طراحی وب مینیمالیستی: وقتی کمتر، بیشتر است


به عنوان طراح، همه ما می دانیم که یک طراحی مینیمال می تواند به نتایج زیبایی دست یابد.

هنوز، بسیاری از طراحان در ایجاد یکی از آنها مشکل دارند. یا کار سختی دارند که صفحه ای با عناصر کم را خوب جلوه دهند یا نتیجه نهایی “کامل” به نظر نمی رسد.

مقالات زیادی در وب در مورد مینیمالیسم وجود دارد و هدف این مقاله کمک به شما برای دستیابی به طراحی مینیمالیست است که زیبا است اما خالی از لطف نیست.

برای تکمیل آن، ویترین کوچکی از طرح‌های مینیمالیستی را ارائه می‌کنیم تا بتوانید تحلیل کنید که چرا برخی از طرح‌ها کار می‌کنند و برخی دیگر نه.

 

طراحی مینیمالیستی چیست؟

طراحی مینیمالیستی به عنوان طراحی در ابتدایی ترین شکل توصیف شده است که از عناصر، رنگ ها، شکل ها و بافت های اضافی خالی شده است.

هدف آن این است که محتوا را برجسته کند و نقطه کانونی باشد. از نقطه نظر بصری، طراحی مینیمالیستی به منظور آرامش بخش و ذهن به اصول اولیه است.

جنبش طراحی در سوئیس آغاز شد و سپس در رسانه های مختلف اعمال شد: طراحی گرافیک، معماری، موسیقی، ادبیات، نقاشی و اخیراً طراحی وب.

اگرچه طراحی مینیمالیستی دهه‌ها پیش مطرح شد، روزهای اولیه اینترنت آن را نشان نداد. حتی بدون آرم‌های چرخان، خیمه‌ها و رنگ‌های روشن، طراحی‌های وب‌سایت درهم و برهم بود.

ما اصول اولیه طراحی مینیمالیستی را بررسی خواهیم کرد. اما حتی اگر ترجیح می‌دهید زیبایی شناسی مینیمالیستی را دنبال نکنید، درس‌های اینجا می‌توانند به شما کمک کنند طراحی خود را ساده کنید، هر سبکی که دارید.

 

Less Is More

همانطور که گفته شد، مینیمالیسم مهمترین محتوا را به منصه ظهور می رساند و حواس پرتی را برای کاربر به حداقل می رساند. اگر یک صفحه دارای عناصر بیش از حد باشد، بیننده در مورد اینکه کجا باید نگاه کند سردرگم می شود یا اولویت هر عنصر را اشتباه تفسیر می کند. یک طراحی مینیمالیستی تمرکز مستقیم روی محتوا دارد.

به عنوان مثال، هرگونه پاشیدن رنگ روی یک طرح سیاه و سفید، مطمئناً توجه کاربر را به خود جلب می کند. خود رنگ به نقطه کانونی تبدیل می شود. بیایید به یک مثال خاص نگاه کنیم:

Jan Reichle

احتمالاً قبلاً این نوع طراحی را دیده‌اید: پس‌زمینه سفید ساده، یک بلوک محتوا و یک عنصر گرافیکی.

عنصر گرافیکی رنگ، بافت و شکل را به ارمغان می آورد. به وضوح مهمترین عنصر در صفحه است و برند و هویت طراح را مشخص می کند.

با پیچیدگی این عنصر گرافیکی خاص، محتوای بیشتر در این صفحه کمتر قابل توجه است و اهمیت کمتری دارد. با حداقل نگه داشتن محتوا، طراح به تعادل کامل دست یافته است.

 

چگونه محتوا را به حداقل برسانیم

اولین گام برای ایجاد یک طراحی مینیمالیستی، یا صرفاً ساده‌سازی یک طرح، صرفاً برش دادن بیشتر گرافیک‌ها نیست، بلکه بازنگری در محتوا و حذف آن به الزامات ساده است. تنها در این صورت است که مهمترین عناصر موجود در صفحه به اثر مورد نظر خود دست خواهند یافت.

همانطور که برای هر وب سایتی برنامه ریزی می کنید، محتوای مورد نیاز خود را بنویسید: لوگو، معرفی، پیمایش و غیره. هر چیز دیگری را که ضروری نیست حذف کنید. تا حد امکان بیرون بریزید.

در زیر برخی از عناصر وجود دارد که احتمالاً به آنها نیاز ندارید. به خاطر داشته باشید که این فقط یک راهنما است. نیازهای دقیق شما به طراحی خاص شما بستگی دارد. برخی از موارد زیر ممکن است برای وب سایت شما مورد نیاز نباشد.

  • آیکون‌ها یا گرافیک‌های رسانه‌های اجتماعی، یا اصلاً بخش رسانه‌های اجتماعی
  • عنوان ها و توضیحات تکمیلی یا مقدمه
  • لیست‌های «ویژه»، «محبوب» و «اخیرا» (از جمله فهرست‌های فید توییتر و RSS)
  • صفحات دارای بیش از سه بخش اصلی (مانند “مقدمه”، “درباره” و “خدمات”)
  • صفحات پیمایش ثانویه.

نکته در اینجا این نیست که وب‌سایت را کم‌کارکرد نشان دهیم، بلکه حذف عناصر غیر ضروری (و در نتیجه برجسته کردن موارد ضروری) یا ترکیب بخش‌ها در یک طرح‌بندی ساده‌تر (مثلاً با ترکیب کردن پیوندهای رسانه‌های اجتماعی در «درباره» یا بخش مقدماتی).

همچنین می‌توانید محتوا را به صفحات جداگانه تقسیم کنید و به هر قسمت از محتوا توجه بیشتری کنید.

 

چگونه طراحی را ساده کنیم

اکنون زمان ساده کردن طراحی تا حد امکان فرا رسیده است.

طرحهای مینیمالیستی باید بافت، رنگ، شکل، خطوط، محتوا یا نوع کمی داشته باشند. با این حال خیلی عریان شوید و طراحی خسته کننده خواهد بود. به جای دور انداختن همه چیز، با قرار دادن تنها یک ویژگی مهم نقطه کانونی، به طراحی جذاب ببخشید.

آن تمرکز را انتخاب کنید و نکات زیر را در حین کار در طراحی خود در نظر داشته باشید.

 

استفاده از Wireframe عالی

در مرور بخش ویترین زیر، می بینیم که برخی از طراحان با انفجارهای ظریف رنگ، تایپوگرافی منحصر به فرد یا اشکال جالب توجه بصری را افزایش داده اند. با این حال، شاید مهم ترین عنصری که همه آنها به آن اعتماد کرده اند، یک قاب سیمی منحصر به فرد است.

ایجاد یک قاب سیمی برای چنین صفحه خالی نیاز به کمی توجه بیشتری دارد. با وایرفریم صحیح، می توانید به سلسله مراتب و سازماندهی مناسب دست یافته و علاقه بصری ایجاد کنید.

Wireframe

برای ایجاد یک Wireframe، این مراحل را دنبال کنید:

    • در مورد محتوای مورد نیاز خود تصمیم بگیرید
    • در یک لیست، محتوا را اولویت بندی کنید
    • چند قاب سیمی را بر اساس لیست خود ترسیم کنید تا بهترین سلسله مراتب بصری را آزمایش کنید.

      هنگام کار با وایرفریم، محل قرارگیری و همچنین درمان بصری را در نظر بگیرید. به عنوان مثال، اگر لوگوی شما رنگی دارد که در جای دیگری از طراحی استفاده مجدد نمی کنید، باید آن را در نظر بگیرید.

       

      فضای سفید

      فضای سفید عملاً مترادف با مینیمالیسم است.

      مهم نیست چقدر در آن خلاق هستید، یک طراحی مینیمالیستی بدون فضای سفید زیاد واقعاً به هیچ وجه مینیمالیستی نیست. بنابراین، مطمئن شوید که فضای سفید بیشتری در اطراف عناصر نسبت به حالت عادی اضافه کنید.

      فضا برای متعادل کردن چند عنصری که در صفحه ظاهر می‌شوند مورد نیاز است.

       

      تعادل، تراز، کنتراست

      در حالی که بسیاری از بار را می توان با فضای سفید و یک قاب سیمی خوب حمل کرد، باید مراقب اصول اولیه طراحی بود. سه مورد بزرگ مرتبط با مینیمالیسم عبارتند از تعادل، تراز و کنتراست.

      مطمئن شوید که طراحی شما از این اصول پیروی می کند و برای اینکه “تمام” به نظر برسد، نیازی به کمک های بصری مکمل ندارد.

      Design Principles

      اصول اساسی دیگر طراحی را نیز در نظر داشته باشید. آنها را مرور کنید و گزینه های مختلف را آزمایش کنید تا به بهترین نتیجه برسید. برای ایده‌های بیشتر، «اصول طراحی” را بررسی کنید.

       

      وقتی طراحی بیش از حد به یک عادت تبدیل می شود

      طراحی بیش از حد گاهی به عادت تبدیل می شود. مهم نیست که چقدر سعی می کنید یک طرح را ساده نگه دارید، درهم و برهم و پیچیده به نظر می رسد. برای رفع این مشکل، باید عادات جدیدی ایجاد کنیم.

      سعی کنید نکات بالا را قبل از هر پروژه مرور کنید تا آنها را در طول فرآیند در نظر داشته باشید. روی ایجاد یک عادت در یک زمان تمرکز کنید. برای مثال، قبل از رفتن به فضای سفید، روی کاهش و ساده کردن محتوا کار کنید.

      اگر در موقعیت سختی هستید که فکر می‌کنید، «چیزی کم است»، ابتدا سعی کنید چیزی را بیرون بیاورید، نه اینکه چیز جدیدی را وارد کنید.

      هر جنبه ای از مینیمالیسم مستلزم استعداد متفاوتی است. هرچه بیشتر این اصول را عملی کنید، طرح های شما ساده تر می شوند.

      با ادامه دادن، وقتی تکنیک‌های مورد بحث را در اینجا به کار بردید، به محصول نهایی نگاه کنید و ببینید آیا می‌توانید راه‌هایی برای ساده‌تر کردن نتیجه بیشتر پیدا کنید.

      شما می‌توانید بر روی مناطقی تمرکز کنید که در طول فرآیند طراحی از آنها مطمئن نبودید، و می‌توانید از دیگر طراحان بخواهید به عناصری که ممکن است از قلم افتاده‌اید اشاره کنند.

       

      ویترین مینیمالیستی

      در زیر ویترین مختصری از طرح های مینیمالیستی است. ببینید که چگونه هر یک از اینها اصولی را که در مورد آن بحث کردیم پیاده سازی می کند. همچنین ببینید کدام یک از دستورالعمل‌های ما را نقض می‌کنند و به این فکر کنید که چرا هنوز کار می‌کنند.

      1. عکس جیمز دی

      James Day Photo

      2. Killswitch Collective

      Killswitch Collective

      3. تنها

      Lonely

      4. DBushell

      DBushell

      5. XPD.no

      XPD.no

      6. اسباب بازی NY

      Toy NY

      7. جاشوا سربوس

      Joshua Serbus

      8. Ah-Studio

      Ah-Studio

      9. سیمور پاول

      Symour Powell

      10. نماد کار

      Icon Werk

      11. معماران نیل ویلسون

      Neil Wilson Architects

      12. بدون قالب

      Non-Format

      13. Zaum

      Zaum

      14. Checkland Kindlysides

      Checkland Kindlysides

      15. بلومنتال

      Blumenthal

      16. تینک لندن

      Tink London

      17. خلاق افتخار

      Proud Creative

      18. کیماگ

      Kimag

      19. برنات فورتت

      Bernat Fortet

      20. تمام روز

      All Day

       

      برخی روندها

      همانطور که می بینید، طراحی وب مینیمالیستی دارای روندهای واضحی است. آگاهی از این روندها به ما کمک می‌کند تا طرح‌های خود را از طرق مختلف بهبود بخشیم.

      نه تنها می‌توانیم از طرح‌بندی‌هایی الهام بگیریم که دیگر طراحان روی آن سخت کار کرده‌اند، بلکه می‌توانیم آگاهانه از این روندها جدا شویم و مسیر نوآورانه خود را ایجاد کنیم.

      بیایید چند مورد از این روندها را با جزئیات بیشتر مورد بحث قرار دهیم.

       

      سیاه و سفید

      یکی از قابل توجه ترین روندها استفاده گسترده از سیاه و سفید است. این به اندازه کافی واضح است: رنگ باید در کنار بافت، شکل و محتوا ساده شود. اما این روزها ممکن است زیاده روی شود و کمی خسته کننده به نظر برسد.

      به چند وب‌سایت که رنگ‌ها را در ویترین بالا تعریف کرده‌اند نگاه کنید و ببینید که چگونه از دیگر طرح‌های مینیمالیستی متمایز هستند. همچنین، به این فکر کنید که چگونه می‌توانند حتی با استفاده قوی از رنگ، مینیمالیستی باقی بمانند. یک مثال در اینجا آمده است:

      Toy NY

       

      تایپوگرافی جالب

      طراحی وب مبتنی بر تایپوگرافی ارتباط نزدیکی با مینیمالیسم دارد.

      زمانی که طراحان چیزهای کمی برای برانگیختن کاربر دارند، اغلب به تایپوگرافی جالب توجه می کنند. حتی می توانید تا آنجا پیش بروید که از تایپوگرافی به عنوان تنها عنصر بصری استفاده کنید.

      این یک تکنیک جسورانه است اما همچنان یک روند به خودی خود است. به دنبال راه‌هایی باشید که تایپوگرافی طراحی را بهبود بخشد و در عین حال منحصر به فرد باقی بماند.

      Ah-Studio

       

      فلش

      تعداد شگفت انگیزی از طراحی های وب مینیمالیستی مبتنی بر Flash هستند. با وجود چیزهای بسیار کمی برای تحریک بصری، یک طرح می‌تواند از انیمیشن ظریف (مانند محو شدن متن در داخل و خارج) بدون تأثیرگذاری زیاد بهره ببرد.

      همچنین، فلش محدودیت‌های خاصی را در فرآیند طراحی حذف می‌کند. دستیابی به فریم‌های غیر متعارف، تایپوگرافی و سایر عناصر با Flash نسبت به روش‌های سنتی آسان‌تر است.

      Tink London

       

      درحال تکمیل

      طراحی مینیمالیستی به اشکال مختلفی ارائه می‌شود، اما ما اغلب شاهد تکرار همان شکل هستیم. گرایش‌ها می‌توانند طاقت‌فرسا شوند، و ما باید با میل به تقلید مبارزه کنیم و در عین حال درک کنیم که در مورد یک روند منطقی چیست.

      در هر صورت، مینیمالیسم می‌تواند زیبا باشد و برای سال‌های آینده وجود خواهد داشت، بنابراین یادگیری برخی از تکنیک‌های آن می‌تواند فوق‌العاده مفید باشد، چه برای مشتریان شما و چه برای پروژه‌های خودتان.

      و حتی اگر به سبک مینیمالیستی علاقه ندارید، درس‌ها و اصول مربوطه می‌تواند به شما در ساده‌سازی طرح‌هایتان کمک کند، که همیشه چیز خوبی است.

      نوشته شده به طور انحصاری برای Webdesigner Depot توسط Kayla Knight.

      بنابراین، چه چیزی طراحی مینیمالیستی را تا این حد موثر می کند و چه زمانی باید از آن اجتناب کنیم؟ لطفا نظرات خود را در زیر به اشتراک بگذارید…

      بدون دیدگاه

      دیدگاهتان را بنویسید

      نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *