“وای!” زمانی که مشتری اخیراً پذیرفت تمام هزینه خود را بپردازد فریاد زد: «نمی‌دانستم تیپ‌های هنری تاجران سرسختی هستند.»

«اوه، ما هستیم،» در حالی که آخرین چک او را در جیبم می‌گذارم، به آرامی گفتم، «ما باید با مشتریانی که نمی‌خواهند برای یک شغل حرفه‌ای پول پرداخت کنند، سختگیر باشیم.»

با این کار، با لبخندی بر لب بیرون آمدم و می دانستم که این مشتری دیگر هرگز با من تماس نمی گیرد، اما از اینکه برای خودم ایستادم و برنده شدم احساس رضایت کردم. معمولاً تعداد زیادی از فریلنسرها با خاطرات ایجاد زخم ناشی از پیچیدن بیش از حد مشتریان زندگی می کنند. مطمئناً، داستان‌های جالبی را در اختیار شما قرار می‌دهد که بعداً با طراحان دیگر به اشتراک بگذارید، اما آنها همچنین خاطراتی با احساس شکست هستند و این برای هیچ انسانی و خیلی کمتر برای یک تاجر خوب نیست.

طراح بودن موقعیت سختی است، چه در کارمندان باشد و چه فریلنسر بودن، اما من چیزی را که نمی دانید به شما نمی گویم. سوال این است؛ به خودت اعتراف میکنی؟ نمونه‌هایی از مشتریان و رئیس‌های دیوانه را در سایت‌هایی مانند clientsfromhell.net می‌بینیم، سپس سرمان را تکان می‌دهیم و می‌خندیم. اما در درون ما احساس اضطراب می کنیم و خودمان و آنچه را که می بینیم نقص خود می بینیم.

در یک نظرسنجی اخیر از طراحان، با عنوان “چگونه یک طراح را جذب کنیم”، بیش از دو هزار پاسخ دهنده پاسخ های جالب و تکان دهنده ای ارائه کردند. بیایید به این پاسخ‌ها نگاه کنیم و دریابیم که چرا بسیاری از خلاق‌ها زندگی حرفه‌ای خود را مانند خودشان انجام می‌دهند.

 

قبل از اینکه طراح را استخدام کنید بدانید که چه می خواهید

مشتریانی که می‌دانند در ابتدای پروژه طراحی خود به دنبال چه هستند، با طراحان امتیاز کسب می‌کنند — 51 درصد از طراحان مورد بررسی این را یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های یک مشتری می‌دانند. 47 درصد از طراحان می گویند که پاسخگویی کلیدی است و 46 درصد مشتریانی را می خواهند که به آنها آزادی خلاقانه بدهد. 36 درصد از پاسخ‌دهندگان وزن زیادی برای دریافت به موقع حقوق قائل هستند، اگرچه به نظر نمی‌رسد که نشانه‌های دلار واقعی وزن زیادی داشته باشند – فقط 5 درصد می‌گویند مهم‌ترین ویژگی مشتری، بودجه نامحدود است.

تکان دهنده! من فکر می کنم 99.9٪ از طراحان خواهان آزادی خلاق هستند. واقعیت این است که از آنجایی که صنعت مملو از افرادی است که بیشتر جنبه های فنی نرم افزار طراحی کامپیوتری را آموزش دیده اند، شاید ترجیح می دهند به آنها گفته شود که چه کاری انجام دهند بر خلاف خلاق بودن؟ همچنین جالب است که ببینیم 64 درصد از طراحان آنقدرها نگران پرداخت به موقع حقوق نیستند؟ آیا این می تواند یکی از دلایلی باشد که مشتریان، فریلنسرها را افرادی هنری می دانند که به پول اهمیت نمی دهند؟ بودجه نامحدود خوب است اما به ندرت وجود دارد. آیا 5 درصد از ما خودمان را گول می‌زنیم که یک مشتری مدام در پروژه‌ای پول می‌اندازد؟

 

 

چالش‌های خلاقانه بیش از دستمزدهای کلان به طراحان انگیزه می‌دهند

فرصت خلاق بودن و طراحی چیزهای جالب، 62 درصد از طراحان را برای انجام پروژه ترغیب می‌کند، در مقایسه با 48 درصدی که تحت تأثیر چک‌های دستمزد چاق هستند و فقط 6 درصدی که کلید برجسته مشتری را در نظر می‌گیرند.

شما نمی توانید “عامل جالب” را در طراحی شکست دهید! من طراحي را نمي شناسم که پروژه اي با درآمد کمتر يا پروژه حرفه اي را رد کرده باشد، در حالي که به نظر مي رسد لذت بخش خواهد بود و يک نمونه کار بزرگ مي سازد. نیمی از ما تحت تاثیر پول هستیم؟ خوب، چه کسی پروژه‌ای را انجام نداده است که درآمد خوبی داشته باشد اما جالب نبود یا ممکن است برخلاف باورهای شخصی باشد؟

 

طراحان مشتاق نظرات شما هستند

48% از طراحان می‌گویند کمبود بازخورد مفید یکی از بزرگترین چالش‌های آن‌ها در کار با مشتریان است، در حالی که 42% به عدم جهت‌گیری مشتریان و 25% انتظارات غیرواقع‌بینانه را به عنوان موانع اصلی اشاره می‌کنند. به نظر می‌رسد اکثر مشتریان با کیف پول‌های خود کار می‌کنند – تنها 16 درصد از پاسخ‌دهندگان می‌گویند پرداخت مبلغی که بدهی دارند مشکل است.

به نظر می رسد این ارقام در دهه گذشته افزایش یا کاهش نیافته اند. ضروری است که طراحان از خلاصه های خلاقانه و سوالات مناسب برای شروع درست یک پروژه. دریافت اطلاعات بیشتر از مشتری و سپس اجرای پروژه با شفافیت کامل کلید یک کار روان و، من گمان می کنم، کاهش مشتریانی که از نتایج ناامید شده اند و نمی خواهند پرداخت کنند. همیشه شکست‌هایی نیز وجود خواهد داشت، اما شاید مشتریان راضی این رقم 16 درصد را حداقل به نصف کاهش دهند.

 

از طراح خود انتظار داشته باشید که یک صدا، نظر داشته باشد

اکثر طراحان می‌گویند زمانی که مشتریان با آنها در مورد تصمیم‌گیری طراحی مخالفت می‌کنند، صحبت می‌کنند – 44٪ آنچه را که از آنها خواسته می‌شود انجام می‌دهند، اما مخالفت خود را آشکار می‌کنند، در حالی که 18٪ سعی می‌کنند مشتریان را متقاعد کنند که ایده‌شان بهتر است. 30 درصد از طراحان گزارش می دهند که هر کاری را که مشتریان بخواهند انجام می دهند. 5% دیگر آنچه را که مشتری می‌خواهد انجام می‌دهند، اما راهی برای دریافت هزینه بیشتر در نهایت پیدا می‌کنند، در حالی که تنها 2% از تکمیل پروژه خودداری می‌کنند.

وقتی یک مشتری یا کمیته تصمیم دارد تغییراتی در دیدگاه خود ایجاد کند و اگر این دیدگاه اشتباه باشد، طراح آن را مقصر می‌داند، کار سختی است. با این حال، طراحان حل‌کننده مشکل هستند و اگر طرح اصلی شما مشکل را حل می‌کند، تغییراتی که آن را کاهش می‌دهد باید برای مشتری توضیح داده شود. تصمیمات طراحی با در نظر گرفتن حل مسئله گرفته می شوند یا باید اتخاذ شوند. فقط “زیبا” بودن کافی نیست. این عنصر چشم را به خود جلب می کند، این عنصر آن را به دام می اندازد، این بزرگتر از لوگو است تا روی لوگو با فضای منفی اطراف آن تاکید کند، و غیره. گاهی اوقات شما فقط باید زمانی که می دانید تصمیم اشتباهی است تسلیم شوید. می‌توانید به مشتری اطلاع دهید که اشتباه می‌کند و درباره دلیل آن صحبت کنید، اما تمام کاری که انجام می‌دهید باعث خجالت او می‌شود و او این کار را دوست ندارد. در حل مسئله، بهتر است گوش دهید و در نظر بگیرید که آیا ورودی مشتری اعتبار دارد یا خیر و آیا حد وسطی وجود دارد که مشکل طراحی را حل کند و همچنین به مشتری آنچه را که برای تجارت خود می‌خواهد می‌دهد. در نهایت، اگر با مصرف کنندگان کار کند، هر دو نابغه هستید. اگر شکست بخورد، مهم نیست که چه باشد، نمی توانید به مشتری بگویید “من به شما گفتم.”

 

طراحان بیش از حد دستمزد نمی گیرند – یا از کسب و کار بی اطلاع هستند

31 درصد از طراحان می‌گویند بزرگ‌ترین تصور غلطی که صاحبان کسب‌وکار درباره طراحان دارند این است که دستمزد بیشتری می‌گیرند، در حالی که 30 درصد می‌گویند مشتریان فکر می‌کنند طراحان درباره دنیای کسب‌وکار بی‌اطلاع هستند. 12٪ از برچسب “بیش از حد حساس” خسته شده اند و 10٪ به دنیای کسب و کار احترام می گذارند که فکر می کنند طراحان، به صراحت، خیلی باهوش نیستند.

خب، به تمام پاسخ‌های این نظرسنجی نگاه کنید! ما به عنوان یک فرد شناخته نمی‌شویم، بلکه به عنوان یک کل شناخته می‌شویم و وقتی درصدی از طراحان کلیشه‌های منفی را مطرح می‌کنند، همه ما آسیب می‌بینیم. با این حال، ما تنها کسانی نیستیم که توسط دنیای کسب و کار بیش از حد در نظر گرفته می شود. سعی کنید معلم، افسر پلیس یا آتش نشان باشید!

 

طراحان گروهی کارآفرین هستند (که لزوماً نمی‌خواهند در شرکت شما کار کنند)

41% از طراحان نشان می‌دهند که طی 10 سال آنها قصد دارند شرکت‌های خود را اداره کنند، در حالی که 29٪ قصد دارند به صورت آزاد کار کنند، 12٪ انتظار دارند که در یک شرکت کار کنند و 9٪ فکر می‌کنند که این کار را انجام خواهند داد. در مشاغل نمایندگی باشد فقط 8٪ نشان می دهند که 10 سال دیگر دیگر به عنوان طراح گرافیک کار نخواهند کرد.

زمانی که پدرم در ارتش بود و گروهش قرار بود به جنگ اعزام شود، یک افسر به مردان گفت که به مرد سمت راست و مرد سمت چپ نگاه کنند و اعلام کرد که فقط یکی از این سه نفر سالم می ماند. همین امر را می توان در مورد فارغ التحصیلان هنرستان نیز گفت. هیچ یک از ما نمی توانیم بگوییم که با شغل خود به کجا خواهیم رفت. فرصت ها از آب در می آیند. دوستان من همیشه می گفتند که من فارست گامپ دنیای طراحی هستم. فقط به نظر می رسید که در زمان مناسب در مکان مناسب هستم. برخی از افراد در صنعت تبلیغات خواهند ماند، برخی دیگر برای تمام مراقبان خود به صورت آزاد کار خواهند کرد و برخی نیز در مقطعی از زندگی خود از خلاقیت ذاتی خود برای راه های دیگر استفاده خواهند کرد. تا زمانی که خلاقیت پابرجاست، همیشه کاری وجود دارد که می توان انجام داد و ابتکاراتی برای انجام دادن وجود دارد.

 

طراحان عاشق مشتریان هنر و سرگرمی هستند، کمتر در مورد پروژه‌های مذهبی و قانونی نگران هستند

با توجه به فهرستی از ۲۲ صنعت رایج، ۴۳ درصد از طراحان می‌گویند هنر و طراحی یکی از موارد مورد علاقه آنها برای طراحی است و پس از آن سرگرمی و هنر با ۲۴ درصد قرار دارند. سه صنعت با ۲۲ درصد رتبه سوم را به اشتراک می‌گذارند: تجارت و مشاوره، اینترنت/فناوری، و محصولات غذا و نوشیدنی. صنایع کمتر مورد علاقه طراحان شامل سفر و هتل، خودرو، خرده فروشی، مذهبی و حقوقی است.

هیچ قانون و هیچ مورد دلخواه وجود ندارد. همیشه کسانی خواهند بود که ترجیح می دهند و به چیزی نزدیک به قلب خود عشق می ورزند. هیچ یک از این صنایع ذکر شده هرگز فاقد استعداد طراحی نیستند. صنایع مورد علاقه رقابت بیشتری برای مکان‌های باز خواهند داشت، اما «هنر و طراحی» دارای عرض جغرافیایی وسیع با فرصت‌های فراوان است.

 

طراحان تقریباً در همه جا مشتریان جدید پیدا می کنند (بولینگ، هر کسی؟)

به‌ترتیب محبوبیت، جالب‌ترین مکان‌هایی که طراحان مشتریان جدید پیدا کرده‌اند عبارتند از: جلسات گروه اجتماعی، رستوران‌ها، تعطیلات، گردهمایی‌های خانوادگی، بارها، عروسی‌ها، حمل‌ونقل عمومی، پارک‌ها، باشگاه‌های ورزشی، سواحل، سایت‌های دوستیابی آنلاین، هواپیما، مذهبی خدمات، فروشگاه‌های مواد غذایی، بیمارستان‌ها، دفاتر پست، مراسم تشییع جنازه و بولینگ.

هرکسی که ملاقات می کنید یک مشتری احتمالی است. کارت ویزیت خود را همیشه همراه داشته باشید!

 

قرارداد اختیاری است؟

39% از طراحان برای انجام پروژه، مشتریان را ملزم به امضای خط نقطه‌دار – یا هر – نمی‌کنند.

خبر بد! 100% طراحان باید 100% مواقع از نوعی توافق نامه کتبی استفاده کنند. اگر می ترسید مشتری از اینکه چیزی را به صورت کتبی درخواست می کنید آزرده خاطر شود، باید یک جفت را حداقل به اندازه کافی بزرگ کنید تا توضیح دهید که از هر دو طرف محافظت می کند و حق چاپ را به طور قانونی منتقل می کند. آیا قرارداد/توافق نامه/سفارش/تعهد طراح مناسبی ندارید؟ به docracy.com بروید، جایی که ده ها قرارداد مختلف وجود دارد که می توانند مورد استفاده قرار گیرد و متناسب با نیاز شما باشد. اگر آن را به صورت مکتوب دریافت نکنید، در ادامه راه با مشکلاتی مواجه خواهید شد. مشتریان قراردادهای زیادی را برای فضای اداری، تجهیزات اداری، خدمات تلفن، اینترنت و غیره امضا می‌کنند. چرا نمی‌خواهند با شما تماس بگیرند مگر اینکه برای ایجاد مشکل برنامه ریزی کنند؟

 

سلام، مایکروسافت، گوگل، اپل، پپسی و کوکا کولا — یک لوگوی جدید چطور؟

اگر فرصت طراحی مجدد لوگوی هر شرکت بزرگی به شما داده شود، اینها پنج طراح برتر هستند که انتخاب می‌کنند. بقیه ده‌ها شامل IBM، eBay، Samsung، Nike و Wal-Mart هستند.

هوممم! طراحی مجدد لوگوی eBay بسیاری از نظرات ناخواسته و غیرموجه در مورد طراحی تابلوهای چت و گروه ها. آیا واقعاً فکر می‌کنید این شهرت ارزش این را دارد که هر فردی که نسخه‌ای از Adobe CS را در آنجا پخش می‌کند، درباره اشتباه شما فکر کند؟ اگر یکی از این آرم‌ها را دوباره طراحی می‌کنید، فقط پول را بردارید و زمانی که مردم شروع به کاهش کار شما کردند تا بانک بخندید.

 

طراحان می خواهند کنسرت در…

اپل، گوگل، کوکا کولا، نایک و مایکروسافت: اگر می‌توانستند برای هر شرکت بزرگی کار کنند، اینها پنج طراح برتر هستند. بقیه ۱۰ مورد برتر شامل پیکسار، آدیداس، ادوبی، دیزنی و فیسبوک هستند.

مطمئنا، اکنون خوب به نظر می رسد، اما زندگی شرکتی آنقدرها که به نظر می رسد سرگرم کننده نیست. با این حال، همه چیز در یک رزومه خوب به نظر می‌رسد، اما اگر هرگز در این مکان‌های محبوب شغلی پیدا نکردید، حتی کوچک‌ترین استودیوهای طراحی چیزی دارند که بر نام‌های بزرگ برتری دارد – خلاقیت. گاهی اوقات هر چه استودیو کوچکتر باشد، با دستی بیشتر یاد می گیرید. تا زمانی که خلاقیت بخشی از کار است، پس هر جا مکانی عالی برای کار است!

 

برای یک نسخه تعاملی و تقویت‌شده این اینفوگرافیک، اینجا را کلیک کنید!

 

شما چطور؟ در مورد این پرسش ها و پاسخ ها چه احساسی دارید؟ در نظرات به ما اطلاع دهید.

تصویر ویژه ©GL Stock Images. اینفوگرافیک ©99designs

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *