بیشتر پروژه های طراحی و/یا توسعه وب دارای سابقه تاریخی هستند. گاهی اوقات برای به روز رسانی و افزودن قابلیت های جدید باید وب سایت موجود یک شرکت را دوباره طراحی یا توسعه دهید. در بیشتر موارد، برخی از تاریخچه های وب سایت وجود دارد. اهداف تجاری آن شناسایی شده است، تحقیقات انجام شده است، و شما می توانید به داده های تاریخی مانند تجزیه و تحلیل برای کمک به تصمیم گیری در طول فرآیند طراحی و توسعه نگاه کنید. میتوانید پیشرفتهایی را که باید انجام شوند شناسایی کنید.
اما در مورد نادری که شرکت مشتری وب سایت نداشته باشد چه اتفاقی می افتد؟ آنها در گذشته هرگز به داشتن یک وب سایت فکر نکرده بودند. این یک قلمرو کاملاً جدید برای آنها است – آنها یک بوم کاملاً خالی دارند.
این پروژه معمولی نیست که من با آن برخورد می کنم، اما با توجه به اینکه اخیراً دقیقاً در این موقعیت قرار گرفته ام، می خواهم برخی از مراحلی را که برای تکمیل پروژه انجام دادم و برخی از چیزهایی که در طول این پروژه یاد گرفتم به اشتراک بگذارم. راه.
سوالات اولیه
قبل از شروع هر پروژه ای، من دوست دارم از مشتری چند سوال ساده بپرسم. در حالی که برخی از سوالات زیر مختص این مشتری است، برخی از آنها سوالاتی هستند که من قبل از موافقت با پروژه ای از همه مشتریان می پرسم.
- چرا در حال حاضر وبسایتی میخواهید که قبلاً نداشتید؟
- می خواهید وب سایت چه کاری انجام دهد یا به آن دست یابد؟
- آیا بودجه ای دارید؟
- آیا رقابت آنلاینی دارید؟
- چقدر آسان است که با مشتریان فعلی خود صحبت کنید؟
- آیا فکر می کنید مشتریان فعلی شما بدشان می آید به چند سوال ساده پاسخ دهند؟
قبل از انجام هر پروژه جدیدی، میخواهم مطمئن شوم که میتوانم با مشتری کنار بیایم. من در گذشته در پروژه هایی بوده ام که در آنها رابطه بدتر شده است – زیبا نیست.
پاسخ به همه این سوالات خوب بود. بودجه هنگفتی نبود، اما من احساس کردم که پروژه با آن قابل دستیابی است. من قصد داشتم یک رویکرد سریع به کل پروژه داشته باشم. من نمی خواستم در مورد هر بخش برای مدت طولانی درنگ کنم. میخواستم ببینم آیا میتوان پروژه را به سرعت و در عین حال که همه اهداف را برآورده کرد، تکمیل کرد.
بدون داشتن اطلاعات تاریخی برای کمک به من، تصمیم گرفتم کاری را انجام دهم که آن را “تحقیق سریع و کثیف” می نامم. اغلب می توانید زمان بیشتری را برای مصاحبه با سهامداران و تحقیقات بازار صرف کنید تا زمانی که برای کدنویسی یک وب سایت انجام می دهید. تصمیم گرفتم این پروژه متفاوت باشد.
اهداف کسب و کار را شناسایی کنید
اغلب مشتریان میدانند که چرا یک وبسایت را میخواهند و میخواهند به چه چیزی برسد. هنگامی که یک مشتری به این سوال پاسخ می دهد که چرا می خواهند یک وب سایت با “رقبای ما یکی دارند” زنگ های هشدار به صدا در می آید. خوشبختانه، این مشتری من قبلاً متوجه شده بود که برای رشد کسب و کار آنها، فقط می توانند از طریق تلفن به مشتریان زیادی بفروشند. آنها نمیتوانستند کارمندان فروش بیشتری را استخدام کنند، اما بودجهای برای ایجاد یک وبسایت به عنوان کانال فروش داشتند. آنها دو هدف تجاری برای وب سایت داشتند:
- افزایش فروش؛
- هزینههای چاپ بروشور خود را کاهش دهید و در نهایت نیاز به بروشور را بهطور کلی از بین ببرید.
مشتری که قبلاً این اهداف را شناسایی کرده بود شروع خوبی بود. پس از بحث کمی بیشتر با آنها، تصمیم گرفتیم “افزایش آگاهی از برند” را به عنوان یکی دیگر از اهداف تجاری وب سایت اضافه کنیم.
تحقیق رقبا
شانس اینکه تنها وب سایتی در اینترنت باشید که یک محصول خاص را ارائه می دهد بسیار نادر است. متأسفانه این مشتری رقابت آنلاین داشت. من می خواستم نقاط قوت و ضعف آنها را ارزیابی کنم.
من از دو جهت به این موضوع برخورد کردم. اولین مورد این بود که من از مشتری لیستی از رقبای خود را درخواست کردم. دوم این بود که من جستجوی آنلاین خودم را انجام دادم و به دنبال محصولاتی بودم که مشتری می فروشد. این چند رقیب دیگر را که مشتری از آنها بی اطلاع بود برجسته کرد.
من هر رقیب را بر اساس معیارهای زیر ارزیابی کردم:
- وب سایت آنها چقدر کاربردی بود؟
- این یک بروشور بود یا یک سایت کامل تجارت الکترونیک؟
- چقدر وب سایت قابل استفاده بود؟
- ظاهر و احساس وب سایت ها چگونه بود؟
با داشتن این اطلاعات در مورد رقبا، میتوانم توصیهها و تصمیماتی در مورد اینکه وبسایت جدید چگونه باید باشد و چه کاری باید انجام دهد، ارائه دهم. من توانستم نقاط ضعفی را شناسایی کنم که می خواستم مطمئن شوم که وب سایت جدید از آن رنج نمی برد. من همچنین نقاط قوتی را شناسایی کردم که به من الهام بخش وبسایت جدید شد.
درباره مشتریان موجود تحقیق کنید
من خیلی زود متوجه شدم که باید با مشتریان فعلی مشتری صحبت کنم، به همین دلیل است که این سوال اولیه را در مورد اینکه آیا این مشکلی ندارد پرسیدم.
من از مشتری مشخصات تماس تعداد کمی از مشتریانشان را خواستم که مشتری فکر نمیکرد که من از آنها چند سؤال کوتاه بپرسم. با پرسیدن چند سوال کوتاه از آنها میخواستم بفهمم چه چیزهایی در سایت جدید مفید خواهند بود. عقل سلیم این است که راضی نگه داشتن مشتریان فعلی خود نه تنها به این معنی است که آنها سفارش های تکراری می دهند، بلکه مشتری را به دیگران توصیه می کنند.
سوال اصلی که پرسیدم این بود، “چگونه وب سایت می تواند سفارش را برای شما آسان تر کند؟”. اتفاق نظر کلی از همه مشتریانی که با آنها صحبت کردم این بود که آنها میخواهند به راحتی سفارشهای تکراری را ثبت کنند. آنها در حال حاضر مجبور بودند هر بار که می خواستند سفارش دهند با مشتری تماس می گرفتند و به آنها می گفتند که چه چیزی می خواهند سفارش دهند.
انجام این تحقیق کمتر از یک ساعت طول کشید. ممکن است آنطور که برخی افراد دوست دارند خالص یا علمی نبوده باشد، اما ویژگی مهمی را که وب سایت جدید باید داشته باشد برجسته می کند.
طراحی، ساخت و آزمایش
تا کنون، این تحقیق بینش و الهام بسیار خوبی برای وب سایت جدید به همراه داشته است، و چند روز طول کشیده است، نه هفته ها.
مشتری قبلاً ایده خوبی از اینکه میخواهد وبسایت چگونه باشد داشت، زیرا قبلاً یک هویت نام تجاری قوی برای تجارت خود داشت. من یک روز را در دفتر آنها گذراندم. ما در مورد نتایج تحقیق بحث کردیم، ناهار خوردیم و چند قاب خشن انجام دادیم تا اینکه هر دو خوشحال شدیم.
تا ناهار روز بعد، چند ماکت تمام رنگی از وایرفریمها ساخته بودم، و مشتری به من اجازه داده بود تا ساخت وبسایت را شروع کنم. من فقط سه گزینه به آنها دادم. من نمیخواستم آنها زمان زیادی را صرف تصمیمگیری کنند، زیرا این امر باعث میشود که بودجهاش خدشهدار شود.
ساخت وب سایت ساده بود. هیچ چیز از نظر عملکردی که خیلی پیچیده باشد وجود نداشت. این یک وب سایت تجارت الکترونیک بود، بنابراین من ترجیح دادم از یک سبد خرید از پیش ساخته شده استفاده کنم. اختراع مجدد چرخ هیچ فایده ای ندارد.
بهجای ساختن کل وبسایت، و سپس آزمایش آن در پایان، تصمیم گرفتم آن را در حین توسعه آزمایش کنم. همانطور که هر مرحله تکمیل شد. این هر گونه مشکل را آشکار می کند، که می تواند به سرعت قبل از رفتن به بخش بعدی اصلاح شود. برخی چیزها مغفول مانده بود، اما همه مسائل اصلی گرفته شد. مسائل از دست رفته بعدا رسیدگی خواهد شد. با توجه به بودجه، زمانی برای یک جلسه تست کاربر واقعی وجود نداشت، بنابراین تصمیم گرفتم تست کاربر “سریع و کثیف” را انجام دهم. از آنجایی که هر مرحله از وب سایت بر روی یک سرور توسعه تکمیل می شد، مانند سبد خرید، منطقه خروج و منطقه برای کاربران ثبت نام شده، از همه افراد در دفتر مشتری می خواهم که از وب سایت در سرور توسعه استفاده کنند. از آنجایی که آنها به پروژه نزدیک بودند، می خواستم از افراد خارجی برای آزمایش آن استفاده کنم، بنابراین از خانواده ام پرسیدم. حتی در کافی شاپ محلی چند تا رندم پرسیدم. من از رفتار دوستانه آنها شگفت زده شدم.
راه اندازی وب سایت از روند معمول پیروی کرد. من مطمئن شدم که همه نرم افزارهای تحلیلی آماده و راه اندازی شده اند. این پروژه دیگر یک بوم خالی نبود.
نتیجه گیری
از جلسه اولیه مشتری تا وب سایت زنده، سه هفته عظیم طول کشید. تایید طراحی من بیشتر از سایر پروژه هایی است که روی آنها کار کرده ام.
در طول مسیر، در حین کار روی این پروژه، چند چیز یاد گرفتم.
انجام یک پروژه، چه ایجاد یک وب سایت کاملاً جدید یا به روز رسانی یک وب سایت موجود، در مدت زمان کوتاهی بدون قربانی کردن اهداف ممکن است. تحقیق نیازی به زمان طولانی یا هزینه گزافی ندارد. بله، چند باگ را در آزمایش از دست خواهید داد، اما زیبایی اینترنت این است که میتوانید به سرعت تغییراتی در کد ایجاد کنید و همه فوراً آن پیشرفتها را مشاهده خواهند کرد. روی سنگ نیست.
بعضی از متخصصان ممکن است برخی از روشهای من را تأیید نکنند، و احتمالاً پروژه را قبول نمیکردند زیرا بودجه به اندازه کافی برای آنها بزرگ نبود. آیا آنها می توانستند وب سایت بهتری بسازند؟ من خیلی مطمئن نیستم سفارشات وارد می شود و مشتری من راضی است. این وبسایت تمام اهداف شناسایی شده را برآورده میکند و هفتهها طول کشید، نه ماهها.
من فکر می کنم گاهی اوقات طراحان و توسعه دهندگان می توانند گاهی اوقات درگیر جزئیات شوند. اما در حالی که زیبایی رسانه ای که ما در آن کار می کنیم این است که یک وب سایت را می توان به راحتی تغییر داد. آن را بسازید، ارسال کنید و برای بهبود آن تکرار کنید.
آیا ترجیح می دهید از روی بوم خالی کار کنید؟ چگونه در مورد توسعه یک استراتژی اقدام می کنید؟ در نظرات به ما اطلاع دهید.
تصویر/تصویر کوچک ویژه، تصویر صفحه خالی از طریق Shutterstock.
بدون دیدگاه