طراحی برای بهینه سازی موتورهای جستجو


وقتی نوبت به طراحی یک وب سایت جدید می رسد، اکثر طراحان مبتدی و ناآگاه فقط به شگفت انگیز بودن سایت اهمیت می دهند.

اغلب اوقات به عنوان طراح، می‌توانیم با یک ایده دیوانه‌کننده برای طراحی سایت شروع به کار کنیم و در نهایت این ایده پر از طراحی در بالای طراحی به پایان می‌رسد. متأسفانه، برخی از ما همیشه یکی از مهم‌ترین اهداف سایت را نمی‌دانیم: پیدا شدن برای ارائه محتوا.

یعنی بیایید صادق باشیم. چند نفر فقط به خاطر راه اندازی وب سایت ها را راه اندازی می کنند؟ تعداد زیادی نیست.

و جدا از داشتن یک استراتژی تبلیغاتی عالی، بهترین راه برای کشف وب سایت شما از طریق بهینه سازی آن سایت برای موتورهای جستجوی بزرگ مانند یاهو است! یا Google.

یکی از مشکلات طراحان و بهینه‌سازی موتورهای جستجو این است که گاهی فراموش می‌کنیم که سئو به محض شروع طراحی یک صفحه وب شروع می‌شود. چیزهای زیادی برای ایجاد یک صفحه با رتبه بندی فوق العاده وجود دارد، که بسیاری از آنها ارتباط کمتری با متا تگ ها و توضیحات دارند تا اینکه ما واقعاً چگونه محتوای خود را ایجاد و ارائه می کنیم.

برای طراحان، ما باید آماده باشیم و به بهترین شکل ممکن در سئوی استثنایی مشارکت داشته باشیم.

 

کارهایی که طراحان می توانند انجام دهند

اکنون، به عنوان طراح، معمولاً فکر نمی‌کنیم سئو برای ما مناسب باشد. ما فقط می خواهیم یک وب سایت واقعا فوق العاده طراحی کنیم و آن را در حرکت نگه داریم. چه فکر فوق العاده ای است، همیشه اینطور نیست، به خصوص زمانی که سایتی را طراحی می کنید که باید در رتبه بندی صفحات به خوبی عمل کند. کارهای زیادی وجود دارد که طراحان می توانند انجام دهند، تا آنجا که طراحی و همچنین کمی کدنویسی، که واقعاً می تواند به بهینه سازی یک صفحه کمک کند.

به خاطر داشته باشید که ما در مورد سئوی سایت صحبت می کنیم: همه چیزهایی که برای ایجاد تغییر در رتبه بندی سایت خود بر آنها کنترل دارید. هر چه سئوی سایت شما بهتر باشد، برای موتورهای جستجو مانند یاهو راحت تر است! و Google صفحات شما را «خزیده» و فهرست‌بندی کند تا ارتباط آن‌ها را برای هر جستجوی مشخص تعیین کند. در زیر چند مورد وجود دارد که می تواند به قرارگیری شما کمک کند.

 

بر اساس آن برنامه ریزی کنید

سئو باید به محض شروع فرآیند خلاقانه مورد توجه قرار گیرد و باید مورد توجه قرار گیرد. هنگامی که بدانید برای چه چیزی طراحی می‌کنید، برای چه کسی طراحی می‌کنید و هدف وب‌سایت را می‌دانید، باید به‌عنوان یک طراح در آسان‌سازی SEO عمل کنید.

لطفاً یک صفحه شلوغ ایجاد نکنید

این احتمالاً تنها چیزی است که هنگام طراحی یک صفحه وب باید وجود داشته باشد. فرقی نمی‌کند که مشتری برای یک صفحه اسپلش مبارزه می‌کند یا فکر می‌کنید که این صفحه کاملاً مرتب است، باید این ایده را رد کنید. این نه تنها یک تکنیک فوق العاده قدیمی است، بلکه به سئوی شما کمکی نمی کند، به خصوص اگر فقط یکی از آن صفحات پرپشت است که گرافیکی و دکمه «اینجا را کلیک کنید».

مواردی وجود دارد که صفحات splash خوب و منطقی هستند، اما اغلب اوقات اینطور نیست. اگر در حال طراحی سایتی هستید که به اخبار سرگرمی محلی اختصاص دارد، قطعاً غیر ضروری است. روش کار این موتورهای جستجو به این صورت است که معمولاً «خزیدن» یا بیشتر اطلاعات مورد نیاز را از صفحه فهرست شما پیدا می کنند. اگر صفحه فهرست شما یک صفحه اسپلش ساده است، شانس خود را برای بازدید از سایت شما به خطر می اندازید. من می‌دانم که همه ما چیزی را در گوگل جستجو کرده‌ایم و از آن سایت رد شده‌ایم که دارای توضیحات وحشتناکی مانند “(نام محصول) 2012. برای ورود اینجا را کلیک کنید.” آن شخص نباشید.

طراحی برای متن

بنابراین، به عنوان طراح، ما واقعاً می خواهیم همه چیز خوب به نظر برسد. ما می‌خواهیم که آن را نیز معنادار باشد، اما واقعاً می‌خواهیم که از نظر زیبایی‌شناختی دلپذیر باشد. گاهی اوقات، به همین دلیل، ما تعداد زیادی از عناصر گرافیکی سایت خود را ایجاد می کنیم. به عنوان مثال، ممکن است یک منوی فوق العاده شیرین و منحصر به فرد بخواهیم که از یک فونت تزئینی و یک شکل مبهم در پشت هر پیوند استفاده کند. اغلب اوقات، کاری که ما انجام می‌دهیم این است که یک تصویر گرافیکی ایجاد کنیم و فقط از یک نقشه تصویری زمانی که زمان کدنویسی آن فرا می‌رسد استفاده کنیم. کار دیگری که طراحان انجام می دهند این است که برای سرفصل ها یا هدرها گرافیک ایجاد می کنند.

این کار باید متوقف شود، به خصوص اگر محتوای زیادی را در گرافیک خود قرار دهید. شما باید در مورد آن اینگونه فکر کنید. چه چیزی را برای موتورهای جستجو می گذارید تا آنها را انتخاب کنند؟ موتورهای جستجو نمی توانند آنچه را که گرافیک شما می گویند ببینند. شما باید چیزی را برای گفتن از طریق متن در سایت خود بگذارید. خوشبختانه برای شما، پیشرفت‌های زیادی در HTML و CSS و همچنین افزونه‌ها وجود دارد که به تحقق این امر کمک می‌کند.

نقشه‌های تصویر، رول کردن تصاویر و تصاویر پیوندهای ناوبری شما به ندرت باید استفاده شوند. باز هم، موتورهای جستجو نمی توانند یک تصویر را متوجه شوند و بفهمند که چه می گوید. از استفاده بیش از حد از گرافیک برای متن خودداری کنید زیرا محتوای شما و همه چیزهای «قابل خزیدن» چیزی است که در رتبه صفحه شما تفاوت ایجاد می کند. اگر محتوای کافی ندارید، موتورهای جستجو به شما رتبه بالایی نمی دهند.

دینامیک را کم کنید

قبل از اینکه طراحی وب سایت خود را شروع کنید، باید به نحوه پیاده سازی ویژگی ها فکر کنید. اگر بیش از حد به فناوری هایی مانند Flash یا Ajax متکی هستید، ممکن است بخواهید در موضع خود تجدید نظر کنید. مشکل اینجا اساساً این است که میزان پشتیبانی موتورهای جستجو برای HTML به اندازه آنچه برای محتوای پویاتر در دسترس است، نیست.

اشتباه نکنید، من فکر می‌کنم برخی از پیاده‌سازی‌ها خوب و ضروری هستند—هیچکس نمی‌خواهد به یک صفحه وب ثابت و بدون حرکت نگاه کند. اما اگر در حال ایجاد یک سایت کامل هستید، ممکن است بهتر باشد مطمئن شوید که از این پویایی ها کم استفاده می شود. از منوی مبتنی بر Flash استفاده نکنید. این تقریباً مانند استفاده از یک منوی گرافیکی است – فقط آن را متنی کنید. اما می توانید از کمی انیمیشن از طریق Flash یا Ajax در جاهای دیگر استفاده کنید تا یک پاپ به سایت خود اضافه کنید.

نام فایل ها باید منطقی باشد

این چیزی است که به هر حال باید انجام دهید؛ نام گذاری فایل های خود به گونه ای که معنا پیدا کنند. وقتی مجبورید از یک تصویر برای چیزی استفاده کنید، مثلاً تصویر صفحه «درباره» خود را، باید سعی کنید تا حد امکان از نام آن معنا پیدا کنید. در انجام آن زیاده روی نکنید و آن را کم نکنید، اما سعی کنید آن را درک کنید. خوشبختانه، برخی از موتورهای جستجو مانند Google Images وجود دارند که می توانند از طریق تصاویر جستجو کنند. برخی از افراد از این جستجوها برای کمک به پیدا کردن تصویری که دوست دارند یا کمک به تجسم یک ایده استفاده می کنند.

استفاده هرچه که باشد، باید به خاطر داشته باشید که موتور جستجو چشم ندارد، بنابراین می‌خواهید تا آنجا که ممکن است کار کنید. اگر در حال ایجاد سایتی در مورد کیک های کوچک هستید و در صفحه “درباره” خود می خواهید از عکس کیک های کوچک استفاده کنید، سعی کنید نام فایل خود را چیزی مانند “about-page2-img.jpg” یا “cake123.jpg” قرار ندهید. چیزی مانند «about-cupcakes.jpg» را امتحان کنید. به خاطر داشته باشید که نمی‌خواهید بسیار طولانی باشد، اما می‌خواهید منطقی باشد و می‌خواهید با موضوع وب‌سایت شما مرتبط باشد. اگر وب سایت شما درباره کاپ کیک است و تصویری از کیک کیک کره ای را «butter.jpg» نام می برید، آن تصویر برای جستجوی کاملاً متفاوتی ظاهر می شود. بنابراین، در عوض، مطمئن شوید که مرتبط است و نام آن را چیزی مانند «butter-cupcake.jpg» بگذارید.

 

و ما آماده ایم

شاید شما خودتان سایت را کدنویسی می‌کنید، یا شاید می‌خواهید آن را رها کنید و به هر کسی اجازه دهید با آن کار کند. شاید شما همه چیز را کدنویسی نمی کنید، شاید فقط در حال تنظیم HTML و CSS هستید تا یک توسعه دهنده مسلط تر بتواند بداند همه چیز چیست و همه چیز به کجا می رود. صرف نظر از اینکه روش ترجیحی شما چیست، کارهایی وجود دارد که می‌توانید در حین راه‌اندازی سایت و پس از آماده شدن سایت برای اطمینان از سئوی قوی انجام دهید.

برچسب‌های Alt مهم هستند

هنگامی که تصویری را در یک وب سایت قرار می دهید، می توانید یک تگ alt اضافه کنید. تگ alt یک توضیح جایگزین برای تصویر شما در صورتی است که نمایش داده نشود یا بیننده تصمیم بگیرد تصاویر خود را خاموش کند. اساساً اگر قابل مشاهده نباشد، توضیحاتی که در تگ alt است نمایش داده می شود. نکته مهم در مورد این ویژگی این است که از آنجایی که موتورهای جستجو نمی توانند ببینند و انسان نیستند، از این تگ های alt برای کمک به تعیین ارتباط وب سایت استفاده می کنند. این مانند یکی از آن ویژگی‌هایی است که می‌خواهید از آن برای کمک به افزایش رتبه موتور جستجوی خود استفاده کنید.

این نه تنها به ارتباط سایت شما کمک می کند، بلکه به مرتبط بودن جستجوهای تصویر نیز کمک می کند. باید به خاطر داشته باشید که وقتی شخصی به دنبال تصویری می‌گردد، موتور جستجو در نهایت فرد را به وب‌سایت می‌برد. اگر سایت شما همچنان به آن شخص مرتبط است، این احتمال وجود دارد که شخص بتواند مرتباً از سایت شما استفاده کند یا چیز دیگری را که به دنبالش است بیابد.

کد تمیز جیر جیر

صرف نظر از اینکه چه کسی وب سایت را کد می کند، سایت شما باید از تمیزترین کد استفاده کند تا بیشترین مزایای بهینه سازی موتورهای جستجو را داشته باشد. دلیل آن این است که، هرچه کد بهتر باشد، موتورهای جستجو راحت تر می توانند وب سایت شما را بخزند و بفهمند چه چیزی چیست. باید به خاطر داشته باشید، اینها ماشین‌ها و فرمول‌هایی هستند که سعی می‌کنند سایت شما را نسبتاً در مقابل مردم قرار دهند، بنابراین می‌خواهید تا حد امکان به راحتی اطلاعات شما را برای آن‌ها جمع‌آوری کنند.

البته، در مراحل پیش‌برنامه‌ریزی، می‌خواهید ایده‌ای داشته باشید که از چه نوع کدی استفاده می‌شود. با دانستن اینکه چگونه کدنویسی کنید و بدانید چه بخشی از یک تصویر یا سایت قرار است “div” باشد و چه چیزی “wrapper” و چیزهایی از این نوع باشد، طراحی کمی ساده تر است. بخش بعدی این است که استانداردهای نحوه اجرای واقعی این نوع ویژگی ها را بدانید. یک سلسله مراتب کدنویسی وجود دارد که درک را آسان تر می کند، همچنین استانداردها و شیوه های توسعه وب وجود دارد که باید در نظر گرفته شوند.

داشتن کد تمیز نه تنها به سئو کمک می کند، بلکه به عملکرد وب سایت شما نیز کمک می کند، که باید یکی دیگر از اولویت های اصلی باشد.

ارتباط با آن کلمات کلیدی

اگر قبلاً این کار را نکرده‌اید، می‌خواهید تحقیقاتی در مورد کلمات کلیدی انجام دهید تا بفهمید چه چیزی باعث می‌شود مخاطبان شما تیک تاک کنند. می‌توانید از برخی از ابزارهای رایگان برای انجام برخی تحقیقات استفاده کنید یا فقط می‌توانید در مورد موضوعاتی که باید پوشش دهید یا مواردی که سایت شما باید نمایش دهد حدس‌های درستی بزنید. و اگر هیچ‌کدام از اینها جواب نداد، می‌خواهید مطمئن شوید که فقط از مخاطبان خود سؤال می‌کنید.

شما می خواهید یک موضوع مرکزی برای سایت خود داشته باشید، چه وبلاگ/مجله باشید و چه فقط محصولی را بفروشید. با آن چیزها مرتبط بمانید – اگر محصولی هستید، در مورد اینکه چگونه سایر محصولات مشابه با محصولی که می فروشید قابل مقایسه نیستند صحبت کنید. اما در مورد اینکه محصول شما چقدر واجد شرایط است صحبت نکنید زیرا تحصیلات گسترده ای دارید – و همچنین در مورد چیز کاملاً متفاوت صحبت نکنید. مرکزی ماندن به شما کمک می کند تا با جستجوی افراد در یاهو مرتبط تر باشید! یا Google.

از کلمات کلیدی خود استفاده کنید، اما تعادل خوبی پیدا کنید. سعی کنید بیش از حد این کار را انجام ندهید زیرا ممکن است در نهایت به عنوان یک سایت هرزنامه برچسب زده شوید. آنقدر این کار را انجام دهید که مرتبط باشد. این واقعاً چیزی نیست که به آن فکر کنید – باید واقعاً طبیعی باشد – اما چیزی نیست که بخواهید با هم از آن اجتناب کنید.

سئوی خارج از سایت را غیرفعال کنید

همه چیزهایی که در بالا مورد بحث قرار گرفتیم همان چیزی است که بهینه سازی موتور جستجو در سایت می گوییم. سئوی خارج از سایت به بسیاری از مواردی اشاره دارد که واقعاً نمی توانید از عهده آنها برآیید، مانند پیوندهای برگشتی و پاداش های محض که وقتی مردم وب سایت شما را به اشتراک می گذارند، دریافت می کنید. شما باید همه چیز را در نظر داشته باشید و در عین حال طراحی شگفت انگیزی ایجاد کنید و محتوای استثنایی ارائه دهید. هنگامی که هر دو کار را انجام دادید، سئوی خارج از سایت باید به همان اندازه منفعل باشد که افرادی که سایت شما را به اشتراک می گذارند و به سایت شما پیوند می دهند.

 

نتیجه گیری

هیچ راه تضمینی برای به دست آوردن یک رتبه عالی صفحه یا تعداد زیادی بازدید وجود ندارد – بهترین راه برای اطمینان از همه این موارد ارائه محتوای عالی و محصولات عالی است.

بهینه سازی موتورهای جستجو شامل چندین عامل دیگر است (که ممکن است برخی از آنها فهرست نشده باشند)، اما بدیهی است که اینها راه هایی هستند که حداقل خود و سایتتان را در مسیر درست قرار دهید. به‌عنوان طراح، نمی‌توانیم به تلاش برای واگذاری مسئولیت سئو ادامه دهیم و نمی‌توانیم مانند عدم وجود آن رفتار کنیم.

امیدواریم امروز چیز جدیدی یاد گرفته باشید و اهمیت و کنترلی که بر سئو سایت دارید را درک کرده باشید.

 

چه تکنیک های دیگری برای طراحی جفت و بهینه سازی موتور جستجو مفید است؟

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *