Helvetica یکی از محبوب ترین تایپ فیس ها در جهان است.

از نظر فنی، این یک تایپ فیس گروتسک بدون سری است که از حروف آکزیدنز-گروتسک ساخته شده توسط برتولد در حدود سال 1898 الهام گرفته شده است.

اما از نظر عملی، طراحان شرکت‌های مستقل، شرکت‌های بزرگ و همه چیز در این بین، از سرتاسر جهان از آن استفاده می‌کنند.

Helvetica توسط MOMA در نیویورک معرفی شده است. و تعدادی جوایز و تقدیر جهانی را دریافت کرده است. حتی یک مستند و چند کتاب در مورد آن وجود دارد.

اما چرا Helvetica اینقدر محبوب است؟ چه چیزی در مورد این فونت که به ظاهر سعی می کند نامشخص باشد، آن را به بخشی از فرهنگ و زندگی روزمره ما تبدیل کرده است؟

ما هر روز ده‌ها بار آن را می‌بینیم، از لوگوی محصول گرفته تا وب‌سایت‌ها، بسته‌بندی و موارد متعدد دیگر. برای اطلاعات بیشتر درباره Helvetica و اینکه چرا ممکن است بخواهید آن را در پروژه طراحی بعدی خود در نظر بگیرید، به ادامه مطلب بروید.

 

تاریخچه مختصر

Helvetica اصلی در سال 1957 در سوئیس طراحی شد. توسط ماکس میدینگر و ادوارد هافمن در ریخته گری نوع هاس (Haas’sche Schriftgiesserei). هاس توسط نوع ریخته گری Stempel کنترل می شد که به نوبه خود توسط Linotype کنترل می شد.

Helvetica در ابتدا Die Neue Haas Grotesk نامیده می شد و نزدیک بر اساس Schelter-Grotesk بود. این به طور خاص برای خنثی بودن، عدم ایجاد هیچ گونه تصوری یا به خودی خود ایجاد شده است. این بی‌طرفی بسیار مهم بود، و بر اساس این ایده که خود نوع نباید معنایی بدهد.

بروشور اصلی Helvetica.

مدیر بازاریابی در Stempel تصمیم گرفت در سال 1960 نام آن را به Helvetica تغییر دهد تا فونت را در سطح بین المللی قابل فروش تر کند. در ابتدا پیشنهاد شده بود تایپ فیس Helvetia (لاتین برای سوئیس) نامیده شود، اما طراحان نمی خواستند نام آن را به نام کشوری بگذارند، و بنابراین به جای آن Helvetica نامیده شد (که به زبان لاتین سوئیس است).

 

تغییرهای Helvetica

تعدادی تنوع Helvetica ایجاد شده است، از جمله تعدادی از انواع زبان (سیریلیک، کره ای، هندی، ژاپنی، ویتنامی و یونانی در میان آنها). سایر تغییرات عبارتند از:

  • Helvetica Light در Stempel توسط کارگردان هنری Erich Schultz-Anker و Arthur Ritzel طراحی شده است.
  • Helvetica Compresed توسط متیو کارتر طراحی شده است که شبیه Helvetica Inserat است، اما با چند تفاوت.
  • کتاب درسی Helvetica یک طرح جایگزین با چند کاراکتر مختلف است.
  • Helvetica Rounded در سال 1978 توسعه یافت و شامل پایانه های سکته مغزی گرد است. این فقط در نسخه‌های پررنگ و مشکی (از جمله متراکم و مورب)، به‌علاوه یک نسخه کلی که به‌صورت دیجیتال در دسترس نبود، موجود است.
  • Neue Helvetica در سال 1983 توسعه یافت و دارای ارتفاع و عرض ساختاری یکپارچه تری در میان کاراکترهای آن است. همچنین دارای خوانایی بهتر، افزایش فاصله در اعداد و علائم نگارشی سنگین‌تر است.

 

افزایش محبوبیت

Helvetica در اروپای پس از جنگ طراحی شد و بسیاری از شرکت ها به دنبال تغییر بودند. این برعکس تمام تایپوگرافی های زیبا، فانتزی و تزئینی بود که مطالب و تبلیغات شرکت را پوشش می داد.

خطوط براق هلوتیکا و حساسیت‌های مدرن همان چیزی بود که شرکت‌ها به دنبال آن بودند تا هویت خود را بازسازی کنند و خود را از گذشته متمایز کنند.

شرکت‌ها به دلیل سرمایه‌گذاری روی هلوتیکا به آن پایبند هستند. به همین دلیل، تا حدودی با فرهنگ و تجارت شرکتی مرتبط شده است. این یکی از دلایلی است که چرا American Apparel استفاده از فونت را برای هویت برند خود برای تمسخر فرهنگ شرکتی در آمریکا انتخاب کرده است.

 

در مقایسه با Arial

Arial فونتی بسیار شبیه به Helvetica است و در سال 1982 توسعه یافت. برای یک چشم آموزش ندیده، تفاوت بین این دو فونت تقریباً غیرقابل تشخیص است. اما تفاوت‌های کلیدی بین شخصیت‌های خاص وجود دارد، به ویژه G، R، r، t، a، و 3. -helvetica/” class=”external” rel=”nofollow”>مقایسه عالی تفاوت Arial و Helvetica.

Helvetica تا حدودی تصفیه‌شده‌تر از Arial است، حتی اگر هرکدام دارای عرض کاراکترهای یکسانی باشند.

یکی از تفاوت‌های کلیدی، در سکته‌های هر کاراکتر است. Helvetica عمدتاً از ضربات عمودی یا افقی استفاده می کند، در حالی که Arial اغلب از ضربات مورب استفاده می کند.

اگر می‌خواهید ببینید آیا می‌توانید تفاوت بین Arial و Helvetica را تشخیص دهید، Ironic Sans مسابقه ای دارد که 20 لوگوی محبوب را که در اصل با Helvetica در Arial طراحی شده بود مقایسه می کند و با هم مقایسه می کند.

سخت‌تر از آن چیزی است که در ابتدا فکر می‌کنید، به‌ویژه اگر آن نویسه‌های ذکر شده در بالا (با تفاوت‌های کلیدی بین دو فونت) در لوگوها وجود نداشته باشند.

 

جزئیات فنی Helvetica

از نظر فنی، Helvetica فونت بسیار جالبی است. چند چیز وجود دارد که آن را از بسیاری دیگر از فونت های sans serif متمایز می کند و آن را منحصر به فرد می کند.

  • شخصیت‌های Helvetica همیشه دارای انتهای عمودی یا افقی در خطوط خود هستند، هرگز مورب.
  • Helvetica به همان اندازه درباره فضای منفی اطراف حروف است تا خطوطی که خود شخصیت ها را تشکیل می دهند.
  • فضای منفی موجود در حروف کوچک “a” بسیار شبیه یک قطره اشک است.
  • دارای وزنه های ضربه ای یکنواخت است.
  • هنگام حرکت خوانا می‌ماند، یکی از دلایل محبوبیت آن برای تابلوها و نشان‌واره‌های خودروسازان و خطوط هوایی است.

 

طراحی با Helvetica

یکی از بهترین چیزهای هلوتیکا بی طرفی آن است. این به طور خاص طراحی شده است تا تصوری ایجاد نکند یا معنای ذاتی نداشته باشد. و به همین دلیل، برای استفاده در پروژه های مختلف طراحی بسیار سازگار است. این یکی از دلایلی است که همه از Post-It گرفته تا پوشاک آمریکایی از آن استفاده می کنند. همچنین به طور گسترده به صورت آنلاین دیده می شود، زیرا یک فونت ایمن برای وب در رایانه های مک است.

اگر به دنبال فونتی هستید که بین کلاسیک و مدرن، محافظه کارانه و تند، یا ظریف و آرام باشد، Helvetica ممکن است پاسخ شما باشد.

بسته به عناصر طراحی که در اطراف آن قرار می دهید، Helvetica می تواند یکی یا همه آن چیزها باشد. از آنجایی که این فونت sans serif است، تمایل دارد کمی بیشتر در دسته بندی مدرن قرار بگیرد، اما به اندازه کافی ساده است که در یک طراحی سنتی تر قرار بگیرد.

Helvetica به‌ویژه برای تابلوها و طرح‌های دیگری که خوانایی کلیدی است، مناسب است. این موضوع با طیف گسترده ای از شرکت هایی که از فونت در آرم یا سایر مواد هویتی شرکتی خود استفاده کرده اند (American Apparel، American Airlines، Target، NYC Subway، و غیره) تقویت می شود.

یکی دیگر از مزایای اصلی Helvetica این است که یک فونت بسیار “ایمن” است. اگر مطمئن نیستید که تایپ‌فیس‌های خاص چگونه طراحی را تحت تأثیر قرار می‌دهند، Helvetica می‌تواند گزینه خوبی باشد که به خودی خود تأثیر کمی خواهد داشت.

این می تواند برای طراحانی که به تازگی شروع به کار کرده اند یا برای کسانی که در حال مطالعه طراحی هستند مفید باشد. اما فقط به یاد داشته باشید، چون Helvetica “ایمن” است، بعید است در هنگام استفاده از آن، جوایزی را به دلیل تندخویی یا جسور بودن، حداقل برای خود تایپوگرافی، برنده شوید.

 

Helvetica in the Wild

همانطور که قبلا ذکر شد، Helvetica در طراحی گرافیک و طراحی وب در همه جا استفاده می شود. در زیر چند نمونه از Helvetica در دنیای واقعی آورده شده است. برای نمونه‌های بیشتر، پست قبلی ما را بررسی کنید، «40 لوگوی عالی ایجاد شده با Helvetica”.

یکی از مجموعه‌ای از جلدهای قدیمی برای سایت‌های رسانه‌های اجتماعی (در دسترس به عنوان پوستر).

نشانه ها و نقشه سیستم متروی نیویورک در دهه 1970 توسط ماسیمو ویگنلی به Helvetica تغییر یافت.

ایالات متحده همه فرم‌های دولتی از Helvetica استفاده می‌کنند.

هلوتیکا هنگام برش از مس خنثی و در عین حال تصفیه شده به نظر می رسد (فقط بروشور Comic Sans زیر را نادیده بگیرید).

جلد “عشق اتفاق می افتد” در Helvetica است. دیگری (احتمالاً) در Arial است.

Helvetica آنقدر خنثی است که حتی روی تابلوهایی که معمولاً از فونت سنتی‌تری استفاده می‌کنند نیز کار می‌کند.

دفترهای یادبود Moleskine ایجاد شده برای Helvetica.

Helvetica Light.

یکی دیگر از علائم کلیسایی در هلوتیکا.

Target یکی از قابل تشخیص‌ترین آرم‌های Helvetica را دارد.

نمایش تلویزیونی فاکس “Fringe” از Helvetica در عناوین روی صفحه خود استفاده می کند. حتی در زوایای فرد خوانا باقی می ماند.

تصویر دیگری از متروی نیویورک.

NYC تنها شهری نیست که از Helvetica برای تابلوهای حمل و نقل استفاده می کند.

خالکوبی در Helvetica.

تبلیغ بسیار اولیه با استفاده از Helvetica، مربوط به سال 1959.

یک تبلیغ قدیمی دیگر؛ لوگوی موتورولا در Helvetica همراه با عنوان بود.

 

منابع بیشتر

اعتبار تصویر: ایفون Helvetica Wallpaper ( در مقدمه مقاله استفاده شده است)

نوشته شده به طور انحصاری برای WDD توسط کامرون چپمن.

آیا در طراحی های خود از هلوتیکا استفاده می کنید؟ چرا یا چرا نه؟

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *