برخی شرکت‌ها وجود دارند که از شما می‌خواهند باور کنید که طراحی یک لوگو به سادگی کنار هم زدن یک نوع و یک یا دو شکل است. اما طراحی یک لوگوی خوب بسیار بیشتر از این است، صرف نظر از اینکه برخی ممکن است چه بگویند.

کارهای زیادی برای طراحی لوگوی عالی انجام می شود. در حالی که یک لوگو فقط یک چیز کوچک برای ایجاد به نظر می رسد، نشان دهنده یک شرکت یا برند کامل است و باید هویت، ارزش ها و موارد دیگر را منتقل کند. شما نمی توانید آن را فقط یک کار طراحی “کوچک” در نظر بگیرید. این می تواند مهم ترین طرحی باشد که یک شرکت دارد و تصمیمات طراحی و برندسازی آینده را هدایت می کند. با این راهنما، تمام مراحل لازم برای ایجاد یک لوگوی فوق العاده برای پروژه خود یا یک مشتری بالقوه را خواهید آموخت.

 

چه چیزی باعث می شود یک لوگوی خوب؟

یک لوگوی خوب قدرتمند است. چه شامل تصاویر باشد و چه فقط نوع، یک لوگوی خوب دارای قدرت خاصی است که آن را متمایز می کند.

powerful logo

با این توجه، یک لوگوی خوب منحصر به فرد است. با آرم شرکت‌های دیگر، به‌ویژه رقبای یک کسب‌وکار، اشتباه گرفته نمی‌شود.

unique

در همین راستا، یک لوگوی خوب قابل تشخیص است. می تواند به سرعت و به راحتی با یک تجارت خاص مرتبط شود.

recognizable

یک لوگوی خوب هم بی‌انتها است. این باید 10، 20 یا حتی 50 سال بعد از این راه پابرجا بماند و همچنان به نظر برسد. گفتن این کار بسیار ساده تر از انجام آن است.

timeless

یک لوگوی خوب همچنین برند شما را دوباره تقویت می کند. باید روحیه، لحن و احساس مناسب برای کسب و کار شما را منتقل کند. اینکه آیا لوگوی خود را به معنای واقعی کلمه نشان دهنده نوع کسب و کار خود انتخاب کنید به شما بستگی دارد، زیرا هر رویکرد مزایا و معایبی دارد. اما در هر صورت، باید از برند شما پشتیبانی کند.

reinforce

یک لوگوی واقعا خوب پیام اصلی شرکت شما را نیز منتقل می کند. این ویژگی ها، مهارت ها و ارزش هایی را که شرکت شما به آنها اعتقاد دارد، منتقل می کند.

 

انواع آرم

سه نوع اصلی از لوگوها وجود دارد: لوگوتایپ هایی وجود دارند که آرم های مبتنی بر تایپوگرافی هستند. آرم های تحت اللفظی وجود دارد که در آن تصاویر استفاده شده مستقیماً با نوع تجارت ارتباط دارد (مانند لباس برای یک فروشگاه لباس). و لوگوهای انتزاعی، که در آن تصاویر لوگو به وضوح به نوع کسب و کار مرتبط نیست و ممکن است بیشتر بر اساس یک احساس یا خلق باشد.

لوگوتایپ ها

لوگوتایپ ها بسیار متداول هستند و اغلب شامل یک پیچش یا انطباق متمایز بر روی یک تایپ یا فونت موجود می شوند. نشان‌واره‌ها می‌توانند به ویژه برای شرکت‌های متنوعی که در بیش از یک کسب‌وکار درگیر هستند (مانند GE یا DuPont) مفید باشند.

logotype

لوگوی Sky Production یک نمونه عالی از لوگوتایپی است که تصاویر را با حروف مرتبط می کند. “S” از شکل ابر ساخته شده است، در حالی که حاشیه های جانبی شبیه لبه های فیلم هستند. این یک مثال عالی برای پیش بردن مرزهای آنچه که یک لوگوتایپ می تواند باشد است.

athletica

اشکال مثلث ساده‌ای که در لوگوی SiO Athletica به جای علامت‌های A هستند، برجسته و مدرن هستند و می‌توانند هر زمان که یک A ظاهر می‌شود، در سرتاسر تابلوها و سایر مواد مارک تجاری تکرار شوند و برند را تقویت کنند. هنگام ایجاد لوگوی خود، اقدامات مشابهی را در نظر بگیرید.

born

در حالی که این فوراً به عنوان لوگوتایپ به نظر نمی رسد، شکل لوگو در واقع توسط چهار کاراکتر B ایجاد می شود. این خلاقانه و به یاد ماندنی است، بدون اینکه پیچیده باشد.

cube

لوگوی مکعب ساده و سرراست است، با یک خط که مربع را به حرف C تبدیل می‌کند.

Folkdeer

لوگوی Folkdeer شاخ‌هایی را در تایپوگرافی گنجانده است، و با تصاویر واقعی، مرز بین لوگو تایپ و لوگو را محو می‌کند.

تصاویر تحت اللفظی

لوگوهای تحت اللفظی نیز بسیار متداول هستند، و می توانند فوراً به نام یک شرکت معنی بدهند، اگر کاملاً واضح نباشد. به نظر می رسد که به ویژه مشاغل محلی و کوچک علاقه خاصی به این نوع لوگو دارند. این ممکن است تا حدی به این دلیل باشد که این آرم‌ها به راحتی قابل تشخیص هستند و کمی برای تفسیر باز می‌مانند (اگرچه برخی از معانی دوگانه و تصاویر پنهان استفاده هوشمندانه می‌کنند).

literal logo

زنجیره دوچرخه یک تصویر بسیار واقعی برای یک فروشگاه دوچرخه یا سایر مشاغل مرتبط با دوچرخه است، همانطور که در این نشان‌واره برای The Ride نشان داده شده است.

herschel supply co

لوگوی مجموعه زمستانی Herschel Supply Co نمونه عالی دیگری از تصاویر واقعی است، این بار به شکل کوه ها و درختان.

meatlovers

این لوگوی Meatlovers Gourmet Burger & Cie با ساندویچی به شکل قلب واقعی است و در عین حال مینیمال و مدرن است. این نشان می دهد که حتی لوگوهایی با تصاویر واقعی می توانند سرگرم کننده و غیرمنتظره باشند.

greenly

لوگوی Greenly از برگ در لوگوی خود استفاده می کند که برای یک شرکت دوستدار محیط زیست کاملاً منطقی است.

brooklyn

صندلی راک در آرم Brooklyn & Co برای یک شرکت مبلمان کاملاً منطقی است.

plumbline media

لوگوی Plumbline Media تقریباً انتزاعی به نظر می رسد، تا زمانی که می بینید که صرفاً یک کتاب (نماینده رسانه) با یک خط لوله ساده در ستون فقرات است.

تصاویر انتزاعی

لوگوهای انتزاعی همچنین برای مشاغل متنوع بسیار مفید هستند، زیرا آنها حالت و لحن را بسیار بیشتر از نوع خاص کسب و کار منتقل می کنند. لزومی ندارد که یک لوگو مستقیماً آنچه را که یک کسب و کار انجام می دهد بیان کند. Nike Swoosh، McDonald’s Golden Arches یا نشان اپل را در نظر بگیرید.

abstract logo

این نشان‌واره Ease نمونه خوبی از یک تصویر انتزاعی است که حال و هوای مناسب را نشان می‌دهد.

austariff

لوگوی Austariff، که یک انگیزه انرژی خورشیدی استرالیایی است، یادآور خورشید است، در حالی که شکل برگ را نیز در خود جای داده است (که برای صنعت انرژی های تجدیدپذیر منطقی است). این شکل به روش‌های جالبی در مواد نام تجاری آنها استفاده می‌شود.

Stylish Eve

لوگوی شیک حوا بر اساس شکل یک سیب است، اما به پایانی انتزاعی کشیده شده است. این مثال خوبی برای گرفتن چیزی است که با یک نام مرتبط است (نام حوا ارتباط قوی با سیب دارد) و به آن برای ایجاد یک لوگوی خاطره انگیز به آن شیک می دهید.

warped vision

لوگوی Warped Vision از اشکال انتزاعی استفاده می‌کند که یادآور چند چیز هستند و هیچ نشانه واقعی از کاری که شرکت انجام می‌دهد را نشان نمی‌دهد.

futural

لوگوی Futural کاملاً انتزاعی است، و در عین حال حسی از مدرنیته و آینده را القا می‌کند و آن را به انتخابی عالی بر اساس نام شرکت تبدیل می‌کند.

 

تحقیق، تحقیق، تحقیق

اولین قدم در طراحی یک لوگوی عالی برای مشتری شما این است که یک خلاصه طراحی خوب دریافت کنید. مشتری شما باید اطلاعات پس زمینه ای در مورد کسب و کار خود، از جمله لوگوهای قبلی که استفاده کرده است، به شما بدهد. برای شما مهم است که اطلاعاتی فراتر از آنچه مشتری شما ارائه می دهد، هم مستقیماً از آنها و هم به تنهایی جمع آوری کنید.

از مشتری خود سؤالات خاص بپرسید تا در مورد هر چیزی که در این خلاصه 100٪ از آن مطمئن نیستید، توضیح دهید. بهتر است در ابتدا سؤال بپرسید و در مورد انتظارات و نیازهای مشتری خود شفاف باشید، به جای اینکه ساعت های بی شماری را صرف تجدید نظر کنید، یا خطر از دست دادن مشتری را به دلیل اینکه احساس می کند شما به او گوش نداده اید کسانی که نامشخص بودند).

شما باید در مورد مخاطبان خود تحقیق کنید. قرار است لوگو توسط چه کسی دیده شود؟ به عبارت دیگر، مشتریان مشتری شما چه کسانی هستند؟ شما همچنین می خواهید بدانید که لوگو قرار است در کجا و در چه قالب هایی استفاده شود. این مهم است، زیرا می‌تواند محدودیت‌هایی را در طرح‌های شما تعیین کند، مانند لزوم کارکرد خوب آرم سیاه و سفید (در صورتی که مشتری شما همچنان از تبلیغات روزنامه یا موارد مشابه استفاده می‌کند).

چقدر زیاد است؟

بسیاری از طراحانی که قبلاً هرگز لوگو طراحی نکرده اند احتمالاً از خود می پرسند که واقعاً چقدر باید تحقیق کنند. در چه مرحله ای از کسب و کار مشتری خود اطلاعات زیادی دارید؟ واقعاً برای طراحی لوگو چقدر تحقیق لازم است؟

پاسخ به آن این است که شما واقعاً نمی توانید در مورد ایجاد یک لوگو در مورد مشتری خود اطلاعات کافی داشته باشید. این یک جزء اصلی برای برند آنها و چهره آنها در جهان است. به این فکر کنید که برخی از لوگوها چقدر قابل تشخیص هستند. هیچ کس نیازی به دیدن کلمه “Nike” مرتبط با لوگوی swoosh خود ندارد. آنها فوراً swoosh را می شناسند و آن را با نام تجاری مرتبط می کنند. وقتی پری دریایی استارباکس را می بینید، می دانید که نماینده چه شرکتی است. وقتی سیبی را می‌بینید که گاز گرفته شده از آن، می‌دانید که سیب است.

آیا فکر می‌کنید طراحان پشت آن لوگوها فکر می‌کردند که می‌توانند آن را بر اساس چیزی بیشتر از آنچه در بروشور شرکت یا صفحه درج شده است، بسازند؟ مسلماً، گاهی اوقات می‌توان یک لوگوی فوق‌العاده بدون داستان پشت سر هم از سوی شرکت ایجاد کرد. اما اطلاعات اضافی در این موارد تقریباً مطمئناً به روند آسیب نمی رساند.

برای آشنایی با شرکتی که برای آن طراحی می‌کنید، وقت بگذارید. ارزش های آنها را درک کنید. موقعیت آنها را در بازار درک کنید. درک کنید که مشتریانشان چگونه به آنها نگاه می کنند. اگر کسب‌وکار جدیدی است، بدانید که می‌خواهند مشتریانشان چگونه آن‌ها را ببینند و می‌خواهند در کجای بازار قرار بگیرند.

در حالی که مطمئناً می توان یک لوگو را بر اساس یک خلاصه طراحی دو یا سه پاراگراف طراحی کرد، اگر برای کاوش عمیق تر از آن وقت بگذارید، کار بهتری تولید خواهید کرد. زمان مناسبی را برای تحقیق و برنامه ریزی فرآیند طراحی لوگوی خود اختصاص دهید، نتایج بهتری خواهید دید و مشتریان راضی تری خواهید داشت.

 

الهام

وقتی تمام تحقیقاتی را که می‌توانید مدیریت کنید و کسب و کار مشتری خود را در داخل و خارج بشناسید انجام دادید، وقت آن است که به دنبال الهام باشید. مطمئناً، در برخی موارد نادر ممکن است در حالی که هنوز در مرحله تحقیق هستید، ایده عالی برای لوگو داشته باشید، اما به احتمال زیاد این کار را نخواهید کرد. باید به دنبال الهام و ایده در جای دیگری بروید.

هنگامی که به دنبال لوگوهایی برای ایده گرفتن هستید، به دنبال آرم هایی از شرکت های مشابه و شرکت های کاملاً متفاوت باشید. مدتی را صرف جستجوی گالری‌های الهام‌بخش، گردآوری آرم در وبلاگ‌ها، و حتی جستجوی لوگو در Google Images کنید.

هنگامی که به همه این آرم‌ها نگاه می‌کنید، در برابر اصرار برای تقلید از هر یک از آرم‌هایی که می‌بینید مقاومت کنید. تقلید ممکن است صمیمانه ترین شکل چاپلوسی باشد، اما شما با تقلید از لوگوی شرکتی دیگر هیچ لطفی به خود یا مشتریان خود نمی کنید.

آنچه را درباره بی نظیر بودن بودن یک لوگوی خوب گفتم به خاطر دارید؟ هنگامی که به کارهای دیگران نگاه می کنید، این ویژگی مهمی است که باید به خاطر بسپارید. ایده در اینجا یافتن ایده‌هایی است که می‌توانید از آنها برای الهام بخشیدن به طرح اصلی خود استفاده کنید. نه ایده‌هایی که بتوانید آن‌ها را تغییر دهید، بلکه به‌طور مؤثر کپی کنید.

هنگامی که برای الهام گرفتن به این لوگوها نگاه می کنید، انواع مختلف لوگوها را در نظر بگیرید که به نظر می رسد در صنعت مشتری شما رایج ترین هستند. آیا اکثر لوگوها انتزاعی هستند؟ تحت اللفظی؟ تایپوگرافی؟

فقط به این دلیل که 80٪ از شرکت‌ها در یک صنعت دارای آرم واقعی هستند، به این معنی نیست که مشتری شما مجبور است. اما مهم است که به این فکر کنیم که آیا نقض استانداردهای تعیین شده با ارزش های مشتری مطابقت دارد یا خیر. اگر آنها یک شرکت بسیار سنتی هستند، پس ماندن به آنچه قبلاً تأسیس شده است ممکن است عاقلانه باشد. سپس دوباره، اگر آنها می‌خواهند به‌عنوان یک گزینه متفاوت نفوذ کنند، یا اگر پیشرو هستند، از مسیر تعیین‌شده منحرف شوید.

منابع الهام بخش لوگو

تعداد زیادی گالری آنلاین برای الهام گرفتن از طرح های لوگوی شما وجود دارد. در اینجا ده مورد مورد علاقه ما آمده است:

لوگوها در Creattica

Logos on Creattica

 

Logopond

Logopond

 

Logofaves.com

Logofaves.com10

 

لوگوساس

Logosauce

 

LogoMoose

LogoMoose10

 

LogoGala

LogoGala

 

Logospire

Logospire

 

LogoLounge

LogoLounge

Logo of the Day

 

Logoed

Logoed

 

علاوه بر گالری‌ها، آرم‌های زیادی برای ارائه الهام بیشتر وجود دارد. و البته ما در زندگی روزمره خود، روی محصولات، تبلیغات، آنلاین و موارد دیگر توسط آرم احاطه شده ایم.

 

طراحی طرح های اولیه

تا کنون، باید کاملاً در برند غوطه ور شده باشید. شما باید آنها را بشناسید همانطور که تجارت خود را می شناسید. این به شما امکان می دهد تا به راحتی طرح های مناسب را برای طرح های اولیه ایجاد کنید.

ایجاد ماتریسی از گزینه های طراحی ممکن را در نظر بگیرید، بر اساس انواع مختلف لوگوها و نمادهای متفاوتی که ممکن است برای مشتری شما مناسب باشد. به عنوان مثال، ممکن است یک سری ایده برای لوگوتایپ، یک سری ایده بر اساس پیکتوگرام های مرتبط با نام شرکت و یک سری ایده های مرتبط با صنعتی که در آن کار می کنند ایجاد کنید. ایجاد طرح‌های سریع از این‌ها در قالب ماتریس به شما امکان می‌دهد همه آن‌ها را در یک نگاه ببینید و ممکن است به شما امکان دهد راه‌هایی برای ترکیب ایده‌های مختلف به روش‌های جالب جدید ببینید.

یک چیزی که باید از همان ابتدا به خاطر داشته باشید این است که باید همه طرح های خود را نگه دارید. چیزی که ممکن است در دور اول طرح های اولیه شما ایده بدی به نظر برسد، ممکن است بعداً شروع چیزی درخشان باشد. اگر طرح‌های اولیه‌تان را دور انداخته‌اید و فکر می‌کنید زباله هستند، ممکن است نتوانید بعداً ایده‌ها را بازیابی کنید.

این نیز بخشی از فرآیند است که در آن ممکن است شما وظیفه انتخاب یک تایپ فیس برای لوگو و هر شعار همراه آن را داشته باشید. اگر می‌خواهید چیزی کاملاً منحصر به فرد ایجاد کنید، به جای استفاده از فونت موجود، یک نوع کاملاً اصلی برای لوگو ایجاد کنید.

اگر طراحی تایپ کاملاً اصلی در محدوده پروژه نیست، تغییرات و سفارشی‌سازی‌ها را در تایپ‌فیس موجود در نظر بگیرید. این می تواند راهی عالی برای به دست آوردن ظاهری سفارشی بدون صرف زمان و منابع لازم برای طراحی کاملاً اصلی باشد.

logotype

In some cases your client may already have an established typeface, and whether you can deviate from that or not will depend on the particular project. If you do opt to deviate from it, be wary of what the reaction from the company or their clients might be.

In these cases, making adjustments to the existing typeface being used can be an excellent solution. It can keep any established attachment to the existing logo or company identity, while still presenting something new and updated.

It’s important to think about any double meanings or hidden meanings or imagery that might appear within a logo. These can be a clever way to make your logo very memorable and recognizable. Consider logos with dual meanings or hidden imagery. Here’s an example of a great “hidden” second image in a logo:

hidden image

While you may choose to purposely include (or not include) secondary imagery and meanings in your logo designs, you need to be aware of potential hidden meanings, words, or images. It’s completely possible for words to escape our notice during the design process, only to be discovered by the client or the client’s customers after the logo has been made public. These negative aspects can be amusing at best, or a real PR nightmare for your client at worst.

The negative space created by your logo design can be used to create secondary imagery, too, or to further simplify the main imagery in your design. Consider how the negative space can be used to better define your logo or to further reinforce your client’s image and values in the design. Look at how negative space is used in the logo below to spell out the word “one” while also using the numeric character:

negative space

One common pitfall for designers is the use of passive imagery over active imagery. For example, a designer may choose to use an image of a bear in their logo. The designer’s first instinct may be to just use a silhouette of a bear’s head. This is passive imagery; it’s just sitting there. By contrast, a silhouette of a bear doing something (such as catching a fish from a stream or standing on its hind legs) is active, and is more striking and memorable. It gives the sense that the company the logo represents is doing things, rather than just sitting there. Look at how dynamic and interesting the running fox is in the logo below:

active imagery

Don’t be afraid to experiment in your sketches. Try the unexpected. Try the crazy idea that you’re sure won’t work but can’t stop thinking about. This is the time in the design process to humor every idea you have. Sure, you might set aside most of them, but you may stumble upon a great idea during the process. And one bad idea might lead you into a good idea, or even a great idea. So take the time during this initial sketching phase to play around and experiment.

Paper vs. screen

When you’re sketching your designs, you may be wondering if it’s better to sketch on paper or with your computer or tablet.

While it’s really up to you as a designer which one you’re more comfortable working with, you may find that sketching on paper is more efficient to start with. You’re also less likely to erase and change things when working on paper.

The other benefit to paper is that it creates a disconnect that tells your brain that this is not the final work, and that it’s okay to be messy and work quickly. Since most of us are used to polishing our designs on a computer and creating finished projects, we can have perfectionist tendencies when working on a screen versus working on paper.

Of course, if you feel you work more efficiently sketching on screen with a graphics tablet, then by all means do so. A nice in-between can be working in a drawing app on your tablet. The benefit here is that it’s more streamlined to import your sketches into your graphics program of choice when you start on the refinement process.

 

Reflection and refinement

Once you have a bunch of sketches, you may want to immediately dive into perfecting one or more of them to show your client. Or, alternatively, you may find that you’re completely overwhelmed by how many ideas you’ve come up with, and have no idea which one(s) to move forward with.

This is why it’s so important to take some time away from your designs and reflect on them. If you can take a couple of days to think and step back, that’s great. If not, try to at least sleep on your designs so you can approach them with fresh eyes. And if even that’s not possible (and it might not be if it’s a rush job or there are other time constraints), then at least go get a cup of coffee, have lunch, or take a walk.

Time allows you to distance yourself from your designs. You’ll be less likely to choose your “favorite”, or the one that took the most time, or the one that “just came to you” if you have this space. Instead, you’ll be able to more easily look objectively at the logo sketches and see which one makes the most sense for your client, regardless of your own personal attachments.

Once you’re back at your computer and looking at your sketches, you’ll need to consider a few things before deciding which logo concepts are most appropriate to move forward with and present to your client or other decision makers.

First of all, make sure that you’re aware of pertinent cultural differences. So many businesses are now global in scope that it’s vital that they understand the potential symbology and meaning their logo might carry in other countries and cultures they do business with. Even purely local businesses need to be aware of these things, especially if there is a large immigrant population or ethnic group in their community.

For example, in many countries a “thumbs up” is considered a positive symbol, and that everything is okay. But in Sardinia, Greece, and some Islamic countries, it’s a rude sexual sign. In other words, don’t try to present a thumbs-up symbol in a logo for a Greek restaurant.

Once you’ve narrowed down which logo sketches you want to move forward with, it’s time to make some refinements. The point of the sketching process was just to get your ideas in their roughest form onto paper (or pixels).

Make sure the logo concepts you choose work on dark and light backgrounds equally well. You never know where your logo design will end up, and changes down the road to the company’s website or other branding materials shouldn’t make the logo obsolete. Logos should transcend other brand design changes for the most part, unless an entire re-branding effort is undertaken (and even then sometimes the logo will persist). That means your logo needs to be as flexible as you can make it.

Your logo should be as simple as possible. Keep simplifying and removing elements until you’re left with the minimum to get your message across. In fact, one useful strategy here is to keep removing things until the message is lost, then add back until it becomes clear again. In many cases, simplicity equals a certain timeless quality that will survive trends and fluctuations in what’s popular from one year to the next.

simple

When creating your initial sketches, you may not have taken into account the company’s slogan or other phrases that might commonly be used adjacent to the logo. But it’s important that your logo and slogan work well both together and separately. Try out different ways of combining the two, and different ways of styling each so that they work well in either situation.

The colors you use in the design can have a huge bearing on how the final logo design is perceived. You may be working with a strict established color palette that the client furnishes, or you may be free to use whatever colors you like. In all likelihood, the client will at least provide input on the color families they would like the logo to use (or that it must use).

In either of the last two cases, you need to carefully consider how using different tones of a color can impact the final perception. For example, using bright saturated colors is going to give a very different impression than using muted tones or pastels. When a logo design isn’t quite working for you and you can’t put your finger on why, consider tweaking the color palette first to see if that fixes the problem.

Color palettes should be among the last steps in the logo design process. Make sure that your designs can function in monochrome as well as color for the most versatility.

You should also make refinements to the typeface you’ve either chosen or designed specifically for this logo. Small adjustments to typography, like changing line weights, eliminating certain aspects of individual characters or elements, or similar changes can have a profound effect on the overall design, and turn it from good to great.

 

Choosing a logo

At this point, you probably have two or three logos in something close to a final state. In all likelihood, you’ll want to present these to your client or other decision makers for a final decision on which logo will be used.

But, just because you have three designs doesn’t mean you have to immediately present all three. Instead, you may choose to present just one logo at first, and see how your client reacts. This can be a particularly useful tactic if your client has been unfocused throughout the design process, and you worry they may be unhappy with whatever you present. Getting feedback on one design so that you can then either make adjustments to that design or know which of your other designs is most likely to please the client can be a good strategy.

Plus, giving your client too many choices may make it harder for them to make a decision. Or worse, they may ask you to scrap all three and do a fourth (and a fifth, and a sixth). After all, if you were able to design three logos so easily, then surely it’s not a big deal for you to design a few more.

Make sure you have a well formed opinion about each logo, and why it’s a good fit for your client. The best clients will ask for your guidance on which logo is truly the best fit for them, and being able to give them thoughtful insight into why each one works reinforces your expertise as a designer.

You may also want to consider presenting the logo in context so your client can better visualize how it will look in practice. Mock up the client’s website, business cards, or other materials with the new logo. It’s a big help to clients, who may not be able to easily visualize an end result like you can as a designer.

In the end, it’s up to your client to choose which logo they think will best fit their company. And to request any changes or adjustments, per your design contract.

 

What to do with the final design

Once the final design has been chosen, you need to create the deliverables for your client. Make sure your design is responsive and looks good at both large and small sizes. Your logo design is likely to be used on screen in a variety of sizes, as well as possibly used in print (which means assets at a minimum of 300dpi will be required). Of course, you’ve designed the logo in a vector graphics program and have the vector files, but you should also provide your client other, more user-friendly file types that they can use. Be sure you take the time for proper hinting in your non-vector files, so that they appear cleaner and more polished. When you pull a vector file into Photoshop or another raster graphics program, you’ll end up with all sorts of pixelation around the edges of your design, which should be removed for the cleanest end result.

You should also create a style guide for the final logo design and associated branding to show what adaptations are and are not acceptable. Create a list of dos and don’ts for how to use the logo, including whether it’s okay to do things like outline it or place it in a box. For some great inspiration on how to compose a design style guide, check out 10 Magically Meticulous Design Style Guides from Creative Bloq.

 

Some words on typography

Here are some great tips for better using typography in your logo designs.

  1. Don’t use a typeface that’s already used in an iconic logo. Of course, there are exceptions to this rule, such as typefaces that are used in a lot of iconic logos (like Helvetica).
  2. Make sure your typeface matches the tone of the brand. Serious brand = serious typeface. Traditional brand = traditional typeface. Modern brand = modern typeface. You get the picture.
  3. Be wary of “trendy” fonts. What’s trendy today is dated tomorrow.
  4. Likewise, avoid gimmicky fonts. There are tons of free decorative fonts out there, and it can be tempting to use them. In a word: don’t. For one, they’re probably already being used in crappy logos the world over. Second, most of them aren’t designed all that well (there’s a reason they’re free).
  5. Make adaptations to existing typefaces in your designs. Add a curve, change the aspect ratio, remove some elements, or whatever else you need to do to make it your own and make it better fit your client’s brand.
  6. Look at how other logos are using typography. While you shouldn’t steal ideas from other designers, looking at how another designer approaches a specific design challenge is smart. Take the strategies that make sense in the context of your project and adapt them to suit your specific needs.
  7. Avoid using multiple fonts. It’s best to stick to one, two if you absolutely have to. Anything more than that and you’re taking a huge risk that is unlikely to pay off except in the most exceptional circumstances.
  8. Experiment with things like kerning, letter spacing, and line height in your logo design, and see how merging letterforms can add interest and make your logo stand out. Here’s a great example of how positioning characters along two different planes can add interest and a sense of whimsy to your logo:
typography

 

What clients (should) look for

Now that you know what goes into a good logo, you might wonder what a potential client, who needs a new logo, will be looking for in a designer (or at least what they should be looking for).

