ابزارهای انتخاب کلمات کلیدی؛ معرفی 11 ابزار رایگان و کاربردی
برای اینکه بتوانید در بیزینس آنلاین خود موفق عمل کنید، باید راه ارتباط با کاربر و اینکه دقیقا در گوگل به دنبال چیست را بدانید، این راه ارتباطی دانستن کلمات کلیدی متناسب با کسب و کار شماست. در این نوشته شما را با بهترین ابزارهای انتخاب کلمات کلیدی آشنا میکنیم.
Keyword Research یا تحقیق کلمات کلیدی در سالهای اخیر تحول و پیشرفت قابلملاحظهای پیدا کرده، اما نیاز به پیدا کردن بهترین کلمات کلیدی و همچنین درک نیت و هدف کاربر از استفاده از کلمه کلیدی مورد نظر و تکیه بر کلمات کلیدی مشابه همچنان یک اولویت بلامنازع است.
ما در این مطلب به سراغ پرکاربردترین و سودمندترین ابزارهای رایگان تحقیق و انتخاب کلمات کلیدی میرویم و با ذکر توضیحاتی برای هر یک، شما را با آنها آشنا میکنیم.
1. Keyword Planner
این ابزار کاربردی، اساساً برای ارائه پیشنهاد کلمات کلیدی مناسب به کاربران کمپینهای پولی پلتفرم AdWords طراحی شده، اما میتوانید از آن برای پیدا کردن کلمات کلیدی ارگانیک هم استفاده کنید. Keyword Planner حجم جستجوی ماهانه محلی و جهانی کلمات کلیدی و میزان رقابت بر سر آنها را نشان میدهد. علاوه بر این، برای شناسایی ترندها یا روندهای محبوب و ایده گرفتن برای کلمات کلیدی جدید نیز میتوانید از این ابزار کمک بگیرید.
با توجه به میزان رقابت و حجم جستجو میتوانید کلمات کلیدی که رقابت متوسط (Medium) یا کم (Low) دارند و میزان جستجوی ماهانه جهانی یا محلی آنها (بسته به مخاطبان هدفتان) بیشتر است را انتخاب کنید و به عبارتی، میوههای دم دست تری را بچینید.
توجه داشته باشید که آمار و ارقامی که در اینجا مشاهده میکنید 100 درصد دقیق نیست؛ لذا توصیه میشود که برای تصمیمگیری در جهت انتخاب بهترین کلمات کلیدی برای محتوای وبسایتتان علاوه بر این ابزار، از ابزارهای دیگری هم کمک بگیرید.
2. Bing Webmaster Tools
در بخش Search Keywords وبمستر تولز بینگ نیز میتوانید تعداد دفعاتی که سایت شما برای کلمات کلیدی مختلف در نتایج جستجو ظاهر شده و همچنین درصد کلیک خوری و جایگاه سایت در نتایج نمایش داده شده را مشاهده کنید. با توجه به این بخش میتوانید کلمات کلیدی مناسبتری را انتخاب و در بخش Keyword Research درج کنید.
3. Google Search Console
بخش مناسب برای تحقیق کلمات کلیدی، قسمت تجزیه و تحلیل آمار جستجو است که در قسمت Performance کنسول جستجوی جدید گوگل قرار دارد و جزئیات کاملی از کلمات کلیدی که در 90 روز گذشته کلیک خوردهاند را نشان میدهد. مزیت گوگل نسبت به بینگ این است که میتوانید فیلترهای مختلفی را بر روی اطلاعاتی که نمایش داده میشود اعمال کنید تا نتایج معنادارتری در اختیار داشته باشید. به عنوان مثال، برخلاف بینگ در اینجا میتوانید کلمات کلیدی را بر اساس کشور فیلتر کنید که این قابلیت بهخصوص برای وبسایتهایی که کشورهای مختلفی را هدف قرار میدهند بسیار کاربردی و سودمند خواهد بود.
بهعلاوه، امکان فیلتر کردن نتایج بر اساس کوئری یا عبارت جستجو شده نیز وجود دارد. به عنوان مثال، با استفاده از دکمه New در قسمت فیلترها، انتخاب Query و سپس درج کلمه SEO، فقط کلمات کلیدی حاوی کلمه SEO نمایش داده خواهند شد. نموداری که در بالای جدول کلمات کلیدی قرار دارد نیز میتواند در درک روند جستجوها و مقایسه دقیقتر کلمات کلیدی به شما کمک کند. به این منظور کافی است که بر روی کلمه کلیدی مورد نظر کلیک کنید تا صفحه مجدداً بارگذاری شود؛ در این حالت فقط آمار همان کوئری یا کلمه کلیدی که روی آن کلیک کردهاید نمایش داده میشود.
4. KWFinder
وبسایت KWFinder یکی از ابزارهای انتخاب کلمات کلیدی است که اطلاعات توأم با جزئیات سودمندی را در رابطه با هر کلمه کلیدی ارائه میدهد؛ از جمله، روند جستجو، حجم جستجوی ماهانه در 12 ماه اخیر، میانگین هزینه تبلیغات کلیکی گوگل، میزان رقابت و دشواری کلمه کلیدی. برای شروع کافی است که کلمات مطلوب و هدف خود را در کادر مربوطه وارد و سپس کشور و زبان هدف برای انجام تحقیق کلمه کلیدی را انتخاب کنید. توجه داشته باشید که علیرغم وجود زبان فارسی (با عنوان Persian)، کشور ایران در فهرست زبانهای این ابزار وجود ندارد؛ درعینحال، پیشنهادات مناسبی ارائه میشود و مشکلی پیش نخواهد آمد.
5. Answer the Public
6. Keywordtool.io
توجه داشته باشید که میزان جستجو، روند، هزینه هر کلیک (برای AdWords) و حجم رقابت برای کلمات کلیدی در نسخه رایگان Keywordtool نمایش داده نمیشود.
7. SEMrush
8. Ubersuggest
پس از آنکه فهرست کلمات کلیدی ظاهر شد میتوانید آن را دانلود یا کپی کنید و سپس با استفاده از Keyword Planner بررسی کنید که با توجه به میزان جستجو و رقابت کدام موارد ارزش استفاده را دارند.
9. Google Trends
اخیراً مطلب جامعی در رابطه با گوگل ترندز منتظر کردهایم که برای کسب اطلاعات بیشتر درباره نحوه کار با این ابزار قدرتمند میتوانید به آن مراجعه کنید.
10. Spyfu
• با وارد کردن آدرس یک وبسایت، کلمات کلیدی اصلی که آن وبسایت از طریق تبلیغات پولی و جستجوی طبیعی یا ارگانیک به وسیله آنها در نتایج جستجو ظاهر میشود را نشان میدهد. در اینجا میتوانید آدرس وبسایت خودتان یا وبسایت رقبا را وارد کنید.
• با درج کلمه کلیدی، وبسایتهایی که برای آن کلمه کلیدی در نتایج جستجو ظاهر میشوند را نشان میدهد.
متأسفانه این ابزار پشتیبانی مناسبی از زبان فارسی ندارد و فقط وضعیت آماری وبسایتهای شناختهشدهتر را از نقطه نظر کلمات کلیدی و رقبای نزدیک آنها نشان میدهد.
11. LSI Graph
این کلمات لزوماً با هم مترادف نیستند یا شکلهای مختلف همدیگر محسوب نمیشوند؛ بلکه کلمهها و عباراتی هستند که در هنگام صحبت از یک موضوع خاص از آنها استفاده میکنیم.
مثالی که معمولاً برای روشن شدن مفهوم کلمات کلیدی LSI از آن استفاده میشود، apple است. کلمات کلیدی LSI برای apple، کلماتی مانند iTunes، app store و iPhone خواهد بود و نه موارد مرتبط با معنای تحتاللفظی این کلمه.
در واقع، گوگل با تکیه بر کلمههای کلیدی LSI تلاش کرد تا ابهامات و ایرادات جستجوها را برطرف کند (ابهام برای شرکت اپل و سیب) و ارتباط بین عبارت جستجو شده و نتیجه جستجو را بهبود ببخشد.
حرف آخر
تحقیق و انتخاب بهترین کلمات کلیدی یکی از مهمترین گامهایی است که پیش از انجام اقدامات مرتبط با بازاریابی باید بردارید. در همین راستا در این مطلب به برخی از پرکاربردترین ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی اشاره کردیم. البته متأسفانه برخی از این ابزارها پشتیبانی مناسبی از زبان فارسی ندارند، اما معمولاً اکثر آنها دست کاربر فارسی زبان را خالی نمیگذارند. در هر صورت، به لطف گستردگی و رقابت موجود در فضای اینترنت، محدودیت دیگر معنایی ندارد و به همین دلیل، ابزارهای متعدد و متنوعی در دسترس قرار گرفته است؛ بنابراین ابزارهای مختلف را امتحان کنید و چنانچه یک یا چند مورد از این ابزارها نظر شما را به خود جلب کرد، نام آنها را با سایر کاربران مدیر وب به اشتراک بگذارید.
بدون دیدگاه