چگونه متن خود را تمیز نگه داریم


هیچ چیز مهمتر از خوانایی در مورد متن در وب سایت شما نیست.

مطلقاً هیچی.

اگر نمی توانید کلمات را بخوانید، پس چه کار خوبی می کنید؟ چه کسی پیام شما را دریافت می کند؟

به همان اندازه که خود کلمات مهم هستند، طراحی متن نیز مهم است – از فونت‌ها گرفته تا خط فاصله و نحوه سازماندهی آن بر روی صفحه. بخشی از طراحی شامل خود کلمات است، نحوه نوشتن “کلمات بزرگ” در سایت شما نیز می تواند تفاوت ایجاد کند.

 

انتخاب قلم

فونت های زیادی برای انتخاب وجود دارد. می تواند بسیار طاقت فرسا باشد.

اجازه ندهید. بهترین کاری که می توانید در مورد خوانایی انجام دهید، ساده نگه داشتن آن است.

یک یا دو تایپ برای سایت خود انتخاب کنید. یک مکان خوب برای شروع این است که یک فونت برای کپی اصلی و دیگری برای کلمات بزرگ مانند سرصفحه ها، بنرها و متن شکسته. استفاده از فونت متفاوت برای هر عنصر، حواس‌پرتی، گیج‌کننده و خواندن آن دشوار است.

با فونت sans serif برای کپی اصلی شروع کنید. وقتی صحبت از صفحه نمایش به میان می‌آید، سان‌سریف‌ها ساده‌ترین گزینه برای چشم هستند و حتی در اندازه‌های کوچک‌تر نیز به خوبی کار می‌کنند. بسته به اندازه قلم، وضوح صفحه و حتی تضاد رنگ بین متن و پس‌زمینه، فونت‌های Serif می‌توانند با هم اجرا شوند یا سری‌های خود را از دست بدهند.

Typecast

به خاطر داشته باشید که کپی بدنه شما پرخواننده ترین مورد در سایت خواهد بود و باید به راحتی در صفحه نمایش رایانه، تبلت یا دستگاه همراه قابل هضم باشد. استفاده از سبک های مختلف این تایپ فیس در کپی اشکالی ندارد، اما دیوانه نشوید. پررنگ و مورب برای نقاط تاکید عالی هستند، اما بلوک‌های بزرگ این سبک‌ها برای خواندن دشوار است.

اگر برای انتخاب یک تایپ به کمک نیاز دارید، فونت‌ها را با ابزارهای آنلاینی مانند Google Web Fonts یا Typecast جفت کنید.

Google webfonts

 

هیفناسیون

هیفن بد است. زشته. بی اثر و گیج کننده است. (و این مشکلات در همه پلتفرم ها بزرگ می شوند.)

Hyphenation

از آن دوری کنید.

در صورت نیاز به تجدید، خط فاصله زمانی رخ می دهد که یک کلمه در انتهای یک خط تقسیم شود و باعث می شود بخشی از یک کلمه در انتهای یک خط و بقیه کلمه در ابتدای خط بعدی ظاهر شود. . استفاده از خط فاصله تقریباً در طراحی وب از مد افتاده است، اما هنوز هم هر از گاهی با آن مواجه می شوید. (به طور منظم در نشریات چاپی مانند روزنامه ها استفاده می شود.)

تفکر پشت استفاده از خط تیره این بود که به متن اجازه دهیم به درستی (و به طور مساوی) بین خطوط فاصله داشته باشد. هنگام کار با متن توجیه‌شده، هنگام حذف خط فاصله، می‌توانید با مشکلات فاصله‌گذاری عجیب و غریب مواجه شوید.

اما خط فاصله ای که کلمات را می شکند می تواند خواندن متن را سخت کند. خواندن از طریق خط تیره، می تواند باعث شود که فرد کلمه ای را به اشتباه تفسیر کند یا آن را اشتباه تفسیر کند. استفاده از خط تیره همچنین می تواند به طور ناخواسته تأکید برخی کلمات یا تأثیر آنها را در بقیه کپی تغییر دهد. به طور ناخودآگاه یک خط فاصله به خواننده می گوید که اهمیت کلمه کمی کمتر از سایر کلماتی است که به طور کامل ارائه شده اند.

خط فاصله را فقط برای کلماتی که به آنها نیاز دارند، مانند اصلاح کننده ها، و نه برای شکستن خطوط، رزرو کنید. متن تمیزتر و حرفه‌ای‌تر به نظر می‌رسد و خوانایی آن بدون تمام آن خط تیره‌های آزاردهنده در انتهای خطوط افزایش می‌یابد.

Bad Racket

 

توجیه

مثل خط فاصله، توجیه کامل از مد طراحی وب خارج شده است، اگرچه هنوز معمولاً در چاپ استفاده می شود.

Justification

تایپ با استفاده از تنظیم کامل، هر خط را به طور کامل از حاشیه سمت چپ به حاشیه سمت راست پر می کند به طوری که هر خط یکسان باشد. استفاده از توجیه کامل، بین کلمات فاصله ایجاد می کند (و می بندد) به طوری که فاصله به طور مساوی توزیع نمی شود. استفاده از این نوع تراز متن می تواند برای برخی از وب سایت ها مفید باشد، اما همیشه جذاب ترین گزینه از نظر بصری نیست. به نحوه شکسته شدن متن خود نگاهی بیندازید و سعی کنید آن را چند بار بخوانید تا ببینید آیا توجیه کامل گزینه مناسبی است یا خیر.

انواع دیگری از “>

برای وب‌سایت‌های انگلیسی زبان، توجیه چپ رایج‌ترین روش است. متن در حاشیه سمت چپ تراز می شود و دارای لبه راست ناهموار است. احساس دوستانه و خواندن آسان است. از آنجایی که این تکنیک بسیار رایج است، بسیاری از خوانندگان حتی متوجه نحوه تنظیم متن نمی شوند. این بهترین گزینه شما برای کار با بلوک های بزرگ متن است.

Nanozoom

تراز سمت راست گزینه دیگری است اما برای تکه های متن چندان خوب کار نمی کند. با تراز کردن متن در حاشیه سمت راست و ناهموار در سمت چپ، نقاط شروع و توقف به طرز عجیبی روی صفحه قرار می گیرند. ترتیب طبیعی خواندن معکوس می شود و فقط فکر خواندن متن به این شکل (مخصوصاً در مقادیر زیاد) می تواند خواننده را ناراحت کند. اگر می‌خواهید آن را در طرح طراحی خود بگنجانید، متن تراز راست را برای برش‌های کوچک رزرو کنید.

The paper mill

متن مرکزی ابزار بسیار محبوبی است حتی اگر برای بلوک‌های متنی بزرگ توصیه نمی‌شود. (البته در سرتاسر وب خواهید دید که از این روش استفاده می شود.) مشکلات تراز وسط بسیار شبیه به موارد مرتبط با متن تراز راست است – شروع و توقف “طبیعی” ندارد و ممکن است در صفحه احساس ناخوشایندی داشته باشد. متن تراز شده در مرکز می‌تواند تا حدودی رسمی به نظر برسد (زیرا اغلب برای مواردی مانند دعوت‌نامه استفاده می‌شود) و باید برای قسمت‌های کوچکی از متن که تاکید مهم است رزرو شود. برای بلوک های کپی بزرگ انتخاب خوبی نیست.

 

اثرات نوع دیگر

سکته مغزی یا طرح کلی

روی عناصر نوشتاری بزرگتر به عنوان نقطه تاکید در حد اعتدال استفاده کنید اما در متن کوچک اجتناب کنید.

خط یا زیر خط

هر دوی این موارد معمولاً استفاده می‌شوند – خط‌به‌رنگ به عنوان علامتی مبنی بر اینکه چیزی دیگر معتبر نیست و برای تأکید زیر آن خط‌کشی می‌شود. به استفاده از این ابزارها ادامه دهید اما از آنها کم استفاده کنید. هر دو برای تکه‌های کوچک متن کار می‌کنند، اما وقتی بیش از چند کلمه را شامل می‌شوند، نگرانی‌های خوانایی فوق‌العاده‌ای ایجاد می‌کنند.

53

کج شدن یا اعوجاج

وقتی از تایپوگرافی به عنوان یک فرم هنری استفاده می کنید، این جلوه ها عالی هستند. وقتی می خواهید پیامی را منتقل کنید، آنها چندان مؤثر نیستند. باید از دستکاری و تحریف متن در کپی متن اصلی اجتناب کنید.

رنگ

hip2save

استفاده از رنگ می تواند ابزاری عالی برای تاکید بر یک کلمه در یک بلوک متن باشد. (متداول‌ترین و جذاب‌ترین ترکیب‌های رنگی برای بلوک‌های متن، سیاه یا خاکستری تیره روی سفید یا سفید در پس‌زمینه تیره است.) رنگ‌هایی را هدف بگیرید که در تضاد شدید با پس‌زمینه قرار بگیرند تا به راحتی قابل مشاهده و خواندن باشند. خواندن رنگ های بسیار روشن (فکر کنید زرد یا فوشیا) ممکن است دشوار باشد مگر اینکه با حروف ضخیم و بزرگ استفاده شود. برای تأکید بیشتر، نوع پررنگ را با رنگ در نظر بگیرید، اما این تکنیک را برای تعداد محدودی از کلمات رزرو کنید.

 

پاک نگه داشتن متن بزرگ

اگرچه می‌توان خط فاصله را در کپی بدنه به عنوان یک اولویت در نظر گرفت، اما همیشه باید از آن در حروف بزرگ اجتناب شود. سبک های توجیهی ساده ضروری هستند. متن تراز چپ یا وسط بهترین گزینه شماست.

سربرگ‌ها، بنرها، برش‌ها و دیگر انواع بزرگ یا مبلمان باید خواننده پسند باشند. این کلمات نه تنها برای پیمایش استفاده می شوند، بلکه باید خوانده شوند تا افراد در محتوای وب سایت شما حرکت کنند.

هیفن ها موانعی هستند.

ترازهای عجیب و غریب به ناوبری کمک نمی کند.

چند چیز دیگری نیز وجود دارد که باید هنگام ترسیم طرح برای تیپ بزرگ خود به آنها فکر کنید.

اندازه نوع را متناسب با متن اصلی در نظر بگیرید. سرفصل‌ها و سرفصل‌هایی که به‌طور قابل‌توجهی بزرگ‌تر و پررنگ‌تر هستند، با صدای بلند با خوانندگان صحبت می‌کنند، در حالی که مبلمان کوچک‌تر و نازک‌تر زمزمه می‌کنند.

Dewey's Pizza

تضاد برای کلمات بزرگ بسیار مهم است. هنگام انتخاب فونت، چیزی را برای مبلمان انتخاب کنید که خیلی شبیه به کپی بدنه نباشد. یک قلم سریف را در نظر بگیرید، به خاطر داشته باشید که سریف ها در اندازه های بزرگ بهترین کار را دارند تا پایانه ها و جزئیات هر حرف در پیکسل ها گم نشوند. گزینه دیگر این است که برای ایجاد یک سبک و سلسله مراتب متمایز برای مبلمان، رنگ را انتخاب کنید.

Ethical Studios

به فضای اطراف کلمات بزرگ نیز فکر کنید. مطمئن شوید که کلمات بزرگ در نزدیکی نسخه ای که توصیف می کنند قرار دارند. فضای اضافی را بالای هر هدر یا عنوان اضافه کنید و فاصله بین آن و کپی را متراکم کنید.

 

بنویسید تا مناسب باشد

در نهایت، به تناسب اندام فکر کنید.

بعد از اینکه کپی کلمات بزرگ را نوشتید، به نحوه ردیف بندی متن نگاه کنید. آیا این خط را پر می کند؟ چند خط؟

از نظر بصری می‌خواهید به سراغ سرصفحه‌هایی بروید که ظاهری ثابت دارند. این هم در مورد سبک تایپ و هم برای مدت طولانی بودن کلمات صدق می کند. از مواردی که یک خط را به طور کامل و فقط کسری از سطر بعدی را پر می کند، خودداری کنید. مبلمان را در قالب مستطیل های کوچک در نظر بگیرید. شما می خواهید همه چیز در داخل قاب قرار بگیرد بدون اینکه فضاهای سفید خالی شود.

modernerd

یک سبک برای کلمات بزرگ ایجاد کنید، خواه یک سرصفحه ساده که فقط حاوی چند کلمه باشد یا افکار کامل دو خطی بالای هر بخش از متن. بخشی از این سبک را به عنوان تیتری که استفاده می‌کنید در نظر بگیرید – آیا سوالی می‌پرسد، بیانگر واقعیت است، به خوانندگان می‌گوید چه کاری انجام دهند، نشان می‌دهد که چگونه کاری را انجام دهند یا غیرمستقیم‌تر و بامزه‌تر با کلمات و عبارات است؟

سعی کنید سرفصل‌ها و عنوان‌هایی بنویسید که فقط یک خط (حداکثر دو خط) باشند، از کلمات فعال استفاده کنید.

Crafting Type

انجام این کار می تواند سخت باشد و مراقب ترفندها باشید. اصطلاحنامه را نگیرید و یک کلمه بزرگ را جایگزین یک کلمه کوتاه نکنید، فقط برای اینکه همه چیز مناسب باشد. (در خطر استفاده از کلمه نادرست یا استفاده از اصطلاحی که ممکن است خوانندگان شما معنی آن را ندانند، مواجه خواهید شد.) هنگام نوشتن به صورت مکالمه فکر کنید. کلمات را بنویسید و سپس اصلاح کنید (برش یا اضافه کنید) به طوری که یکپارچگی آنچه را که می خواهید بیان کنید حفظ کنید و یک کپی تمیز و خوانا تولید کنید.

 

نتیجه گیری

کپی تمیز چیزی بیش از حروف ساده و خط فاصله است. این در مورد نوشتن نسخه ای است که منطقی است و آن را به صورت خوانا ارائه می کند.

هنگامی که همه آنها را کنار هم می‌گذارید، به مخاطبان خود فکر کنید. هنگام نوشتن پست های وبلاگ در مورد ایده های عروسی (احساس سنتی و زنانه) در مقابل وبلاگ نویسی در مورد خالکوبی (احتمالاً تندتر و تیره تر) از تکنیک و سبک متفاوتی استفاده می کنید. مخاطبان شما بر روی تصاویر تأثیر می‌گذارند، آنها باید بر روی نسخه شما نیز تأثیر بگذارند.

اما مهمتر از همه، به این فکر کنید که چگونه همه چیز با هم جمع می شود. هر چیز دیگری را از طراحی سایت خود حذف کنید و فقط نوع آن را پشت سر بگذارید. آیا خواندن آن آسان است؟ آیا باید زوم کنید یا کوچک کنید؟ آیا به صفحه نمایش خیره می شوید؟ اینها سوالات واقعی هستند که باید به آنها پاسخ دهید زیرا در پایان روز، خوانایی مهمترین چیزی است.

 

خواندن چه متنی در اینترنت برای شما سخت است؟ از چه تکنیک هایی برای خواندن متن خود استفاده می کنید؟ در نظرات به ما اطلاع دهید.

تصویر/تصویر کوچک ویژه، تصویر متن از طریق Shutterstock.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *