شما اغلب می شنوید که طراحان می گویند، «طراحان خوب کپی می کنند. طراحان بزرگ دزدی می کنند.»

خب، هرکسی که بگوید این یکی از سه نوع طراح است:

کسی که کپی می‌کند، کسی که دزدی می‌کند یا کسی که اعتراف می‌کند که کپی نکردن و دزدی سخت است، اما همچنان سعی می‌کند به هر حال این کار را نکند.

به دلایلی، بسیاری از طراحان وب بر این باورند که هیچ چیز واقعا منحصر به فردی برای ایجاد باقی نمانده است و چیزی به نام اصالت وجود ندارد.

من مخالفم، یا حداقل نمی‌خواهم این تصور را بپذیرم. شما هم نباید.

 

طراحانی که کپی می کنند

این افراد در انتهای هرم طراحی قرار دارند، که لزوما چیز بدی نیست. باید از جایی شروع کنید.

طراحانی که کپی می‌کنند، تازه‌کارهایی هستند که هنوز متوجه نشده‌اند چه چیزی یک طراحی عالی را عالی می‌کند، و بنابراین از آن تقلید می‌کنند.

آنها اغلب به گالری های وب سر می زنند، سایتی را که دوست دارند انتخاب می کنند و راهی برای بازآفرینی و تطبیق آن با پروژه در دست پیدا می کنند. هر کسی هر چیزی را اینگونه یاد می گیرد. در واقع، این روشی است که ما یاد می گیریم، از جمله چیزهای دیگر، در کودکی راه برویم و صحبت کنیم. ما تقلید می کنیم تا پایه ای از تجربه بسازیم.

اولین وب سایت من یک سایت طرفدار برای انیمه Dragon Ball Z بود که از کودکی آن را دوست داشتم. در روند ایجاد این سایت، با کپی کردن کد از سایت Dragon Ball Z دیگری که دوست داشتم، HTML را به خودم آموزش دادم.

من به معنای واقعی کلمه همه کدها را کپی و جایگذاری کردم، اما سپس خط به خط آن را مرور کردم و یاد گرفتم که هر تگ چه کاری انجام می دهد. زمانی که سایت بعدی خود را طراحی کردم، نه تنها می‌توانستم کد را بفهمم، بلکه می‌توانم کد خود را از ابتدا ایجاد کنم.

 

طراحانی که دزدی می کنند

البته اینها کسانی هستند که می گویند، «طراحان خوب کپی می کنند. طراحان بزرگ دزدی می کنند. جیم جارموش، فیلمساز، یک بار گفت:

«هیچ چیز اصلی نیست. از هر جایی که با الهام طنین انداز می شود یا تخیل شما را تقویت می کند سرقت کنید. فیلم‌های قدیمی، فیلم‌های جدید، موسیقی، کتاب‌ها، نقاشی‌ها، عکس‌ها، شعرها، رویاها، مکالمات تصادفی، معماری، پل‌ها، تابلوهای خیابان، درختان، ابرها، بدنه‌های آبی، نور و سایه‌ها را ببلعید. فقط چیزهایی را برای سرقت انتخاب کنید که مستقیماً با روح شما صحبت می کنند. اگر این کار را انجام دهید، کار (و سرقت) شما معتبر خواهد بود. اصالت بسیار ارزشمند است. اصالت وجود ندارد و به خود زحمت ندهید که دزدی خود را پنهان کنید. اگر دوست دارید آن را جشن بگیرید.»

این به خوبی این سارقان را خلاصه می کند. هنگامی که یک طراح از طرح دیگری کپی می کند و احساس می کند از آنچه که یک طرح عالی را عالی می کند درک می کند، تمایل طبیعی او این است که بروند و طرح عالی و منحصر به فرد خود را ایجاد کنند.

اما آنها به زودی متوجه می شوند که انجام این کار به آن سادگی که طراح دیگر به نظر می رسد نیست. آنها یاد می گیرند که راز کثیف بسیاری از طراحان بزرگ این است که آنها دزدی می کنند.

در طراحی، دزدی به معنای الهام گرفتن از کار دیگران است. طراحانی که دزدی می کنند ممکن است به گالری های طراحی آنلاین مراجعه کنند، مانند طراحانی که کپی می کنند، اما آنها می دانند چگونه منابع خود را پنهان کنند.

“راز خلاقیت این است که بدانید چگونه منابع خود را پنهان کنید.” —آلبرت انیشتین

آنها فقط بخش هایی از سایت ها یا فقط مفهوم کلی یا موضوع چیزی را می گیرند. در سال 2003، طراح کامرون مول مقاله ای با عنوان  “کپی طراحان خوب” نوشت. , Designers Great Steal” که در آن منبع لوگویی را که ایجاد کرده نشان می دهد.

مول توضیح می‌دهد:

«احتمال اینکه شخص دیگری از این قطعه خاص از کلیپ آرت استفاده کند بسیار اندک بود. و شانس مخاطب مورد نظر – یا هر شخص دیگری – برای آشنایی با چنین قطعه ای حتی کمتر بود. ترجمه؟ منبعی عالی برای دزدی.»

 

طراحانی که سعی می‌کنند کپی یا سرقت نکنند

این یک واقعیت است که ما نمی توانیم تحت تأثیر محیط اطرافمان نباشیم. طراحان بدون اینکه متوجه شوند همیشه دزدی می کنند.

یک طراح ممکن است به خطوط انحنای لوگوی Moll در بالا نگاه کند و ماه‌ها بعد ممکن است لوگویی بسیار شبیه به آن ایجاد کند بدون اینکه واقعاً به یاد بیاورد که این ایده را از کجا گرفته است.

طراحان این دسته از این عادت آگاه هستند. آنها می دانند که ایجاد چیزی واقعاً منحصر به فرد تقریبا غیرممکن است، اما به هر حال تلاش می کنند.

برای امتحان، آنها ممکن است با نگاه کردن به گالری های چاپ آنلاین، به جای گالری های وب، شروع کنند. آنها همچنین ممکن است شروع به نگاه کردن به طراحی بسته، معماری، عکاسی، طبیعت – هر چیزی جز طراحی وب – در تلاش برای الهام گرفتن واقعی به جای دزدی کنند.

آنها نه تنها به دنبال طراحی کارآمد هستند، بلکه به دنبال راه هایی برای بهتر کردن طرح ها هستند.

پس از قدم زدن در یک پارک در جستجوی الهام برای وبلاگی در مورد طبیعت، یک طراح ممکن است بیابد که از تصاویری از چمن و خاک استفاده می کند تا پاورقی سایت را شبیه به زمین کند. ممکن است تعدادی پرنده به سرصفحه اضافه کنند.

یا، پس از نشستن روی یک نیمکت و مشاهده رابطه بین پیش زمینه و پس زمینه، ممکن است با حس ادراک کاربر بازی کنند.

هر چه طراحي که به دنبال الهام گرفتن است از طراحي وب دورتر شود، احتمال بيشتري دارد که طرح‌هايش واقعاً اصل شوند.

 

برای جمع‌بندی…

جستجوی اصالت در وب یک دلیل گمشده نیست. صنعت وب هنوز جوان است و برخی چیزها هنوز باید انجام شود.

وقتی اصول طراحی را فهمیدید، سعی کنید خارج از چارچوب فکر کنید و چیزهای جدید و متفاوتی را امتحان کنید. غیر معمول و منحصر به فرد باشید. آزمایش کنید. از طراحی از ته دل نترسید. اما این را در نظر داشته باشید:

“چیزهایی که برای متفاوت بودن متفاوت هستند به ندرت بهتر می شوند، اما آنچه برای بهتر شدن ساخته شده است تقریبا همیشه متفاوت است.” —دیتر رامز

در تلاش ما برای منحصربه‌فرد بودن و اصیل بودن، امتحان کردن چیزهای مختلف به خاطر خودشان اشکالی ندارد زیرا به طور بالقوه می‌توانند به چیزهای بهتری منجر شوند. بسیار شبیه پرتاب دارت با چشم بسته به سمت هدف است. ممکن است هرگز به هدف نخورید، اما ممکن است در این فرآیند چیزی یاد بگیرید. اما خیلی سعی کنید چیزی بهتر از متفاوت بودن بسازید.

چندی پیش، مردم فکر می کردند زمین صاف و مرکز جهان است. چندی پیش نیز طراحان از تگ استفاده کردند و استفاده کردند. جداول برای ساخت وب سایت.

تئوری ها و قراردادها همیشه زیر سوال می روند، به چالش کشیده می شوند و شکسته می شوند، و باید. اگر معتقدید راه بهتری ممکن است، اغلب راه خود را به آن پیدا خواهید کرد.

“نوآورترین طراحان آگاهانه جعبه گزینه استاندارد را رد می کنند و اشتهای اشتباه فکر کردن را در خود پرورش می دهند.” —مارتی نویمایر


نوشته شده به طور انحصاری برای WDD توسط لوسیان تاکر.

شما چه نوع طراح هستید؟ لطفا نظرات خود را در زیر بنویسید…

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *