طراحی رابط سیستم عامل بین 1981-2001


یک رابط کاربری گرافیکی (به اختصار GUI) به کاربران اجازه می‌دهد تا با سخت‌افزار رایانه به روشی کاربرپسند تعامل داشته باشند.

در طول سال‌ها، طیف وسیعی از رابط‌های کاربری گرافیکی برای سیستم‌عامل‌های مختلف مانند OS/2، Macintosh، Windowsamiga، Linux، Symbian OS و غیره توسعه یافته است.

ما نگاهی به تکامل طراحی‌های رابط سیستم‌های عامل اصلی از دهه 80 خواهیم داشت.

باید اشاره کنم که این مقاله تنها پیشرفت‌های قابل توجه در طراحی رابط کاربری گرافیکی (نه پیشرفت‌های سیستم عامل) و همچنین نه همه رابط‌های کاربری گرافیکی و سیستم‌عامل‌های موجود امروزی را نشان می‌دهد.

اولین رابط کاربری گرافیکی توسط محققان در مرکز تحقیقاتی Xerox Palo Alto (PARC) توسعه داده شد. /a> در دهه 70. این تحقیق دوران جدیدی از نوآوری های گرافیک کامپیوتری را باز کرد.

اولین رایانه شخصی که از رابط کاربری گرافیکی مدرن استفاده کرد Xerox Alto بود، در سال 1973 توسعه یافت. این یک محصول تجاری نبود و عمدتاً برای تحقیقات در دانشگاه ها در نظر گرفته شده بود.

1981-1985

(منتشر شده در سال 1981)

این اولین سیستمی بود که به عنوان یک رایانه رومیزی کاملاً یکپارچه شامل برنامه‌ها و رابط کاربری گرافیکی شناخته می‌شد. به «ستاره زیراکس» معروف شد، بعداً به «ViewPoint» تغییر نام داد و بعداً دوباره به «GlobalView» تغییر نام داد.

Xerox 8010 Star، منبع: toastytech.com

Apple Lisa Office System 1 (منتشر شده در سال 1983)

به Lisa OS نیز گفته می شود که در این مورد مخفف Office System است. این توسط اپل با هدف تبدیل شدن به یک ایستگاه کاری پردازش اسناد توسعه یافته است.

متاسفانه این ایستگاه کاری دوام نیاورد، توسط سیستم عامل مکینتاش اپل که مقرون به صرفه تر بود، کشته شد.

به‌روزرسانی‌هایی برای Lisa OS، Lisa OS 2 در سال 1983 و Lisa OS 7/7 3.1 در سال 1984 وجود داشت که خود سیستم را ارتقا داد، اما نه کاربر گرافیکی رابط.

Apple Lisa OS 1، منبع: کتاب راهنمای راهنمای کاربر

Apple Lisa OS 1، منبع: GUIdebook

 

VisiCorp Visi On (منتشر شده در سال 1984)

Visi On اولین رابط کاربری گرافیکی دسکتاپ بود که برای رایانه شخصی IBM توسعه یافت. این سیستم شرکت های بزرگ را هدف قرار داده بود و با قیمت بالایی همراه بود. رابط کاربری گرافیکی از ماوس استفاده می‌کرد، نصب‌کننده داخلی و سیستم راهنما داشت و از نمادها استفاده نمی‌کرد.

VisiCoprt Visi روشن، منبع: toastytech.com

VisiCoprt Visi روشن، منبع: toastytech.com

Mac OS System 1.0 (منتشر شده در سال 1984)

System 1.0 اولین رابط کاربری گرافیکی سیستم عامل بود که برای مکینتاش توسعه یافت. چندین ویژگی از یک سیستم عامل مدرن را داشت، که ویندوز مبتنی بر آیکون است. پنجره‌ها را می‌توان با ماوس جابه‌جا کرد و فایل‌ها و پوشه‌ها را می‌توان با کشیدن و رها کردن در محل مورد نظر کپی کرد.

Apple Mac System 1.0، منبع: toastytech.com

Amiga Workbench 1.0 (منتشر شده در سال 1985)

وقتی آمیگا برای اولین بار منتشر شد، جلوتر از زمان خود بود. رابط کاربری گرافیکی شامل ویژگی‌هایی مانند گرافیک رنگی (چهار رنگ: سیاه، سفید، آبی، نارنجی)، چندوظیفه‌ای پیشگیرانه، صدای استریو و نمادهای چند حالته (انتخاب‌شده و غیرانتخاب‌شده) بود.Amiga Workbench 1.0، منبع: GUIdebook

Amiga Workbench 1.0، منبع: GUIdebook

Windows 1.0x (منتشر شده در سال 1985)

در این سال، مایکروسافت بالاخره با تمام شوق رابط کاربری گرافیکی مواجه شد و ویندوز 1.0، اولین سیستم عامل مبتنی بر رابط کاربری گرافیکی خود را منتشر کرد (اگرچه هیچ کس جرات نمی کند از آن به عنوان یکی یاد کند). این سیستم دارای نمادهای 32×32 پیکسل و گرافیک رنگی بود. جالب ترین ویژگی (که بعداً حذف شد) نماد ساعت آنالوگ متحرک بود.

Microsoft Windows 1.01 ، منبع: makowski-berlin.de

Microsoft Windows 1.01 ، منبع: makowski-berlin.de

GEM (منتشر شده در سال 1985)

GEM (مدیر محیط گرافیکی) یک رابط کاربری گرافیکی به سبک پنجره بود که توسط Digital Research, Inc. (DRI) ایجاد شد. در ابتدا برای استفاده با سیستم عامل CP/M در ریزپردازنده های اینتل 8088 و موتورولا 68000 ایجاد شد و بعداً برای اجرا در DOS نیز توسعه یافت. بیشتر مردم GEM را به عنوان رابط کاربری گرافیکی برای کامپیوترهای Atari ST به خاطر می آورند. همچنین در سری کامپیوترهای سازگار با IBM Amstrad استفاده شد. این هسته اصلی Ventura Publisher و چند برنامه دیگر DOS بود. رابط کاربری گرافیکی به رایانه های دیگر نیز منتقل شد اما در آنها محبوبیت پیدا نکرد.

منبع: ویکی‌پدیا

1986 – 1990

IRIX 3 (انتشار در سال 1986، اولین نسخه 1984)

سیستم عامل IRIX 64 بیتی برای یونیکس ایجاد شده است. یکی از ویژگی های جالب این رابط کاربری گرافیکی پشتیبانی از آیکون های برداری است. این ویژگی خیلی قبل از اینکه Mac OS X وجود داشته باشد در رابط کاربری گرافیکی تعبیه شده است.

Silicon Graphics IRIX 3.0، منبع : osnews.com

GEOS (منتشر شده در سال 1986)

سیستم عامل GEOS (سیستم عامل محیط گرافیکی) توسط Berkeley Softworks (که بعداً GeoWorks) توسعه یافت. در اصل برای Commodore 64 طراحی شده بود و شامل یک واژه پرداز گرافیکی به نام geoWrite و یک برنامه رنگ به نام geoPaint بود.

منبع: ویکی‌پدیا

Windows 2.0x (منتشر شده در سال 1987)

در این نسخه، مدیریت واقعی ویندوز به طور قابل توجهی بهبود یافته بود. پنجره ها را می توان همپوشانی، تغییر اندازه، حداکثر و کوچک سازی کرد.

Microsoft Windows 2.03، منبع: guidebookgallery.org

Microsoft Windows 2.03، منبع: guidebookgallery.org

OS/2 1.x (منتشر شده در سال 1988)

OS/2 در ابتدا توسط IBM و مایکروسافت به طور مشترک توسعه داده شد، اما در سال 1991 این دو شرکت از هم جدا شدند و مایکروسافت این فناوری را در رابط کاربری گرافیکی ویندوز خود قرار داد و IBM OS/2 را بیشتر توسعه داد. رابط کاربری گرافیکی مورد استفاده در OS/2 «مدیر ارائه» نام داشت. این نسخه از رابط کاربری گرافیکی فقط از نمادهای تک رنگ و ثابت پشتیبانی می‌کند.

Microsoft-IBM OS/2 1.1، منبع: pages.prodigy.net

Microsoft-IBM OS/2 1.1، منبع: pages.prodigy.net

NeXTSTEP / OPENSTEP 1.0 (منتشر شده در سال 1989)

استیو جابز ایده ایجاد کامپیوتر تحقیقاتی عالی برای دانشگاه ها و آزمایشگاه های تحقیقاتی را مطرح کرد. این ایده بعداً به یک استارتاپ به نام NeXT Computer Inc.

تبدیل شد

اولین رایانه NeXT در سال 1988 منتشر شد، اما در سال 1989 با انتشار رابط کاربری گرافیکی NeXTSTEP 1.0 که بعداً به OPENSTEP تبدیل شد، پیشرفت‌های چشمگیری حاصل شد.

آیکون‌های رابط کاربری گرافیکی بزرگ‌تر بودند (48×48) و رنگ‌های بیشتری را معرفی می‌کردند. رابط کاربری گرافیکی در ابتدا تک رنگ بود، اما نسخه 1.0 شروع به پشتیبانی از مانیتورهای رنگی نیز کرد. این اسکرین شات به شما این امکان را می دهد که نگاهی به رابط کاربری گرافیکی مدرن داشته باشید.

kernelthread.com

OS/2 1.20 (منتشر شده در سال 1989)

ارتقاء نسخه جزئی بعدی رابط کاربری گرافیکی بهبود جزئی را در بسیاری از زمینه ها نشان داد. نمادها زیباتر به نظر می رسیدند و پنجره ها صاف تر بودند.

OS/2 1.2، منبع صفحات .prodigy.net

Windows 3.0 (منتشر شده در سال 1990)

در این نسخه، مایکروسافت به پتانسیل واقعی در رابط کاربری گرافیکی پی برده بود و شروع به بهبود قابل توجه آنها کرده بود.

خود سیستم عامل از حالت استاندارد و 386 حالت پیشرفته پشتیبانی می کرد که از ظرفیت حافظه بالاتر از 640 کیلوبایت و فضای هارد دیسک استفاده می کرد و در نتیجه توانایی استفاده از وضوح صفحه نمایش بالاتر و گرافیک بهتر مانند Super VGA 800×600 و 1024×768.

همچنین، مایکروسافت Susan Kare را برای طراحی نمادهای Windows 3.0 و برای افزودن یک سبک یکپارچه به رابط کاربری گرافیکی.

Microsoft Windows 3.0، منبع: toastytech.com

Microsoft Windows 3.0، منبع: toastytech.com

1991 – 1995

میز کار آمیگا 2.04 (منتشر شده در سال 1991)

بهبودهای زیادی در این نسخه از رابط کاربری گرافیکی ایجاد شد. طرح رنگ تغییر کرد و ظاهر سه بعدی معرفی شد. دسکتاپ را می توان به صورت عمودی به صفحه نمایش هایی با وضوح و عمق رنگ های مختلف تقسیم کرد که امروزه کمی عجیب به نظر می رسد. وضوح پیش‌فرض Workbench 640×256 بود، اما سخت‌افزار وضوح‌های بزرگ‌تری را نیز پشتیبانی می‌کرد.

Commodore Amiga Workbench 2.04، منبع: guidebookgallery.org

Mac OS System 7 (منتشر شده در سال 1991)

Mac OS نسخه 7.0 اولین رابط کاربری گرافیکی Mac OS بود که از رنگ ها پشتیبانی می کرد. سایه های ظریف خاکستری، آبی و زرد به نمادها اضافه شد.

Apple Mac OS System 7.0، منبع: guidebookgallery.org

Apple Mac OS System 7.0، منبع: guidebookgallery.org

Windows 3.1 (منتشر شده در سال 1992)

این نسخه از ویندوز شامل فونت های TrueType بود که از قبل نصب شده بودند. این به طور موثر برای اولین بار ویندوز را به یک پلت فرم انتشار دسکتاپ کاربردی تبدیل کرد.

پیش از این، دستیابی به چنین عملکردی در ویندوز 3.0 تنها با استفاده از سیستم فونت Adobe Type Manager (ATM) از Adobe امکان پذیر بود. این نسخه همچنین شامل یک طرح رنگ به نام Hotdog Stand بود که حاوی رنگ های روشن قرمز، زرد و سیاه بود.

این طرح رنگی برای کمک به افرادی که درجاتی از کوررنگی دارند، طراحی شده است تا متن/گرافیک را راحت‌تر روی صفحه ببینند.

منبع: ویکی پدیا

OS/2 2.0 (منتشر شده در سال 1992)

این اولین رابط کاربری گرافیکی بود که مورد پذیرش بین المللی، قابلیت استفاده و تست دسترسی قرار گرفت. کل رابط کاربری گرافیکی با استفاده از طراحی شی گرا توسعه داده شد. هر فایل و پوشه یک شی بود که می توانست با فایل ها، پوشه ها و برنامه های کاربردی دیگر مرتبط شود. همچنین از قابلیت کشیدن و رها کردن و الگوها پشتیبانی می کند.

IBM OS/2 2.0، منبع: toastytech.com

IBM OS/2 2.0، منبع: toastytech.com

Windows 95 (منتشر شده در سال 1995)

رابط کاربری از نسخه 3.x کاملاً دوباره طراحی شده است. این اولین نسخه ویندوز بود که در آن یک دکمه بستن کوچک به هر پنجره اضافه شد.

تیم طراحی حالت‌ها (فعال، غیرفعال، انتخاب شده، بررسی شده، و غیره) را به نمادها و سایر گرافیک‌ها می‌دهد. دکمه معروف شروع برای اولین بار ظاهر شد.

این گام بزرگی برای مایکروسافت در رابطه با خود سیستم عامل و رابط کاربری گرافیکی یکپارچه بود.

Microsoft Windows 95، منبع: guidebookgallery.org

Microsoft Windows 95، منبع: guidebookgallery.org

1996 – 2000

OS/ 2 Warp 4 (منتشر شده در سال 1996)

IBM OS/2 Warp 4 را منتشر کرد که تغییر چهره قابل توجهی را در فضای کاری به ارمغان آورد.

آیکون‌ها روی دسک‌تاپ قرار داده شدند، جایی که می‌توان فایل‌ها و پوشه‌های سفارشی را نیز ایجاد کرد. خردکن ظاهر شد که شبیه سطل آشغال ویندوز یا سطل زباله سیستم عامل مک بود، با این تفاوت که فایل یا پوشه را فورا حذف می کرد و هیچ کپی اضافی برای بازیابی بعدی ذخیره نمی کرد.

IBM OS/2 Warp 4، منبع: toastytech.com

IBM OS/2 Warp 4، منبع: toastytech.com

Mac OS System 8 (منتشر شده در سال 1997)

256 نماد رنگی پیش فرض در این نسخه از رابط کاربری گرافیکی بود. Mac OS 8 یکی از اولین پذیرندگان آیکون های سبک ایزومتریک بود که به آن نمادهای شبه سه بعدی نیز می گویند. طرح زمینه خاکستری پلاتینی مورد استفاده در اینجا به یک علامت تجاری برای نسخه های بعدی رابط کاربری گرافیکی تبدیل شد.

Apple Mac سیستم عامل 8، منبع: guidebookgallery.org

Windows 98 (منتشر شده در سال 1998)

سبک‌های آیکون تقریباً مشابه ویندوز 95 بود، اما کل رابط کاربری گرافیکی می‌توانست از بیش از 256 رنگ برای رندر استفاده کند. Windows Explorer تقریباً به طور کامل تغییر کرد و “Active Desktop” برای اولین بار ظاهر شد.

Microsoft Windows 98، منبع: toastytech.com

KDE 1.0 (منتشر شده در سال 1998)

تیم KDE پس از انتشار نسخه 1.0 این پروژه را اینگونه توصیف کرد: “KDE یک محیط دسکتاپ شفاف و مدرن برای ایستگاه های کاری یونیکس است. KDE به دنبال رفع نیاز به یک دسکتاپ با کاربری آسان برای ایستگاه های کاری یونیکس است، شبیه به محیط های دسکتاپ موجود در MacOS یا Window95/NT. یک پلت‌فرم محاسباتی کاملاً رایگان و باز که به‌صورت رایگان در دسترس همه افراد است، از جمله کد منبع آن برای هر کسی که می‌تواند آن را تغییر دهد.”


منبع: ویکی‌پدیا

BeOs 4.5 (منتشر شده در سال 1999)

سیستم عامل BeOS برای رایانه های شخصی توسعه یافته است. در ابتدا توسط Be In در سال 1991 برای اجرا بر روی سخت افزار BeBox نوشته شد. بعداً برای استفاده از فناوری‌ها و سخت‌افزارهای جدیدتر مانند پردازش چندگانه متقارن با استفاده از پهنای باند ورودی/خروجی مدولار، چند رشته‌ای فراگیر، چندوظیفه‌ای پیشگیرانه و یک سیستم فایل ژورنالینگ سفارشی ۶۴ بیتی معروف به BFS توسعه یافت. رابط کاربری گرافیکی BeOS بر اساس اصول شفافیت و طراحی تمیز و بدون درهم و برهمی توسعه یافته است.

منبع: ویکی‌پدیا

GNOME 1.0 (منتشر شده در سال 1999)

دسکتاپ گنوم عمدتاً برای لینوکس رد هت توسعه داده شد، بعداً برای سایر توزیع کنندگان لینوکس نیز توسعه یافت.

Red Hat Linux GNOME 1.0.39، منبع: visionfutur.com

2001 – 2005

Mac OS X (منتشر شده در سال 2001)

در اوایل سال 2000 اپل رابط کاربری جدید خود را با نام Aqua معرفی کرد و در سال 2001 این شرکت آن را با سیستم عامل کاملاً جدید خود به نام Mac OS X عرضه کرد.

آیکون‌های پیش‌فرض 32 x 32 و 48 x 48 به نمادهای بزرگ 128 x 128 ضد مستعار و نیمه شفاف تغییر یافتند.

انتقادات زیادی پس از انتشار این رابط کاربری گرافیکی دنبال شد. ظاهراً کاربران کاملاً برای چنین تغییر بزرگی آماده نبودند، اما به زودی سبک جدید را اتخاذ کردند و امروزه این رابط کاربری گرافیکی اساس همه سیستم‌عامل‌های Mac OS X را نشان می‌دهد.

Apple Mac OS X 10.1 منبع: guidebookgallery.org

Windows XP (منتشر شده در سال 2001)

از آنجایی که مایکروسافت تمایل دارد رابط کاربری گرافیکی خود را با هر نسخه سیستم عامل اصلی تغییر دهد، ویندوز XP نیز از این قاعده مستثنی نبود. خود رابط کاربری گرافیکی قابل پوسته شدن است، کاربران می توانند ظاهر و احساس رابط کاربری را تغییر دهند. اندازه نمادها به طور پیش‌فرض ۴۸×۴۸ بود که در میلیون‌ها رنگ ارائه شده بود.

Microsoft Windows XP Professional، منبع: guidebookgallery.org

KDE 3 (منتشر شده در سال 2002)

از نسخه 1.0، K Desktop Environment به طور قابل توجهی بهبود یافته است. آنها تمام گرافیک ها و نمادها را جلا دادند و کل تجربه کاربر را یکپارچه کردند.

KDE 3.0.1, Source: netbsd.org

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *