بامیلو یا دیجی کالا؟ از کدام فروشگاه خرید کنیم؟


بامیلو یا دیجی کالا؟ از کدام فروشگاه خرید کنیم؟
چکیده این مطلب : زمان مطالعه : 12 دقیقه 28 نظر 37,373 بازدید

بامیلو یا دیجی کالا؟ از کدام فروشگاه خرید کنیم؟

اگر 2 سال پیش همین موقع این سوال را می پرسیدید قطعا و بدون شک می گفتم دیجی کالا و تمام! اما الان اوضاع خیلی فرق کرده است و پاسخ دادن به این سوال نیاز به بررسی بیشتری دارد.

سال 94 بود که تعداد قابل توجهی فروشگاه اینترنتی در ایران راه اندازی شده بود و اکثر آنها نیز بسیار فعال بودند، در همان زمان من مقاله ای با عنوان 10 فروشگاه اینترنتی برتر ایران در سال 94 نوشتم و منتشر کردم که مورد توجه خبرگزاری ها و رسانه های زیادی قرار گرفت والبته تا به امروز که در حال نوشتن این مقاله هستم هنوز هم پربازدید ترین محتوای منتشر شده در مدیر وب همان مقاله معرفی فروشگاه های اینترنتی برتر ایران است که سالانه آن را بروز رسانی می کنم و الان با همان عنوان اما برای سال 96 روز رسانی شده است.
نزدیک به 10 سال پیش از تاریخ امروز که در حال نوشتن این مقاله هستم دیجی کالا راه اندازی شد، توسط دو برادر که داستان آنها اینطور نقل می شود که برای خرید دوربین به بازار می روند و پس از خرید متوجه می شوند که جنس اصل به آنها داده نشده است و تصمیم میگیرند وب سایتی را راه اندازی کنند که این مشکل را حل کند و هر فردی بتواند کالایی که نیاز دارد را ابتدا کاملا بشناسد و سپس خیالش راحت باشد که جنس اصلی به او تحویل داده می شود.
برادران محمدی صاحبان و خالق برند دیجی کالا

همین داستان کوتاه بالا شروع دیجی کالا را رقم زد و امروز بزرگترین بازار آنلاین ایران همان دیجی کالا است، اما داستان به اینجا ختم نمی شود و ادامه جذاب تری دارد!

پس از گذشت چند سال دیجی کالا دیگر یک فروشگاه دوربین نبود و تصمیم گرفت فعالیت خود را به فروش همه کالاهای دیجیتال توسعه دهد و از آنجایی که برنامه دیجی کالا از روز اول اطلاع رسانی دقیق به مخاطب بود در همه مسیر به آن پایبند ماند و همین موضوع باعث شد تا سایتی مرجع نه برای خرید اینترنتی بلکه برای کسب اطلاعات از کالاهای دیجیتال شود!

جالب است نه؟ دیجی کالا یک فروشگاه اینترنتی بود و با هدف فروش کالا کار خود را آغاز کرده بود اما در آن دوران (حدود سالهای 85 تا 90) تبدیل شده بود به یک مرجع اطلاع رسانی برای کالاهای دیجیتال!

من خودم به شخصه برای خرید از دیجی کالا استفاده نمی کردم و همیشه برای کسب اطلاعات در خصوص گوشی های موبایل جدید ابتدا در دیجی کالا و چند سایت فعال دیگر بررسی می کردم و سپس به بازار می رفتم و خرید خودم را از آنجا می کردم!

شاید برای شما سوال باشد چرا اتفاق بالا رخ می داد؟ پاسخ برای دوستانی که در آن سالها با اینترنت سر و کار داشتند واضح است عدم اعتماد مردم به یک سایت برای خرید از آن!

بله در این بازه زمانی تازه صحبت خرید آنلاین شده بود و هنوز ساماندهی دقیقی روی سایت های فروشگاهی نبود و می توان گفت هرکس هرچی که دلش می خواست را می فروخت و اصلا هم دلیلی برای پشتیبانی و پاسخگویی به مشتریان و یا ارائه کالای با کیفیت نداشت و فقط دنبال درآمد مقطعی و فروش اجناس بی کیفیت بود.

همین موضوع باعث شد تا مردم از فروشگاه های اینترنتی که قبلا هم با ترس خرید می کردند به طور کامل فراری شوند، اما بودند کسانی هم که کالای خوبی ارائه می کردند و یکی از آنها دیجی کالا بود.

فروشگاه اینترنتی

من در آن سالها یکی از فروشگاه های اینترنتی ایران را مدیریت می کردم و با الگو گرفتن از دیجی کالا سعی می کردم کالاهای خوب و کمیاب را پیدا کنم و آنها را به فروش برسانم، از آنجایی که گارانتی واقعی و پشتیبانی هم داشتیم فروش سایت ما در کمتر از چند ماه به بالای روزانه 100 سفارش قطعی رسید!

هرچند که آن زمان دانش بازاریابی اینترنتی الان را نداشتم و فقط با کمک تبلیغات گوگل فروش خود را ایجاد می کردم و بعد از مدت 2 سال فعالیت با حجم سفارشات بالا آن کار را متوقف کردم (که البته اگر اطلاعات الان را داشتم هرگز این کار را نمی کردم) اما خب هر زمانی نیازمند دانش خاصی است تا بتوانی قدر آن زمان را بدانی و بهترین کار را انجام دهی.

فروشگاه های اینترنتی بسیاری راه اندازی شدند و بعد از مدتی بسته می شدند اما دیجی کالا باقی ماند و علت آن مشخص بودن مسیر این کسب و کار از ابتدای فعالیت اش و همچنین رشد روز افزون درآمد آن بود، بله درآمد دیجی کالا رشد می کرد زیرا مردم کم کم متوجه شده بودند که برخی اقلام در دیجی کالا ارزان تر است و حتی ارسال ها هم رایگان است.

برای خود من اولین سفارش اینطوری شروع شد که یک کالای قیمت پایین را جهت تست سفارش دادم و بعد از ثبت سفارش آن هم به صورت تحویل در محل (تا مطمئن شوم کالا میرسد و اصل است) بعد از کمتر از 30 ثانیه اپراتور با من تماس گرفت و گفت از دیجی کالا تماس میگیرد و تایید سفارش من را گرفت!! آن روزها این حرکت دیجی کالا بسیار ویروسی شده بود و دهان به دهان بین همه مطرح میشد و من خودم بارها دیده بودم که برای تست همین تماس و ارسال سریع افراد زیادی در شرکت سفارش های غیر ضروری در دیجی کالا ثبت می کردند و همین موضوع تبدیل شده بود به نوعی احساس خوب داشتن در کنار دیگران، که من سفارش دیجی کالا دارم و قراره برام بیاد و همین الان هم تماس گرفتند و گفتند دارند ارسال می کنند.

خلاصه در اون دوره زمانی سال 92 تا 94 سفارش دادن در دیجی کالا کلاس خودش رو داشت و همه ساک دستی های مخملی و بسیار زیبایی که دیجی کالا ارسال می کرد رو هم بعد از تحویل جایی می گذاشند که همه ببینند و زمانی که در جلسه ای شرکت می کردیم معمولا مهمان به میزبان می گفت چه جالب شما هم از دیجی کالا خرید می کنید و میزبان با غرور بسیار بالا می گفت من خیلی وقته کالاهایی که می خوام رو از دیجی کالا میگیرم!!

دیجی کالا

اما واقعا دیجی کالا چه کرده بود که تبدیل شده بود به یک ماهیت بالا برنده سطح افراد در جامعه ما و مانند یک ماشین خوب یا کالای ارزشمند مردم فکر می کردند خرید از دیجی کالا یک مزیت فردی نسبت به دیگران محسوب می شود.

این بازه زمانی دقیقا همان موقعی است که اگر از من سوال میکردید دیجی کالا بهتر است یا بامیلو؟ پاسخ به سوال شما بدون حتی 1 ثانیه فکر قطعا دیجی کالا بود و خیلی سخت هم از نظر خودم دفاع می کردم.

همیشه کالاها موجود بود و همان روز یا فردا به دستمان میرسید و پشتیبانی عالی بود و اگر ایرادی وجود داشت در سریعترین زمان ممکن به آن رسیدگی میشد و تازه دیجی بن های زیادی هم داشتیم که در خرید بعدی تخفیف میگرفتیم و چون سفارشات سریع میرسید واقعا دیجی بن ها مصرف میشد (البته دیجی بن ها هنوز هم فکر می کنم در دیجی کالا هست)

بعد از افزایش سفارشات روزانه و انتشار خبرهای فروش روزانه میلیاردی دیجی کالا و همچنین انتشار خبری در سایت Forbes و بعد از آن اخبارهای بلومبرگ در خصوص قیمت گذاری دیجی کالا بالای 400 میلیون دلار اوضاع شروع به تغییر کرد!
اولین تغییرات محسوس تماس هایی بود که اپراتور میگرفت که دیگر خبری از آن نبود و در سایت ساعت تحویل را مشخص میکردیم و بعد از آن در هنگام آمدن سفارشات ساک های دستی مخملی دیجی کالا با جعبه های کاهی جایگزین شدند و همین روال ادامه پیدا کرد تا زمانی که سفارشات نیز دیگر به موقع به دست خریداران نمی رسید، در این زمان بود که من ویدیوی چرا دیجی کالا افت کرد را منتشر کردم و آن را به یک مسابقه تبدیل کردم تا نظرات دیگران در این خصوص را نیز بدانم و با توجه به اینکه واقعا آنروزها این اتفاق یعنی افت دیجی کالا به چشم همه آمده بود این ویدیو یکی از پر بازدیدترین ویدیوهای من شد.

اما واقعا علت این اتفاق ها چی بود و دیجی کالا واقعا افت کرده بود؟

خبرهایی منتشر شد که شرکت های غیر ایرانی تمایل به سرمایه گذاری روی شرکت دیجی کالا دارند و مسئول این کار شرکتی به نام سراوا شده است و بعد از مدت کوتاهی سراوا واقعا به عنوان یکی از مالکین دیجی کالا معرفی شد و مشخص نشد که سرمایه گذاری روی دیجی کالا از خارج ایران بود یا داخل؟

دیجی کالا بزرگ شده بود، خیلی بزرگ و باید شفاف کار میکرد و مالیات خود و همه حساب خود را شفاف سازی میکرد و در دنیای وب جهانی مطرح شده بود، برادران دیجی کالا دیگر بخشی از یک شرکت بزرگ بودند و افراد جدیدی وارد بازی شده بودند و تا جایی که من متوجه شدم فقط هدف آنها سیستم سازی و اتوماتیک کردن فرآیند ها و کاهش نیروهای سطح اولیه مانند اپراتورها و در نهایت کاهش هزینه ها بود تا بتوانند دیجی کالا را از قبل هم بزرگتر کنند.

همین اتفاق هم افتاد و دیجی کالا بسیار بزرگتر از قبل شد و درآمد آن نیز بسیار افزایش پیدا کرده بود، بعد از مدتی در خبری رسمی اعلام شد تعداد کارمندان ما به 1000 نفر رسید و اگر همین الان در گوگل نام دیجی کالا را جستجو کنید تعداد کارمندان آن را بالای 2000 نفر نشان می دهد!

در همین روزها بود که صحبت هایی از یک شرکت غیر ایرانی با نام راکت اینترنت مطرح شد و چند سایت بزرگ خیلی سریع راه اندازی شدند! سایت هایی از قبیل بامیلو، موزاندو، زودفود، اسنپ و… که همگی با پشتیبانی شرکت راکت اینترنت بنا شده بودند و قرار بود بازار کسب و کار اینترنتی در ایران را متحول کنند.
راکت اینترنت
فروشگاه اینترنتی

اسنپ آمده بود تا بازار تاکسی های اینترنتی را فعال کند و رقیب آن تپ 30 فوری شروع به کار کرد که قبلا در مقاله ای این دو استارت آپ را با هم مقایسه و بررسی کرده ام.

زودفود تبدیل به بزرگترین سایت سفارش آنلاین غذا شد و بعد از آن کپی های بسیاری مانند قارچ از این نوع کسب و کار راه اندازی شدند که بدو فود بسیار خوب پیشرفت کرد و توسط زودفود خریداری شد! الان نیز ریحون،چنگال و چیلیوری رقبای جدید زودفود هستند.

فروشگاه اینترنتی

و اما بامیلو که یک فروشگاه اینترنتی بود در کنار بازار اینترنتی (Marketplace) موزاندو شروع به فروش کالا به صورت دیجیتال کردند.

تا آنروز رقبای زیادی برای دیجی کالا ادعای رقابت کرده بودند اما حتی نتوانسته بودند 10٪ بازار را که در انحصار دیجی کالا بود صاحب بشوند! همگی می آمدند و هزینه میکردند و میرفتند..

اما گویا بامیلو قصد رفتن نداشت و موزاندو نیز همینطور داشت به بازار اینترنتی بزرگی تبدیل میشد و هر روز رتبه های الکسای بهتر و حجم سفارشات بهتری را تجربه می کردند، جای تعجب نبود راکت اینترنت با بودجه بسیار سنگینی وارد تجارت در اینترنت ایران شده بود و همه تبلیغات وب را نیز برای خودش کرده بود.

در همین زمان با توجه به حجم بالای رقابت بین این کسب و کارها، سایت های ایرانی مبلغ تبلیغات خود را حتی تا 10 برابر افزایش دادند و درآمد آنها نیز بسیار بیشتر شد.

بامیلو و موزاندو دو مسیر جداگانه را طی می کردند و یکی تصمیم داشت بزرگترین بازار آنلاین فروش کالا بشود و دیگری قصد داشت یک فروشگاه اینترنتی باشد، اما گویا بعد از مدتی راکت اینترنت تصمیم خود را عوض کرد و هر دو برند را با یکدیگر ادغام کرد.

بامیلو و موزاندو یکی شدند

این رخداد اینقدر سر و صدا کرد که همه فهمیدند برنامه بعدی تبدیل شدن بامیلو به بزرگترین بازار اینترنتی (Marketplace) ایران است و بعد از مدت کوتاهی همین اتفاق نیز افتاد.

خوب در همه جای دنیا معمولا Marketplace ها از فروشگاه های اینترنتی موفق تر و کم هزینه تر بوده اند و به همین جهت در سال 96 دیجی کالا نیز به سمت Marketplace شدن پیش میرود و در تعداد زیادی از کالاها تنها فروشنده آن کالا دیگر فقط دیجی کالا نیست و شما می توانید از فروشنده دلخواه خودتان کالاهای دیجی کالا را خریداری کنید.

برگردیم به بامیلو و اتفاق های بعد از یکی شدن آن با موزاندو..

بامیلو یک هدف مشخص داشت: می خواهم دیده شوم و هرکس یکبار هم که شده از من خرید کند و اطلاعات آن را بدست آورم.

وقتی هدف یک کسب و کار مشخص است دیگر همه می دانند چه کنند و بودجه هم که تا مرز نامحدودی وجود داشت.

بنابراین بامیلو برای مدتی تقریبا بنرها و پاپ آپ های همه سایت های زیر 300 ایران و همه آژانس های تبلیغاتی و همه کلمات کلیدی در گوگل ادوردز را از آن خود کرد تا دیده شود!

فروشگاه اینترنتی

بعد از دیده شدن برای اولین خرید به کاربران کد تخفیف 30 هزار تومانی بدون محدودیت در انتخاب ارائه کرد و کاری کرد که حتی افراد با خرید یک کالای 30 هزار تومانی و عدم پرداخت 1 ریال ترغیب به خرید از آن شوند و یکبار بامیلو را تجربه کنند.

برای هر کسب و کار اینترنتی مهم است که همیشه هدفی ثابت را در تمام مراحل پیشرفت اش دنبال کند و آن هدف چیزی نیست جز ایجاد اولین تجربه استفاده از سرویس خود برای بازدیدکنندگان سایت با ارائه پیشنهادی جذاب که فقط در اولین خرید قابل دسترس خواهد بود.

با اینکه اکنون مدت ها از راه اندازی بامیلو می گذرد ولی هنوز هم اگر به صورت مهمان و برای اولین بار به بامیلو مراجعه کنید تخفیف اولین خرید را خواهید دید فقط با این تفاوت که دیگر 30 هزار تومان نیست و مقدار آن به 10 هزار تومان کاهش یافته است.

تخفیف ویژه بامیلو برای اولین خرید

خب بامیلو موفق شده بود به هدف خود برسد، الکسای بسیار خوب که در ایران برای مردم یک اعتبار محسوب می شود و تعداد سفارشات روزانه بالا و در کنار آن قیمت های بسیار نازل باعث شده بود به موفقیت اولیه دست پیدا کند.

اما خوب بامیلو باز هم بیشتر می خواست و تمایل به بزرگ شدن بیشتر داشت، از آنجایی که بامیلو یک Marketplace است و همه محصولات خود را از طریق فروشندگان تامین می کند، هرچقدر که بازاریابی بیشتری میکرد هزینه های کمتری داشت زیرا بستر آن آماده بود و ترافیک بیشتر برای آن فقط سود بیشتر را ایجاد میکرد.

در این بازه زمانی فروشندگان بسیاری برای فروش کالای خود به بامیلو پیوسته بودند و از فروش خود نیز بسیار راضی بودند و دهان به دهان این موضوع فروشندگان جدیدی را برای بامیلو فراهم میکرد.

قیمت ها معمولا از دیجی کالا پایین تر بود زیرا فروشندگان می دانستند که این مزیت برای آنها سفارشات بسیاری ایجاد خواهد کرد و دقیقا سعی در رقابت مستقیم با دیجی کالا داشتند.

قطعا ارسال کالا در Marketplace ها با تاخیر صورت میگیرد و در همه جای دنیا نیز این یک موضوع عادی محسوب می شود، اما با توجه به توقع ایجاد شده در ایران توسط دیجی کالا مردم دوست داشتند کالای خود را حداکثر 24 ساعته تحویل بگیرند و بامیلو اینگونه عمل نمی کرد یا بهتر است بگوییم نمی تواند اینگونه عمل کند!

فروشگاه اینترنتی

بامیلو اعلام میکرد که کالا ممکن است حتی تا 10 روز دیگر به دست شما برسد اما مزیت قیمت های پایین، این نقطه ضعف را در بسیاری از تصمیمات برای خرید بین دیجی کالا یا بامیلو به نفع بامیلو تمام میکرد.

پایان سال میلادی رسید و بامیلو رسم غربی بلک فرایدی را برای اولین بار در ایران با سرو صدای زیاد در خیابان ها و بیلبوردهای بزرگ اجرا کرد.

کالاها را با قیمت های باورنکردی بخرید! این شعار بلک فرایدی در دنیاست و برخی مواقع یک گوشی 2 هزار دلاری را با قیمت 80 دلار اما تعداد محدود می توان در این روز خرید!

حراج بلک فرایدی بامیلو

خب همه مردم ایران منتظر یک تخفیف جانانه بودند و با توجه به کمپین از پیش تعریف شده بامیلو حسابی صحبت ها به سمت آن رفته بود، من خودم یکی از خریداران بلک فرایدی بودم و با خرید تقریبا 10 تا 15 کالا توانستم نزدیک به 600 هزار تومان تخفیف بگیرم که این یک تجربه عالی بود.

البته بامیلو از قبل اعلام کرده بود که با توجه به حجم بالای سفارشاتی که پیش بینی می کند سفارشات را با اختلاف 14 روزه ارسال خواهد کرد و همینطور هم شد، عده ای هم بعد از مدت 30 روز هنوز میگفتند سفارش آنها نرسیده است اما سفارشات من تا همان 14 روز رسید و همگی سالم بودند.

بامیلو در کنار دیجی کالا ایستاد و تبدیل به گزینه دوم خرید آنلاین در ایران شد و هنوز هم به این مسیر ادامه میدهد و کسی نتوانسته به عنوان نفر سوم قد علم کند. بهترین دومی ها در دنیا زیاد هستند و می توان به عنوان مثال به یکی از معروفترین آنها که پپسی هست اشاره کرد، پپسی یکی از بهترین دومی هاست که در کنار کوکاکولا تا به امروز ایستاده و دوام آورده است اما اینقدر فاصله ها نزدیک است که هیچ کدام لحظه ای دست از تبلیغات و توسعه بر نمی دارند.

حال می توان گفت بامیلو هم به عنوان بهترین دومی تا الان خوب ایستادگی کرده است و فاصله خود تا اول بودن را واقعا کم کرده است، در این شرایط کوچکترین حرکت اشتباهی از گزینه های اول می تواند جای نفر اول و دوم را عوض کند و در نهایت مردم هستند که این جایگاه را تعیین می کنند.

و اما در پایان این مقاله باید پاسخ سوالی که عنوان این مقاله است را بدهیم و قطعا جواب این سوال پیش شماست!

موارد زیر را بررسی کنید و در مورد اینکه از کدام فروشگاه خرید کنید تصمیم بگیرید:

• دیجی کالا قدیمی و معتبر است و کالا را بین 2 تا 5 روز کاری به دست شما می رساند

• بامیلو جدید و پویا است ولی قیمت های مناسب تری دارد و کالا را ارزان تر می خرید

• بامیلو با اینکه ارزان تر است باکس تخفیف هم دارد ولی دیجی کالا هم تخفیف های خوبی دارد

• دیجی کالا 7 روز و بامیلو 100 روز گارانتی برگشت کالا دارد

• ارسال رایگان بامیلو برای سبد خرید بالای 30 هزار تومان و دیجی کالا بالای 100 هزار تومان فعال می شود

• هر دو اپلیکیشن های موبایل خوبی دارند و به راحتی قابلیت خرید از طریق اپ را دارند

• بامیلو یک Marketplace است و دیجی کالا نیز در حال تبدیل شدن به Marketplace است

• قیمت فروشنده های بامیلو معمولا ارزان تر از فروشنده های دیجی کالا است

• اما پشتیبانی دیجی کالا 24 ساعته است و بهتر پاسخگو هستند

لیست بالا را می توان تا چند برابر این تعداد ادامه داد و در مورد این دو فروشگاه نوشت اما خیلی بهتر است که این نکات را از زبان شما بشنویم و هرچه شما نیز تجربه کرده اید در بخش نظرات منتشر کنید تا این لیست را هر روز تکمیل تر کنیم و نگاه وسیع تر به این دو فروشگاه بزرگ ایرانی ایجاد کنیم.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.