حذف مطالب قدیمی و بی‌کیفیت و تاثیر آن بر افزایش ترافیک سایت

حذف مطالب قدیمی و بی‌کیفیت و تاثیر آن بر افزایش ترافیک سایت
چکیده این مطلب : زمان مطالعه : 7 دقیقه 10 نظر 5,764 بازدید

تا‌به‌حال به این فکر کرده‌اید که مطالب قدیمی و بی‌کیفیت وب‌سایت‌تان که به ظاهر هیچ ارزش سئویی ندارد و گوگل هیچ اعتباری برای آن قائل نیست، می‌تواند به رنکینگ سایت‌ شما صدمه بزند؟! این نوشته را بخوانید تا ببینید با این‌گونه نوشته‌ چه باید کرد.

شما به‌عنوان یک وب‌مستر می‌بایست همه مطالب وب‌سایت خود را تحت‌نظر داشته باشید. به‌ویژه مطالب قدیمی‌تری که شاید در زمان انتشارشان موردقبول بوده‌اند، اما با توجه به به‌روزرسانی الگوریتم‌های گوگل، دیگر کیفیت و کارآمدی لازم را ندارند. امروزه وجود داشتن چنین مطالبی دیگر توجیه متقاعدکننده‌ای نداشته و ممکن است به شهرت سایت شما آسیب برسانند. در این صورت چه باید کرد؟

الگوریتم‌های گوگل که چند سالیست حکمران دنیای موتورهای جستجو شده‌اند، هر روزه در حال تغییر هستند اما پایه و اساس اصلی کار آنها محفوظ باقی‌مانده‌ است. گوگل پاندا یکی از مهمترین الگوریتم‌های گوگل می‌باشد که طی چند سال اخیر نقش به‌سزایی در تعیین سایت‌های برتر و متمایز کردن آنها با سایت‌های بی‌کیفیت داشته است. بسیاری از افراد فکر می‌کنند با به‌روزرسانی‌های جدید گوگل و معرفی الگوریتم‌های جدید، الگوریتم‌های پاندا و پنگوئن کم‌رنگ‌تر شده‌اند. اما بهتر است بدانید که این سیستم‌ها هنوز هم به‌ خوبی فعال هستند و هیچ تعارفی با هیچ سایتی ندارند! اگر طبق اصول آنها پیش نروید، جریمه شده و در صفحات جستجوی گوگل افت رتبه پیدا می‌کنید.

می‌توان الگوریتم پاندا را در حال حاضر مهمترین الگوریتم گوگل دانست. نقش اساسی این الگوریتم باعث شده است تا هر وب‌سایت موفقی توجه زیادی به توصیه‌ها و نکات مربوط به آن داشته باشد. ما در این مقاله به نکته خاصی اشاره می‌کنیم که خیلی کمتر از دیگر نکات موردتوجه قرار گرفته‌ است. نکته‌ای که از دید الگوریتم‌های گوگل ضروری بوده و دقت کافی به آن می‌تواند نتایج مثبتی برای وب‌سایت شما به‌همراه داشته باشد. با ما باشید تا با این نکته جادویی آشنا شوید.

پیشنهاد: برای آشنایی با مبحث الگوریتم های گوگل فایل صوتی سئو و آشنایی با الگوریتم های گوگل را بشنوید

بازاریابی محتوا

مطالب قدیمی و بی‌کیفیت چه آسیبی می‌تواند برساند؟

هنوز هم خیلی از کاربران و وب‌مسترها تصور می‌کنند که مطالب قدیمی در بازاریابی محتوا اهمیت چندانی ندارند و باید روی مطالب جدید تمرکز کرد. چیزی که این افراد فکر می‌کنند این است که گوگل و الگوریتم‌های آن مثل پاندا، این مطالب قدیمی را نادیده گرفته و برای خوانندگان نیز نمایش نمی‌دهند و به نوعی این مطالب را از رده خارج می‌کنند. اما این درست نیست، مطالب قدیمی و بی‌کیفیت نه تنها بی‌اهمیت نیستند، بلکه می‌توانند به راحتی به شهرت و اعتبار سایت شما لطمه بزنند.

تا زمانی که این مطالب در سایت شما وجود داشته باشند و برای موتورهای جستجو قابل‌دسترس باشند، سایت شما به عنوان سایت متهم به نشر مطالب بی‌کیفیت و حتی اسپم شناخته می‌شود و در نتیجه کیفیت کلی و اعتبار سایت شما به راحتی افت پیدا می‌کند. همچنین سایت شما از لحاظ سئو نیز با مشکلات زیادی رو‌به‌رو می‌شود. پس اگر مطالب و محتوای جدید با کیفیت زیاد منتشر کرده باشید و هنوز هم متعجب هستید که چرا نتیجه لازم را نمی‌گیرید، بهتر است بدانید که وجود داشتن مطالب بی‌کیفیت قدیمی می تواند به‌راحتی مانع پیشرفت شما شود.

مقاله مرتبط: 5 اشتباه سئو که وب مسترها به سادگی رقم می زنند

 

تاثیر محتوای بی‌کیفیت

تقریباً تا 6 سال پیش و قبل‌تر، حد نرمال مطالب بلاگ تا 500 کلمه و یا کمتر بود. مطالبی که در آن زمان با این ویژگی‌ها ارسال می‌شدند به‌خودی‌خود در همان زمان کیفیت قابل‌قبولی داشتند. اما این روزها مطالب با کیفیت معمولاً از 1000 کلمه شروع می‌شوند. با توجه به پژوهشی که توسط Buffer Social و SerpIQ انجام شده است، یک مطلب و پست ایده‌آل، بین 1600 الی 2400 کلمه است. این نکته که شاید زیاد هم مهم به نظر نرسد، نکته‌ای کلیدی برای شما است. حالا توضیحاتی که در ادامه این نوشته آمده است، را بخوانید تا ببینید با این نوع مطالب چه باید کرد.

بیشتر بخوانید: 3 درس مهم که باید در تولید محتوا یاد بگیرید

مطالب قدیمی و بی‌کیفیت را شناسایی کنید

شما به عنوان یک مدیر سایت باید مطالبی که نیاز به ویرایش دارند را پیدا کنید. ممکن است شما صدها و یا حتی هزاران مطلب که کمتر از 1000 کلمه هستند را منتشر کرده باشید. لزوماً نیازی به ویرایش همه این مطالب نیست. شما باید طبق اولویت مطالبی که بیشتر از دیگر مطالب پتانسیل آسیب‌رسانی به سایت شما را دارند شناسایی کنید. مسلماً پیدا کردن این‌گونه مطالب از بین تمامی مطالب کار ساده‌ای نیست. اگرچه شما می‌توانید با توجه به ویژگی‌های ذکر شده در بالا، مطالب قدیمی و بی‌کیفیت را به صورت دستی نیز پیدا کنید، اما در صورتی که تعداد مطالب زیاد باشد، بهتر است از راه‌حل زیر استفاده کنید:

قبل از هر چیز شما باید از گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) برای آنالیز ترافیک وب‌سایت خود استفاده کنید. اگر تا کنون از گوگل آنالیتیکس استفاده کرده‌اید، پس می‌توانید از راه‌حلی که به شما می‌گوییم هم استفاده کنید. وب سایت Barracuda Digital ابزاری با عنوان Panguin عرضه کرده است که با کمک آن می‌توان تا حدی بر این مشکل چیره شد. ابزار Panguin با استفاده از اطلاعات گوگل آنالیتیکس شما، تاریخچه ترافیک و بازدیدهای سایت شما را اسکن و بررسی می‌کند. این سیستم تاریخچه‌های ثبت شده صفحات سایت شما که توسط الگوریتم‌های به‌روز پاندا، پنگوئن و … ضبط شده‌اند را مقایسه می‌کند. هر صفحه‌ای از سایت شما که در لیست این مقایسه‌ها وجود نداشته باشد یا در برخی از الگوریتم‌ها شناسایی نشود، برای شما نشانه‌گذاری خواهد شد. سپس قادر خواهید بود تا با این روش، صفحاتی که بنا به هر دلیلی توسط ربات‌های گوگل نادیده گرفته می‌شوند یا تأثیر منفی دارند شناسایی کرده و هر کدام را به‌صورت جداگانه بررسی و ویرایش کنید.

مقاله مرتبط: معرفی 10 ابزار آنلاین رایگان که هر تجارت کوچکی به آن ها نیاز دارد

بازاریابی محتوا

پس از شناسایی محتواهای بی‌کیفیت منتشرشده چه باید کرد

قدم اول پیدا کردن و شناسایی مطالب و محتوای مشکل دار بود که در بالا چگونگی پیدا کردن آنها را شرح دادیم. اما بعد از پیدا کردن این مطالب باید چه کاری انجام دهیم؟ وقتی شما مطلبی قدیمی و بی کیفیت را پیدا می‌کنید، بدیهی‌است که باید کاری در قبال آنها انجام دهید تا مشکلات‌شان را برطرف کنید. در ادامه بعضی از راهکارهایی که می‌توان انجام داد را توضیح می‌دهیم:

  • اگر یک مطلب دارای محتوایی با ارزش است اما مشکلات فنی و نگارشی در آن وجود دارد، شما می‌توانید این مطلب را بازنویسی کنید تا نه تنها ارزش فعلی آن از بین نرود، بلکه افزایش آن را با بروز کردن متن آن دو چندان کنید. برای این کار اگر مطلب مورد نظر شما کمتر از مقدار کافی توضیحات دارد، آن مقاله را با اطلاعات بیشتری جامع کنید و تعداد کلمات آن را حداقل به 1000 کلمه برسانید. مقدار ایده‌آل کلمات یک مطلب بین 1500 الی 2000 کلمه است. پس اگر می‌توانید توضیحات بیشتری درج کنید، این کار را حتما انجام دهید. برای بازنشر بیشتر و اشتراک‌گذاری گسترده‌تر مطلب ویرایش شده، می‌توانید آن را از طریق شبکه‌های اجتماعی نیز گسترش دهید.
  • اگر چند پست‌، مطلب یا مقاله کوتاه در مورد یک موضوع مشترک در سایت خود منتشر کرده‌اید، همگی آنها را ادغام کرده و از چند مطلب کوتاه یک مطلب یا مقاله جامع و با ارزش بسازید. یکی از بهترین مثال‌های ممکن برای این مورد، صفحه پرسش و پاسخ (سؤالات متداول) یا FAQ می‌باشد. اگر در صفحات مختلف سایت خود سؤال و جواب‌هایی را برای کاربران ذکر کرده‌اید، می‌توانید همه آنها را با ایجاد چنین صفحه‌ای یکپارچه‌سازی کنید تا یک مطلب مفید و با ارزش داشته و همچنین از نامرتب بودن و پیچیدگی صفحات نیز جلوگیری کرده باشید. بعد از انجام این کار، صفحات قدیمی ایجاد‌شده را هم به صفحه جدید ریدایرکت کنید.
  • اگر مطلب قدیمی شما کوتاه بوده و کیفیتی نامناسب دارد و همچنین نسخه‌ای تکامل یافته از آن مطلب را اخیراً منتشر کرده‌اید، بدون داشتن کوچک‌ترین نگرانی آن صفحه را حذف کرده و آدرس URL آن را به صفحه مطلب جدید ریدایرکت کنید. ریدایرکت کردن آدرس URL مطالب قدیمی به مطالب جدید، باعث می‌شود تا ارزش لینک‌سازی برای مطالب قدیمی سایت، حفظ شده و سایت شما به عنوان اسپم شناسایی نشود.
  • در بعضی موارد، مطالبی مدت‌ها قبل در سایت منتشر شده‌اند که بسیار کم ارزش بوده و یا هیچ ارزشی ندارند. اگر سایت شما هم چنین مطالبی دارد، این گونه مطالب را حذف کنید. اگرچه ریدایرکت کردن آدرس صفحات حذف‌شده تحت هر شرایطی توصیه می‌شود، اما اگر تعداد مطالب مشکل‌دار شما زیاد است و زمان کافی ندارید، نیازی نیست این مدل صفحات را ریدایرکت کنید.

بیشتر بدانید: چه محتوایی را در وب سایتمان قرار دهیم؟

Content Marketing

بر خلاف تصور اغلب مدیران وب‌سایت‌ها، نه تنها هیچ اشکالی در حذف کردن مطالب قدیمی وجود ندارد، بلکه این کار ارزش سایت شما را از لحاظ بازاریابی محتوا زیاد‌تر می کند. راحت شدن از دست این گونه مطالب با حذف، بازنویسی، ویرایش و ریدایرکت کردن آنها باعث می‌شود تا ترافیک و بازدیدهای ثابت قدیمی دوباره به سایت شما برگردند. از این مهم‌تر، این حرکت باعث می‌شود تا گوگل و دیگر موتورهای جستجو سایت شما را در لیست سایت های فعال و به‌روز به شمار آورده و کیفیت کلی سایت شما را در نتایج جستجوها بهبود بخشند.

همچنین نکته جالب دیگری که در این‌باره وجود دارد این است که با حذف مطالب کم‌کیفیت قدیمی، مطالبی که کیفیت متعادل و معمولی داشته باشند فرصت مناسبی برای بازدید بیشتر و دیده شدن به دست می آورند.

 

مشاهده نسخه pdf مقاله: حذف مطالب قدیمی و بی‌کیفیت و تاثیر آن بر افزایش ترافیک سایت

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *