روانشناسی طراحی لوگو یکی از ساده‌ترین جنبه‌های فرآیند ایجاد لوگو است. معمولاً منحصراً با انتخاب رنگ‌ها مرتبط است، اما در واقع بسیار بیشتر از آن است.

در حالی که “طراحی لوگو” به فعالیت ایجاد یک لوگو اشاره دارد، و اصطلاح “لوگو” برای اشاره به هر نمادی که به منظور شناسایی ایجاد می شود استفاده می شود، “روانشناسی طراحی لوگو” مطالعه هر معنایی است. که در لوگویی غیر از معنای شناسایی قابل مشاهده است.

در این مقاله، من اصل موضوع را پوشش خواهم داد، دیدگاه شخصی خود را به بحث خواهم آورد و امیدوارم به ایجاد یک بحث جذاب در مورد موضوع کمک کنم.

 

تعریف روانشناسی در فرآیند طراحی لوگو

قبل از ادامه دادن باید یک گام به عقب برداریم و معنای دقیق “روانشناسی” را در فرآیند طراحی لوگو درک کنیم.

در نظر گرفتن این موضوع در طول فرآیند طراحی، به شما کمک می‌کند تا حداقل تا حدی کنترل بیشتری بر معنای اضافی بدست آورید. اساساً، چیزی که باید به خاطر بسپارید این است که هر ویژگی که اجازه ایجاد معنای اضافی را می دهد، می تواند برای ایجاد معنا استفاده شود، و در نهایت – چه قصد داشته باشید یا نه – برای ایجاد معنا استفاده می شود.

در اینجا یک واقعیت عجیب وجود دارد که به درک آنچه من در مورد آن صحبت می کنم کمک زیادی می کند: اصطلاح “لوگو” از کلمه یونانی “logos” گرفته شده است که به معنای واقعی کلمه به معنای “کلمه” است. بنابراین هنگامی که در حال طراحی یک لوگو هستید، به این عبارات فکر کنید، در واقع یک کلمه بصری ایجاد می کنید که توسط افراد برای شناسایی کسب و کاری که برای آن لوگو ایجاد می کنید استفاده می شود.

املای “لوگو” در یونانی.

مردم لوگوی شما را می‌فهمند و با آن تعامل می‌کنند، همان‌طور که با کلمات می‌کنند: از دیدگاه شخصی خودشان. که در نهایت با دیدگاه های فرهنگی و تجربیات شخصی خودشان هدایت می شود. اگر افرادی با سطوح تحصیلات متمایز معانی متفاوتی برای یک کلمه ببینند، به احتمال زیاد با لوگوی شما همین کار را خواهند کرد.

کاری که می خواهید انجام دهید این است که هر قسمت از لوگوی خود را به عنوان یک ویژگی در نظر بگیرید، و سپس در مورد اینکه هر ویژگی ممکن است معنی داشته باشد و مردم چگونه آن را تفسیر می کنند، فکر کنید. هرچه زمان بیشتری را صرف کار روی معنای این ویژگی‌ها کنید، کنترل بیشتری روی آنچه مردم هنگام خواندن لوگوی شما می‌فهمند خواهید داشت.

از آنجایی که هر ویژگی بالقوه یک لوگو تقریباً نامحدود است، و نوشتن این مقاله را به یک کار غیرممکن تبدیل می‌کند، قصد دارم روی دو ویژگی متداول که مردم برای ایجاد معنای اضافه استفاده می‌کنند تمرکز کنم: رنگ و شکل.

 

نقش رنگ چیست؟

نقش رنگ در روانشناسی طراحی لوگو معمولاً توسط خود مشتریان اشتباه درک می شود، اما بدون دلیل نیست. با توجه به تعداد زیادی از مقالات در وب که بیان می کنند قرمز “این” و زرد “آن” است. بدیهی است که نتیجه فاجعه بار خواهد بود. ساده‌سازی بیش از حد معنای رنگ، مولد اصلی این بریفینگ معمولی است: «من لوگوی خود را قرمز، زرد، سبز، بنفش و قهوه‌ای می‌خواهم زیرا…»

جایی، در یک مکان عرفانی، هر بار که چنین درخواستی را می شنوم، پری می میرد.

بله، رنگ‌ها معنای بیشتری دارند، اما در سنگ قرار نمی‌گیرند. مردم در طول قرن‌ها به رنگ‌ها معنا بخشیده‌اند، و روند مداوم نسبت دادن بارها و بارها به رنگ‌های یکسان، همان چیزی است که آن را تثبیت می‌کند.

انتخاب رنگ مناسب برای لوگو شما را یک قدم جلوتر در بازی معنی اضافه می کند، اما مراقب باشید. رنگ های مختلف در جوامع مختلف معانی مختلفی دارند. تصویر زیر رایج‌ترین تعابیری را که مردم از رنگ‌ها در کشورهای غربی می‌دهند نشان می‌دهد.

اما لطفاً این را به صورت اسمی نگیرید. توصیه اصلی من هنگام انتخاب رنگ برای لوگوی خود این است که فقط یک رنگ را انتخاب کنید. همین، فقط یک رنگ.

انتخاب یک رنگ به شما کنترل بیشتری بر آنچه مردم در لوگوی شما می‌بینند می‌دهد، و علاوه بر آن، می‌توانید از آن به عنوان استراتژی برندسازی خود نیز استفاده کنید. با گذشت زمان مردم شروع به پیوند رنگ با برند شما می کنند. این نمونه ها را بررسی کنید:

یک توصیه آخر قبل از اینکه به نکته بعدی ادامه دهم. هر رنگی که انتخاب می‌کنید، مطمئن شوید که لوگوی شما در پس‌زمینه‌ی سفید سیاه و سفید و همچنین در پس‌زمینه‌ی سیاه به خوبی کار می‌کند. چرا؟ اول به این دلیل که این تمرین خوبی است و به شما کمک می کند هویتی قوی بسازید، اما از نظر روانشناسی، هر معنایی که با رنگ اضافه می کنید، همیشه باید مکمل باشد و هرگز برای درک لوگوی شما ضروری نیست.

 

نقش شکل چیست؟

از دیدگاه روان‌شناختی، هیچ چیز مرتبط‌تر از شکل نیست. مغز انسان برای درک و به خاطر سپردن اشکال طراحی شده است. این روشی است که ما چیزها را یاد می گیریم. یک شکل متمایز مدت ها پس از دیدن آن به یاد می ماند. آیا شکل لوگوی نایک را به خاطر دارید؟ علامت مک دونالد؟ یا شاید نماد بازی های المپیک؟

ما اغلب تمایز بزرگی بین نوع و علامت ایجاد می کنیم، اما اگر به آن فکر کنید، حروف چیزی نیستند جز اشکالی که ما با یک معنا و صدا مرتبط می کنیم. هنگام طراحی لوگو، باید روی شکل هر حروف به صورت جداگانه کار کنید و به دنبال افزودن معنی به جزئیات دقیق باشید. پیروی از این دستور العمل اغلب منجر به یک لوگوی قدرتمند و به یاد ماندنی می شود.

بیایید نگاهی به خوب، بد، و زشت بودن روانشناسی شکل در طراحی لوگو بیندازیم.

خوب

آیا می‌توانید فلش را در نشان‌واره Fedex ببینید؟

این یکی از بهترین نمونه های استفاده از روانشناسی در طراحی لوگو است. شکل فلش ایجاد شده توسط فضای منفی ایجاد شده توسط حرف “E” و “X” تا آنجا که به نظر من می رسد، کار یک نابغه است، ای کاش خودم آن لوگو را طراحی می کردم.

Lindon Leader با افزودن یک فلش مخفی در آرم Fedex دقیقاً می‌دانست که دارد چه می‌کند. او در مصاحبه ای گفت: “من فکر می کردم که اگر بتوانم این مفهوم از یک فلش را توسعه دهم، می توان آن را به عنوان نمادی برای سرعت و دقت، هر دو ویژگی ارتباطی FedEx ارتقا داد.”

اغلب طراحان در طراحی تنها با در نظر گرفتن زیبایی شناسی مقصر هستند و این دلیل اصلی برخی از فاجعه بارترین لوگوهایی است که تا به حال طراحی شده اند، اما وقتی روانشناسی طراحی در نظر گرفته می شود، این بهشت ​​لوگو است.

بد

تمام شد! وقتی آن را دیدید، هرگز نمی‌توانید آن را پس بگیرید.

این یک مورد بسیار جالب است. پپسی یک میلیون دلار برای طراحی لوگوی جدید که توسط آژانس استراتژی برند آرنل گروپ ساخته شده است، پرداخت کرد. تصویر بالا نشان می دهد که هنرمند ساکن سانفرانسیسکو، لارنس یانگ، وقتی برای اولین بار شکل لوگوی جدید را دید، چه فکری کرد.

اگر قبلاً در مورد آن فکر می کردند!

اینجا جایی است که من به بیانیه اولیه خود باز می گردم، هر چیزی که می تواند برای ایجاد معنا مورد استفاده قرار گیرد، چه بخواهید چه نخواهید، در نهایت انجام خواهد شد. حتی اگر یک میلیون دلار برای طراحی لوگوی خود بپردازید، در امان نیستید. با این حال، فکر کردن به روانشناسی شکل در طول فرآیند طراحی ممکن است باعث غرور شما شود.

زشت

لطفاً، به خاطر خدا، اگر نه برای هر چیز دیگری، و حتی اگر از تفکر فراتر از زیبایی شناسی بیزارید، به روانشناسی طراحی لوگو توجه کنید تا از این نوع فاجعه جلوگیری کنید.

با چنین لوگویی نمی‌دانم این پزشکان در چه چیز دیگری تخصص دارند.

طبق گفته محققان دانشگاه ایالتی اوهایو، مردان به طور متوسط ​​20 بار در روز و زنان حدود 10 بار به رابطه جنسی فکر می کنند. با در نظر گرفتن این واقعیت به تنهایی، آشکارا آشکار می شود که اگر طرح شما فضای کافی برای تفسیر شیطانی باقی بگذارد، مردم آنچه را که شما نمی خواهید آنها را ببینند را می بینند.

اگر در طول فرآیند طراحی به این موضوع فکر نکنید، سزاوار تفسیر نادرست هستید.

 

نمونه موردی (لوگوی جدید توییتر)

یک نمونه اخیر از کاربرد روانشناسی برای افزودن ارزش در طراحی لوگو، لوگوی جدید توییتر است. نسخه جدید ساده، روتوش و زاویه‌دهی مجدد شد. حالا لری پرنده به بالا نگاه می کند. به معنای رشد، نگاه به آینده ای روشن، به عنوان یک IPO بالقوه توییتر باید در چشم باشد. و در شکل بسیار متمایزتر، به یاد ماندنی تر ارائه می شود.

اما هیچ راه گریزی وجود ندارد، همانطور که مردم با لوگوی جدید تعامل می کنند، معنای جدیدی ایجاد می شود.

خواننده Gizmodo بن فلورس معنای جدیدی برای لوگوی جدید توییتر پیدا کرد.

 

آیا چیز دیگری وجود دارد؟

بله. اگر یک موقعیت بسیار خاص وجود داشته باشد که در آن روانشناسی طراحی لوگو موثرتر از هر موقعیت دیگری باشد، طراحی لوگو برای مخاطبان جوان است. به نظر می رسد که با بالا رفتن سن، تمایل به ایجاد نوعی سپر داریم تا از ما در برابر جریان بی پایان تبلیغات تبلیغاتی محافظت کند، اما این برای مصرف کنندگان جوان صدق نمی کند.

این جایی است که روانشناسی طراحی لوگو بحث برانگیز می شود. همانطور که برای شرکت‌ها، محصولات و خدماتی که هدفشان کودکان است، لوگو طراحی می‌کنیم، باید سطح خاصی از یکپارچگی را حفظ کنیم و از استفاده بیش از حد از تکنیک‌هایی که برای دستکاری طراحی شده‌اند اجتناب کنیم.

 

نتیجه گیری

چیزهای بسیار کمی وجود دارند که بیشتر از احساسات و عواطفی که کارم در بینندگان ایجاد می کند، به طور خاص هدف اصلی مشتریان من، به فرآیند طراحی من مرتبط باشد.

انتخاب ترکیب مناسب رنگ، نوع و علامت به راحتی می‌تواند به یک تمرین صرفاً زیبایی‌شناختی تبدیل شود، اما زمانی است که به روان‌شناسی پشت طرح فکر کنید، بهترین کار تمایل دارد ظاهر شود.

 

تصویر ویژه توسط Shutterstock

آیا تا به حال چیزی را که قصد انجام آن را نداشتید، مطرح کرده اید؟ آیا نقطه ای وجود دارد که استفاده از روانشناسی برای تأثیرگذاری بر مخاطبان غیراخلاقی شود؟ نظر خود را در نظرات با ما در میان بگذارید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *