انتخاب هاست مناسب؛ نکاتی که قبل از خرید هاست حتما باید بخوانید

انتخاب هاست مناسب؛ نکاتی که قبل از خرید هاست حتما باید بخوانید
چکیده این مطلب : زمان مطالعه : 15 دقیقه 1 نظر 5,690 بازدید

فکر کنید تصمیم گرفته‌اید که یک وب‌سایت راه‌اندازی کنید، بعد از کلی پرس‌و‌جو درباره انتخاب سیستم مدیریت محتوای موردنیارتان، حالا مانده‌اید که چه هاستی انتخاب کنید، این نوشته را بخوانید تا ببنید برای انتخاب هاست مناسب چه باید کنید.

این روزها داشتن یک وب‌سایت کاربرپسند و فعال به یک ضرورت بلافصل تبدیل‌شده است. طبیعتاً راه‌اندازی و مدیریت یک وب‌سایت کارآمد نیز به‌مانند هر کار دیگری به برنامه‌ریزی دقیق و اقدامات حساب‌شده نیاز خواهد داشت. یکی از مسائل مهمی که در همین راستا باید به آن توجه داشته باشید انتخاب یک هاست یا میزبان خوب و مناسب است؛ اما سؤال اینجاست که از کجا باید بفهمیم که کدام هاست برای ما مناسب‌تر است. در این مقاله به 13 مورد مهمی اشاره خواهیم کرد که در هنگام انتخاب هاست برای وب‌سایت خود باید به آن‌ها توجه داشته باشید. اما قبل از آن باید درباره انواع هاستینگ آشنایی داشته باشید.

 

انتخاب هاست

 

انواع هاستینگ

هاستینگ اشتراکی

  ابتدایی‌ترین و پرکاربردترین نوع میزبانی است؛ قیمت‌های بسیار مناسب‌تری داشته و همه ویژگی‌های لازم برای راه‌اندازی یک وب‌سایت معمولی را دارد. در هاستینگ اشتراکی یک سرور تقسیم‌بندی شده و در اختیار صدها یا هزاران کاربری قرار می‌گیرد که به‌طور مشترک از منابع، پهنای باند و حجم فضای آن استفاده خواهند کرد. طبیعتاً در این حالت محدودیت‌های بیشتری وجود خواهد داشت، ازجمله محدودیت تعداد وب‌سایت‌هایی که می‌توانید اضافه کنید، محدودیت فضا و محدودیت پهنای باند. به‌علاوه، معمولاً امنیت و پایداری هاستینگ اشتراکی در سطح پایین‌تری قرار دارد.

 

VPS یا سرور مجازی

سرور مجازی شبیه به میزبانی اشتراکی است، اما قابلیت‌ها و ویژگی‌های بسیار بیشتری دارد. در این حالت سرور فقط به چند قسمت معدود تقسیم می‌شود و در اختیار تعداد کاربران به‌مراتب کمتری قرار می‌گیرد. در اینجا سرور مورداستفاده این کاربران یکسان است، اما پیکربندی هر VPS اختصاصی خواهد بود.

 

هاست اختصاصی

 در این حالت، یک سرور را با تمام منابع، پهنای بند و فضای آن اجاره می‌کنید. قیمت سرورهای اختصاصی بسیار بالاست و هزینه مجوزهای نرم‌افزاری لازم (مثلاً نرم‌افزار کنترل پنل سرور) به‌صورت جداگانه دریافت می‌شود. به‌علاوه، پیکربندی سرور و انجام تنظیمات سیستمی نیز کاملاً بر عهده کاربر است. این نوع از هاستینگ امکان شخصی‌سازی کامل و بهینه‌سازی برای تناسب با نیازهای خاص کاربران را فراهم می‌کند و بهترین امنیت، عملکرد و انعطاف‌پذیری را دارد.

بیشتر بخوانید: 10 ویژگی که یک وب سایت خوب باید داشته باشد

 

میزبانی ابری (Cloud Hosting)

در این نوع از هاستینگ، اطلاعات و فایل‌های وب‌سایت‌های کاربران با استفاده از سرورهای مجازی متعدد در نقاط مختلف جغرافیایی قرار می‌گیرد؛ درنتیجه، میزبانی از طریق چندین سرور انجام‌شده و همین باعث افزایش پایداری و آپ‌تایم وب‌سایت می‌شود. درعین‌حال، با توجه به پراکندگی منابع، امنیت کاهش پیدا خواهد کرد.

 

هاست مدیریت‌شده

این نوع از هاستینگ برای کاربرانی مناسب است که زمان یا دانش فنی لازم برای مدیریت سرور را در اختیار ندارند. در این حالت، علاوه بر اجاره یک سرور اختصاصی، پشتیبانی شرکت میزبان را نیز دریافت می‌کنید و انجام به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری و اقدامات مربوط به امنیت سرور را هم به آن‌ها می‌سپارید.

در اینجا شاید احساس کنید که انتخاب دشواری را در پیش رو خواهید داشت، اما اگر نیازهایتان را مشخص کرده باشید با توجه به توضیحات زیر می‌توانید به‌سرعت تصمیم خود را بگیرید.

 

در چه شرایطی باید هاست اشتراکی را انتخاب کنید؟

در بیشتر موارد. چنانچه یک وب‌سایت یا وبلاگ ساده شخصی یا شرکتی، یا یک سایت فروشگاهی کوچک دارید، غالباً یک هاست اشتراکی کفاف نیازهایتان را خواهد داد. عموماً بسته به نوع پلن انتخابی، هاستینگ اشتراکی می‌تواند جوابگوی وب‌سایت‌های دارای بازدید کم تا متوسط باشد؛ بااین‌وجود، پایداری و امنیت در سرورهای اشتراکی زیاد مطلوب نیست و چه‌بسا سرعت بالایی هم نداشته باشد. با همه این‌ها، استفاده از هاست اشتراکی در آغاز کار می‌تواند منطقی باشد. 

 

انتخاب هاست

 

در چه شرایطی باید به سراغ VPS بروید؟

هنگامی‌که ترافیک وب‌سایت شما از مقدار معمول بیشتر می‌شود باید به سراغ سرور مجازی بروید. اگر وب‌سایت فروشگاهی دارید و کسب‌وکار شما کاملاً به این وب‌سایت وابسته است بهتر است که از همان ابتدا از VPS استفاده کنید. برای وب‌سایت‌های اجتماعی مانند فروم ها هم استفاده از VPS توصیه می‌شود. 

 

انتخاب هاست

 

در چه مواقعی باید از سرور اختصاصی استفاده کنید؟

اگر یک کسب‌وکار کوچک یا متوسط و فقط چند نفر کارمند دارید، فعلاً به سرور اختصاصی نیاز نخواهید داشت، اما اگر به دنبال سرمایه‌گذاری برای افزایش ترافیک وب‌سایت و جذب کاربران بیشتر هستید، احتمالاً VPS هم پاسخگوی شما نخواهد بود و باید به سراغ سرور اختصاصی بروید. این نوع از هاستینگ معمولاً برای وب‌سایت‌ها یا برنامه‌هایی استفاده می‌شود که به سرور قدرتمند، پهنای باند و امنیت بالا (مخصوصاً برای نگهداری اطلاعات مشتریان) نیاز دارند. 

 

انتخاب هاست

 

در چه مواقعی باید از میزبانی ابری استفاده کنید؟

اگر مخاطبان بین‌المللی دارید و می‌خواهید که تجربه بهتری را برای کاربران خارجی‌تان رقم بزنید بهتر است که از این نوع از هاستینگ استفاده کنید. با بارگذاری فایل‌های وب‌سایت در فضای ابری، درواقع آن را در شبکه‌ای از سرورها در سراسر جهان توزیع می‌کنید. هنگامی‌که یک کاربر تلاش می‌کند تا وارد سایت شما شود به نزدیک‌ترین سرور متصل خواهد شد و لذا سایت سریع‌تر بالا می‌آید. درعین‌حال، باید توجه داشته باشید که فضای ابری برای نگهداری اطلاعات حساس و مهمی مانند اطلاعات مشتریانتان مناسب نیست. 

 

انتخاب هاست

 

در چه شرایطی به هاستینگ مدیریت‌شده نیاز خواهید داشت؟

اساساً هر نوع از هاستینگ که دارای کنترل پنل یا سیستم‌عامل باشد به‌نوعی مدیریت‌شده است، لذا اگر مثلاً یک هاست اشتراکی یا vps دارای سی پنل بخرید، درواقع هاستینگ مدیریت‌شده خریداری کرده‌اید. به‌طورکلی، استفاده از هاستینگ مدیریت‌شده مخصوصاً در مورد سرور اختصاصی بار سنگین مدیریت سرور را از دوشتان برمی‌دارد و کار را راحت‌تر می‌کند؛ بنابراین، چنانچه وقت یا مهارت‌های لازم را ندارید، حتماً از این نوع میزبانی استفاده کنید.

برای انتخاب نوع مناسب هاستینگ وضعیتی که در حال حاضر برایتان مطلوب است را در نظر بگیرید و ایده خود را برای 12 ماه بعد از آغاز به کار وب‌سایت پرورش بدهید. فقط به چیزی که هم‌اکنون می‌خواهید عرضه یا ارائه کنید فکر نکنید، بلکه خواسته‌ها و نیازهای احتمالی آتی خود را نیز در نظر بگیرید. درعین‌حال، این را هم در نظر داشته باشید که با رشد وب‌سایت، همیشه امکان ارتقا به VPS یا هاست اختصاصی وجود خواهد داشت (در این رابطه به مورد شماره 4 این مطلب توجه کنید).

 

– مقدار فضای هاست

میزان فضایی که برای بارگذاری فایل‌های وب‌سایت خود دریافت می‌کنید، به‌خصوص در مورد هاست اشتراکی در هاست های مختلف بسیار متنوع و متفاوت است. معمولاً فضای دریافتی پلن های مختلف از 100 مگابایت شروع می‌شود و به چندین گیگابایت می‌رسد. به خاطر داشته باشید که معمولاً هزینه دریافت فضای اضافی بیشتر است و لذا باید قبل از انتخاب با توجه به نوع وب‌سایت و محتوای آن (مثلاً فیلم‌ها و عکس‌های حجیم یا فقط متن با تعداد کمی عکس کم‌حجم) فضای موردنیازتان را تخمین بزنید. توجه کنید که فضای نامحدود در دنیای هاستینگ معمولاً یک حربه تبلیغاتی است و با هدف جذب مشتری و با تکیه بر این واقعیت به کار می‌رود که درهرصورت بیشتر وب‌سایت‌ها از حجم زیادی از فضای خود استفاده نمی‌کنند. غالباً شرکت‌های هاستینگی که چنین پلن‌هایی را ارائه می‌دهند با ذکر تبصره‌هایی در رابطه با مصرف عادلانه، سرویس کاربران پرمصرف خود را محدود می‌کنند؛ لذا پیش از استفاده از پلن های به‌ظاهر نامحدود حتماً شرایط و ضوابط استفاده از خدمات‌ هاست مربوطه را مطالعه کنید.

بیشتر بدانید: انتخاب دامنه؛ 10 نکته‌ای که قبل از انتخاب یک دامنه مناسب باید بدانید

 

– میزان پهنای باند

یکی از چالش‌های دشوار در هنگام انتخاب هاست، تعیین مقدار پهنای باند (Bandwidth) موردنیاز است. منظور از پهنای باند، مقدار اطلاعاتی (شامل همه آپلودها و دانلودها) است که در هر ماه می‌توانید «به» و «از» سرور انتقال بدهید. مصرف پهنای باند به حجم صفحات، تعداد بازدیدکنندگان سایت، تعداد صفحاتی که از آن‌ها بازدید می‌کنند و همچنین میزان دانلود و آپلودی که انجام می‌شود، بستگی دارد.

مشکل از اینجا شروع می‌شود که پهنای باند مثل فضای هاست نیست که با حذف یا کاهش حجم محتوا بتوانید آن را به‌آسانی کنترل کنید. به‌علاوه، ازیک‌طرف لزومی ندارد که برای پهنای باندی هزینه کنید که درنهایت مصرف نخواهد شد و از طرف دیگر نباید به خاطر اتمام پهنای باند دچار مشکل شوید؛ بنابراین لازم است که تا جایی که امکان دارد حساب‌شده عمل کنید.

برای محاسبه پهنای باند موردنیاز می‌توانید از فرمول زیر استفاده کنید؛ البته باید توجه داشته باشید که به‌طورکلی محاسبه پهنای باند برای وب‌سایت‌های جدید معمولاً تیری در تاریکی است.

پهنای باند موردنیاز

=

[ (میانگین بازدید از صفحات برای هر بازدیدکننده × میانگین حجم صفحات × میانگین تعداد بازدیدکنندگان در روز) + (میانگین دانلود در روز × میانگین اندازه فایل‌های قابل دانلود) ] × تعداد روزهای ماه (30) × یک عدد احتیاطی (1.3 تا 1.8)

به‌عنوان نمونه، اگر میانگین حجم صفحات وب‌سایت شما 50 کیلوبایت و تخمین تعداد بازدیدکنندگان ماهانه آن 20000 نفر و 5 صفحه به ازای هر بازدیدکننده باشد (بدون محتوای قابل دانلود)، پهنای باند موردنیاز شما حدود 6 گیگابایت در ماه خواهد بود. توجه داشته باشید که 20000 کاربر تقریباً معادل 667 بازدیدکننده در روز است که بسیاری از سایت‌های بزرگ هم به آن دست پیدا نمی‌کنند؛ بنابراین اگر دلیل قابل‌قبول و آمار قابل‌اعتمادی مبنی بر احتمال قریب‌به‌یقین سرازیر شدن حجم انبوهی از بازدیدکنندگان به سایت خود ندارید، یا اینکه محتوای قابل دانلود در سایت خود قرار نمی‌دهید یا زیاد از تصاویر حجیم یا ویدیو استفاده نمی‌کنید، در غالب موارد به پهنای باند زیادی نیاز نخواهید داشت. به‌طورکلی بهترین روش این است که با یک پهنای باند معمولی شروع کنید و فعالیت وب‌سایت خود را برای چند ماه زیر نظر بگیرید تا بتوانید مصرف ماهانه آن را بسنجید؛ بنابراین بهتر است که در هنگام انتخاب هاست برای وب‌سایت جدیدتان به دنبال هاستی باشید که در صورت نیاز امکان ارتقای پهنای باند و همچنین فضای موجود را در اختیار شما قرار می‌دهد. در اینجا نیز نباید گول پهنای باند نامحدود را خورد، چراکه این هم فقط یک حربه تبلیغاتی یا بازی با کلمات است و منظور هاست این است که محدودیت مشخص‌شده برای کاربران معمولی کفایت خواهد کرد.

 

انتخاب هاست

 

– هاست ویندوز یا لینوکس؟

سرورهای هاستینگ نیز همانند رایانه شما سیستم‌عامل دارند که این سیستم‌عامل معمولاً یا ویندوز و یا لینوکس است. اینکه از کدام سیستم‌عامل استفاده کنید کاملاً به سیستم برنامه‌نویسی وب‌سایت شما بستگی خواهد داشت. به‌عنوان‌مثال، اگر از وردپرس یا جوملا استفاده می‌کنید، ازآنجایی‌که این دو سیستم با لینوکس سازگاری بهتری دارند استفاده از لینوکس بهتر و منطقی‌تر خواهد بود، اما توجه داشته باشید که به‌طورکلی تقریباً همه سیستم‌های سازگار با لینوکس امکان اجرا بر روی سرورهای ویندوزی را نیز دارند. درمجموع و با رشد روزافزون ویندوز و لینوکس، به‌عنوان یک کاربر معمولی تفاوت زیادی را در استفاده از هر یک از این دو سیستم‌عامل احساس نخواهید کرد.

 

نکاتی که در انتخاب هاست باید در نظر بگیرید

1. تناسب فنی و حجمی

بدون توجه به فضا و امکانات موردنیاز و همچنین مهارت‌های فنی‌تان هرگز نمی‌توانید یک هاست مناسب انتخاب کنید؛ بنابراین ابتدا نیازها و توانمندی‌های خود را مشخص کنید و به‌تناسب نوع فعالیت و برنامه‌هایی که دارید یک هاست مناسب را انتخاب کنید.

 

2. اعتبار و امتیاز آپ‌تایم هاست

منظور از آپ‌تایم (Uptime) مقدار ساعاتی در طول روز است که وب‌سایت شما در دسترس قرار دارد که معمولاً با درصد بیان می‌شود. امروزه آپ‌تایم 99.95 درصدی حتی برای هاستینگ اشتراکی نیز معمولی به شمار می‌رود و اساساً هر رقمی کمتر از 99 درصد غیرقابل‌قبول است.

برای بررسی آپ‌تایم هاست موردنظر خود، می‌توانید از ابزارهای کارآمدی که به‌صورت رایگان یا پولی در اینترنت موجود است استفاده کنید؛ به‌عنوان‌مثال، سایت آپ‌تایم روبات.

بیشتر بخوانید: افزایش سرعت سایت و 23 راهکاری که باید درباره آن بدانید

 

3. زمان پاسخ‌دهی سرور

منظور از Response Time یا زمان پاسخ‌دهی، مدت‌زمان بین واردکردن آدرس دامنه و فشردن کلید enter تا زمانی است که سرور این درخواست را پردازش و اجرا می‌کند. به‌عنوان‌مثال، در مورد وب‌سایت‌هایی که با ثبت آدرس آن‌ها در مرورگر، بدون اینکه چیزی بارگذاری شود مدتی طول می‌کشد تا نام آن‌ها در نوار عنوان دیده شود، زمان پاسخ‌دهی سرور مطلوب نیست.

زمان پاسخ‌دهی سرور که معمولاً با عنوان TTFB (Time To First Byte به معنای زمانی که تا بارگذاری اولین بایت طول می‌کشد) نیز شناخته می‌شود، ازجمله شاخص‌هایی است که عملکرد و بازده سایت شما را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد، چراکه هرچه بارگذاری سایت بیشتر طول بکشد، احتمال ترک کاربر پیش از اینکه چیزی از آن را مشاهده کند افزایش پیدا می‌کند. علاوه بر این، سرعت وب‌سایت شما بر رتبه‌ای که موتورهای جستجو در نتایج خود برای آن در نظر می‌گیرند نیز تأثیر به سزایی دارد.

شرکت‌های هاستینگ به‌ندرت از زمان پاسخ‌دهی سرور خود سخنی به میان می‌آورند، اما معمولاً قیمت‌هایی که ارائه می‌دهند می‌تواند شاخص خوبی در این زمینه باشد، چراکه خرید و مدیریت تجهیزات و زیرساخت‌های پیشرفته ابداً ارزان تمام نمی‌شود. علاوه بر این، برای سنجش زمان پاسخ‌دهی سرور هاست موردنظر می‌توانید چند نمونه از سایت‌های تحت میزبانی آن را با استفاده از وب‌سایت بایت چک بررسی کنید.

 

انتخاب هاست

 

4. امکان ارتقا

امروزه پلن‌های اشتراکی متنوع و بعضاً قدرتمندی توسط شرکت‌های هاستینگ ارائه می‌شود و غالباً استفاده از هاستینگ اشتراکی مشکلی را متوجه شما نخواهد کرد. درعین‌حال، اگر انتظار دارید که در طول دو یا سه سال آینده رشد واقعاً قابل‌توجهی را شاهد باشید، باید از هاستی استفاده کنید که فضای لازم برای رشد را در اختیار شما قرار می‌دهد؛ به این معنی که امکانات و توانایی ارائه پلن های بهتر را داشته باشد تا بتوانید سرویس خود را از هاست اشتراکی به VPS یا سرور اختصاصی ارتقا بدهید و از قدرت پردازش بیشتر، فضای بیشتر و امنیت بالاتری بهره ببرید.

 

5. تعداد Addon Domain، Subdomain، ایمیل و دیتابیس

محدودیت در Addon Domain به معنای محدودیت در تعداد دامنه‌هایی است که با اضافه کردن آن‌ها به پنل هاستینگ خود می‌توانید وب‌سایت‌های مجزا به راه بیندازید. به‌عنوان‌مثال، اگر هاست شما اجازه افزودن 10 Addon Domain را بدهد، می‌توانید روی همان هاست، 10 وب‌سایت مجزا در پوشه‌های جداگانه داشته باشید.

با توجه به اهمیت پایگاه داده یا دیتابیس (Database)، شرکت‌های هاستینگ محدودیت‌های بیشتری را بر روی آن اعمال می‌کنند که از تعداد دیتابیس‌ها تا حجم هر دیتابیس را در برمی‌گیرد. به خاطر داشته باشید که با رشد وب‌سایت، حجم دیتابیس آن نیز افزایش پیدا خواهد کرد و به‌علاوه، معمولاً پیشنهاد نمی‌شود که برای چندین سیستم از یک دیتابیس واحد استفاده شود. در مورد زیردامنه یا Subdomain (مثلاً test.modireweb.com) و تعداد ایمیل، معمولاً محدودیت‌های کمتری وجود دارد، اما پر واضح است که اساساً محدودیت چیز خوبی نیست و با در نظر داشتن آینده و برنامه‌های آتی باید به دنبال هاستی باشید که محدودیت آن در این زمینه کمتر است.

 

6. قیمت ثبت‌نام و تمدید هاستینگ

هنگامی‌که برای اولین بار از یک هاست خرید می‌کنید مشمول تخفیف‌های مختلفی می‌شوید، اما معمولاً در هنگام تمدید دوره هیچ امتیاز خاصی شامل حال شما نمی‌شود؛ بنابراین پیش از خرید پلنی که 80 درصد تخفیف دارد به فکر هزینه تمدید دوره‌های آتی هم باشید، مگر اینکه بخواهید هر سال درگیر انتقال از یک هاست به هاست دیگر و تحمل دردسرهای خاص آن باشید.

 

7. سیاست هاست در مورد بازگرداندن هزینه پرداختی و دوره آزمایشی رایگان

آیا هاست موردنظر زمانی را به‌عنوان دوره آزمایشی در نظر می‌گیرد؟ آیا اگر به هر دلیلی تصمیم گرفتید که پلن هاستینگ خود را لغو کنید، شرکت میزبان ضمانتی برای بازپرداخت وجه پرداختی دارد؟ سیاست هاست در رابطه با بازپرداخت وجه، بعد از اتمام دوره آزمایشی چیست؟ آیا این پرداخت‌ها مشمول کسر مبلغ خاصی می‌شود؟

قبل از انتخاب هاست باید به سؤالاتی مانند نمونه‌های بالا پاسخ بدهید تا اگر همه‌چیز مطابق با میلتان پیش نرفت بتوانید با کمترین خسارت به سراغ هاست دیگری بروید. به‌طورکلی توصیه می‌شود که از انتخاب هاستی که هیچ برنامه‌ای برای بازگشت وجه یا دوره‌های آزمایشی رایگان ندارد، خودداری کنید.

 

انتخاب هاست

 

8. قابلیت‌های کنترل پنل هاست

کنترل پنل هاست به‌مثابه فرمان یا مغز هاستینگ شما است و لذا وجود یک کنترل پنل سهل‌الاستفاده، جامع و کاربرپسند اهمیت زیادی دارد. محبوب‌ترین کنترل پنل در کشور ما سی پنل (cPanel) است، اما کنترل پنل هاست چه سی پنل باشد، چه دایرکت ادمین یا پلسک (Plesk) و یا هر کنترل پنل دیگری، چیزی که اهمیت دارد وجود قابلیت‌های موردنیاز و سهل‌الاستفاده بودن آن است. لذا پیش از انتخاب هاست، نوع کنترل پنلی که همراه با پلن انتخابی ارائه می‌شود را مشخص کرده و با بررسی تصاویر و امتحان کردن دموی آن، اطمینان پیدا کنید که همه قابلیت‌های لازم را دارد و به‌راحتی می‌توانید از آن استفاده کنید.

 

9. شرایط و ضوابط ارائه خدمات و سیاست هاست درباره تعلیق میزبانی

همان‌طور که در قسمت فضا و پهنای باند اشاره کردیم، نامحدود بودن در هاستینگ بی‌معناست؛ بنابراین اگر مصرف وب‌سایت شما از منابع هاست، مثلاً CPU از میزان مشخصی تجاوز کند یا از قوانین هاست تخطی کنید، حساب کاربری شما به حالت معلق درخواهد آمد. لذا قبل از انتخاب هاست باید به صفحه قوانین و شرایط استفاده از خدمات آن مراجعه کرده و محتویات این صفحه را به‌دقت بررسی کنید.

مخصوصاً در مورد سرورهای اشتراکی، ازآنجایی‌که قدرت فنی این سرورها چیزی نیست که هاست علاقه‌ای به اعلام آن داشته باشد، معمولاً در قسمتی از شرایط و ضوابط استفاده از خدمات خود، اعلام می‌کند که در صورت استفاده بیش‌ازحد از منابع، هاستینگ شما تعلیق خواهد شد؛ البته این مقدار مصرف دقیقاً مشخص نمی‌شود؛ بنابراین پیش از انتخاب هاست، با تیم پشتیبانی هاست موردنظر ارتباط برقرار کرده و از محدودیت‌های آن اطلاع پیدا کنید.

اطلاع از محدودیت‌های هاست در درک دو موضوع به شما کمک خواهد کرد:

  • هاست موردنظر به‌طورکلی چقدر سخاوتمند است و آیا باید به سراغ هاست دیگری بروید که محدودیت‌های کمتری دارد؟
  • شفافیت و صداقت هاست در چه حدی است و آیا می‌توانید به گفته‌های شرکت مزبور اطمینان کنید. شرکت‌های صادق، معمولاً محدودیت‌ها و شرایط استفاده از خدمات خود را به‌وضوح و به‌دوراز لفافه بیان می‌کنند.

بیشتر بدانید: 11 روش برای بهبود طبیعی رتبه وب سایت در موتورهای جستجو

 

10. نوع و تناوب پشتیبان گیری

اگرچه سرورهای میزبان وب‌سایت‌های شما رایانه‌های قدرتمندی هستند، اما هیچ بعید نیست که دچار مشکل شوند یا مثلاً یک هکر به سراغ سایتتان بیاید و فایل index.php آن را تغییر بدهد یا دیتابیس سایت را خراب کند. در صورت وقوع چنین شرایطی اگر هاست شما به‌طور منظم از سرورهای خود بک آپ یا پشتیبان تهیه کرده باشد، هیچ دغدغه‌ای نخواهید داشت، چراکه فوراً می‌تواند کل سایت یا بخش اعظم آن را بازگردانی کند.

در این رابطه باید پاسخ سؤالاتی از این قبیل برای شما روشن باشد:

  • پشتیبان‌گیری در چه فواصل زمانی انجام می‌شود؟
  • از چه مواردی بک آپ تهیه می‌شود؟ فایل‌ها یا دیتابیس و یا هردو (بک آپ کامل)؟
  • آیا امکان تهیه بک آپ از طریق کنترل پنل وجود دارد؟
  • آیا از طریق cron jobs یا برنامه‌های دیگر هم می‌توانید به‌طور خودکار بک آپ تهیه کنید؟
  • آیا امکان بازگردانی بک آپ توسط خودتان وجود دارد یا اینکه حتماً باید از پشتیبانی هاست کمک بگیرید؟

 

11. روش، سرعت و کیفیت پشتیبانی

هاستینگ ازجمله خدماتی است که سرعت، کیفیت و نحوه پشتیبانی در آن اهمیت فراوانی دارد. معمولاً شرکت‌های هاستینگ امکان پشتیبانی از طریق تلفن، گفتگوی زنده، ایمیل و تیکت را فراهم می‌کنند؛ اما مهم کیفیت و سرعت پشتیبانی است. درواقع، پشتیبان سریعی که توانایی رفع مشکل یا برآوردن تقاضای شما را ندارد یا برعکس، پشتیبان قوی اما کندی که متوسط زمان پاسخگویی آن 24 ساعت است هر دو آزاردهنده و مخرب خواهند بود.

 

انتخاب هاست

 

12. شهرت، نظرات و رضایت مشتریان

این مورد ازجمله مهم‌ترین مواردی است که در هنگام انتخاب هاست باید به آن توجه داشته باشید. طبیعتاً برای بررسی نظرات مشتریان فعلی نباید فقط به نظرات مثبت موجود در وب‌سایت شرکت هاست اکتفا کنید، بلکه باید خلاقیت به خرج بدهید، فعال باشید و مثلاً با مراجعه به فروم های مخصوص هاستینگ یا شبکه‌های اجتماعی و بررسی نظرات کاربران از کیفیت خدمات و پشتیبانی هاست موردنظر اطمینان پیدا کنید.

 

13. امتیازات اضافی هاست

درنهایت، هنگامی‌که چند هاست باکیفیت را پیدا می‌کنید که کاملاً با نیازها و خواسته‌های شما همخوانی دارند، مقایسه امتیازات خاص و اضافی هر هاست می‌تواند در انتخاب یکی از آن‌ها راهگشا باشد. به‌عنوان‌مثال، کدام هاست دامنه رایگان ارائه می‌کند یا چندین دیتاسنتر (مراکزی که سرورهای هاست در آن قرار دارند) دارد؛ یا با توجه به تولید سالانه 630 کیلوگرم دی اکسید کربن توسط هر سرور و مصرف 1000 کیلووات انرژی، کدام هاست بیشتر به محیط‌زیست و استفاده از روش‌هایی برای کاهش مصرف انرژی اهمیت می‌دهد. علاوه بر این‌ها، بسته به نیاز خود می‌توانید وجود قابلیت‌های جانبی اضافی (مانند سایت سازها که امکان نصب و راه‌اندازی سریع سیستم‌های مدیریت محتوای مختلف را فراهم می‌کنند) را نیز در نظر بگیرید.

 

حرف آخر

شاید پیدا کردن یک هاست خوب کار آسانی نباشد، اما نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که هیچ‌گاه نمی‌توان برای همه یک نسخه ثابت پیچید و یک هاست را به‌عنوان بهترین هاست برای همه نیازها معرفی کرد.

هر وب‌سایتی نیازها و شرایط متفاوتی دارد که باید مدنظر قرار داده شود؛ به‌عنوان‌مثال، ما هیچ‌گاه استفاده از یک هاست ارزان‌قیمت را برای یک فروشگاه اینترنتی بزرگ توصیه نمی‌کنیم؛ اما از طرف دیگر خرید هاستینگ گران‌قیمت را نیز برای یک وبلاگ وردپرسی ساده که بازدید زیادی ندارد پیشنهاد نمی‌کنیم.

بنابراین در هنگام مقایسه و انتخاب هاست این نکته را در خاطر داشته باشید که باید به دنبال هاستی باشید که بیشتر با نیازهای شما هماهنگ است. درواقع، هدف پیدا کردن بهترین هاست نیست؛ بلکه باید یک هاست مناسب و متناسب با نیازهای خودتان را پیدا کنید.

مشاهده نسخه pdf مقاله: انتخاب هاست مناسب؛ نکاتی که قبل از خرید هاست حتما باید بخوانید

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *