کپی رایت جهنم: اسباب‌بازی و طراحی بسته‌بندی


وقتی وارد یک استودیوی طراحی می‌شوم، چندین چیز وجود دارد که می‌دانم می‌بینم؛ خالکوبی، سوراخ کردن و اسباب بازی… تعداد زیادی از هر کدام. چرا طراحان و همچنین افراد غیر خلاق، اسباب بازی ها را دوست دارند؟

ما اسباب‌بازی‌ها را دوست داریم زیرا اولین هنرهایی هستند که با آن آشنا می‌شویم، احساس آرامش بخش‌های ساده‌تر زندگی‌مان را به ما بازمی‌گردانند، یک نوستالژی خاص، دریافت نکردن هدایایی که در دوران کودکی می‌خواستیم (که اکنون می‌توانیم از عهده آن برآییم. برای خودمان)، و آنها فقط سرگرم کننده هستند! اگر به سایت‌های نمونه کار طراحان نگاه کنید، اغلب طراحی و احساس اسباب‌بازی‌های مورد علاقه ما را منعکس می‌کنند.

 اسباب‌بازی‌های وینیل طراح به تجارت بزرگ و دلارهای کلان تبدیل شده‌اند. فیگورهای گودزیلا کایجو در دهه 1980 برای ثروت اندکی خرج می‌شوند و فروش مجموعه خودم هزینه طلاق من را تامین می‌کند، همان‌قدر که خداحافظی با آن قطعات شگفت‌انگیز و دادن پول به یک وکیل سخت بود.

اما راهی برای لذت بردن از هنر و راحتی اسباب‌بازی‌های عالی با بودجه وجود دارد. مانند غلات موجود در سوپرمارکت که نام‌های عجیبی دارند مانند «آدمیرال مونک»، «فریت توتس» یا «لغزهای دیوانه» که شخصیت جعبه برای آن‌ها «خونین و کاملاً دیوانه» می‌شود، اسباب‌بازی‌هایی وجود دارند که ممکن است «تبدیل شونده» یا «تبدیل شونده» نباشند. “جنگ ستارگان.”

این جعبه‌های غلات استفاده قانونی هستند، اما در هر صورت، سازنده اصلی محصول داخلی را برای فروش ثانویه می‌فروشد. بنابراین، اگر می‌توانید بدون نام تجاری کار کنید، می‌توانید از یک کاسه ترد کوکو لوکو نیز لذت ببرید.

اگر می‌خواهید این اسباب‌بازی‌های مقرون به صرفه را روی میز خود قرار دهید، این نام‌ها واقعاً مهم نیستند… این عامل جالبی است که مردم می‌خواهند. پس چه می‌شود اگر شکل کنیز «شاهزاده لیم» تحت برچسب «فاحشه‌های ستاره» بسته‌بندی شود، چه کسی باید بفهمد که او چه زمانی به رایانه شما تکیه داده است؟ مطمئناً، این سنگهای قیمتی در فروشگاه اسباب بازی محلی شما یافت نمی شود. سفر به یک فروشگاه هدیه چینی یا یک فروشگاه دلاری گامی به دنیای شگفت انگیز غنایم بوتلگ است! مانند غلات بدون نام تجاری، همان مواد است، با استفاده از همان قالب ها، همان فرمول اما اسباب بازی های کنده شده دندان های شما را پوسیده نمی کنند. اگر قرار است آن را از بسته بندی خارج کنید، پس چه کسی جز شما می شناسد؟ و مشکل بزرگ این است.

چندین جنبه منفی برای اسباب‌بازی‌ها و بسته‌بندی و همچنین تمرین وجود دارد. اولاً، این بدان معناست که برخی از کارخانه‌ها در برخی از کشورها از قانون بین‌المللی کپی رایت تبعیت نمی‌کنند و فروشگاه‌هایی که آنها را می‌فروشند به دزدی مواد دارای مجوز کمک می‌کنند. مشکل دوم، همانطور که از نمونه های نشان داده شده در این مقاله خواهید دید، این است که اگر شما یک کلکسیونر هستید، ممکن است در حال خرید یک جعلی باشید و چندین سال پس از خرید آن و تلاش برای فروش آن هزینه برای شما تمام شود. برای اسباب‌بازی‌های مجموع مرتبی که در ebay می‌آورند.

این مشکلی نیست که فقط به اسباب‌بازی‌ها محدود شود. صنعت مد دهه‌ها است که گرفتار بی‌تفاوت‌های برخی کشورها شده است. حتی صنایع غذایی فست فود و غذاهای بسته بندی شده نیز تحت تأثیر قرار می گیرند.

چگونه می توانید استیو جابز را بوتلگ کنید؟ خب یکی اینکارو کرد شاید وقتی می‌توانید شخصیتی را بدزدید، مشکل کاملاً از دستتان خارج شده باشد؟

اکثر اسباب‌بازی‌های بوتلگ کاملاً مضحک هستند، که بخشی از جذابیت آن‌ها است، اما اگر به برچسب قیمت بسته «Star Raiders» توجه کنید (یک نسخه آشکار جنگ ستارگان)، از یک خرده‌فروش بزرگ اسباب‌بازی آمریکایی است. در حالی که آنها سری محصولات قانونی جنگ ستارگان را حمل می کنند، آیا با حمل محصولات تولیدکنندگان دزد دریایی، به تولید کننده مناسب ضربه می زنند؟ با وجود این، آیا مرد عنکبوتی با مسلسل به برند واقعی مارول کامیکس و همچنین کاپیتان آمریکا آسیب می رساند؟ بوتلگ وودی که با عنوان “پسران فضایی 3” نامگذاری شده است با بازوهای گوریل خود ترسناک است. اسباب‌بازی‌هایی مانند این‌ها را می‌توان در فروشگاه‌هایی پیدا کرد که در «موجودی بیش از حد» تخصص دارند، اما واقعاً زیاد نیستند.

«افزونه‌ها» یک سرنخ منحصربه‌فرد برای اسباب‌بازی بوتلگ هستند. سازنده، که قالب اسباب‌بازی مجاز را در اختیار دارد، اسباب‌بازی مجاز دیگری را در بسته مخلوط می‌کند و معمولاً نامی مشابه برای محصول نهایی می‌آورد. مطمئناً «مرد ابرقهرمانی» دی سی کامیکس، زیرمجموعه برادران وارنر و ارتش وکلای آنها را فریب خواهد داد. اسب یک لمس خوب برای ارزش بازی اضافی است. چرا پرواز کنید وقتی می توانید سوار شوید؟ اگرچه وقتی می‌توانید سوار دایناسور شوید، چرا سوار اسب شوید؟

مرد عنکبوتی با لباس هاکلبری فین عجیب‌ترین نمونه افزونه‌هایی است که تا به حال دیده‌ام، اگرچه بت‌موبایل هری پاتر (یا پاترموبیل، در این مورد) فاصله زیادی با دیدگاه جی‌کی رولینگ از دنیای جادوگری دارد. بدون GAP، آی پاد یا دستگاه تلویزیون. تغییر شکل دونالد داک بسیار جالب است، اما اگر شرکتی مانند دیزنی/پیکسار نتواند جلوی دزدی دریایی املاک دارای مجوز خود را بگیرد، پس چه امیدی برای هر ملک، اثر هنری یا طراحی وجود دارد؟

تمرین واقعاً بسیار آسان است. کارخانه‌ها از قبل قالب‌ها را دارند، بنابراین فقط باید چند میلیون قطعه اضافی را زمانی که صاحب ملک قانونی سفارش می‌دهد اجرا کرد و سپس اسباب‌بازی‌ها را دوباره بسته‌بندی کرد و به بازار خارجی دیگری فروخت. زمانی که در شهر نیویورک زندگی می‌کردم، اغلب مغازه‌های محله چینی‌ها را برای یافتن اسباب‌بازی‌هایی از این دست جستجو می‌کردم، که منجر به مجموعه‌ای بسیار بزرگ از چیزهایی مانند «رابرت پلیس» و «مرد ویژه» شده است. نمی‌دانم که آیا بازیگر، جیمز اسپیدر، مجوز ورود به بازار اسباب‌بازی را صادر کرده است یا نه.

ظاهراً هیچ شرکتی از این عمل در امان نیست. نینتندو، هاسبرو، باندای و حتی LEGO از بین رفته اند.

 وقتی کارخانه‌ای هم قالب اسباب‌بازی و هم هنر راهنمای سبک را از صاحب مجوز دارد، مشکل برای کلکسیونرهای اسباب‌بازی از اینجا شروع می‌شود. مگر اینکه در جستجوی اطلاعات حق چاپ صحیح دقت کنید، ممکن است با یک سرمایه گذاری سرگرم کننده اما بی ارزش گیر کنید. همین امر در مورد کفش های مد، کیف های دستی، جواهرات، ساعت ها، محصولات کودک و غیره و غیره صدق می کند. بسیاری از خرده فروشان ایالات متحده گزارش می دهند که محموله هایی از محصولات دریافت می کنند که شماره سریال متناقض دارند، در غیر این صورت، محصولات و بسته بندی عالی به نظر می رسد.

نتیجه نهایی، جدای از عدم اطمینان از نام تجاری و مسائل ایمنی که با محصولات خود تبلیغ می کنند، از دست دادن درآمد برای شرکت های کشور است زیرا فروش آنها با فروش مستقیم کارخانه جایگزین می شود و تمام پول نقد تولید شده مستقیماً وارد بازار می شود. جیب یک کشور دیگر در انتخابات اخیر ریاست جمهوری، جدای از تهدیدها و دروغ‌ها که به سرعت می‌گذرد، فقط کمی به تجارت خارجی اشاره شده است. این مشکلی است که ایالات متحده و سایر کشورها واقعاً به آن رسیدگی نکرده‌اند و اگر دیزنی/پیکسار و برادران وارنر قادر به توقف یا حتی کاهش این عمل قلاب‌زنی نیستند، پس چه امیدی وجود دارد؟

اما ممکن است بپرسید این چه تاثیری بر من به عنوان یک طراح می گذارد؟ اغلب اوقات، عناصر طراحی شما ممکن است از اینترنت برداشته شوند و در بسته بندی این محصولات استفاده شوند. اگر از حقوق توافق شده شما تجاوز شود، درآمد را از دست خواهید داد و همچنین احتمالاً تقصیر را از مشتری خود می گیرید و درآمد آینده از پروژه های دیگر را از دست خواهید داد. پس چه کاری میتونی در این مورد انجام بدی؟ خیلی کم، به جز رد کردن کارهایی که سرقت حق نسخه‌برداری را در اینجا در کشور شما ترویج می‌کنند. هنگامی که مشتری از شما درخواست می کند که از هنر یا طرح هایی که در اینترنت پیدا کرده است استفاده کنید، آنها را در مورد قانون کپی رایت مطلع کنید و هنگامی که در چهره شما می خندند، لبخند می زنند، دور می شوند و به سرعت به سمت رایانه شما می روند تا می توانید آنها را به صاحب حق چاپ گزارش دهید.

 

آیا اسباب بازی های بوتلگ را جمع آوری می کنید؟ آیا هیچ داستانی در مورد کار خودتان دارید که از بین رفته است؟ Sداستان خود را در نظرات به اشتراک بگذارید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *