همانطور که در مقاله قبلی ما مشاهده شد در مورد موضوع و مثالهایی در سراسر وب، مینیمالیسم کاملاً روند است.
وقتی تئوری پشت آن به خوبی اجرا شود، طراحی های زیبا، ساده و در عین حال مدرن ایجاد می شود.
از آنجایی که این یک روند است، همه می خواهند از آن پیروی کنند. اما آیا می توان آن را زیاده روی کرد؟ و آیا برای همه انواع وب سایت ها مناسب است؟
این مقاله برخی از عوارض جانبی بالقوه منفی طرحهای مینیمالیستی و پیامدهای اجرای نادرست یکی را بررسی میکند.
برخلاف پست قبلیمان، به چه زمانی مینیمالیسم ایده بدی است نگاه میکنیم، هر چند که قرار است الهامبخش باشد.
این فقط یک سبک است
ساده کردن یک وب سایت یک چیز است، اما مینیمالیسم به خودی خود فقط یک سبک است. این یک سبک است همانطور که سبک های گرانج، مصور و براق Web 2.0 هستند.
گاهی اوقات ما آن را فراموش می کنیم و تصور می کنیم که هر طرحی نیازمند آن است.
طراحی مینیمالیستی شامل تنها موارد ضروری در یک چیدمان جذاب و قابل استفاده است.
هیچ شیب یا خطی و هیچ تصویر اضافی، رنگ، بافت یا مواردی از این دست وجود ندارد. اغلب یک عنصر بصری اصلی و چند قطعه محتوا پیدا می کنید.
بسیاری از وبسایتها میتوانند از محتوای بیشتر بهره ببرند، هرچند، و همچنین از تحریک بصری بیشتری بهرهمند شوند. ما به چند نمونه نگاه خواهیم کرد و خواهیم دید که چرا مینیمالیسم مد روز است اما ضروری نیست.
مینیمالیسم برای وبسایتهای هنری است
مینیمالیسم شدید الهامبخش است و اخیراً در نمونه کارها و سایر وبسایتهای خلاقانه ظاهر شده است.
بهعنوان افراد خلاق، زیباییها را میبینیم و منطق آن را درک میکنیم و مشتاقیم که وبسایتهای مشتریان خود را با همان تصویر ایجاد کنیم، در حالی که متوجه نمیشویم که ممکن است به سادگی عملی نباشد.
طراحی مینیمالیستی، به بیان ساده، به بهترین شکل با وب سایت های مدرن در صنایع خلاق سازگار است.
نگرشی بیرون از جعبه دارد و به طراحان اجازه میدهد تا با اجزایی مانند قاب سیم و ناوبری اصیل باشند.
کاربر عادی وب
ما می دانیم که چرا ما طراحی مینیمالیستی را دوست داریم. اکنون زمان آن است که دیدگاه کاربر معمولی را در نظر بگیرید.
بسیاری از افراد در زمینههای غیرمرتبط با طراحی کاملاً از طراحی مینیمال قدردانی نمیکنند یا حتی آن را از نظر بصری جذاب نمیدانند. و از آنجایی که اکثریت قریب به اتفاق کاربران اینترنت از افراد خلاق نیستند، باید به این دیدگاه احترام بگذاریم و به آن توجه کنیم.
طرح زیر را به عنوان مثال در نظر بگیرید. این طرح مینیمالیستی محبوب در بسیاری از ویترین ها به نمایش درآمده است. این یک طراحی زیبا و بسیار موثر است. همچنین اتفاقاً نمونه کار یک طراح است، بنابراین با مدل ما مطابقت دارد.
تصور کنید که وب سایت یک موسیقیدان باشد. بدیهی است که این ظاهر درستی نخواهد بود. حتی با جایگزینی عناصر بصری مناسب، باز هم ظاهر مناسبی نخواهد داشت.
اگر وب سایت متعلق به یک شرکت مشاوره کسب و کار باشد چه می شود؟ کمی بیش از حد لخت هنوز.
برخی از وبسایتها با محتوای بیشتر و طراحی کاملتر ظاهر و بهتر کار میکنند.
ویژگی های تکمیلی نیز چیزی است که انواع خاصی از وب سایت ها را بسیار موفق می کند. به وب سایت مجله زیر مراجعه کنید:
وبسایتی مانند این با محتوای غنی رشد میکند و بیننده را با مقالات، ویدیوها، وبلاگها، برنامهها و غیره سرگرمکننده و سرگرمکننده جذب میکند.
یک نگاه مینیمالیستی اصلاً خواننده را جذب نمی کند. این وبسایت به دلیل تعاملات بصری زیاد درست در صفحه اصلی موفق است.
Content-Rich در مقابل Cluttered
ما اغلب وبسایتهای غیرمینیمالیستی را بههم ریختگی و در نتیجه زشت اشتباه میکنیم. بدون شک، وب سایت های شلوغ گیج کننده و غیرجذاب هستند.
طراحان جدید اغلب با اضافه کردن و اضافه کردن و اضافه کردن اشتباه میکنند و سپس مشتریانشان مجبور میشوند به آنها بگویند که بیشتر درهم و برهمی را حذف کنند.
حتی طراحان باتجربه وقتی چیزی “نبوده”، ابتدا به حذف عناصر فکر می کنند.
«به هم ریخته» تقریباً به یک کلمه چهار حرفی تبدیل شده است – و درست است. اما ارزش وب سایت های غنی از محتوا نیز به دلیل ارتباط آنها با درهم ریختگی کاهش یافته است. آیا وب سایت های غنی از محتوا واقعاً درهم ریخته هستند؟
معمولاً، خیر. یک طرح واقعاً درهم و برهم فضای سفید کمی دارد. سبکهای تایپوگرافی، رنگها و عناصر دیگر با هم برخورد میکنند. این یک آشفتگی بی نظم است. وایرفریم بی اثر است یا وجود ندارد. و محتوا بیش از حد است، غنی نیست.
ما باید بفهمیم که افراط واقعاً به چه معناست. چه اتفاقی برای خوشحالی از مقدار معقول محتوا و عناصر چیدمان افتاد؟
آیا ما فقط تنبل هستیم؟
برای کسانی از ما که از سبک مینیمالیستی پیروی می کنیم، چرا این کار را انجام می دهیم؟
آیا به این دلیل است که ما واقعاً سبک را دوست داریم، علیرغم پیچیدگی تسلط بر آن؟ آیا ما متعهد هستیم که بر اساس یادگیری و تجزیه و تحلیل خود، تنها از حداقل نیازها به مؤثرترین روش استفاده کنیم؟ یا به دلیل تنبلی این کار را انجام می دهیم؟
مینیمالیسم بدون شک موثر است. امااین برای همه نیست و برخی از افراد سبکهای دیگر را ترجیح میدهند.
بهرغم آنچه برای یک پروژه خاص بهترین است، ممکن است سبک مینیمالیستی را انتخاب کنیم تا مجبور نباشیم روی کد، برش یا ویژگیهای دشوار کار کنیم. با نگاهی به بهترین طرح های مینیمالیستی، به راحتی می توان متوجه شد که چرا تقلید فراوان است.
اگر شما مقصر این کار هستید، نگران نباشید: این برای اکثر ما در مقطعی اتفاق میافتد. فقط به خاطر داشته باشید که یک سبک واقعا مینیمالیستی، مانند هر سبک پیچیده، به زمان نیاز دارد تا توسعه یابد.
اگر صرفاً با کار کردن با عناصر گرافیکی چالش برانگیز مخالف هستید، به پروژه ضرر میرسانید.
استفاده نادرست از مینیمالیسم
هنگام ورود به قلمرو مینیمالیستی، مطمئن شوید که برای وبسایتی که روی آن کار میکنید مناسب است.
همچنین، سعی کنید ارزش واقعی مینیمالیسم را درک کنید تا از متوسل شدن به آن به عنوان یک راه حل سریع اجتناب کنید. در زیر چند اشتباه رایج در طراحی مینیمالیستی و دلایلی وجود دارد که باعث میشود رپ بدی به دست بیاید.
- قابلیت استفاده از خود شکستدهنده
وبسایتهای مینیمالیستی باید قابل استفادهترین وبسایتها باشند، زیرا چیزی برای گیج کردن یا ایجاد مانع وجود ندارد. و متن با دقت بیشتری در نظر گرفته شده است. با این حال، اغلب، با وجود کمی در صفحه، بازدیدکنندگان در تشخیص اینکه کجا بروند مشکل دارند. بنابراین، توجه به سلسله مراتب بصری ضروری است. همچنین، خلاقیت با پیمایش عالی است، اما خیلی خلاق نباشید. - طراحی مینیمال یا علاقه حداقلی؟
زیبا مینیمال یا ساده خسته کننده؟ میتوانید یک طراحی مینیمال را به روشهای مختلف جالب کنید، در حالی که جذابیت آرام و ساده آن را حفظ کنید. - آیا پیام به اندازه کافی قوی است؟
طرح های مینیمالیستی برای تزئین پیام هایی که به خودی خود قانع کننده هستند، بهترین هستند. ایده این است که وب سایت را از هر گونه محتوای اضافی یا عناصری که پیام را کم می کند حذف کنید. اگر پیام ضعیف، بد تصور یا غایب باشد، ممکن است طراحی مینیمالیستی انتخاب مناسبی نباشد. وبسایتهای بروشور نمونهای از این هستند: اطلاعات اولیه بدون پیام مشخص.
درحال تکمیل
مینیمالیسم که در اواخر دهه 1950 متولد شد، به یک ایده آل طراحی تبدیل شده است. بیشتر اوقات، ما یک طرح را با ساده کردن آن بهبود میدهیم: این یک قانون اساسی طراحی است.
بسیاری از مردم تصور میکنند که سادهکردن یک طرح به معنای برهنه کردن آن است. اینطور نیست – و نباید باشد.
ما باید یاد بگیریم که تشخیص دهیم چه نوع وب سایت هایی از سبک مینیمالیستی بهره می برند و نمی توانند.
عامل تعیین کننده ممکن است حساسیت مخاطب هدف، اهداف مشتری یا نحوه استفاده بازدیدکنندگان از وب سایت باشد. اما یک سبک مناسب برای هر وب سایت وجود دارد و نباید تصمیم را ساده گرفت.
به محتوای خود نگاه کنید، و طرحی را بیابید که به بهترین وجه آن را اجرا میکند، چه مینیمالیست یا نه.
نوشته شده به طور انحصاری برای WDD توسط Kayla Knight.
چه زمانی یک طرح مینیمالیستی را به جای طرحی که نیست انتخاب می کنید؟ لطفا نظرات خود را با ما در میان بگذارید…
بدون دیدگاه