12 KPI SEO که باید (و نباید) پیگیری کنید
شاخصهای کلیدی عملکرد سئو (KPI SEO) مهمترین معیارهای سئو هستند که ارتباط نزدیکی با رشد کسب و کار دارند. آنها اقداماتی را که انجام میدهید تعیین میکنند، بنابراین باید KPIها را هوشمندانه انتخاب کنید.
در این مقاله، ۱۲ KPI رایج SEO را بررسی میکنیم و در مورد اینکه آیا و چگونه باید آنها را ردیابی کنید، بحث خواهیم کرد.
قابلیت مشاهده جستجو میزان نمایان بودن نام تجاری شما در بازار را اندازه گیری می کند. گاهی اوقات به عنوان مشاهده SERP نیز نامیده می شود، این نسخه SEO یکی از مهم ترین KPI های بازاریابی است: اشتراک صدا (SOV) .
آیا باید آن را به عنوان KPI SEO دنبال کنید؟
بله. نمایان بودن جستجو یکی از مفیدترین و قابل اجراترین KPIهای سئو است. در واقع، این احتمالاً تنها معیار غیر تبدیلی است که میتواند ارتباط نزدیکی با رشد کسبوکار شما داشته باشد.
به این دلیل است که رابطه قوی بین SOV و سهم بازار. به طور کلی، هر چه SOV شما بالاتر باشد، سهم شما از پای بیشتر است.
نحوه ردیابی آن
کلمات کلیدی که برای شما مهم هستند را در ردیاب رتبه. توجه داشته باشید که اینها باید کلیدواژههای اصلی باشند که دربرگیرنده آنچه که مخاطبان هدف شما جستجو میکنند، باشند (به long-tails). یک برچسب اضافه کنید تا بعداً به راحتی آنها را فیلتر کنید:
از آنجا به تب Competitors Overview و ستون Visibility را بررسی کنید:
تبدیلها اقدامات مهمی هستند که بازدیدکنندگان شما در وبسایت انجام میدهند، مانند چک کردن، ثبتنام یا اشتراک در یک سرویس. ردیابی این موارد برای همه منابع ترافیک شما، از جمله ارگانیک، کاری است که اکثر کسبوکارها قبلاً انجام میدهند.
آیا باید آن را بهعنوان یک KPI SEO دنبال کنید؟
بله. این بدون شک تنها KPI غیر قابل انکار SEO است. ردیابی تبدیل سادهترین راه برای مرتبط کردن تلاشهای بازاریابی شما با درآمدتان است.
نحوه پیگیری آن
راهاندازی ردیابی تبدیل در Google Analytics 4 علم موشکی نیست، حتی اگر در ابتدا دلهره آور به نظر برسد. برای انجام آن نیازی به دانش کدنویسی ندارید. مهمترین چیز در اینجا این است که مطمئن شوید که تبدیلهای درست را ردیابی میکنید.
اگر یک فروشگاه تجارت الکترونیک دارید، تعداد تبدیلها، ارزش آنها و میانگین ارزش سفارش شما منطقیتر است. برای شما. برای انجام این کار، باید ردیابی تجارت الکترونیکی خاصی را تنظیم کنید.
اگر نرمافزار مبتنی بر اشتراک را مانند ما ارائه میدهید، بهترین شرط شما این است که سرنخها، ثبتنامهای آزمایشی، اشتراکهای پولی و در نهایت حتی هر ردیف از اشتراکهای جدید را ردیابی کنید.
مجموعه دادهها را دریافت کردید. درست؟ در Google Analytics 4، به گزارشها > تعامل > تبدیلها بروید و جلسات ترافیک ارگانیک را با استفاده از دکمه «ویرایش مقایسهها» فیلتر کنید:
در مورد دقت گزارش تبدیل و همه تفاوتهای ظریف در رابطه با انتساب پشت آن چیزهای زیادی برای گفتن وجود دارد. به طور کلی، دقیقترین دادهها را دریافت خواهید کرد اگر:
- شما از GA4 استفاده میکنید (تا الان باید).
- شما از مدل اسناد مبتنی بر داده بهعنوان پیشفرض استفاده میکنید (Admin > Attribution Reporting Attribution را علامت بزنید. مدل).
- شما حداقل چند صد تبدیل در ماه دارید (برای اطمینان از اینکه مدل جعبه سیاه Google داده کافی برای انجام جادوی خود دارد).
اگر انجام دهید هنوز آنقدر تبدیل در وب سایت خود ندارید، ایده خوبی است که تبدیل های کمکی خود را نیز با استفاده از مدل های ارجاع مختلف بررسی کنید. به تبلیغات > اسناد > مسیرهای تبدیل بروید، رویداد تبدیلی را که میخواهید تجزیه و تحلیل کنید انتخاب کنید، و تأثیر جستجوی ارگانیک را در طول سفرهای مشتری بررسی کنید:
توصیه میکنم .
SEO ROI (بازده سرمایهگذاری) ارزش تجاری تمام فعالیتهای SEO را بر خلاف هزینه آنها تخمین میزند. فرمول این است:
SEO ROI = (ارزش تبدیلهای ارگانیک – هزینه سرمایهگذاریهای SEO)/هزینه سرمایهگذاریهای SEO *100
به عبارت دیگر، شما باید سود سئو را بر هزینههای سئوی مرتبط تقسیم کنید و سپس آن را در 100 ضرب کنید تا درصد بازگشت سرمایه را بدست آورید.
آیا باید آن را به عنوان KPI SEO دنبال کنید؟
فقط در صورتی که باید ROI را توسط مشتری، مدیر یا سهامداران ارائه کنید. این یک KPI عالی SEO در اصل است، اما اندازه گیری صحیح آن بسیار دشوار است.
مسلماً، بزرگترین چالش مربوط به اختلاف بین دوره های “سرمایه گذاری” و “بازده” است. سئو ممکن است زمان زیادی را قبل از رسیدن به نتایج مورد نظر طول بکشد، و تقریباً هرگز نمی توانید با اطمینان 100٪ بگویید که فعالیت X نتایج Y را به ارمغان آورده است.
با این حال، می توانیم مفهوم نگاه به بازگشت سرمایه SEO را کنار بگذاریم. از دیدگاه کل وب سایت برای اینکه بتوانیم با این معیار دقیق تر به دست آوریم، باید جزئیات بیشتری داشته باشیم.
نحوه ردیابی آن
در صورت امکان، ROI را در دسته، صفحه یا حتی اندازه گیری کنید. سطح کلمه کلیدی به این دلیل است که میتوانید «بازده» رتبهبندی را با صفحات خاص اندازهگیری کنید و «سرمایهگذاریهایی» که روی آن انجام شده است را بگویید.
فرض کنید ۱۰۰۰ دلار برای پرداخت هزینه به نویسندهای که محتوای خوبی ایجاد کرده است، خرج کردهاید. به معنی رتبه بندی و ایجاد تبدیل. شما 1000 دلار دیگر را صرف یک آژانس لینک سازی کردید که چند لینک خوب ایجاد کرد. شما بهطور پیشفرض 500 دلار بهعنوان زمان و زمان تیمتان (بهعنوان مثال، طراحان، ویراستاران) برای انجام بقیه کار در نظر میگیرید. و ما به 2500 دلار رسیدهایم.
پس از یک سال، Google Analytics را بررسی میکنید و میبینید که این صفحه فرود ارگانیک قبلاً 5000 دلار تبدیل داشته است. در حال حاضر میتوانید 200% ROI را در مورد آن ادعا کنید، و احتمالاً همچنان در حال افزایش است.
البته این یک مثال ساده است. اگر مجذوب شدهاید، به راهنمای SEO ROI من سر بزنید.
لینکهای برگشتی یکی هستند. از مهم ترین عوامل رتبه بندی SEO.
تعداد و کیفیت بک لینک های جدید اشاره می کند در وبسایت شما به طور کلی تلاشهای سئو، بازاریابی محتوا و روابط عمومی شما را منعکس میکند، بنابراین این چیزی است که بیشتر کسبوکارها به آن توجه زیادی دارند.
آیا باید آن را بهعنوان یک KPI SEO دنبال کنید؟
بله ، اما تنها زمانی به عنوان یک KPI SEO مناسب است که به طور فعال پیوند ایجاد کنید و موفقیت توسعه خود را پیگیری کنید. این تنها راه برای در نظر گرفتن تنها پیوندهایی است که ارزش پیگیری را دارند.
چگونه میتوان آن را ردیابی کرد
پس از پایان یافتن پیوند، فرآیند تعیین بک لینکهایی که میخواهید به دست آورید، ردیابی موفقیت در حوزه دسترسی آسانتر نمیشود. کافیست یک ستون، یادداشت یا نظر را به برگه جستجوی پیوند خود اضافه کنید که نشان میدهد یا پیوند را دریافت کردهاید یا نه.
در اینجا نمونهای از شکلی است که ردیابی پیوند جدید ساخته شده در زمانی که خودم این کار را انجام میدادم، چگونه بود. :
شما یا با دریافت یک پاسخ مثبت متوجه خواهید شد که ارتباط شما با موفقیت انجام شده است یا یک بک لینک مورد نظر را در Backlinks کشف خواهید کرد. > گزارش در سایت کاوشگر Ahrefs:
بدون دیدگاه