وب هرگز به اندازه امروز برای سازندگان قابل دسترسی نبوده است. هر روز ابزارها، برنامه‌ها و فن‌آوری‌های کاربرپسند بیشتری ظاهر می‌شوند.

در چنین چشم اندازی که به سرعت در حال تغییر است، آنچه برای کاربران وب در خطر است ممکن است کیفیت محصول تولید شده باشد.

تضمین کیفیت اغلب به استانداردها کاهش می‌یابد، و خوب یا بد، طراحی فاقد بدنه تنظیم‌کننده است.

برخی از کشورها (کانادا، نروژ، بریتانیا و سایرین) برای عضویت در گروه‌های طراحی حرفه‌ای دارای صلاحیت‌های سخت‌گیرانه هستند، اما هیچ‌کدام ملزم به تمرین نیستند. بنابراین اگر استانداردها اجباری نباشند، چگونه می‌توانند مورد توجه قرار گیرند؟

با بیش از 300000 بازدید از زمان راه اندازی در ژانویه 2011، مانیفست آداب فتوشاپ برای طراحان وب، کم و بیش یک سند استاندارد، مشکلی برای به دست آوردن محبوبیت نداشته است. فردی که پشت این مانیفست قرار داشت، دن رز باهوش و پرشور، به سوالاتی درباره آغاز مانیفست، چالش ها و آینده آن برای ما پاسخ داد.

Photoshop Etiquette Manifesto for Web Designers

 

آداب فتوشاپ چگونه به وجود آمد؟ الهام بخش شما چه بود؟

دن رز: پس من پشت میز کارم نشسته بودم، فقط یک PSD را از کسی به ارث بردم، در نهایت هوشیاری من از کشف لایه ای که چیزی روی آن قرار دارد. وقتی به برنامه توییتر خود رسیدم تا از وضعیت بد خود به جهان شکایت کنم (همانطور که همه ما انجام می دهیم)، متوجه شدم که باید راه بهتری وجود داشته باشد. دفترچه یادداشتم را بیرون آوردم و دیوانه وار شروع به نوشتن چیزهایی کردم که بیشتر از همه در مورد به ارث بردن PSD ها من را عصبانی می کرد.

ساعت‌ها بعد، ویرایشگر متن خود را باز کردم، هجوم را در HTML انداختم، و به این ترتیب، آداب فتوشاپ متولد شد.

در ابتدا، هدف من این بود که این سایت یک صفحه ای از غرغرها را به عنوان اعلامیه ای برای همکاران و همکاران تبدیل کنم. مخاطب هدف من در اصل آن 10-20 نفر بودند که باید PSD ها را با آنها به اشتراک می گذاشتم. نیازی به گفتن نیست که در بهترین حالت یک سند داخلی بود.

همانطور که پیوند را با توییتر و فورست به اشتراک گذاشتم، متوجه شدم که سایت مورد توجه قرار گرفته و هدف آن به سرعت تغییر کرد. این سایت باید آموزشی و مفید می بود، و حتی با وجود اینکه گاهی لحن شوخ و بداخلاقی داشت، هدف باید ارتقای هماهنگی در محل کار باشد. در غیر این صورت، این فقط فهرستی از شکایات بود که برخی افراد با آن موافق بودند در حالی که برخی دیگر احساس بیگانگی می کردند.

(تصویر: AGoK)

 

به نظر شما مهمترین نکته در آداب فتوشاپ چیست؟

رز: هر چیزی که با سازمان‌دهی فایل‌های خارجی (نام‌گذاری فایل‌ها، استفاده از پوشه‌ها، ذخیره دارایی‌ها) مرتبط باشد، به ذهن می‌رسد. موضوع اصلی آداب فتوشاپ این است که همکاری بسیار مهم است، بنابراین نحوه همکاری ما باید درجه یک باشد. ستون فقرات سایت در مورد بالا بردن استانداردها به صورت فردی است تا به طور جمعی به نفع گروه باشد.

ما افراد وب در ایجاد وب سایت های زیبا و قابل استفاده بهتر می شویم. با این حال، تلاش‌های مشترک برای بهتر کردن سایت‌ها، سایت‌هایی که بر اساس مفاهیم مستحکم به جای روندها و تکنیک‌های فانتزی ساخته شده‌اند، نیاز است. استفاده از آداب فتوشاپ به این معناست: تکمیل مهارت خود به منظور «درج قانون در اینجا» به طوری که فرد بعدی که PSD شما را دریافت می‌کند وقت خود را برای فهمیدن آنچه می‌خواهید انجام دهید تلف نمی‌کند و مردم مایل به همکاری بیشتر خواهند بود.

به کاری که انجام می دهید افتخار کنید. از میانبر استفاده نکنید طراحی عالی شما باید یک PSD عالی پشت آن باشد. بسیار خوب، من از جعبه صابون خود کنار می روم.

 

در حالی که یک مانیفست، سایت شما یک ابزار آموزشی نیز هست. آموزش «ترفندهای جدید به سگ‌های پیر» چیست که به نظر شما چالش برانگیز است؟

رز: جلب توجه سگ‌های پیر سخت است. در مورد کسانی که احساس می کنند آداب معاشرت زمان را تلف می کنند، همین طور است. تصور می‌کنم متخصصان باتجربه از سایت بازدید کردند، چند قانون اول را دیدند و گفتند: “اوه، من قبلاً این کار را انجام می‌دهم، این برای مبتدیان است.” مشکل در همین جاست این نگرش است که ما را از همکاری موثر باز می دارد.

تواضع نقش مهمی در صنعت ما دارد. چه حرفه دیگری به طور آشکار پایگاه دانش خود را با آموزش ها، مقالات و بازخورد به اشتراک می گذارد؟ دیدن همکار طراحان وب که رازهای موفقیت و مهارت خود را به اشتراک می گذارند، الهام بخش است. به اشتراک گذاشتن اصول اولیه طراحی و فتوشاپ به نظر کمترین کاری است که می توانم انجام دهم.

(تصویر: Viola Renate)

 

برخی از نکات شما هم برای طراحان و هم برای توسعه دهندگان مناسب است. آیا فکر می کنید که ما مردم وب به طور فزاینده ای به سمت یک مجموعه مهارت مشترک حرکت می کنیم؟

رز: فقط نظر یک مرد: فکر می‌کنم فضا برای درجات مختلف مهارت وب وجود دارد. ساختن چیزی شگفت انگیز به اشتیاق بستگی دارد.

مسئولیت نیز مهم است. به عنوان یک طراح، به توسعه دهنده خود مدیون هستم که با کد (HTML/CSS) به همان اندازه که مربوط به طراحی و چیدمان است، آشنا باشد. من می توانم بدون چنین دانشی از پس آن بر بیایم، اما احتمال اینکه توسعه دهنده من با طرح های من غمگین شود، بیشتر است. بنابراین بله، من حدس می‌زنم می‌گویم در بهترین حالت، یک طراح وب نیز یک توسعه‌دهنده جلویی است.

با همه منابع شگفت انگیزی که برای یادگیری توسعه front-end وجود دارد، برای آن طراحان خجالتی ارزش غواصی را دارد. http://membership.thinkvitamin.com/ و dontfeattheinternet.com بازتاب آن احساس.

 

آینده آداب فتوشاپ چیست؟ چگونه می‌توانیم به آن کمک کنیم؟

رز: من متعهد هستم که Photoshop Etiquette را به منبعی تبدیل کنم که به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری را تغییر می‌دهد و فراتر از آن. افزودن و اصلاح برخی از قوانین قطعاً در محدوده به روز رسانی وب سایت در طول زمان است.

من دوست دارم آداب فتوشاپ بیشتر به یک انجمن تبدیل شود و نه فقط یک منبع ثابت. مردم تشویق می‌شوند تا قوانین جدیدی را پیشنهاد کنند، و دسته‌ای از آنچه در حال حاضر وجود دارد از پیشنهادات بسیاری ناشی شده است. من عاشق عکس‌های افرادی هستم که تی‌های Layer Mayor خود را پوشیده‌اند و از این هدف حمایت می‌کنند. Continue contributing via email [email protected] و @psetiquette را در Twitter دنبال کنید.

مهمتر از همه، بروید یک پوستر آداب فتوشاپ تهیه کنید، آن چیز را آویزان کنید در استودیوی خود، و طراحان و توسعه دهندگان خود را متقاعد کنید که آن را اتخاذ کنند. یا فهرستی از بایدها و نبایدها را تهیه کنید. برای روحیه معجزه می کند.

Examination Board for Registered Graphic Designers

 

آینده استانداردهای طراحی

واضح است که مانیفست آداب فتوشاپ یک مطالعه موردی موفق برای چگونگی تنظیم استانداردهای طراحی است، زیرا تعداد کمی از ابتکارات دیگر به این اندازه مورد توجه قرار گرفته اند. همانطور که رز در اینجا با ما در میان گذاشته است، چنین تلاشی بدون چالش نیست، اما بی واسطه بودن یکی از آنها نیست. در حالی که مورد طراح دارای مجوز بوده است با جمع‌آوری شتاب برای مدتی، متخصصان طراحی می‌توانند مانیفست را در همین لحظه بپذیرند، حتی در حالی که سازمان‌های گواهی‌دهنده هنوز در حال دریافت هستند. اعمال آنها با هم.

با توجه به چالش‌هایی که رز در پذیرش استانداردها با آن مواجه است، یک سوال بزرگ‌تر باقی می‌ماند: آیا گذاشتن مسئولیت بر عهده افراد برای ایجاد تفاوت کافی است؟

 

آیا افراد به عنوان مبشر استاندارد برای تنظیم صنعت ما کافی هستند؟ یا اینکه هنوز به نهادهای نظارتی برای حاکمیت بر استانداردهای طراحی نیاز داریم؟

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *