اغلب، وقتی با یک پروژه در شرف مواجه می شویم، چیزهای ساده را فراموش می کنیم. اندازه و عمق پروژه بسیار زیاد است که منجر به بلوک خلاقانه می شود.
پس از مسدود شدن، ناامیدی ایجاد میشود که منجر به مسدود شدن بیشتر میشود، به تعویق انداختن، ضربالاجلهای از دست رفته و انبوهی از مشکلات دیگر.
اگر در هر زمینه خلاقی هستید، به احتمال زیاد آنجا بوده اید.
بهعنوان یک معلم سابق نویسندگی دبیرستان، متوجه شدم که فقط چشمانداز نوشتن برای دست و پا زدن دانشآموزان کافی است.
وقتی دانشآموزان با نوشتن زمانبندیشده آزمونهای مورد نیاز وضعیت مواجه شدند، این مشکل حتی بزرگتر شد. FAT-P را وارد کنید.
اجازه دهید توضیح دهم. قبل از قرار دادن قلم روی کاغذ، به دانش آموزان آموزش داده می شد که از طریق FAT-P کار کنند. و در حالی که بچه ها این نام را دوست داشتند، FAT-P چیزی بیشتر از مخفف:
نبود
- فرم
- مخاطب
- موضوع
- هدف
قبل از اینکه دانشآموزان چیزی بنویسند، کمی پیشنویسی کردند که در آن عناصر FAT-P را نوشتند.
این طوفان فکری اولیه به آنها کمک کرد تا تکلیف مورد نظر را تعریف کنند و در حین پیشبرد نوشتن به عنوان نقشه راه عمل کرد.
دانشآموزان اغلب متوجه میشدند که وقتی نوشتن خود را با استفاده از FAT-P برنامهریزی کردند، نوشتن واقعی فقط به مونتاژ قطعات مربوط میشد.
بهعنوان یک نویسنده، در طول سالها از تعدادی از تکنیکهای پیشنویسی استفاده کردهام.
با این حال، به عنوان یک طراح وب خودآموز، همچنین دریافتم که FAT-P خوب قدیمی یک راه عالی برای شروع هر پروژه طراحی وب است.
هنگامی که عناصر FAT-P را بیان کردم، این فرآیند به این بستگی دارد که محصول نهایی من به اهداف تعیین شده در ابتدا برسد.
و اگرچه ممکن است ابتدایی به نظر برسد، FAT-P اغلب نادیده گرفته میشود.
کار کردن از طریق FAT-P در ابتدا می تواند تمرکز پروژه را فراهم کند و به روشن شدن نگرانی های بالقوه مشتری کمک کند.
همچنین میتوان از آن به عنوان یک پرسشنامه در هنگام صحبت با مشتری بالقوه استفاده کرد و مبنای پیشنهاد یا پیشنهاد شما را تشکیل داد.
بیایید آن را تجزیه کنیم و به نحوه استفاده از FAT-P برای برنامه ریزی پروژه طراحی وب بعدی خود نگاهی بیندازیم.
فرم
اکثر پروژههای طراحی وب با گفتن شخصی، “به یک وبسایت نیاز داریم” شروع میشوند.
احتمالاً این شخص یا گروه طراح نیست و تفاوت بین یک صفحه وب ثابت، وبلاگ یا انیمیشن فلش را نمی داند.
به عنوان طراح (و مشاور)، باید به مشتری خود کمک کنید تا بهترین فرم را برای وب سایت خود تعیین کند.
آنها می خواهند با سایت چه کاری انجام دهند؟ آیا این یک سایت پویا با اطلاعات دائما در حال تغییر خواهد بود یا یک سایت ثابت برای فروش محصول؟ آیا سایت دارای وبلاگ یا انجمن خواهد بود؟
مشخصات فرم را تعیین می کند. از آنجا، میتوانید بهترین پلتفرم را برای ساخت سایت تعیین کنید.
مخاطب
مهمترین کاری که می توانید برای اطمینان از موفقیت یک وب سایت انجام دهید این است که مخاطب هدف را به وضوح تعریف کنید. چه کسی به این سایت نگاه خواهد کرد؟ دکمه های داغ آنها چیست؟ آیا آنها به انیمیشن های پر زرق و برق پاسخ می دهند یا آنها را دور می کند؟
نمایه کاملی از مخاطبان هدف تا کوچکترین جزئیات ایجاد کنید از جمله سن و جنسیت.
همه جنبه های وب سایت حول این نمایه می چرخد، از جمله کپی، دسترسی و گرافیک.
بهعنوان مثال، وبسایتی که ابزارهای صنعتی را به ماشینفروشیها میفروشد، مخاطبان هدف بسیار متفاوتی با گروه راک فروش mp3 و بلیت کنسرت خواهد داشت.
جمعیت ماشینفروشی اطلاعاتی را برای بهبود کسبوکار خود میخواهند. آنها احتمالاً زمان زیادی برای بازی، انیمیشن یا کرک ندارند.
از سوی دیگر، جمعیت گروه راک به دنبال سرگرمی هستند. ویدئوها، تعامل و ادغام با سایتهای رسانههای اجتماعی مانند فیسبوک یا توییتر بسیار بهتر توسط مخاطبان هدف گروه راک دریافت میشود.
موضوع
چند بار به یک صفحه وب نگاه کرده اید و واقعاً نمی دانید صفحه مربوط به چه چیزی است؟
متأسفانه، گاهی اوقات ابتدایی ترین اطلاعات در طراحی گم می شوند. انیمیشنهای فلش، گرافیکهای حواسپرتی، کپی متنی فشرده، یا تعداد بیش از حد لینکها، همگی عناصر طراحی هستند که میتوانند مانع انتقال پیام در دست شوند.
هنگام برنامه ریزی یک صفحه وب، پیامی را که باید منتقل شود به وضوح بیان کنید. با جمع شدن سایت، از پیام اعلام شده به عنوان چک استفاده کنید تا ببینید در طراحی گم نمی شود.
تعریف واضح موضوع یا پیام قبل از شروع طراحی می تواند از بازنگری های وقت گیر در مراحل بعدی جلوگیری کند.
هدف
هدف یا هدف سایت چیست؟ آیا این سایت محصولی را می فروشد؟ جامعه بسازید؟ فروش تبلیغات؟ ارائه اطلاعات در مورد یک شرکت؟ سرنخ ایجاد کنید؟
همانند مخاطبان هدف، هدف و اهداف سایت باعث ایجاد طراحی می شود.
هدف سایت همچنین ویژگیهای پشتیبان مانند کنترل پنل کاربر و ابزارهای اندازهگیری/تحلیلی را تعیین میکند.
به عنوان مثال، وبلاگی که توسط شرکت اداره می شود، به ویژگی های دسترسی و قابلیت استفاده بسیار متفاوتی نیاز دارد و سپس به صفحه وب شرکتی که توسط یک طراح که HTML را می شناسد، به روز می شود.
به همین ترتیب، هدف سایت باعث دعوت به اقدام می شود. “تماس برای اقدام” اقدام خاصی است که میخواهید کاربر هنگام بازدید از سایت انجام دهد.
هر سایتی باید یک فراخوان برای اقدام در سطحی داشته باشد. این می تواند به سادگی تماشای یک ویدیو یا نظر دادن در یک وبلاگ، تا اقدامات پیچیده تر مانند خرید یا شروع فرآیند فروش باشد.
چک لیست طراحی
FAT-P می تواند پایه و اساس هر پروژه طراحی وب را تشکیل دهد.
کار کردن از طریق FAT-P در مراحل اولیه پروژه، نقشه راه روشنی از پروژه در دست ایجاد می کند.
این می تواند به عنوان یک پرسشنامه در تماس اولیه با مشتری تکمیل شود، مبنای پیشنهاد/پیشنهاد پروژه و در نهایت به عنوان ارزیابی پس از تکمیل سایت باشد.
جیم لودیکو یک کپیرایتر و مشاور بازاریابی مستقل است. میتوانید درباره خدمات او در JalCommunications.com
اطلاعات بیشتری کسب کنید.
آیا سیستم FAT-P یا هر سیستم دیگری را برای سازماندهی گردش کار خود دنبال می کنید؟ از چه نوع سیستمی (در صورت وجود) برای آماده سازی خود برای یک پروژه استفاده می کنید؟
بدون دیدگاه