Do you have proven experience? And happy past clients? Those are both key. Testimonials can go a long way toward giving your potential client peace-of-mind in choosing to work with you. It’s all about social approval and validation. Other things that give clients some reassurance are things like design awards you may have won or work you’ve had published. Don’t be shy about including these things in your portfolio.

Your timeframe and price are also going to be big factors in whether a potential client chooses to work with you over your competition. While being the lowest-priced designer isn’t doing you or your client any favors, being the highest-priced means you better have the skills and credentials to back it up. Because honestly, if it comes down to you and another designer, and your potential client is fine with the quality of your work and the other designer’s work, it’s almost certainly going to come down to price and turnaround. Make sure you’re providing appropriate value for the cost.

How you communicate and your level of professionalism is also key. Make sure that you respond promptly to any communication from your client, and that you present yourself in a professional way at all times. It doesn’t matter if this is your first paid logo project or your ten thousandth, as far as your client is concerned, how you interact with them is the only thing that matters.

 

Logo design case studies

Looking at case studies that spell out exactly how a logo was designed can be a great help to new logo designers. It gives you clearer insight into how these steps apply in the real world. Here are a few to check out:

Logo Design Process for Just Creative Design’s Award Winning Logo covers how the logo for this iconic company was created, with handy images along the way.

Dache: Logo Design Process covers how famous Swiss logo designer David Pache, of Dache, goes about creating a logo.

This Logo Design Process and Walkthrough for Vivid Ways from Spoon Graphics shows how they created this colorful logo, including client feedback.

This post on the Duoh! blog, Logo Design for Social Signal, details the process for creating this logo, from the design brief on.

Check out Just Creative’s process for the A-List Blogging Bootcamps Identity Design, including how they got the job in the first place.

The Bounty Bev Logo Design Process gives a quick rundown of how Centresource created a fantastic logo in just a week.

Logo Process – Apple & Eve [nude] Identity Development is a fascinating look at what was a very challening and potentially disastrous logo design.

Logo Design Process for FITUCCI is another great case study from JUST Creative.

Creating a Rockstar Brand, Logo & Styleguide in Illustrator is a more tutorialized look at the creation of a logo and associated branding materials for Rockable Press, from VectorTuts+.

This Mentaway Logo Design Case Study from Abduzeedo shows how the Mentaway logo was designed, from initial inspiration and conception to the final design.

 

Resources and tools

While many designers are likely going to want to break out Adobe Illustrator or another vector graphics program to create their logos, you might be wondering whether there are any free apps or other tools out there for creating logos. The good news is that there are plenty; the bad news is that not all of them create great (or even good) results. But on that note, here are some of the better logo apps online.

Graphic Springs makes it simple to create a logo in just five steps. They offer a fairly extensive collection of stock images to choose from.

Graphic Springs

 

Squarespace Logo is a new tool from the popular website provider. It’s a decidedly more modern and streamlined design tool than most of the others here.

squarespace logo

 

DesignMantic offers a large selection if images you can incorporate into your logo design. Just enter your company name and they’ll generate a number of mockups you can customize, or sort the designs by industry.

DesignMantic

 

LogoGenie lets you create a logo in just three steps: pick your industry and icon, choose your font, add effects, and you’re done.

LogoGenie

 

Logaster is an easy to use logo design app. Just enter your business name and type, choose your logo concept, edit it, and download your final design.

Logaster

 

LogoYes makes it fast and easy to create logos, with a ton of stock images to choose from.

LogoYes

 

LogoMaker is a simple and fast logo creator. You can get up to 6 gif files for free, or pay for high resultion files.

LogoMaker

 

نتیجه گیری

The creation of a logo may seem like a very straightforward proposition to the novice designer, but creating a truly exceptional logo, one that can stand the test of time, is a much more involved process. It’s key to take the time necessary to properly create a logo, whether it’s for yourself or a client.

Not doing so can result in creating a poorly-designed logo that doesn’t properly represent the brand and doesn’t present a positive image to the public. It’s damaging to your reputation, and will quickly lead to a loss of clients.

Following the advice above will help you avoid that, and help you create excellent logos that will bolster your reputation and improve your clients’ businesses.

 

Do you design logos professionally? What advice would you offer prospective logo designers? Let us know in the comments.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *