در این مقاله تصمیم داریم شما را با راه و روش افزایش رتبه بندی محتوا و متدهای گوگل آشنا کنیم، که با رعایت این عوامل تاثیر گذار در بهینه سازی محتوا، میزان بازدید محتوای خود را چند برابر کنید.
تشریح اصول رتبه بندی محتوا برای افرادی که اهل این فن نیستند، کار بسیار دشواری است. چرا که این موضوعی است پیچیده که در بستری بغرنج جریان دارد. برای این کار، لازم است تا جزئیات فراوانی را ذکر نموده و در این حیطه کارآزموده باشید. در این جا به بررسی عوامل عمدهی موثر در رتبه بندی محتوا و وب سایتها خواهیم پرداخت.
1. ایجاد آدرسی خوانا و در دسترس که برای گوگل واضح باشد
هدف ما این است که صفحهای را ایجاد کنیم که روباتهای گوگل توانایی دسترسی به آن را داشته و محتوای آن با فرمتی خوانا تهیه شده و تصاویر بصری و ویدیوهای آن به صورتی طراحی شده باشند که بتوانند در فهرست وب سایت قرار بگیرند. این موضوع اصلیترین موردی است که باید به آن پرداخته شود و بدون انجام این کار، باقی امور، اهمیت خود را از دست خواهند داد.
بیشتر بدانید: 11 روش برای بهبود طبیعی رتبه وب سایت در موتورهای جستجو
2. تحقیق و کسب اطلاعات درباره کلمات کلیدی
برای این کار، لازم است که کلمات و اصطلاحاتی که محققین برای حل مشکلات خود از آنها استفاده میکنند را بشناسیم. ممکن است اینها همان معضلاتی باشند که شما و سازمانتان نیز با آنها دست به گریبان بوده و در صدد رفعشان هستید. بنابراین، محتوای شما با بکارگیری صحیح کلمات و عبارات میتواند در حل این مشکلات مفید باشد.
در این جا، شما نیازمند یک یا چند کلمهی کلیدی هستید که بتوانید آنها را با مقاصد کاربران هماهنگ نموده و به کار برید. البته لازم است بدانید که استفاده از کلمات کلیدی باید وابسته به موضوع محتوا و در جهت بهینه سازی آن باشد. در غیر این صورت محتوای شما به سادگی تبدیل به هرزنامه شده و نمیتوانید به هدف دلخواه خود دست یابید.
3. بررسی نتایج جستجو (SERP) برای آشنایی با نگرش گوگل به کلمات کلیدی
به شما توصیه میکنم که برخی نتایج جستجو را بررسی نمائید. به این معنا که موردی را در گوگل جستجو کرده و به نتایج حاصله توجه کنید تا بفهمید که مبنای ارتباطی گوگل در زمینه جستجو بر اساس کلمات کلیدی به چه صورت است. یعنی به این نکته توجه کنید که از نظر گوگل، کدام محتوا میتواند پاسخ پرسش شما باشد. با انجام این کار، شما میتوانید مقصود کلی، نوع محتوای مورد نیاز، و دیگر قطعات گم شده خود را بیابید. در صورتی که در برخی زمینهها خلائی مشاهده کردید، میتوانید با تهیه محتوایی مناسب، آن خلاء را پر کرده و در رتبه بندی گوگل، جایگاه مناسبی را به خود اختصاص دهید.
مقاله مرتبط: 10 نکته اساسی برای انتخاب (Keywords) کلمه کلیدی
4. همکاری با افراد یا گروههای قابلاعتماد و تاثیرگذار
در این زمینه، ضروری است که نکاتی را رعایت کنید. اول این که لازم است از افراد یا گروههای قابل اعتماد و پشتیبان برای تولید محتوایی ارزشمند یاری بگیرید. به این طریق، میتوانید لینکهای با ارزشی تولید کرده و مطالب خود را به شکلی تاثیر گذار در شبکههای اجتماعی به اشتراک بگذارید. در ضمن، قابل اعتماد و مستند بودن محتوا یکی از عواملی است که آن را در چشم خواننده و همین طور در چشم گوگل، ارزشمندتر میسازد. بنابراین، این مورد پیش از هر چیز دیگری مورد لزوم است.
دوم این که، تلاش شما بر این است تا محتوایی ایجاد کنید که برای محققین سودمند بوده و آنها را در جهت حل مشکلاتشان یاری دهد. برای رسیدن به این هدف، لازم است که محتوای شما در همان صفحه نخست فهرست نتایج قرار گیرد. چرا که همگی ما به خوبی میدانیم در صورتی که محتوای شما در صفحات بعدی فهرست نتایج جستجو قرار بگیرند، کمتر کسی به آنها مراجعه کرده و محتوای شما با باقی نتایج مقایسه نخواهد شد.
5. انتخاب متا دیسکریپشن و سرخطی تاثیر گذار و قانعکننده
کاملاً درست متوجه شدید! گوگل هنوز هم اغلب از متا دیسکریپشن استفاده میکند. شاید در برخی مواقع این طور به نظر برسد که متا دیسکریپشن دیگر به کار نمیاید، اما در واقع، در اغلب موارد، ارائه متا دیسکریپشنهای دقیق و جامع میتوانند بسیار مفید باشند. درصد بالایی از موفقیت محتوا و وب سایتها نیز به سرخط یا تیتر آنها بستگی دارد. اگر چه گوگل این تیترها را کوتاه کرده و در URL به صورت مختصر قرارشان میدهد. عوامل دیگری از قبیل طرح و نشانه گذاریها نیز موثر هستند که بعداً راجع به آنها صحبت خواهیم کرد. از اینها که بگذریم، ایجاد اسنیپت نیز یکی از ضروریترین مواردی است که در محتوای شما مفید خواهد بود. زیرا اسنیپتها تعیین کننده نحوه نمایش موضوع در نتایج جستجو هستند. به علاوه، نحوه نمایش موضوع محتوای شما در نتایج جستجوی گوگل نیز تعیین کننده میزان علاقه مخاطب به کلیک کردن و مطالعه محتوا یا بالعکس است. اسنیپت در واقع، فرصتی است برای اظهار این مطلب که، «به جای کلیک کردن بر روی مطالب افراد دیگر، محتوای من را مطالعه کنید!» پس اگر بتوانید با استفاده از کلمات و عبارات کلیدی و مرتبط، یک اسنیپت خوب و تاثیر گذار ایجاد کرده و توجه مخاطبین را به محتوا یا صفحه خود جلب نمائید، برنده واقعی این چالش خواهید بود.
بیشتر بخوانید: موتورهای جستجو چگونه کار میکنند؟
6. استفاده هوشمندانه از کلمات کلیدی مرتبط
منظور از کلمات کلیدی آن دسته کلماتی هستند که از نظر معنایی با محتوا در ارتباط بوده و به پرسشهای جستجو کنندگان نیز مربوط باشند و در محتوای نوشتاری منظور گردند. تکیه بر عبارت محتوای نوشتاری به این دلیل است که اگر این کلمات را در ویدیوها یا هر نوع محتوای بصری دیگری بگنجانید، گوگل به سادگی توانایی تجزیه و تحلیل آن را نداشته و ممکن است که به حساب نیایند. به همین خاطر هم شما ناچارید که در این گونه موارد، به گونهای برای گوگل اثبات کنید که در صفحه و محتوای خود از این کلمات بهره جستهاید!
7. استفاده از ریچ اسنیپتها و نشانهگذاری
استفاده از این موارد برای همگان امکان پذیر نیست. اما در برخی موارد، هنگام دریافت اخبار گوگل یا دریافت بعضی دستورالعملها، میتوانید به تصاویر و محتواهای بصری دیگر نیز دسترسی داشته باشید. یا حتی در مواقعی که در حال ایجاد محتوای اطلاعات مربوط به پروازها یا مطالب مسافرتی هستید ممکن است علاوه بر متن، از اسنیپتها یا ریچ اسنیپتهای تصویری نیز بهره جسته باشید. در این صورت، طرحها و نشانهگذاریها میتوانند از شما پشتیبانی نموده و شما میتوانید از این فرصت عالی بهره برداری کنید.
بیشتر بخوانید: آشنایی با الگوریتم های گوگل و تاثیر آن بر نتایج جستجو
8. بهینهسازی صفحات در جهت بارگذاری سریع
لازم است این کار به گونهای انجام گردد که در عین حال، هم از نقطه نظر UI و هم از منظر تجربه کاربران، جنبه بصری مناسبی ایجاد نموده و به افراد این اجازه داده شود که در گوشه و کنار صفحه به تفحص پرداخته و به سادهترین و سریعترین نحو و با هر ابزاری مقصود خود را عملی ساخته و در عین حال، از امنیت کافی هم برخوردار باشد. تامین امنیت یکی از ضروریترین مواردی است که باید در نظر گرفته شود. باید توجه داشت، اگر چه HTTP تنها پروتکل موجود نیست، اما در حال حاضر بخش بزرگی از توجه گوگل را به خود معطوف کرده است. در ضمن، در طول سالهای 2016 و 2017 میلادی عمده تمرکز بر روی این پروتکل بوده است. نکته این است که احتمالاً در طول سالهای بعد نیز اوضاع به همین منوال ادامه پیدا خواهد کرد.
9. بهرهگیری از کمک افرادی که به تقویت محتوای شما کمک میکنند
برای ایجاد یک صفحه و وب سایت موفق، شما ناچار به تهیه لینکها و نقل قولهای معتبر، مرتبط، و با کیفیتی هستید که از طرف افراد قابل قبولی بیان شده باشند. لازم است بتوانید این موارد را در وب سایت و شبکههای اجتماعی منتشر کرده و به اشتراک بگذارید تا محتوای شما دیده شود.
حال، بهتر است این موارد را به کار گرفته و تفاوت را احساس نمائید. اظهار نظرها، ضمائم و مشارکتها را جدی گرفته و در جامعه آنلاین، حضوری جدی داشته و حضور دیگران را هم جدی بگیرید.
مشاهده نسخه pdf مقاله: 9 عامل موثر در گوگل برای رتبه بندی محتوا
بدون دیدگاه