تایپوگرافی به عنوان سبک، چیدمان یا ظاهر تایپتبندی تعریف میشود. نگاهی به اطرافتان نشان می دهد که تایپوگرافی چقدر بر جهان تأثیر گذاشته است. اما آیا این مهم است، به ویژه با توجه به رشد سریع رسانه هایی مانند YouTube، Flickr، و دیگر اشکال رسانه ای؟
عمق، رنگ، حرکت ندارد. احساسات یا عواطف ایجاد نمی کند. اطلاعاتی را در اختیار ما قرار می دهد. خط به خط اطلاعات یکنواخت این متن است!
YouTube، Vimeos، Flickrs و Instagram های نسل امروزی به کسانی که می خواهند تایپوگرافی را فراموش کنند، تغذیه می کنند. آنها اطلاعاتی با نشانه های دیداری و شنیداری می خواهند. همانطور که انتظار میرود، متنها دقیقاً الهامبخش آنها نیستند.
اما وب هنوز جوان است. همه چیز با سرعتی سریع در حال رشد است، بسیار سریعتر از قبل. ما میتوانیم تا حد زیادی از مرگ اینترنت اکسپلورر 6 برای این پیشرفت تشکر کنیم. اکنون ما آزادی عمل داریم، خلاقیت خود را کشف کرده و تایپوگرافی را چیزی بیش از ارائه اطلاعات بسازیم.
آیا از این فرصت نادر استفاده خواهیم کرد؟
زمان بسیار مهم است
به خاطر بیاورید به زمانی قبل از وجود پهنای باند. به یاد داشته باشید که دیدن حباب های بزرگ اطلاعات پس از کلیک بر روی این مورد که “صفحه وب” نامیده می شود چقدر چشمگیر بود. مطمئناً، تصاویر، گرافیکهای درخشان، یا ویدیوها چیز زیادی وجود نداشت – و همچنین در راه حواسپرتی زیاد نبود – اما حس قدردانی زیادی وجود داشت. این دنیای جدیدی از اطلاعات است، و همه آن با یک ضربه انگشت قابل دسترسی است. مطمئناً، ممکن است کمی بیشتر از امروز طول بکشد، اما وقتی همه چیز گفته شد و انجام شد، همه ما روی ابر 9 شناور بودیم.
آن موقع بود.
دیگر حس جادویی قبلی را ندارد. می دانم که آن را بدیهی می دانم. شاید همه ما انجام دهیم. ما انتظار تصاویر، ویدئوها و بازخورد بصری را داریم. ما میخواهیم همه چیز بهخوبی در داخل و خارج محو شود. ما می خواهیم موضوع را با تعداد پیکسل هایی که صفحه نمایش ما اجازه می دهد ببینیم. و ما میخواهیم ویدیو را ببینیم، فقط در صورتی که بار اول این نکته روشن نشده باشد (اگر بچه گربههای بامزه را هم در نظر بگیرید، امتیاز جایزه).
ما بیش از آنچه در آن زمان داشتیم انتظار داریم – به درستی. این سال 2011 است، و ما به عنوان توسعه دهندگان و مصرف کنندگان فناوری هایی را در دسترس داریم تا از اطلاعات و راه های جدید و الهام بخش لذت ببریم.

طراحان و توسعه دهندگان در حال تولید محتوا برای عصر جدیدی از مصرف گرایی هستند. این مصرف کنندگان تمام روز فرصتی برای بررسی اطلاعات ندارند. مقدار آن بسیار زیاد است. ما آن را میدانیم. کاری که ما یک دهه پیش ساعتها صرف انجام آن کردیم، آنها فقط چند دقیقه را صرف میکنند، اگر حتی بتوانند آنقدر طول بکشند. آنها اطلاعات می خواهند، و اکنون آن را می خواهند، و آن را در قالب های قابل هضم می خواهند که آنها را به سریع ترین شکل ممکن وارد و خارج کند. اگر این به معنای نوشتن چیزی در سه صفحه است که به طور معمول به سیصد صفحه نیاز دارد، پس همینطور باشد. آنها وقت ندارند ویدیوهای 10 دقیقه ای YouTube را تماشا کنند – آنها آن را در یک دقیقه می خواهند.
در نبرد برای جلب توجه، “TL;DR” اعتراف به این است که نبرد شکست خورده است. بله، این دنیای مملو از ADHD در وب تاثیر خود را خواهد گذاشت. قبل از اینکه بهتر شود خیلی بدتر می شود.
پس چه کسی برای متن وقت دارد؟ صدا و تصویر در اختیار ماست. این می تواند اطلاعات را بسیار سریعتر از متن ارائه دهد. در واقع، هر کس گفت که یک عکس ارزش هزار کلمه دارد، دروغ نگفته است. مردم این روزها آن را ترجیح می دهند.
اما اگر راهی برای بازگرداندن توجه آنها با استفاده از تایپوگرافی بیشتر باشد، چه؟
تجدید حیات تایپوگرافی
به لطف تعداد روزافزون پیشرفتها در تایپوگرافی وب، ممکن است نیازی به نگرانی در مورد سرنوشت نوشتار نباشیم. به جای کاهش ارزش تایپوگرافی، شاهد تجدید حیات در آن هستیم. علاقه به تایپوگرافی، به ویژه از سوی طراحان وب، به شدت افزایش یافته است. ابزارهای مورد استفاده برای ارائه عناصر تایپی در حال بهبود هستند – از پیشرفتهایی که با CSS3 معرفی شده و به طور مداوم در حال توسعه هستند تا ابزارهای جاوا اسکریپت مانند Lettering.js و jQuery. اکنون می توان با استفاده از اندکی دید، خلاقیت، کد و دانش تایپی، صفحات وبی ایجاد کرد که زیبا به نظر برسند.
CSS3 بخش قابل توجهی از استعداد را برای تایپوگرافان معرفی کرده است. تعدادی از ویژگیهای جدید آنها را قادر میسازد تا استفاده خود از عناصر تایپی را بطور اساسی گسترش دهند: تبدیل، گذار، ستون، text-shadow ویژگی های ، rotate، و blur فقط برای نام بردن چند مورد هستند. ویژگی @font-face، به ویژه، برای طراحان وب نیز کارهای زیادی انجام داده است که خدماتی مانند TypeKit اکنون صرفاً برای ارائه فونت های زیبا و آماده به وب برای طراحان وب طراحی شده است، چیزی که حتی چند سال پیش امکان پذیر نبود.
جاوا اسکریپت نیز به احیای تایپوگرافی کمک می کند. به ویژه Lettering.js یکی از معدود ابزارهایی است که برای کمک به ایجاد تایپوگرافی زیبا در وب تولید شده است. یک کتابخانه جاوا اسکریپت به نام jQuery، که مسلماً یکی از بحثانگیزترین کتابخانههایی است که این روزها در وب مطرح میشود، نیز همه چیز را تحریک میکند. جاوا اسکریپت همه محدودیتهای CSS3 را ندارد، بهویژه وقتی صحبت از پشتیبانی مرورگر وب میشود. این کامل نیست، اما به طراحان وب توانایی های بیشتری برای گسترش جاه طلبی های تایپی خود می دهد.
همه اینها به انبوهی از آزمایشهای چاپی منجر شده است که در محیطهای مرور وب بومی زیبا به نظر میرسند (اگر مرورگرهای داده شده از CSS3 و JavaScript پشتیبانی میکنند). با این حال، بسیاری از این آزمایش های چشمگیر در سراسر بازار مرورگرها سازگاری ندارند. برخی از آزمایشها در مرورگرهای مختلف واریانس ایجاد میکنند، برخی دیگر اصلاً ارائه نمیشوند.
متأسفانه، این منجر به سؤالاتی در مورد اینکه آیا همه آخرین ویژگیهای CSS3 برای زمان پربیننده آماده هستند یا نه، منجر میشود. مطمئنا، توسعه دهندگان وب آزادانه خلاقیت خود را در وب سایت های شخصی بررسی می کنند. با این حال، کاوش این ویژگی های پیشرفته در سایتی که روزانه هزاران تا میلیون ها بازدید دریافت می کند، بدون برنامه ریزی برای بدترین سناریوها خطرناک است.
اما خوش بینی زیادی وجود دارد. ممکن است کمی طول بکشد تا چیزی مانند این، این، این، یا حتی این در صفحه وب روزمره شما ظاهر می شود.
آینده
سوالات زیادی در مورد آینده وب وجود دارد. افزایش ویدئو چه تاثیراتی بر مصرف رسانه خواهد داشت. افزایش شدید رسانهای که به کاربران ارائه میشود چه تأثیری خواهد داشت (و آیا مصرفکنندگان میتوانند آن را مدیریت کنند)؟ انتقال به دستگاه های تلفن همراه چه خواهد داشت؟ چگونه وب باز با پلتفرم های کاربردی مانند iOS و Android رقابت خواهد کرد؟

اما سؤال در مورد اینکه آیا متن/تایپوگرافی در آینده مرتبط خواهد بود یا نه، ساده است: متن یکی از بهترین راهها برای ارائه اطلاعات است. تایپوگرافی وب به پیشرفت هایی ادامه خواهد داد که تضمین می کند ظاهر متن در وب سایت ها مانند همیشه تازه و زیبا باقی می ماند. همچنین، نحوه درک ما از متن با این پیشرفتها سازگار خواهد شد.
از همه قالبهای رسانهای مختلف استفاده کنید، اما به یاد داشته باشید که تایپوگرافی هنوز هم مهمترین نوع رسانهای است که امروزه در وب وجود دارد. زمانی که شروع شد آنجا بود، اکنون اینجاست و برای آیندهای دور ادامه خواهد داشت. بنابراین مطمئن شوید که راههایی را برای به حداکثر رساندن زیبایی و مفید بودن آن جستجو کنید.
نوشته شده به طور انحصاری برای WDD توسط جیمز مووری. اویک روزنامه نگار و کارآفرین پرشور فناوری است که برای نشریات سطح بالا مانند Mashable و CMSWire نوشته است. او را در توییتر دنبال کنید: @JMowery.
بدون دیدگاه