12 KPI SEO که باید (و نباید) پیگیری کنید


12 KPI SEO که باید (و نباید) پیگیری کنید

شاخص‌های کلیدی عملکرد سئو (KPI SEO) مهم‌ترین معیارهای سئو هستند که ارتباط نزدیکی با رشد کسب و کار دارند. آن‌ها اقداماتی را که انجام می‌دهید تعیین می‌کنند، بنابراین باید KPIها را هوشمندانه انتخاب کنید.

در این مقاله، ۱۲ KPI رایج SEO را بررسی می‌کنیم و در مورد اینکه آیا و چگونه باید آن‌ها را ردیابی کنید، بحث خواهیم کرد.

قابلیت مشاهده جستجو میزان نمایان بودن نام تجاری شما در بازار را اندازه گیری می کند. گاهی اوقات به عنوان مشاهده SERP نیز نامیده می شود، این نسخه SEO یکی از مهم ترین KPI های بازاریابی است: اشتراک صدا (SOV) .

آیا باید آن را به عنوان KPI SEO دنبال کنید؟

بله. نمایان بودن جستجو یکی از مفیدترین و قابل اجراترین KPIهای سئو است. در واقع، این احتمالاً تنها معیار غیر تبدیلی است که می‌تواند ارتباط نزدیکی با رشد کسب‌وکار شما داشته باشد.

به این دلیل است که رابطه قوی بین SOV و سهم بازار. به طور کلی، هر چه SOV شما بالاتر باشد، سهم شما از پای بیشتر است.

Relationship between share of voice and market share

نحوه ردیابی آن

کلمات کلیدی که برای شما مهم هستند را در ردیاب رتبه. توجه داشته باشید که اینها باید کلیدواژه‌های اصلی باشند که دربرگیرنده آنچه که مخاطبان هدف شما جستجو می‌کنند، باشند (به long-tails). یک برچسب اضافه کنید تا بعداً به راحتی آنها را فیلتر کنید:

Adding keywords to track search visibility

از آنجا به تب Competitors Overview و ستون Visibility را بررسی کنید:

Search visibility SEO KPI in Ahrefs' Rank Tracker

 

2. تبدیل‌ها از ترافیک ارگانیک

تبدیل‌ها اقدامات مهمی هستند که بازدیدکنندگان شما در وب‌سایت انجام می‌دهند، مانند چک کردن، ثبت‌نام یا اشتراک در یک سرویس. ردیابی این موارد برای همه منابع ترافیک شما، از جمله ارگانیک، کاری است که اکثر کسب‌وکارها قبلاً انجام می‌دهند.

آیا باید آن را به‌عنوان یک KPI SEO دنبال کنید؟

بله. این بدون شک تنها KPI غیر قابل انکار SEO است. ردیابی تبدیل ساده‌ترین راه برای مرتبط کردن تلاش‌های بازاریابی شما با درآمدتان است.

نحوه پیگیری آن

راه‌اندازی ردیابی تبدیل در Google Analytics 4 علم موشکی نیست، حتی اگر در ابتدا دلهره آور به نظر برسد. برای انجام آن نیازی به دانش کدنویسی ندارید. مهم‌ترین چیز در اینجا این است که مطمئن شوید که تبدیل‌های درست را ردیابی می‌کنید.

اگر یک فروشگاه تجارت الکترونیک دارید، تعداد تبدیل‌ها، ارزش آنها و میانگین ارزش سفارش شما منطقی‌تر است. برای شما. برای انجام این کار، باید ردیابی تجارت الکترونیکی خاصی را تنظیم کنید.

اگر نرم‌افزار مبتنی بر اشتراک را مانند ما ارائه می‌دهید، بهترین شرط شما این است که سرنخ‌ها، ثبت‌نام‌های آزمایشی، اشتراک‌های پولی و در نهایت حتی هر ردیف از اشتراک‌های جدید را ردیابی کنید.

مجموعه داده‌ها را دریافت کردید. درست؟ در Google Analytics 4، به گزارش‌ها > تعامل > تبدیل‌ها بروید و جلسات ترافیک ارگانیک را با استفاده از دکمه «ویرایش مقایسه‌ها» فیلتر کنید:

Analyzing organic traffic conversions in Google Analytics 4

در مورد دقت گزارش تبدیل و همه تفاوت‌های ظریف در رابطه با انتساب پشت آن چیزهای زیادی برای گفتن وجود دارد. به طور کلی، دقیق‌ترین داده‌ها را دریافت خواهید کرد اگر:

  1. شما از GA4 استفاده می‌کنید (تا الان باید).
  2. شما از مدل اسناد مبتنی بر داده به‌عنوان پیش‌فرض استفاده می‌کنید (Admin > Attribution Reporting Attribution را علامت بزنید. مدل).
  3. شما حداقل چند صد تبدیل در ماه دارید (برای اطمینان از اینکه مدل جعبه سیاه Google داده کافی برای انجام جادوی خود دارد).

اگر انجام دهید هنوز آنقدر تبدیل در وب سایت خود ندارید، ایده خوبی است که تبدیل های کمکی خود را نیز با استفاده از مدل های ارجاع مختلف بررسی کنید. به تبلیغات > اسناد > مسیرهای تبدیل بروید، رویداد تبدیلی را که می‌خواهید تجزیه و تحلیل کنید انتخاب کنید، و تأثیر جستجوی ارگانیک را در طول سفرهای مشتری بررسی کنید:

Analyzing conversion paths in Google Analytics 4

توصیه می‌کنم .

SEO ROI (بازده سرمایه‌گذاری) ارزش تجاری تمام فعالیت‌های SEO را بر خلاف هزینه آنها تخمین می‌زند. فرمول این است:

SEO ROI = (ارزش تبدیل‌های ارگانیک – هزینه سرمایه‌گذاری‌های SEO)/هزینه سرمایه‌گذاری‌های SEO *100

به عبارت دیگر، شما باید سود سئو را بر هزینه‌های سئوی مرتبط تقسیم کنید و سپس آن را در 100 ضرب کنید تا درصد بازگشت سرمایه را بدست آورید.

آیا باید آن را به عنوان KPI SEO دنبال کنید؟

فقط در صورتی که باید ROI را توسط مشتری، مدیر یا سهامداران ارائه کنید. این یک KPI عالی SEO در اصل است، اما اندازه گیری صحیح آن بسیار دشوار است.

مسلماً، بزرگترین چالش مربوط به اختلاف بین دوره های “سرمایه گذاری” و “بازده” است. سئو ممکن است زمان زیادی را قبل از رسیدن به نتایج مورد نظر طول بکشد، و تقریباً هرگز نمی توانید با اطمینان 100٪ بگویید که فعالیت X نتایج Y را به ارمغان آورده است.

با این حال، می توانیم مفهوم نگاه به بازگشت سرمایه SEO را کنار بگذاریم. از دیدگاه کل وب سایت برای اینکه بتوانیم با این معیار دقیق تر به دست آوریم، باید جزئیات بیشتری داشته باشیم.

نحوه ردیابی آن

در صورت امکان، ROI را در دسته، صفحه یا حتی اندازه گیری کنید. سطح کلمه کلیدی به این دلیل است که می‌توانید «بازده» رتبه‌بندی را با صفحات خاص اندازه‌گیری کنید و «سرمایه‌گذاری‌هایی» که روی آن انجام شده است را بگویید.

فرض کنید ۱۰۰۰ دلار برای پرداخت هزینه به نویسنده‌ای که محتوای خوبی ایجاد کرده است، خرج کرده‌اید. به معنی رتبه بندی و ایجاد تبدیل. شما 1000 دلار دیگر را صرف یک آژانس لینک سازی کردید که چند لینک خوب ایجاد کرد. شما به‌طور پیش‌فرض 500 دلار به‌عنوان زمان و زمان تیمتان (به‌عنوان مثال، طراحان، ویراستاران) برای انجام بقیه کار در نظر می‌گیرید. و ما به 2500 دلار رسیده‌ایم.

پس از یک سال، Google Analytics را بررسی می‌کنید و می‌بینید که این صفحه فرود ارگانیک قبلاً 5000 دلار تبدیل داشته است. در حال حاضر می‌توانید 200% ROI را در مورد آن ادعا کنید، و احتمالاً همچنان در حال افزایش است.

البته این یک مثال ساده است. اگر مجذوب شده‌اید، به راهنمای SEO ROI من سر بزنید.

لینک‌های برگشتی یکی هستند. از مهم ترین عوامل رتبه بندی SEO.

تعداد و کیفیت بک لینک های جدید اشاره می کند در وب‌سایت شما به طور کلی تلاش‌های سئو، بازاریابی محتوا و روابط عمومی شما را منعکس می‌کند، بنابراین این چیزی است که بیشتر کسب‌وکارها به آن توجه زیادی دارند.

آیا باید آن را به‌عنوان یک KPI SEO دنبال کنید؟

بله ، اما تنها زمانی به عنوان یک KPI SEO مناسب است که به طور فعال پیوند ایجاد کنید و موفقیت توسعه خود را پیگیری کنید. این تنها راه برای در نظر گرفتن تنها پیوندهایی است که ارزش پیگیری را دارند.

چگونه می‌توان آن را ردیابی کرد

پس از پایان یافتن پیوند، فرآیند تعیین بک لینک‌هایی که می‌خواهید به دست آورید، ردیابی موفقیت در حوزه دسترسی آسان‌تر نمی‌شود. کافیست یک ستون، یادداشت یا نظر را به برگه جستجوی پیوند خود اضافه کنید که نشان می‌دهد یا پیوند را دریافت کرده‌اید یا نه.

در اینجا نمونه‌ای از شکلی است که ردیابی پیوند جدید ساخته شده در زمانی که خودم این کار را انجام می‌دادم، چگونه بود. :

New backlinks built tracking in Google Sheets

شما یا با دریافت یک پاسخ مثبت متوجه خواهید شد که ارتباط شما با موفقیت انجام شده است یا یک بک لینک مورد نظر را در Backlinks کشف خواهید کرد. > گزارش در سایت کاوشگر Ahrefs:

شما می توانید بک لینک های جدیدی را که به وبلاگ Ahrefs کشف شده در هفت روز گذشته در صفحاتی که پیوند را اضافه کرده اند، مشاهده کنید.
رتبه‌بندی کلمات کلیدی به موقعیت‌های رتبه‌بندی ارگانیک یک وب‌سایت در نتایج جستجو برای کلمات کلیدی خاص اشاره دارد.

آیا باید آن را به‌عنوان یک KPI SEO دنبال کنید؟

خیر. از قابلیت مشاهده جستجو استفاده کنید. به‌عنوان یک KPI، زیرا معیاری برتر است. اما از آنجایی که برای ردیابی صحیح آن به تحقیق کلمات کلیدی مناسب نیاز دارید، به‌صورت موقتی ke رتبه‌بندی yword می‌تواند به عنوان یک جایگزین موقت تا زمانی که به آنجا برسید.

نحوه ردیابی آن

به سادگی تعدادی از کلیدواژه‌های مهم برای شما را در ردیاب رتبه.

Backlinks report in Ahrefs' Site Explorer showing newly added links in the last seven days

می توانید هشدارهای ایمیلی منظم در مورد پیشرفت کلمات کلیدی ردیابی شده خود دریافت کنید یا فقط ردیاب رتبه هر چند وقت یکبار گزارش می دهد:

Adding keywords to Ahrefs' Rank Tracker

ترافیک ارگانیک همه کلیک‌های غیرپرداختی را نشان می‌دهد که از موتورهای جستجو می‌آیند.

نه مگر اینکه از وب‌سایت خود با تبلیغات نمایشی کسب درآمد کنید. برای سایر مشاغل چندان منطقی نیست زیرا ترافیک بیشتر لزوماً به معنای درآمد بیشتر نیست. .

به عنوان مثال، صفحه HubSpot در مورد تایپ کردن شکلک «شانه انداختن» حدود 65.4 هزار بازدید ماهانه ارگانیک دریافت می‌کند. یک فروش بیشتر.

List of keywords with corresponding position changes

نحوه ردیابی آن

برگه عملکرد در Google Search Console (GSC) قرار است دقیق‌ترین نمای ترافیک ارگانیک شما را در طول زمان به شما ارائه دهد:

Organic traffic stats overview for HubSpot's page

 

7. تعداد صفحات ایندکس شده

این به شما می‌گوید که موتور جستجو چند صفحه شما را در فهرست خود دارد.

آیا باید آن را به‌عنوان KPI SEO دنبال کنید. ?

بستگی دارد. مشاهده تعداد صفحات ایندکس شده که با انتشار محتوای جدید به طور پیوسته در حال افزایش است، نشانگر این است که گوگل در خزیدن و نمایه سازی وب سایت شما مشکلی ندارد. اما اکثر وب‌سایت‌ها در وهله اول این مشکل را ندارند.

بنابراین فقط در صورتی که احتمالاً در فهرست‌بندی به‌موقع محتوای خود با مشکل مواجه هستید، این شماره را به‌عنوان یک KPI فنی SEO ردیابی کنید. این معمولاً فقط برای وب‌سایت‌های بزرگ و پیچیده صدق می‌کند.

نحوه ردیابی آن

بهترین راه برای پیگیری تعداد صفحات نمایه‌شده‌تان، بررسی صفحات است. در حساب GSC خود گزارش دهید. در آنجا، فیلتر «همه صفحات ارسال شده» را انتخاب کنید تا فقط صفحاتی از نقشه های سایت شما نشان داده شود:

Organic traffic overview in Google Search Console

ما این کار را انجام می‌دهیم زیرا نقشه‌های سایت شما فقط باید شامل URLهایی باشد که می‌خواهید ایندکس کنید. تجزیه و تحلیل تعداد صفحات فهرست‌شده در این بخش و بنابراین، ارتباط آن با «ایندکس نشده» بهترین انتخاب برای این KPI فنی SEO است:

Page indexing filter in Google Search Console

امتیاز سلامت نسبت URL های داخلی وب سایت شما را نشان می دهد که دارای خطاهای فنی SEO نیستند.

آیا باید آن را به‌عنوان یک KPI SEO ردیابی کنید؟

خیر. این یک معیار پراکسی عالی برای وضعیت کلی سئوی فنی شما است و بس بینش‌های ارزشمند. در اینجا یک مثال برای این است که:

404 کد وضعیت HTTP یکی از این موارد است مسائل فنی سئو که باعث ایجاد خطا در هر کراو می شود ler. نشان دادن اینکه منبعی پیدا نشد معمولا هم برای بازدیدکنندگان و هم برای موتورهای جستجو بد است. اما تفاوت زیادی بین داشتن یک صفحه 404 در یک صفحه با تبدیل مناسب با ترافیک ارگانیک بالا و صفحه ای که خیلی مهم نیست وجود دارد.

در اصل، برخی از خطاهای فنی SEO بسیار جدی تر از سایرین هستند، اما امتیاز سلامتی تفاوتی در آنجا ایجاد نمی‌کند.

نحوه ردیابی آن

بیشتر خزنده‌های سئو امتیاز سلامت یا معیارهای جایگزین را با نام‌های مختلف ارائه می‌کنند.

در این مورد. در ممیزی سایت Ahrefs، باید یک پروژه راه اندازی کنید، اولین خزیدن را شروع کنید و سپس امتیاز سلامت را در خزیدن بررسی کنید. نمای کلی:

Page indexing report for "All submitted pages" in Google Search Console

رده‌بندی دامنه (DR) یک معیار Ahrefs است که نشان می‌دهد قدرت نسبی نمایه بک لینک یک وب سایت.

آیا باید آن را به عنوان یک KPI SEO ردیابی کنید؟

خیر. می توانید از آن برای سنجش قدرت نمایه بک لینک یک وب سایت استفاده کنید، اما تجزیه و تحلیل عمیق تر همیشه به ارزیابی صحیح آن نیاز است. DR فقط یکی دیگر از معیارهای پراکسی مفیدی است که سئوکاران دوست دارند با آن کار کنند.

اگر به دنبال یک KPI بک لینک هستید، به «بک لینک های جدید» برگردید. این انتخاب بسیار بهتری است که می‌توانیم همه متغیرهای بک لینک مهم را در نظر بگیریم.

نحوه ردیابی آن

هر دامنه‌ای را در Site Explorer، و DR را به عنوان اولین معیار در کادر نمای کلی مشاهده خواهید کرد:

Website Health Score in Ahrefs' Site Audit

نرخ کلیک (CTR) نسبت نمایش‌های SERP را نشان می‌دهد که به کلیک‌ها تبدیل شده‌اند. CTR نشان‌دهنده تأثیرگذاری فهرست موتور جستجوی شما در جذب افراد برای بازدید از صفحه وب شما است.

آیا باید آن را به‌عنوان یک KPI SEO دنبال کنید؟

خیر. افزایش ترافیک جستجو با داشتن فهرست‌های جذاب‌تر SERP لزوماً به فروش بیشتر ترجمه نمی‌شود. Clickbait می‌تواند کاملاً برعکس باشد. و بله، گوگل از کامل بودن فاصله زیادی دارد و همچنان صفحات کلیک را برای کلمات کلیدی خاص رتبه بندی می کند.

یکی دیگر از دلایلی که چرا نباید روی CTR وسواس داشته باشید این است که در بسیاری از چیزهای خارج از کنترل شما می تواند بر آن تأثیر بگذارد. SERP ها محیطی دائماً در حال تغییر هستند.

و در آخر، CTR در سطح کل وب سایت شما بی فایده است. تنها منطقی است که CTR را ردیابی و بهینه سازی کنید به عنوان معیار سطح صفحه، زیرا این محدوده ای است که شما بهینه می کنید برای.

نحوه ردیابی آن

گزارش عملکرد خود را در GSC باز کنید، به برگه صفحات بروید و CTRهای صفحات خاص خود را بررسی کنید:

Domain Rating as a part of the Overview report in Ahrefs' Site Explorer

Core Web Vitals (CWV) مجموعه‌ای از سه معیار فنی سئو مرتبط با سرعت وب‌سایت و تجربه کاربری شما.

آیا باید آن را به‌عنوان یک KPI SEO دنبال کنید؟

خیر. Google از CWV به‌عنوان یک عامل رتبه‌بندی جزئی از ژوئن 2021. همانطور که از کلمه «مینور» بر می‌آید، نمی‌توانید انتظاری داشته باشید حتی اگر نمرات CWV کاملی در کل وب سایت خود داشته باشید، رتبه قابل توجهی را افزایش می دهد.

تمرکز بر CWV جایگاه خود را در سئو دارد، اما این یک امر بوده است. کمی بیش از حد. اگر هر یک یا همه آن سه معیار CWV بسیار بد هستند، احتمالاً ایده خوبی است که سعی کنید آنها را اصلاح کنید. اما آنها حتی از راه دور به عنوان KPI SEO واجد شرایط نیستند.

نحوه ردیابی آن

راه‌های زیادی برای ردیابی CWV ​​وجود دارد، اما ساده‌ترین آنها این است که حساب GSC خود را در زیر بررسی کنید. گزارش عوامل حیاتی وب:

Tracking CTR on a page level in Google Search Console

معیارهای تعامل به شما ایده می‌دهد که بازدیدکنندگان چقدر با وب‌سایت شما درگیر هستند. بیشتر مردم آن‌ها را از Google Analytics می‌شناسند و این معیارها شامل معیارهایی مانند نرخ پرش، نرخ تعامل، زمان فعال شدن است. صفحه یا میانگین مدت جلسه.

آیا باید آن را به‌عنوان KPI SEO ردیابی کنید؟

خیر. این معیارها معمولاً حتی بر رشد SEO شما منعکس نمی‌شوند، چه رسد به رشد کسب‌وکار. اما بسیاری از بازاریابان به دلایلی نسبت به آنها وسواس دارند.

به طور خلاصه، در اینجا سه ​​دلیل وجود دارد که چرا آنها باید در بهترین حالت فقط به عنوان معیارهای ثانویه SEO استفاده شوند:

  1. آنها به راحتی توسط ذاتی منحرف می شوند ردیابی ناقص در نرم افزارهای تحلیلی و اشتباهات در تنظیمات ردیابی.
  2. روش محاسبه برخی از این معیارها نسبتاً بد است.
  3. فقط پس از تقسیم بندی آنها در صفحه تا حدودی مفید می شوند. سطح برای یک منبع ترافیک خاص.

اگر علاقه مند به یادگیری بیشتر هستید، من در راهنمای تفسیر و بهبود Bounce Rate، یکی از رایج ترین و شناخته شده ترین معیارهای تعامل.

نحوه ردیابی آن

بیشتر موارد گزارش های شما در Google Analytics این معیارهای تعامل را به طور پیش فرض نشان می دهد. همانطور که قبلاً اشاره کردم، اگر قصد دارید آنها را تجزیه و تحلیل کنید، بهتر است گزارش خود را فیلتر کنید تا صفحات خاصی را برای یک منبع ترافیک نشان دهید:

Core web vitals report in Google Search Console

Final thoughts

It may have surprised you that only the first two SEO KPIs in this list got an absolute yes from me. Well, choosing the right objectives and respective KPIs is the main part of creating a great marketing strategy. And with all things strategy, it’s more about choosing what not to do. In this case, which SEO metrics not to pay too much attention to.

There are uses for all the listed metrics, though. It’s generally a good idea to keep track of them all. Some of them nicely correlate with your chosen KPIs and can even be a better choice for assessing your day-to-day SEO work. Just think twice before giving a certain metric too much importance.

Last but not least, tracking the right KPIs isn’t a panacea for your SEO. You need to learn how to analyze and interpret them to make the most informed decision. Critical thinking, knowledge of your data, and tracking platforms and basic statistics belong to the desired skill set here.

Got any questions? Ping me on Twitter.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *