بیشتر مردم می دانند که بازخورد خوب برای طراحی و توسعه وب سایت های با کیفیت ضروری است.
اما آنچه “بازخورد” را تشکیل میدهد میتواند مبهم باشد: برای برخی، این چیزی بیش از یک بررسی عجولانه املا است. برای دیگران، مانند ارائه و دفاع از پایان نامه دکترا است.
در حالی که هیچ راه حل یکسانی برای کسانی که به دنبال بازخورد در مورد کار خود هستند وجود ندارد، راه های اثبات شده ای برای دریافت نظرات مفید از دیگران وجود دارد.
در اینجا چند ایده و ابزار برای کمک به شما در تلاش برای یک محصول بهبود یافته وجود دارد.
ایده های بیشتری دارید؟ لطفاً آنها را در قسمت نظرات به اشتراک بگذارید.
1. از مادرت بپرس
من جدی هستم. بهتر است از مادربزرگ خود بپرسید. هک، حتی لوله کش شما هم عالی خواهد بود! دلیل اینکه من این را می گویم این است که باید افرادی را بخواهید که وب سایت شما را بررسی کنند که بخشی از جامعه طراحی و توسعه وب نیستند. اغلب اوقات، طراحان وب برای همکاران صنعتی خود طراحی می کنند و نه برای مخاطبانی که مشتریان آنها سعی در دستیابی به آنها دارند.
اگر واقعاً بازخورد با کیفیت میخواهید، یک قدم فراتر بروید. برای هر پروژه، سعی کنید از اعضای واقعی مخاطبانی که میخواهید به آنها دسترسی پیدا کنید، بازخورد دریافت کنید. اگر در حال ساخت یک وب سایت برای مهندسان هستید، با مهندسان صحبت کنید. اگر برای مدرسه طراحی می کنید، با معلمان و دانش آموزان صحبت کنید.
مسلما، دریافت بازخورد عملی از خارج از جامعه طراحی وب ممکن است سخت باشد (به «نگاه کنید به طراحی وب مستقیماً به جهنم می رود”)، اما حداقل، این گروه ها ممکن است شما را در مورد اشتباهاتی که از درک نادرست مخاطب هدف مرتکب شده اید، آگاه کنند.
برای فکر کردن به عادات آنلاین و ترجیحات زیباییشناختی مخاطبان، چیزهای زیادی باید گفت. اما هر چقدر هم که می تواند مثمر ثمر باشد، این کار را فقط پس از اینکه از برج عاج خود بیرون آمدید و با مردم عادی اینترنت درآمیختید، انجام دهید.
2. یک نام بزرگ بپرسید
این یک سوال است: اگر بتوانید از کسی در جهان بازخورد دریافت کنید، چه کسی خواهد بود؟
هر فردی فرد متفاوتی را انتخاب میکند، اما شرط میبندم تقریباً همه میتوانند فهرست کوتاهی از افرادی را که دوست دارند چند سؤال از آنها پاسخ دهند، تهیه کنند. سؤال مهمتر اینجاست: چه چیزی مانع از این میشود که از آنها بپرسید؟ مطمئناً، آنها ممکن است شلوغ و مهم باشند، اما این بدان معنا نیست که تلاش برای رسیدن به آنها ارزش یک ضربه را ندارد.
من قصد نداشتم لاف بزنم، اما تقریباً با هرکسی که تماس گرفتهام میتوانم به ایمیلی پاسخ بدهم یا به مدت پنج دقیقه تلفنی صحبت کنم تا درباره چند سؤال صحبت کنم. مطمئناً، کمی حفاری و تفکر خارج از چارچوب از طرف من لازم بود (و همچنین رفتار بسیار خوبی با دستیاران شخصی یا منشی آنها!)، اما ارزشش را داشت. اگر علاقه و احترام واقعی (اما نه ترسناک) به زمان آنها نشان دهید، تعجب خواهید کرد که چنین افرادی چقدر می توانند در دسترس باشند.
تیم فریس بخش بسیار خوبی در کتاب خود به نام The Four-hour Work Week و در پستی در وبلاگ خود درباره تماس با نام های بزرگ برای بحث درباره ایده ها و سوال بپرس. فریس در بخشی از کتاب خود با عنوان «یودا را بیابید» نکاتی را برای به دست آوردن مربیان نامهای بزرگ تلفنی ارائه میکند (کسی که او از تجربه خودش به آن اشاره میکند، نویسنده جان گریشام است).
همه نمی توانند این کار را انجام دهند، اما نکته اینجاست: فقط مبتکرترین، پیگیرترین و شجاع ترین افراد برای دریافت بازخورد از قهرمانان خود ادامه می دهند، و این در نهایت چیزی است که آنها را از جمعیت متمایز می کند.
3. از خودتان بپرسید
این یک مورد به ظاهر واضح است. شما مطمئناً در حال ویرایش کار خود هستید و در صورت نیاز تنظیمات را انجام می دهید. اما آیا واقعاً عقبنشینی میکنید و از خودتان سؤالات انتقادی عمیقی در مورد کارتان میپرسید (سوالاتی که احتمالاً منجر به تجدیدنظر میشوند)، یا از آنچه فکر میکنید در حال حاضر خوب به نظر میرسد، فکر میکنید؟
هر طراح و توسعهدهندهای بهتر است پس از تکمیل یک پروژه، قبل از ارسال آن به مشتری صبر کند. برای یک یا دو روز تا جایی که می توانید از آن دور شوید و سپس با چشمانی تازه به آن بازگردید.
انتظار تا سپری شدن آن گرما، مشکلاتی را که قبلاً از دست دادهاید آشکار میکند یا شاید به شما اعتماد جدیدی نسبت به عناصری میدهد که قبلاً از آنها مطمئن نبودید. در هر صورت، یک قدم به عقب بردارید و از خود سؤالات انتقادی بپرسید، کار متفکرانه و سنجیده تری به شما می دهد.
4. از انجمن خود بپرسید
چه به تنهایی یا با تیمی از طراحان و توسعهدهندگان کار میکنید، به بازخورد افرادی نیاز دارید که شبیه شما هستند و همان کاری را که شما انجام میدهید انجام میدهند.
بازخوردی که از سایر اعضای انجمن دریافت میکنید عملیترین است، زیرا آنها واژگان را میدانند و میتوانند توصیههای سخت و عملی به شما بدهند (بهجای حکم وحشتناکی که از مشتریان دریافت میکنید، “به مقداری پیتزا بیشتر نیاز دارد!” ). جامعه شما همچنین عوامل مختلفی را که بر کار شما تأثیر میگذارند، مانند بودجه، مهلتها و مشتریان استرس زا.
اگر یک فریلنسر هستید یا به تنهایی کار می کنید، دریافت بازخورد از جامعه گسترده تر می تواند ناامید کننده باشد، زیرا شما تیم اختصاصی از همکاران ندارید که بتوانند کارهای شما را بررسی کنند. شما در این مورد تنها نیستید (به هزاران فریلنسر دیگر در آنجا فکر کنید)، اما چند راه وجود دارد که میتوانید وضعیت را به نفع خود انجام دهید.
یک راه تجارت بازخورد است. یک طراح یا توسعهدهنده وب را پیدا کنید که به او احترام میگذارید، و پیشنهاد دهید پروژه بعدی او را در ازای بازخورد آنها در مورد پروژه شما بررسی کند (حتی ممکن است شخصاً آنها را نشناسید – اما اجازه ندهید که مانع شما شود!). پیدا کردن سیستمی برای دادن و دریافت بازخورد ممکن است کمی طول بکشد، اما چنین رابطهای این پتانسیل را دارد که برای هر دوی شما مفید و ماهیت دوم شود.
ابزار جمع آوری بازخورد
بیشتر وبسایتها، با بخشهای تالار گفتمان و نظرات، مکانهای ایدهآلی برای جمعآوری و جمعآوری بازخورد نیستند. در عوض در اینجا چند ابزار نوآورانه وجود دارد که راههای عالی برای اشتراکگذاری و دریافت بازخورد در مورد پروژهها و طرحها ارائه میدهند.

بازخورد مفهومی یک جامعه رو به رشد از متخصصان طراحی، توسعه و بازاریابی است و مورد استقبال قرار می گیرد. تغییر به دیوارهای انجمن نامرتب بازخورد مفهومی به دیگران اجازه میدهد تا بازخورد سریع و عملی را در وبسایت شما از طریق یک سیستم رتبهبندی جامع ارائه دهند، با این الزام که همه قبل از دریافت بازخورد از دیگران، ابتدا بازخورد با کیفیت ارائه دهند. اوه، آیا اشاره کردم که رایگان است؟

Usabilla به شما امکان می دهد برای هر صفحه وب، ماکت، طرحی بازخورد جمع آوری کنید یا تصویر شرکت کنندگان (که شما مسئول یافتن آنها هستید) به سادگی اشاره کرده و برای به اشتراک گذاشتن نظرات خود کلیک کنید. برنامه های پولی از 49 دلار در سال شروع می شود، اما می توانید با پنج صفحه به صورت رایگان شروع کنید.

ارتش بازخورد به شما امکان میدهد در مورد هر چیزی که مربوط به وبسایت شما. این ابزار برای مشاهده واکنش دیگران به فرآیندهای خاص وب سایت شما (مانند ثبت سفارش یا ثبت نام برای یک حساب کاربری) بسیار مفید است. ده پاسخ مختلف برای شما 10 دلار هزینه دارد. (UserTesting.com سرویس مشابهی را ارائه می دهد.)

Creattica گروهی از طراحان درجه یک را گرد هم می آورد که به دنبال اشتراک گذاری طیف گسترده ای هستند از پروژه های طراحی عضویت و مشارکت رایگان است، اما بازخورد محدود به برچسب زدن موارد به عنوان “موارد دلخواه” است.

آزمون پنج ثانیه از افراد تصادفی دعوت می کند تا به مدت پنج ثانیه به وب سایت شما نگاه کنند و سپس در مورد آنچه از طراحی و سایر «عناصر برجسته رابط کاربری شما» به خاطر دارند، بازخورد بدهید. احتمالاً بهترین ابزار برای تجزیه و تحلیل عمیق کار شما نیست، اما ابزاری عالی برای اندازه گیری برداشت اولیه است. طرح های رایگان و پولی (از 4 دلار شروع می شود) در دسترس هستند.

قابل توجه یک ابزار بازخورد مشترک برای طراحان وب است (شبیه به ConceptShare و ProofHQ). طرح رایگان حداکثر سه کاربر را شامل میشود، اما شما به تنهایی میتوانید موضوعات دلخواه را پیدا کنید.

لطفاً از من انتقاد کنید جایی است که گروهی از کارشناسان طراحی وب سایتها را از میان آنها انتخاب میکنند. ارسالی کاربران برای ارائه بازخورد گسترده. آنها نمی توانند به همه انتقاد کنند، اما ارسال کار شما مطمئناً ارزش یک بار دیدن را دارد.
ایجاد کار با کیفیت
یک طراحی وب خوب به ندرت اتفاق می افتد. به مرور زمان با انجام دادن هر کاری از دیگران (و گاهی اوقات خود شما) از لگد زدن به لاستیکها گرفته تا گرفتن آن برای یک تست رانندگی کامل اصلاح میشود.
کنار گذاشتن نفس و انتقاد ممکن است در ابتدا سخت باشد، اما بازخورد دیگران همراه با خلاقیت شما محصولی عالی را ایجاد می کند که شما و مشتریانتان به آن افتخار خواهید کرد.
آرون گریفیث بخشی از تیم بازخورد مفهومی است، انجمنی از طراحان و بازاریابان به اشتراک گذاری ایده ها و بازخورد در پروژه های طراحی اختصاص داده شده اند. میتوانید در ConceptFeedback.com اطلاعات بیشتری کسب کنید یا تیم را در تویتر.
برای دریافت بازخورد به کجا می روید؟ آیا منابع عالی دیگری را می شناسید که ممکن است در اینجا به آنها اشاره نکرده باشیم؟ لطفاً *بازخورد* خود را در زیر برای ما ارسال کنید…
بدون دیدگاه