگونه همه چیز در مورد اقداماتی است که می توانید انجام دهید؟ کلیسا تمام عناصر ناوبری را که مانند جعبه هایی برای علامت زدن هستند حذف کرده است.

یک عنصر جالب گزینه پیمایش “درباره” در وب سایت کامل است. وب سایت تلفن همراه ممکن است برای افرادی که در حال حرکت هستند بهینه شده باشد، اما دلیلی وجود ندارد که فرض کنیم آنها علاقه ای به مطالعه در مورد کلیسا و اعتقادات آن ندارند. ممکن است شخصی گذراً از کلیسا برای شما نام برده باشد و از شما خواسته است که آن را در تلفن خود جستجو کنید.

بنابراین، گزینه پیمایش برای این عنصر باید تغییر کند. اگر در عوض، چیزی شبیه به «آنچه باید در مورد ما بدانید» را بیان می کرد، چه؟ اگرچه کمی طولانی است، اما نشان دهنده نگرش مفیدتری است. یک سطل کلی «درباره» مانند مکانی برای نگهداری تمام اطلاعاتی است که هیچ کس نمی خواند. «راهنمای بازدیدکنندگان کلیسای ما» بسیار مفیدتر و هدفمندتر به نظر می رسد.

سادگی و تمرکز رابط تلفن همراه نشان می‌دهد که همه چیز باید هدفی برای کسب جایگاه در وب‌سایت داشته باشد. اگر همین امر در مورد وب‌سایت کامل صدق می‌کرد، ما تمایل کمتری به پر کردن آن با محتوای به ظاهر مهم داشتیم و بیشتر تمایل داشتیم که مطمئن شویم همه چیز عملکرد واضحی دارد.

این نشان دهنده یک ذهنیت بسیار وظیفه محور است. هر گزینه ای کاربر را به چالش می کشد تا قدمی فعال بردارد. به نظر می رسد که هر گزینه غیرفعال پاکسازی شده و به موارد قابل عمل در وب سایت تلفن همراه کاهش یافته است. این ما را به درس بعدی هدایت می کند: به شدت وظیفه گرا باشید.

 

وب‌سایت‌های تلفن همراه وظیفه‌گرا هستند

با یک طرز فکر وظیفه محور، بیایید وب سایت کامل را بازنگری کنیم. در حالی که صفحه اصلی به زیبایی طراحی شده است، دعوت به اقدام بسیار کمتر مشهود است. محتوا پر از اطلاعاتی است که در انتظار شماست تا تصمیم بگیرید که علاقه مند شوید.

به عنوان مثال، بنر بزرگی که رویداد آینده را برجسته می کند، مرا به نوعی اقدام فرا نمی خواند. بسیار منفعل با ذهنیت تکلیف‌گرا، می‌توانیم فراخوان «بیشتر بخوانید» را به شدت بهبود ببخشیم. این می تواند به سادگی برجسته کردن فراخوان برای اقدام باشد. برای مثال، یک دکمه بزرگ به رنگ نارنجی متضاد. علاوه بر این، تماس را می توان به “بیشتر بیاموزید و ثبت نام کنید.”

تغییر داد

مثال دیگر پیام خوش آمد گویی است. من از قصد و پیامی که در اینجا ابلاغ می شود قدردانی می کنم. این پیام نشان می‌دهد که افراد واقعی پشت وب‌سایت هستند و سعی می‌کند صفحه را شخصی جلوه دهد. اما دوباره، بیایید این را با یک ذهنیت وظیفه‌محور تشریح کنیم. یک پیگیری عالی برای معرفی مانند این یک فراخوان واضح برای اقدام خواهد بود که بازدیدکنندگان را تشویق به برداشتن گام بعدی می کند. به هر حال، تنها افرادی که این را خواهند خواند تازه واردان هستند. اعضای فعلی از این به مواردی مانند تقویم رویداد می گذرند. بنابراین، یک نقطه تبدیل برای کاربران ارائه دهید، مانند «یک سؤال سخت از ما بپرسید» یا «وقتی بازدید می‌کنید چه انتظاری داریم».

در مقابل، کادر “مهمان ویژه” فوق العاده است. به مسائل کلیدی می پردازد و مردم را به کاوش عمیق تر سوق می دهد. من فقط نمی دانم که آیا می تواند یک عنصر برجسته تر از صفحه باشد. باز هم اعضا به جایی که باید بروند خواهند رسید. بنابراین تمرکز بر کسانی که تازه وارد وب‌سایت و کلیسا شده‌اند، به حداکثر رساندن فرصت کمک زیادی می‌کند.

می‌دانم که واقعاً دارم این وب‌سایت را شکست می‌دهم، اما به این دلیل نیست که از آن خوشم نمی‌آید یا فکر می‌کنم که عملکردش را انجام نمی‌دهد. هدف من فقط به چالش کشیدن تفکرات و تصورات از پیش تعیین شده ما در مورد اینکه یک وب سایت چگونه باید باشد و چگونه انجام دهد است. من در واقع این کلیسا را ​​به دلیل داشتن یک وب سایت زیبا و کاربردی، با پسوند موبایل برای بوت کردن، تحسین می کنم!

 

وب‌سایت‌های تلفن همراه به‌طور چشمگیری محتوای خود را کوچک می‌کنند

یکی دیگر از درس‌های آشکار مربوط به کاهش ناوبری این است که وب‌سایت‌های تلفن همراه همواره محتوای خود را کوچک می‌کنند. نه تنها تعداد گزینه ها به عملکرد اصلی و هدف وب سایت کاهش می یابد، بلکه کپی آن نیز به شدت کاهش می یابد.

در برخی موارد، بسیاری از کپی ها به طور کامل حذف می شوند! این سوال پیش می آید که آیا اگر نسخه موبایل بدون آن به خوبی کار کند، آیا این محتوا در وب سایت کامل ضروری است؟ Divi Aruba نمونه‌ای عالی از این مورد است. صحبت بازاریابی جذابی که روی عکس قرار گرفته است ممکن است عنصری ضروری برای صفحه اصلی به نظر برسد، اما در وب سایت میکرو موبایل.

در نسخه تلفن همراه، لوگو در بالای همان تصویر قرار می‌گیرد، و با این حال هنوز دقیقاً همان پیام را منتقل می‌کند: اگر می‌خواهید به جایی مانند این بروید، ادامه مطلب را بخوانید. چرا از این نقطه برجسته برای سوق دادن مردم به اقدام مورد نظر استفاده نمی کنید؟ مطمئنا طراحان می دانند که مهمترین عنصر برای تبدیل بازدیدکنندگان به مشتری چیست. این اطلاعات را به کار بندازید و مردم را با یک فراخوان برجسته به عمل به جای صحبت کردن در بازاریابی پرزرق و برق به آنجا هدایت کنید.

 

همه چیزهای خوب، بدون کرک

این ما را به درس بعدی هدایت می‌کند: از دست دادن کرک. مثال بعدی نشان دهنده مثبت این موضوع است. Travel Tex یک وب‌سایت اطلاعات سفر برای ایالت تگزاس است. هدف و مخاطب مشخصی در ذهن دارد. خوشبختانه، طراحان به طور کامل از طرز فکر بدون کرکی استقبال کرده اند.

نه تنها وب‌سایت تلفن همراه کوچک به طور کامل بر موضوع مورد بحث و موارد کلیدی قابل اجرا، اما وب سایت کامل نیز همینطور است! دیدن تقریباً بدون کرک چه آرامشی دارد. گنجاندن چیزی دلخراش مانند تاریخ تگزاس بسیار وسوسه انگیز خواهد بود. اگر مردم می خواستند درس تاریخ بگیرند، به این وب سایت نمی آمدند. به سختی می توانید محتوایی را پیدا کنید که با هدف منحصر به فرد این وب سایت مرتبط نباشد.

به سؤال کردن همه چیز عادت کنید. این تنها راهی است که واقعاً یک وب‌سایت را به عناصر حیاتی آن خلاصه می‌کند، این دقیقاً همان چیزی است که در یک وب‌سایت موبایل خوب اتفاق می‌افتد. انتخاب های سختی انجام می شود و در غیر این صورت محتوای ارزشمند به منظور ساده سازی وب سایت قطع می شود. کرک را برای آنچه هست صدا کنید و آن را هسته ای کنید!

 

برندسازی در وب تلفن همراه پادشاه است

من تماماً در مورد خلاقیت در وب هستم. در واقع، بسیاری از بزرگترین تغییرات در صنعت در نتیجه امتناع از پایبندی به وضعیت موجود رخ داده است. اما برای هر چیزی زمان و مکانی وجود دارد. بنابراین بسیاری از طراحان از تکالیف خود به عنوان بهانه ای برای رهاسازی آب خلاق خود استفاده می کنند، بدون هدف دیگری جز انجام کاری خلاقانه. این امر وب سایت را به طراحی برای طراح تبدیل می کند، نه برای مشتری و نیازهای آنها. این چیزی است که وب تلفن همراه نسبتاً جسورانه نسبت به آن هشدار می دهد.

برندسازی در وب موبایل به طرز باورنکردنی سازگار است و یکی از ثابت‌ترین بخش‌ها قرار دادن لوگو است. در وب‌سایت‌های تلفن همراه، هیچ لوگوی دیوانه‌واری در پایین صفحه با فوترهای ثابت پیدا نخواهید کرد. عملکرد پادشاه است و آرم ها همیشه در بالا ظاهر می شوند. آیا می توانید تصور کنید که به یک وب سایت تلفن همراه ضربه بزنید و ن لوگو را فوراً مشاهده نکنید؟ با این حال این امر در بسیاری از وب‌سایت‌های کامل رایج است.

در اینجا چند وب‌سایت وجود دارد که اگرچه کم‌نظیر هستند و سبک شگفت‌انگیزی ندارند، اما از نظر مارک تجاری غنی هستند که نمی‌توان آنها را از دست داد.

درس اینجا می‌تواند تأثیر عمیقی بر نحوه رویکرد شما به کار و ارزش اساسی که برای مشتریان خود دارید داشته باشد. برای هر طراح که متوجه می شود نیازهای مشتری باید تمام هدف او برای پروژه باشد، دیگری وجود دارد که می خواهد به دنیا نشان دهد که چقدر خلاق و اصیل هستند.

مثل هرکس دیگری که در تولید یک وب سایت شرکت دارد، طراح وب باید در خدمت به مشتری، کمک به کسب و کار و بهبود نتیجه نهایی، یکدست باشد. با هر عنصری که در یک وب سایت موبایل قرار می دهید، نقش آن و مزایای آن را در نظر بگیرید. این ذهنیت را در هر کاری که انجام می دهید به کار ببرید و به زودی یک متحد قوی در مشتری خود پیدا خواهید کرد.

هر چه بیشتر نیازهای مشتری را بپذیریم و هر کاری که می توانیم برای ارزش بخشیدن به وب سایت آنها انجام دهیم، بیشتر شاهد تغییر اساسی در کار خود خواهیم بود. ما از ساخت “موارد جالب” به نگاه کردن به همه چیز از دیدگاه مشتری خواهیم رفت. آیا این ویژگی می تواند سود آنها را افزایش دهد؟ چگونه می توان طرح را برای بهبود کسب و کار آنها تغییر داد؟ اگر محصول جانبی کار شما پول بیشتری برای مشتری باشد، آنگاه فرصت را در همه جا خواهید یافت.

 

وب‌سایت‌های بدون حقه

یکی از بزرگترین دستاوردهای وب تلفن همراه، فقدان کلی حقه است. اگر بخواهیم منصف باشیم، زمان و مکانی برای ترفندها در وب وجود دارد. در واقع من بخش های کاملی از کتاب هایم را به آنها اختصاص می دهم. اما فقدان ترفند در وب سایت های تلفن همراه نشان می دهد که این ایده های به ظاهر عالی هیچ هدف واقعی ندارند.

همه چیزهایی که در یک وب سایت تلفن همراه وجود دارد باید از چندین فیلتر عبور کند. آیا محتوا مرتبط و کاملا مفید است؟ آیا محتوا حیاتی است و آیا هدف اصلی وب سایت را تامین می کند؟ آیا استفاده و درک وب سایت آسان است؟ آیا ناوبری غیر متعارف است؟ اگر چنین است، آیا برای عملکرد وب سایت حیاتی است؟ پاسخ ممکن است بله باشد، اما بیشتر اوقات، یک نه قاطع خواهد بود.

برخی از ترفندهایی که به طور قابل توجهی در توسعه تلفن همراه وجود ندارند عبارتند از: صفحه نمایش اسپلش، پیمایش غیر معمول، انیمیشن های بی معنی و تعامل، مناطق پیمایش درون خطی، طرح بندی های عجیب و غریب و طرح بندی با عرض ثابت. کارایی وب تلفن همراه شگفت انگیز است.

 

نتیجه گیری

همانطور که می بینید، ما درس های زیادی برای یادگیری از وب موبایل داریم. به ویژه، توانایی آن برای آشکار کردن عناصر غیر ضروری یک وب سایت. مانند بسیاری از چیزهای زندگی، یک تغییر جزئی در دیدگاه اغلب چشمان ما را به روی ارزش واقعی چیزهایی که مدت‌ها پیش بدیهی می‌دانستیم باز می‌کند.

من پیشنهاد نمی کنم که هدف وب را فراموش کرده ایم. در عوض، من پیشنهاد می کنم که ما ذهنیت استراتژیک تری را اتخاذ کنیم.

پاتریک مک نیل نویسنده، توسعه دهنده و طراح مستقل است. به ویژه، او عاشق نوشتن در مورد طراحی وب، آموزش افراد در زمینه توسعه وب و ساخت وب سایت است. آخرین پروژه کتاب پاتریک کتاب راهنمای وب طراح است. این شامل موضوعات بسیاری در امتداد خطوط این مقاله است. می‌توانید در TheWebDesignersIdeaBook.com درباره آن اطلاعات بیشتری کسب کنید. پاتریک را در توییتر @designmeltdown دنبال کنید.

این پست توسط DudaMobile، یک شرکت ایجاد وب‌سایت تلفن همراه برای شما آورده شده است. .

چه جنبه هایی از طراحی موبایل را می خواهید به دسکتاپ ترجمه کنید؟ آیا خودتان سادگی و سرعت را در وب موبایل می بینید؟

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *