کپی‌رایتینگ چیست و چطور می‌توانیم یک متن تاثیرگذاربنویسیم؟

دنیای بازاریابی و فروش یک صحنه گسترده با بازیگران فراوانی است که هر یک از آن‌ها نقش خاص خودشان را بر عهده دارند. یکی از این نقش آفرینان مهم، فرد یا افرادی هستند که «کپی رایتر» نامیده می‌شوند و وظیفه انجام «کپی رایتینگ» را بر عهده دارند. با این مقدمه شاید تصور کنید که بحث ما در این مطلب بر سر حقوق معنوی یا حق نشر و رعایت اصول آن در کسب‌وکار است. چنانچه چنین تصوری از کپی رایتینگ در بازاریابی و فروش دارید، با ما در ادامه این مطلب همراه باشید تا با چیستی و چگونگی کپی رایتینگ در معنای صحیح آن آشنا شوید.

مقاله مرتبط:  چگونه وبلاگ نویسی را شروع کرده و از آن پول دربیاوریم؟

 

کپی رایتینگ چیست؟ کپی رایتر کیست؟

کپی رایتینگ با املای «Copywriting» (متفاوت با Copyright که با حقوق معنوی و حق نشر سر و کار دارد) از دو قسمت Copy و Writing تشکیل می‌شود. واژه کپی در حالت عادی به همان معنایی است که در فارسی به کار می‌بریم؛ اما در ترکیب کپی رایتینگ به معنی نوشته‌هایی است که حالت تبلیغی یا ترویجی دارند و برای استفاده در رسانه‌های مختلف تهیه می‌شوند. قسمت Writing این ترکیب نیز به معنی نوشتن است. بنابراین منظور از کپی رایتینگ، نوشتن آیتم‌های تبلیغاتی است. به عبارت بهتر، در کپی رایتینگ به دنبال نوشتن متن‌هایی هستیم که با جلب توجه و علاقه مخاطب، او را به انجام یک عمل خاص ترغیب می‌کنند.

با این تعریف، «کپی رایتر» کسی است که در کپی رایتینگ مهارت دارد. کپی رایتر تلاش می‌کند تا از طریق یک متن مناسب، خواننده را به انجام یک تعهد، خرید یا هر عمل دیگری متقاعد کند. این متن چه در تبلیغات تلویزیونی و چه در محتوای اینترنتی، نقش بسیار مهمی را بر عهده دارد. در واقع، حتی تأثیرگذارترین تصاویر و ویدئوها نیز بدون متن یا دیالوگ مناسب نمی‌توانند تأثیر مطلوبی را از خود بر جا بگذارند.

 

 کپی رایتینگ چیست؟

 

کار کپی رایتر چیست؟

پیش از هر چیزی به این نکته توجه داشته باشید که کپی رایتینگ با نویسندگی محتوا تفاوت دارد. هدف نویسنده‌های محتوا از نوشتن، اطلاع رسانی به خواننده است؛ اما هدف کپی رایتر، تحریک خواننده به عکس العمل است. در عین حال، از آنجایی که رفته رفته سلیقه شرکت‌های مختلف از نوشته‌های صرفاً تبلیغاتی به سمت محتوای آموزنده کشیده شده است، این دو نوع نوشته در بسیاری از موارد با هم ترکیب می‌شوند و لذا نمی‌توان بین آن‌ها دیوار کشید.

مسئولیت نوشتن دامنه گسترده‌ای از نوشته‌ها را می‌توان به فراخور نیاز به کپی رایتر سپرد؛ از پست‌های وبلاگی و مقالات مختلف گرفته تا محتوای شبکه‌های اجتماعی و توضیحات محصولات. توجه داشته باشید که دامنه فعالیت کپی رایتر به اینترنت محدود نمی‌شود. به عنوان نمونه، تنظیم نوشته‌های موارد زیر که همگی از جمله اقدامات غیر اینترنتی محسوب می‌شوند نیز بر عهده کپی رایتر خواهد بود:

تبلیغات محصول در روزنامه‌ها و مجلات؛

کارت‌پستال‌های تبلیغاتی؛

تبلیغات رادیویی و تلویزیونی؛

بروشورهایی که برای ارائه در نمایشگاه‌های تجاری تهیه می‌شوند؛

پوسترها؛

کوپن‌ها؛

بسته بندی و لیبل محصولات.

در عین حال، امروزه عمده فعالیت کپی رایترها بر بستر اینترنت و برای کمپین‌های بازاریابی اینترنتی انجام می‌شود. از جمله نوشته‌های کپی رایتینگ اینترنتی که مسئولیت نگارش آن‌ها بر عهده کپی رایتر است می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

توضیحات محصولات؛

تبلیغات محصول برای پلتفرم‌های اینترنتی مانند گوگل و فیس‌بوک؛

ویدئوهای دمو؛

مطالعات موردی با تکیه بر مزایای یک محصول؛

مطالب و پست‌های وبلاگی؛

مقالات اینترنتی درباره مشتریان و نظرات و تجربه‌های مثبت آن‌ها.

توانایی برقراری ارتباط با مخاطب هدف در کپی رایتینگ اهمیت زیادی دارد. به طور کلی، متن‌های تبلیغاتی آنلاین و آفلاین (غیر اینترنتی) خطاب به مشتریان بالقوه نوشته می‌شوند و لذا باید به نحوی آغازگر یک دیالوگ یا مکالمه باشند. اگر به عنوان یک کپی رایتر بتوانید چنین ارتباطی را ایجاد کنید، در جذب مشتریان جدید و حفظ مشتریان کنونی به موفقیت دست پیدا خواهید کرد.

در همین راستا در هنگام کپی رایتینگ باید به تناسب لحن و سبک و سیاق نوشته با مخاطب هدف نیز توجه داشت. علاوه بر این، کلیت پیام و آیتم‌های گرافیکی نیز باید هماهنگ و هم نوا با یکدیگر باشند. طبیعتاً کپی رایتر باید خصوصیات و توانمندی‌هایی داشته باشد که با بهره‌گیری از آن‌ها بتواند چنین سبک و سیاقی را در کپی رایتینگ خود به وجود بیاورد. 

 

یک کپی رایتر خوب چه خصوصیاتی دارد؟

به طور کلی توانمندی در کپی رایتینگ ارتباط زیادی با مدارک و مدارج علمی و دانشگاهی ندارد. در عین حال، تجربه و دریافت آموزش‌های مناسب می‌تواند برای علاقمندان به این حوزه سودمند باشد. با دریافت آموزش‌های مناسب و کسب تجربه در کپی رایتینگ، تفکر راهبردی و قدرت استفاده از روش بارش مغزی (brainstorming) تقویت شده و رفته رفته دانش کپی رایتر و تسلط وی بر بازار هدف و خُلق و خو و خواسته‌های مشتریان مورد نظر افزایش پیدا می‌کند. به هر روی، چه به دنبال یادگیری و کسب تجربه باشید یا اینکه به تازگی به فکر ورود به این عرصه افتاده‌اید، داشتن ویژگی‌های زیر تأثیر به سزایی بر کیفیت و اثربخشی کپی رایتینگ شما خواهد داشت:

استعداد و تسلط بر زبان؛

خلاقیت و تخیل؛

اطلاعات عمومی گسترده؛

کنجکاوی؛

تمایل به یادگیری؛

توانمندی در تحقیق و جستجو.

 

 کپی رایتینگ چیست؟

 

چگونه مخاطب را به انجام عمل مورد نظر متقاعد کنیم؟

همان‌طور که در ابتدا ذکر شد، هدف از کپی رایتینگ ترغیب مخاطب به انجام یک عمل است (معمولاً خرید)؛ بنابراین، معیار موفقیت کپی رایتر تعداد اعمالی است که به واسطه متن تهیه شده توسط وی صورت پذیرفته است.

به منظور ترغیب مخاطب به انجام عمل مورد نظر لازم است که برخی از دستورات امری، مانند «سفارش بدهید» یا «از فروشگاه ما بازدید کنید» را در پیام خود بگنجانید. به این دستورات، «فراخوان به عمل» (CTA) می‌گوییم. به علاوه، باید سه نکته زیر را نیز مد نظر قرار بدهید:

از قبل مشخص کنید که با این محتوا به دنبال ارتباط برقرار کردن با چه کسانی هستید و سپس گروه هدفتان را مخاطب قرار بدهید؛

با تمرکز بیشتر بر unique selling proposition یا پیشنهاد منحصر به فرد فروش خود مشتری را متقاعد کنید تا برتری محصول یا سرویس شما را بپذیرد. در اینجا باید نشان بدهید که چرا منحصر به فرد هستید و محصول یا سرویس شما چه تفاوتی با رقبا دارد. دقت کنید که نظرات و تجربه‌های مثبت مشتریان راضی می‌تواند بیش از هر چیز دیگری متقاعدکننده به نظر برسد؛

انجام عمل یا اعمال مورد نظر باید تا جایی که امکان دارد برای کاربر تسهیل شود. به عنوان نمونه، اگر به دنبال آن هستید که مخاطبتان یک ویدئو از محصول را تماشا کند، از پیامی مانند «برای مشاهده قابلیت‌های منحصر به فرد این محصول بر روی ویدئو کلیک کنید» استفاده نمایید و حجم ویدئو و سرعت اینترنت مخاطبان هدفتان را نیز در نظر بگیرید.

 

کپی رایتینگ چه انواعی دارد؟

در هر روز ده‌ها و صدها میلیون پیام در فضای اینترنت به اشتراک گذاشته می‌شود؛ در این میان، برای جلوگیری از محو شدن پیام تبلیغاتی در این سیل خروشان چه باید کرد؟ طبیعتاً پاسخ، استفاده از کپی رایتینگ بهتر و مؤثرتر است. امروزه شرکت‌های مختلف به اهمیت استفاده از پیام‌های تأثیرگذار و هدفمند پی برده‌اند و به همین منظور به سراغ کپی رایترهای توانمند و باتجربه می‌روند تا بتوانند جایگاه بهتری در نتایج جستجوی گوگل کسب نمایند، مشتریان بیشتری را جذب کنند و در نهایت، برند خود را به گونه‌ای به تصویر بکشند که باشخصیت و مشتاق به کمک به مخاطب هدف به نظر برسد. البته باید توجه داشته باشید که در این راستا معمولاً بسته به هدفی که تعیین شده، باید از انواع مختلفی از کپی رایتینگ استفاده کرد که در ادامه به متداول‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم.

 

کپی رایتینگ فروش

در کپی رایتینگ فروش، کپی رایتر با چالش متقاعد کردن خواننده نسبت به مزایای محصول یا سرویس و در نهایت مجاب کردن وی برای خرید یا استفاده از آن روبرو است. البته این در حرف از عمل آسان‌تر است. در اینجا علاوه بر داشتن یک سبک و سیاق نوشتاری متقاعدکننده، به دانش و خلاقیت نیز نیاز خواهید داشت. استفاده از استراتژی‌های زیر در اقناع مخاطب به شما کمک خواهد کرد:

1. پیام خود را به وضوح بیان کنید و مخاطب هدف را مستقیماً خطاب قرار بدهید؛

2. مشکلی که محصول یا سرویس شما می‌تواند برطرف کند را شناسایی کنید و به منظور جلب اعتماد و نظر مخاطب، آن مسئله را از زاویه دید مشتریان بالقوه و به ملموس‌ترین شکل ممکن توصیف کنید؛

3. بر چرایی ناتوانی روش‌ها و محصولات موجود در حل آن مشکل تأکید داشته باشید؛

4. توضیح بدهید که چگونه بهترین روش حل مشکل مزبور را پیدا کرده‌اید؛

5. روش دریافت محصول یا سرویس و در نتیجه، حل مشکل را برای خواننده مشخص کنید.

 

 کپی رایتینگ چیست؟

 

کپی رایتینگ سئو

کپی رایتینگ سئو را می‌توان به صورت سنتی یا مدرن تعریف کرد. تفاوت کپی رایتینگ سئوی سنتی با کپی رایتینگ معمولی در تمرکز بر کلمات کلیدی است. با استفاده از کلمات کلیدی مناسب در کپی رایتینگ، پیام ما در جایگاه بسیار بهتری در نتایج جستجو قرار خواهد گرفت. توجه داشته باشید که منظور از کپی رایتینگ سئو انباشتن نوشته از کلمات کلیدی نیست؛ بلکه باید از کلمات کلیدی مناسب به تعداد مناسب و به نحوی استفاده کرد که متن ما کاملاً همگون و طبیعی به نظر برسد.
از طرف دیگر، در کپی رایتینگ سئوی مدرن، تمرکز ما بر تولید محتوایی است که آن‌قدر جذابیت دارد که دیگران به لینک دادن یا به اشتراک گذاری آن تمایل پیدا می‌کنند تا از این طریق، اعتبار وب‌سایتمان در نزد موتورهای جستجو افزایش پیدا کند که به نوبه خود باعث کسب رتبه‌های بهتر برای کلمات کلیدی هدف خواهد شد. البته در اینجا نیز تحقیق و انتخاب کلمات کلیدی مناسب ضروری است؛ اما باید توجه داشت که امروزه با تغییر و تحولاتی که گوگل در الگوریتم‌های خود به وجود آورده، برای اعتبار دامنه شما و عکس العمل مخاطبان به محتوا و کلماتی که برای توضیح در لینک‌ها به کار می‌برید به عنوان شاخص‌هایی برای سنجش کیفیت و تناسب محتوا اهمیت بسیار بیشتری قائل می‌شود.

 

کپی رایتینگ تِکنیکال یا فنی

منظور از کپی رایتینگ فنی یا تکنیکال (Technical)، نوشتن متن‌های خاص در موضوع یا حوزه‌هایی است که به سطح بالایی از دانش تخصصی نیاز دارند. هدف اصلی از کپی رایتینگ فنی، ارائه ارزش افزوده به کمک اطلاعات تخصصی است. به همین دلیل، کپی رایترهای تکنیکال معمولاً کپی رایترهای حرفه‌ای نیستند؛ بلکه بیشتر متخصصانی در حوزه تخصصی خود محسوب می‌شوند. به عنوان نمونه، نوشتن یک متن درباره شواهد تأثیر اسید هیدروکلریک باید به کسی سپرده شود که اطلاعات دقیق و درستی در زمینه شیمی دارد. طبیعتاً مخاطب این مطلب نیز افرادی خواهند بود که متخصص حوزه مربوطه هستند یا دست کم میزان آشنایی آن‌ها با آن زمینه از حد متوسط بالاتر است. بنابراین، محتوا باید بر پایه واقعیات نوشته شود و دربردارنده جزئیات لازم باشد. 

 

کپی رایتینگ محتوا

کپی رایترهای محتوانویس با تمرکز بر یک موضوع خاص برای وبسایتهای مختلف نویسندگی می‌کنند که با توجه به ذات کپی رایتینگ، موضوع این نویسندگی بیشتر حول محورهایی مانند مقالات آموزشی یا راهنماهای مرحله به مرحله و گام به گام خواهد بود. جذاب و جالب به نظر رسیدن مطلب در اینجا اهمیت فراوانی دارد؛ چرا که اگر یک مطلب از دید مخاطب شما جالب و آموزنده به نظر برسد، احتمال انجام عمل مورد نظر یا خرید به طرز چشمگیری افزایش پیدا خواهد کرد.

 

کپی رایتینگ خلاق

کپی رایتر در این روش درباره موضوع منتخب خود نویسندگی می‌کند، اما تبلیغ محصول یا سرویس خاصی را نیز در نوشته‌هایش می‌گنجاند. غالباً نوشتن شعارهای تبلیغاتی یا اسلوگان‌های شرکت‌ها نیز در قالب کپی رایتینگ خلاق انجام می‌شود. بسیاری از کپی رایترهای خلاق در بازاریابی نیز سابقه کار داشته‌اند و برخی صرفاً در جذابیت بخشیدن به موضوعات مختلف مهارت و استعداد دارند.

 

 کپی رایتینگ چیست؟

 

در هنگام کپی رایتینگ باید به چه نکاتی توجه کنیم؟

همانطور که تا اینجا متوجه شدید، محتوای مورد استفاده در کپی رایتینگ باید تأثیرگذار بوده و توانمندی لازم برای متقاعد کردن مردم را داشته باشد؛ اما چطور می‌توانید این تأثیرگذاری را دوچندان کنید؟ در این راستا به نکات کاربردی زیر توجه نمایید:

 

1. از لحن مثبت استفاده کنید

تحقیقات روان‌شناختی نشان می‌دهد که داشتن احساسات مثبت نسبت به برند، تأثیر به سزایی بر وفاداری مشتری خواهد داشت. اما برای ایجاد این احساس مثبت چه باید کرد؟ به این منظور باید یک فضای بَشّاش و خوشایند را بر کپی رایتینگ خود حاکم کنید.

شاید احساس کنید که این کار تصنعی به نظر خواهد رسید؛ اما اگر آن را به درستی انجام بدهید چنین حسی ایجاد نخواهد شد. مثبت بودن در واقع همان شادمانی و خوشحالی است؛ حالتی است که باعث می‌شود در وجودمان احساس خوبی پیدا کنیم. خوشحالی می‌تواند تأثیر به سزایی در انگیزه‌های ما داشته باشد و خواسته یا ناخواسته، تصمیمات ما را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

تحقیقاتی که در دانشگاه هاروارد انجام گرفته نشان می‌دهد که پتانسیل پراکندن یا در میان گذاشتن احساسات مثبت بیشتر است. چرا؟ زیرا احتمال اینکه بخواهیم دیگران را در شادمانی‌مان شریک کنیم بیشتر است. به همین ترتیب، احتمال واکنش افراد خوشحال به پیام‌های بازاریابی نیز بیشتر است.

اما سؤال این است که چطور متنی برای کپی رایتینگ بنویسیم که یک فضای مثبت داشته باشد؟ در این راستا باید به موارد زیر توجه داشته باشید:

کپی رایتینگ مثبت دربردارنده حس صمیمت و نزدیکی است؛ بنابراین مخاطب خود را مستقیماً خطاب قرار بدهید.

در کپی رایتینگ مثبت از زبان و اصطلاحات تخصصی استفاده نمی‌کنیم؛ به عبارت دیگر، کپی رایتینگ مثبت، همه فهم است و پیچیدگی ندارد.

کپی رایتینگ مثبت بر روی راهکارها تمرکز می‌کند و نه مشکلات؛ اگر منحصراً روی مشکلاتی که به دنبال حل آن‌ها هستید تمرکز کنید، انگیزه را از مخاطب خود می‌گیرید؛ بنابراین راهکار محور باشید.

در کپی رایتینگ مثبت از واژگانی استفاده می‌شود که بار معنایی مثبت دارند؛ مثلاً «دوست داشتن»، «عشق»، «عالی»، «خوب»، «بله»، «فوق العاده»، «پاداش»، «پیشرفت» و موارد مشابه.

بدون تردید، اینکه خودتان در هنگام کپی رایتینگ حال و هوای مثبتی داشته باشید نیز در برونداد کارتان بی تأثیر نخواهد بود.

 

2. مخاطب محور باشید

گاهی با شنیدن کلمه فروشنده به یاد رفتارهای مصنوعی و تظاهر به صمیمیت می‌افتیم. البته برای افزایش اثربخشی کپی رایتینگ لزومی ندارد که برونگرا یا اهل معاشرت باشید یا خودتان را در ظاهر این‌طور نشان بدهید، اما باید نوشته‌هایتان شخصیتی داشته باشد که علاوه بر ایجاد حس اعتماد، بتواند به یک رابطه کاری شکل بدهد.

در واقع، به عنوان یک کپی رایتر، حتماً نباید شخصیت واقعی خودتان را به تصویر بکشید؛ اما لازم است که محتوای شما شخص محور یا مخاطب محور باشد. در این راستا باید از ضمیرهای دوم شخص (تو، شما، -َت، -تان) استفاده کنید. کپی رایترهای مطرح به خوبی می‌دانند که محور قرار دادن مخاطب از هر چیزی اهمیت بیشتری دارد و یکی از روش‌های مؤثر برای این امر، استفاده از ضمیرهای دوم شخص است.

به تبلیغ زیر توجه کنید که تا چه میزان از این روش در آن استفاده شده است (ضمیر you به معنی تو یا شما و your که نوع ملکی آن است):

 

کپی رایتینگ چیست؟

 

با استفاده از ضمیر دوم شخص، مستقیماً با مشتری صحبت می‌کنید و با ایجاد یک فضای نزدیک و رو در رو در محتوا، راه گریزی برای مشتری باقی نمی‌گذارید.

 

3. صادقانه و بی پرده بنویسید

با صداقت و رک گویی، هدف و نیت خود را به وضوح برای خواننده مشخص می‌کنید؛ در نتیجه، پیش نیاز لازم برای جلب اعتماد مخاطب را فراهم کرده و احتمال دریافت عکس العمل را افزایش می‌دهید. در این راستا به نکات زیر توجه کنید:

کاری که می‌خواهید انجام شود را برای مشتری مشخص کنید؛

اگر ضرورتی برای استفاده از یک کلمه وجود ندارد، آن را حذف کنید؛

اگر ضرورتی برای استفاده از یک جمله وجود ندارد، آن را حذف کنید؛

اگر می‌توانید واضح‌تر بنویسید، واضح‌تر بنویسید؛

اگر می‌توانید چیزی را بهتر و محکم‌تر ادا کنید، بدون اینکه در مخاطب احساس ضعف به وجود بیاورید این کار را انجام بدهید؛

به عنوان مثال، اگر بخواهیم لزوم کیفیت کپی رایتینگ را به شما گوشزد کنیم می‌توانیم از نمونه‌های زیر استفاده کنیم:

نمونه بد: تلاش کنید تا کیفیت نوشته‌های خود را افزایش بدهید.

نمونه خوب: سعی کنید بهتر بنویسید.

نمونه بهتر: نوشته‌های خود را بهتر کنید.

بهترین نمونه: بهتر بنویسید.

 

 کپی رایتینگ چیست؟

 

4. در نوشتن فراخوان به عمل (CTA) جسور باشید

کپی رایتینگ نمی‌تواند تأثیرگذار باشد، مگر اینکه در تهیه آن کمی جسارت به خرج بدهید. اما منظور از جسارت چیست؟

جسارت در فرهنگ عمید به معنای دلیری، بی باکی و بی پروایی آمده است. کسی که جسارت دارد، محکم دست می‌دهد، در چشمان مخاطب خود نگاه می‌کند، روراست و بی پرده صحبت می‌کند و دقیقاً چیزی که از طرف مقابل می‌خواهد را به زبان می‌آورد. انسان‌های جسور، اعتماد به نفس دارند و محکم و بی پروا هستند. همین سبک و سیاق را می‌توانید در کپی رایتینگ خود اِعمال کنید.

بهترین جا برای تمرین جسارت، بخش فراخوان به عمل است. فراخوان به عمل جایی است که به مخاطب می‌گویید که چه کاری باید انجام بدهد. 

هر خواسته‌ای که دارید یا مثلاً اگر می‌خواهید چیزی بفروشید، آن را با جسارت مطرح کنید. به عنوان نمونه، این کپی رایتینگ ساده، سرراست و جسورانه از اسپاتیفای را در نظر بگیرید:

 

کپی رایتینگ چیست؟

 

همانطور که مشاهده می‌کنید از عبارات کوتاه و تأثیرگذار و جسورانه و یک فراخوان به عمل ساده، اما مؤثر استفاده شده است (موسیقی بدون محدودیت؛ 30 روز حساب کاربری ممتاز را امتحان کنید. پس از آن، فقط 9.99 دلار در ماه؛ دوره آزمایشی رایگان را آغاز کنید).

هنگامی که می‌خواهید جسور به نظر برسید، هرچه خلاصه‌تر بنویسید بهتر خواهد بود.

 

5. جالب و هیجان انگیز بنویسید

به هر مقدار که بتوانید جالب‌تر و هیجان انگیزتر بنویسید، کپی رایتینگ شما به همان اندازه مؤثرتر خواهد بود. هیجان می‌تواند مخاطب را از یک تماشاچی منفعل به یک طرفدار فعال تبدیل کند.

در این راستا به نکات زیر توجه کنید:

از فعل‌هایی استفاده کنید که احساس و شور و شعف بیشتری در آن‌ها موج می‌زند. علاوه بر این، از جملات مجهول استفاده نکنید؛

از جمله‌های کوتاه استفاده کنید. جمله‌های کوتاه حال و هوای خوشایندتری دارند و مانند ملودی‌های منقطعی به نظر می‌رسند که انرژی و انگیزه حرکت به وجود می‌آورد؛

پیوسته مخاطب را خطاب قرار بدهید. کپی رایتینگ باید همیشه مخاطب محور (ضمیر دوم شخص) باشد تا خواننده احساس کند که هیجان برای وی تدارک دیده شده است.

در صورت امکان از علامت تعجب استفاده کنید. از علامت تعجب می‌توان به عنوان یک روش مصنوعی برای ایجاد هیجان استفاده کرد. دقت داشته باشید که این روش در برخی موارد مؤثر است، اما می‌تواند احساس اضطرار یا تحمیل به وجود بیاورد. در هر صورت می‌توانید در هنگام لزوم از علامت تعجب استفاده کنید، اما در این زمینه خساست به خرج بدهید و هرگز در یک جمله دو بار از علامت تعجب استفاده نکنید.

به خاطر داشته باشید که اگر خودتان هیجان زده باشید، این هیجان به مخاطب نیز انتقال پیدا خواهد کرد.

 

6. از مخاطب تعریف کنید

شاید این تعریف، تملق و چاپلوسی به نظر برسد؛ اما به هر حال مردم دوست دارند که نسبت به خودشان احساس خوبی داشته باشند و تلاش در جهت ایجاد و تقویت این احساس (و ذکر اینکه محصول یا سرویس شما باعث بهتر شدن احساس مذکور می‌شود) به تقویت اثربخشی کپی رایتینگ کمک خواهد کرد.

اگر می‌خواهید مخاطبتان احساس خوبی به خودش (و شما) داشته باشد نکات زیر را در نظر داشته باشید:

•از استفاده از کلمات و عبارات مناقشه برانگیز، جنجالی یا دوپهلو خودداری کنید. مخاطبان خودتان را بشناسید و به گونه‌ای بنویسید که انگار درباره موضوعاتی که به خواندنشان اشتیاق دارند با آن‌ها هم سو و هم عقیده‌اید.

با آنچه که می‌دانند شروع کنید. از طریق آغاز متن با وجه اشتراکی که در اطلاعات دارید می‌توانید فضای مثبتی را به وجود بیاورید تا مخاطب نسبت به خودش احساس بهتری داشته باشد.

هدف یا آنچه که مخاطب شما به دنبال دستیابی به آن است را ذکر کنید. همه ما از تأیید شدن لذت می‌بریم. اگر بتوانید احساس و خواسته مخاطبان خود را بیان کنید و از زبان آن‌ها سخن بگویید، مُهر تأییدی بر طرز فکر و نگرش آن‌ها زده‌اید. از این طریق می‌توانید انگیزه بیشتری برای تحقق آن خواسته‌ها ایجاد کنید.

به عنوان مثال، به نمونه ساده زیر توجه کنید:

 

کپی رایتینگ چیست؟

 

در اینجا با استفاده از یک تملق ساده (ترجمه: احتمالاً اکنون متقاعد شده‌اید که عضویت در این باشگاه کار عاقلانه‌ای است) با بیان ضمنی اینکه با مخاطب عاقل و فهمیده‌ای سر و کار داریم، وی را به انجام عمل مورد نظر تشویق می‌کنیم.

 

7. از اطلاعات به عنوان یک پشتوانه استفاده کنید

در بسیاری از موارد برای نشان دادن فوق العاده بودن محصولات و خدماتمان، سیلی از اطلاعات، نمودارها، آمار و جداول مختلف را به سوی مخاطب روانه می‌کنیم؛ در حالیکه این روش مؤثری برای جلب نظر مشتری نیست.

البته اطلاعات اهمیت دارند، اما مهم‌ترین مؤلفه محسوب نمی‌شوند. در واقع، با اینکه باید در کپی رایتینگ به مخاطب اطلاعات بدهید، اما بهتر است که نوشته را با ایجاد یک فضای مثبت آغاز نمایید و سپس به عنوان یک پشتوانه از اطلاعات استفاده کنید.

به خاطر داشته باشید که داده‌ها و اطلاعات معمولاً خشک و بی‌روح هستند و لذا آتش شور و هیجان را فرو می‌نشانند. بنابراین، علیرغم اینکه نباید اطلاعات را کنار گذاشت، اما بهتر است که از آن به عنوان اولین ابزار برای متقاعد ساختن مخاطب استفاده نکنید.

 

8. بر روی انجام عمل مورد نظر تکیه کنید

اگر کپی رایتینگ شما باعث انجام عملی از سوی مخاطب نشود وظیفه اصلی خود را انجام نداده است. به خاطر داشته باشید که برای موفقیت آمیز بودن کپی رایتینگ، متن شما باید عمل-محور باشد.

در اینجا منظور ما فقط قسمت فراخوان به عمل نیست؛ چرا که فلسفه وجودی فراخوان به عمل، فراخواندن مخاطب به عمل است. مقصود این است که باید فضای عمل محور را در سراسر محتوا حفظ کنید. در این راستا:

روی اکنون تأکید کنید. مخاطب باید بداند که همین الآن بهترین زمان است. فضایی به وجود بیاورید که حس اضطرار و فوریت ایجاد شود و در خواننده این احساس به وجود بیاید که باید در لحظه زندگی کند.

کارکرد عملی اطلاعاتی که می‌دهید را بیان کنید. اگر می‌خواهید به مخاطب اطلاعات بدهید، فایده آن را نیز در ادامه بیاورید. به عنوان نمونه به این جمله‌ها توجه کنید: «سریع‌ترین پردازنده موجود در بازار؛ بنابراین می‌توانید کار بیشتری را در زمان کمتر انجام بدهید.» این جمله دوبخشی علاوه بر اطلاعات (پردازنده سریع)، فایده عملی آن اطلاعات را نیز ذکر می‌کند و لذا متقاعدکننده‌تر است.

تا می‌توانید از افعال کُنشی استفاده کنید. استفاده از فعل‌هایی مانند «بودن» و «داشتن» اجتناب ناپذیر است (حتی در همین جمله هم یکی از آن‌ها را به کار بردیم)؛ اما سعی کنید که تا جایی که امکان دارد از فعل‌های کنشی استفاده کنید؛ یعنی فعل‌هایی که نشان دهنده عمل هستند و نه حالت، مثلاً: «کار کردن»، «تولید کردن»، «عرضه کردن» و موارد مشابه. افعال کنشی به کپی رایتینگ شما انرژی می‌دهند و به افزایش انگیزه مخاطب برای انجام عمل مورد نظر کمک می‌کنند.

 

سخن پایانی

کپی رایترها با استفاده از کپی رایتینگ در بسترهای مختلف، از رادیو و تلویزیون گرفته تا اینترنت، تلاش می‌کنند تا پیام‌های تبلیغاتی و بازاریابی محور را به وضوح و با جذابیتی ارائه کنند که به مذاق مخاطب هدف خوش بیاید و در میان گرداب تبلیغات غرق نشود. کپی رایتینگ معمولاً با استفاده از روش‌های مختلفی انجام می‌شود که با ترکیبی از روش‌های مناسب در کنار خلاقیت و توجه به تناسب محتوا با مخاطب هدف می‌توان نظر مشتریان بالقوه را جلب کرد و درصد موفقیت در متقاعد ساختن آن‌ها به انجام عمل مورد نظر را افزایش داد.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *