تایپوگرافی یکی از مهم‌ترین بخش‌های هر طراحی است، چه دیجیتال و چه به صورت چاپی. تایپوگرافی خوب می تواند یک طراحی متوسط ​​را به ارتفاعات جدیدی برساند، در حالی که تایپوگرافی بد می تواند طراحی عالی را کم رنگ یا حتی بد کند.

برای طراحان وب، انتخاب تایپوگرافی مدت‌هاست به فونت‌های ایمن وب محدود شده است. اما این در سال‌های اخیر تغییر کرده است، ابتدا با ظهور چیزهایی مانند sIFR که به شما امکان می‌دهد فونت‌های وب استاندارد را با Flash برای سرفصل‌ها یا سایر بلوک‌های کوچک متن جایگزین کنید، و اکنون با @font-face و سرویس‌های وب برای جاسازی فونت‌ها.

در زیر ما سی ریخته گری نوع خارق العاده را جمع آوری کرده ایم. اکثر این موارد حداقل نوعی استفاده آنلاین و جاسازی شده را، چه با فلش یا با @font-face، مجاز می‌کنند. اما ما همچنین تعدادی ریخته گری دیگر را با مجوزهای محدودتر وارد کرده ایم.

همیشه می‌توانید از فونت‌هایی از این فونت‌ها در تصاویر یا گرافیک‌ها استفاده کنید، چه آنلاین یا غیرفعال. حتماً مجوز هر قلم را بررسی کنید تا دقیقاً مشخص شود چه استفاده هایی مجاز است.

 

Foundries Web-Friendly

ریخته‌گری‌هایی که در اینجا گنجانده شده‌اند، حداقل برخی مفاد در موافقت‌نامه‌های مجوز خود برای استفاده از فونت‌ها در وب خارج از تصاویر دارند. برخی فقط به جاسازی فلش ثابت اجازه می دهند، در حالی که برخی دیگر به @font-face اجازه می دهند. برای جزئیات کامل درباره موارد مجاز و غیر مجاز، قراردادهای مجوز خاص را بخوانید.

لیگ نوع متحرک

League of Movable Type فونت‌های خارق‌العاده و متن‌باز رایگان، از جمله سریف، sans-serif و انواع نمایش را ارائه می‌دهد. همه فونت‌های آنها برای استفاده با @font-face نیز در دسترس هستند.

leagueofmovabletype

 

exljbris Font Foundry

Exljbris تعدادی فونت رایگان تولید کرده است که احتمالا اکثر شما آنها را می شناسید: Anivers، Delicious، Fontin و Fontin Sans، و خانواده Museo. همه برای استفاده با @font-face در دسترس هستند.

exljbris

 

The Font Bureau, Inc.

Font Bureau مجموعه عظیمی از حروف حروف را از هنرمندان مختلف، از جمله متن ویلیامز کاسلون (در زیر)، بیگ کاسلون، ITC فرانکلین، و میلر ارائه می دهد. مجوز توسعه یافته امکان جاسازی با Flash یا فناوری های مشابه را فراهم می کند.

fontbureau

 

قلم های Emigre

Emigre چند ده فونت، از جمله نمایش و تصویر، سریف و sans-serif فونت را ارائه می دهد. آنها یک مجوز توسعه یافته در دسترس دارند که امکان جاسازی Flash را فراهم می کند، اما به @font-face embedding اجازه نمی دهد.

emigre

 

Hoefler & Frere-Jones

Hoefler & Frere-Jones مجموعه ای از فونت های تجاری با کیفیت بالا، از جمله Hoefler Text، Didot 24، Gotham، و Fell Type را ارائه می دهد. برای استفاده از فونت های آنها با sIFR و Flash می توان مجوز خریداری کرد.

handfj

 

Typerepublic

Typerepublic یک کارخانه فونت کوچک است که تعداد انگشت شماری از حروف با کیفیت بالا از جمله پرادل، کارمن و مکانو تولید کرده است. آنها اجازه جاسازی فونت های خود را می دهند، اما تنها زمانی که طراحان اطمینان حاصل کنند که کاربران نهایی نمی توانند فونت ها را استخراج یا دانلود کنند.

typerepublic

 

صنایع خانگی

House Industries تعدادی فونت عالی از جمله Neutraface، Girard، Luxury و Burbank تولید کرده است. آنها در حال حاضر اجازه جاسازی محدود را تحت یک مجوز خاص می‌دهند و برنامه‌هایی برای اضافه کردن پشتیبانی برای @font-face در آینده دارند.

houseindustries

 

ریخته گری نوع طوفان

Storm Type Foundry ده ها فونت از جمله کلاسیک، سریف، sans-serif، نمایشگر و انواع دیگر ارائه می دهد. جاسازی تنها زمانی مجاز است که اقدامات احتیاطی لازم برای جلوگیری از استخراج فایل‌های فونت انجام شده باشد.

stormtype

 

OurType

OurType انواع فونت های ممتاز، از جمله حروف سرف و sans-serif را منتشر کرده است. مجوز آنها امکان جاسازی در وب سایت ها و همچنین سایر فرمت های فایل (مانند PDF) را فراهم می کند.

ourtype

 

TIPO

TIPO در حال حاضر دارای هشت تایپ فیس در دسترس است، از جمله Jackie، Bojita، و Lineare Serif، و نیم دوجین دیگر در دست ساخت است. در مورد اینکه آیا آنها مجوز فونت های خود را برای استفاده در وب سایت ها می دهند یا نه مشخص نیست، اما به طور خاص ممنوع نیست و تا زمانی که فونت ها قابل استخراج نباشند، جاسازی در اسناد دیجیتالی مانند PDF مجاز است. از صداهای مجوز استاندارد آنها، ممکن است مجوز اضافی برای جاسازی وب مورد نیاز باشد.

tipo

 

لینوتیپ

Linotype احتمالا یکی از شناخته شده ترین ریخته گری های موجود است. آنها کارخانه ریخته گری هلوتیکا و انواع آن، Optima، Gil Sans، Papyrus و Palatino هستند. Linotype به فونت های خود در قالب EOT (Embedded Online Type) اجازه می دهد تا در یک وب سایت غیرتجاری در هر مجوز، با برخی محدودیت ها (از جمله اطمینان از اینکه فونت ها نمی توانند از صفحه استخراج شوند) استفاده شود. مجوزهای تمدید شده برای سایت های تجاری مورد نیاز است.

linotype

 

نوع کانادا

Canada Type یک ریخته‌گری نوع است که در تورنتو، کانادا واقع شده است و ده‌ها فونت با کیفیت بالا با قیمت‌های مناسب در دسترس است (بسیاری از فونت‌های آنها در محدوده 20 تا 40 دلار کانادا هستند). تایپ فیس ها عبارتند از Blackhaus، Diploma، Wagner Grotesk و Jazz Gothic. آنها مجوزهای بسیار انعطاف پذیری دارند که امکان جاسازی در Flash و سایر فایل های دیجیتالی و احتمالاً جاسازی با @font-face را فراهم می کند.

canadatype

 

Lazydogs Typefoundry

Lazydogs تعداد انگشت شماری حروف با کیفیت بالا و کاربردی دارد، خانواده Vela، خانواده نورث و خانواده فین. تا زمانی که نتوان از آن اسناد/وب‌سایت‌ها استخراج کرد، فونت‌های آن‌ها را می‌توان به صورت آنلاین یا در اسناد دیجیتال جاسازی کرد.

lazydogs

 

ریخته گری نوع کارستن لوک

KLTF دارای سه فونت با کیفیت بالا است: KLTF Grotext (sans-serif)، KLTF Litteratra (نمایشگر/تزیینی)، و KLTF Tiptoe (sans-serif). آنها اجازه نمی دهند @font-face embeding یا هر جاسازی که در آن فونت استخراج شود، اما فونت های وب را در قالب های .eot و .woff برای استفاده آنلاین ارائه می دهند.

kltf

 

Mark Simonson Studio

استودیوی Mark Simonson دارای تعدادی فونت عالی از جمله Anonymous، Proxima Nova، Coquette، Goldenbook و Sharktooth است. فونت‌ها را می‌توان در Flash یا فایل‌های مشابه جاسازی کرد، مشروط بر اینکه نتوان آنها را استخراج کرد، اما مشخص نیست که آیا هر نوع دیگری از جاسازی مجاز است یا خیر.

marksimonson

 

تیپونین

Typonine با ارائه یک سرویس فونت، رویکرد متفاوتی برای صدور مجوز فونت های خود برای استفاده آنلاین در پیش گرفته است. می‌توانید مجوز فونت وب را برای هر یک از فونت‌های آن‌ها خریداری کنید، که به شما امکان می‌دهد از فونت‌های آن‌ها با @font-face استفاده کنید. آنها تعداد زیادی حروف در دسترس ندارند، اما آنهایی که دارند با کیفیت بالا و به خوبی طراحی شده اند.

typonine

 

چانک

فونت‌های Chank خلاقانه‌تر و بی‌نقص‌تر از بسیاری از فونت‌های دیگر موجود در اینجا هستند. شما در اینجا فونت های استاندارد سریف و sans-serif زیادی پیدا نمی کنید، اما فونت های نمایشگر جالبی مانند Tubers، Chester Drawers و Woodrow را پیدا نمی کنید. برخی از فونت‌های رایگان و برخی فونت‌های با قیمت بسیار پایین (کمتر از 20 دلار)، در کنار فونت‌های با قیمت سنتی‌تر (در محدوده 50 تا 300 دلار) در دسترس هستند. آنها فونت های خود را برای استفاده در وب از طریق Kernest و Typekit ارائه می دهند.

chank

 

Typotheque

Typotheque چند فونت با کیفیت بالا از جمله Jigsaw، Fedra Sans، Brioni، و Plan Grotesque ارائه می‌دهد. آنها همچنین یک سرویس فونت وب برای استفاده از فونت های خود به صورت آنلاین ارائه می دهند. از یک هزینه مجوز یک بار برای استفاده چاپی و وب استفاده می کند (یا فقط می توانید مجوز وب بخرید)، و حتی یک مجوز آزمایشی رایگان ارائه می دهد (بنابراین می توانید قبل از خرید فونتی را در طرح خود آزمایش کنید).

typotheque

 

سایر ریخته گری

این ریخته‌گری‌ها مجوزهای کمتر از حد مطلوبی برای استفاده آنلاین دارند، اما البته هنوز هم می‌توانید از آن‌ها در تصاویر و کارهای آفلاین استفاده کنید (البته دوباره، توافق‌نامه‌های مجوز برای هر ریخته‌گری را برای جزئیات بررسی کنید).

LucasFonts

LucasFonts خالق فونت‌های TheSans، TheSerif و TheAntiqua هستند. LucasFonts توسط Lucas de Groot، یک طراح تایپ هلندی مستقر در برلین، با این هدف تاسیس شد که “با طراحی حروف چاپی که در هر شرایطی و در بسیاری از زبان ها خوب به نظر می رسند و به خوبی کار می کنند، جهان را به مکانی بهتر تبدیل کند.”

lucasfonts

 

چمدان نوع ریخته گری

Suitcase Type Foundry بیش از بیست تایپ فیس عالی منتشر کرده است که اکثر آنها دارای چندین فونت هستند. اینها عبارتند از Dederon Sans Std، Comenia Sans، BistroScript و Kulturista. ریخته گری در سال 2003 توسط توماس بروسیل در پراگ، جمهوری چک راه اندازی شد و به تولید فونت های با کیفیت بالا برای استفاده حرفه ای اختصاص دارد.

suitcasetype

 

ریخته گری نوع Klim

کلیم تعدادی حروف با کیفیت بسیار بالا از جمله Founders Grotesk، Tiempos Text، Karbon و Newzald را ارائه می دهد. مجوز آنها به طور خاص استفاده از فونت های آنها را با هر نوع فناوری جاسازی فونت، از جمله Cufon و @font-face ممنوع می کند.

klim

 

Darden Studio

Darden Studio تعداد انگشت شماری از حروف با کیفیت بالا از جمله Corundum Text، Freight Text و Jubilat دارد. کارخانه ریخته گری در بروکلین قرار دارد و توسط Joshua Darden راه اندازی شد. مجوز آنها امکان جاسازی در اسناد دیجیتال (مانند PDF) را فراهم می کند اما نه در وب.

dardenstudio

 

PampaType

PampaType نزدیک به دوازده نوع حروف در دسترس دارد، از جمله Arlt، Margarita، Perec، و Borges که هر کدام در وزن‌های مختلف موجود هستند. PampaType اولین ریخته گری نوع آرژانتینی بود که در سال 2001 توسط الخاندرو لو سلسو شروع به کار کرد.

pampatype

 

GarageFonts

GarageFonts در ابتدا برای ارائه برخی از اولین فونت‌های ایجاد شده برای مجله Raygun در سال 1993 شروع به کار کرد. از آن زمان به بعد گسترش یافتند تا بیش از 750 حروف اصلی را از طراحان مختلف از جمله Inyo، Gardenia و Metroflex ارائه دهند. هیچ اطلاعات مجوز واضحی در وب سایت آنها موجود نیست.

garagefonts

 

Primetype.com

Primetype بیش از سه دوجین تایپ فیس عالی در دسترس دارد، از جمله PTL Trafo، PTL Fabrik Two و PTL Vielzweck. به نظر می رسد مجوز آنها اجازه جاسازی فونت ها را به صورت آنلاین نمی دهد، اما مشخص نیست که آیا چیزی مانند sIFR یا Cufon قابل قبول است یا خیر.

primetype

 

گشتالتن

Gestalten به عنوان یک ناشر کتاب و استودیوی طراحی بیشتر از یک تایپ ریخته‌گری شناخته می‌شود، اما آن‌ها چند تایپ فیس عالی از جمله Bonesana، EngelNewSans، و IkiruSans در دسترس دارند. مجوز آنها اجازه جاسازی فونت ها به صورت آنلاین را نمی دهد.

gestalten

 

Feliciano Type Foundry

Feliciano تعدادی فونت با کیفیت بالا از جمله Merlo، Flama، Stella و Rongel ارائه می‌کند. برخی از فونت‌های آن‌ها بر اساس تایپ‌فیس‌های تاریخی ساخته شده‌اند و داستان پشت آن تایپ‌ها را در وب‌سایت خود درج می‌کنند. موافقت نامه مجوز آنها به طور خاص استفاده از فونت های آنها را “با هر فناوری جایگزینی فونت وب که دسترسی شخص ثالث به فایل های فونت را فراهم می کند، مانند Cufón یا @font-face” ممنوع می کند.

feliciano

 

Berthold Typefoundry

برتولد یکی از قدیمی‌ترین ریخته‌گری‌های نوع ریخته‌گری است که به مدت 150 سال فعالیت دارد. آنها مجموعه عظیمی از حروف، از جمله Futura، Berliner Grotesk، Century و Baskerville Book Pro را دارند. با این حال، مجوز آنها صراحتاً جاسازی فونت آنها در وب سایت ها را ممنوع می کند.

berthold

 

ریخته گری نوع سنگ

Stone Type Foundry مجموعه‌ای کوچک اما استثنایی از حروف، از جمله ITC Bodoni، ITC Stone، Silica، و Stone Print دارد. آنها از یک توافقنامه مجوز مبتنی بر استفاده استفاده می کنند که کمی مبهم است و احتمالاً به این معنی است که برای استفاده آنلاین از فونت های آنها هزینه های اضافی لازم است.

stonetype

 

Cape Arcona Type Foundry

Cape Arcona Type Foundry بیش از چهار دوجین فونت را ارائه می دهد که بیش از ده ها فونت به صورت رایگان در دسترس هستند. اکثر فونت های آنها فونت های نمایشی هستند، اگرچه برخی از فونت های متنی را نیز ارائه می دهند. EULA آنها در وب سایت در دسترس نیست، بنابراین هیچ اطلاعاتی در مورد استفاده از فونت ها به صورت آنلاین در دسترس نبود.

capearcona

 

نوشته شده به طور انحصاری برای WDD توسط کامرون چپمن.

نظر شما در مورد ریخته گری هایی که هنوز اجازه استفاده آنلاین تعبیه شده را نمی دهند چیست؟ آیا فکر می کنید در آینده نزدیک تغییر خواهد کرد؟ و البته، اگر فونت مورد علاقه‌ای دارید که در اینجا گنجانده نشده است، لطفاً آن را در نظرات ذکر کنید!

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *